Koszyk

Koszyk jest pusty

Jakie typy zaworów (wentyli) mają dętki rowerowe?

14.12.2017

W nowoczesnych rowerach instalowane są najczęściej dętki z zaworami dwóch rodzajów: Presta oraz Auto, znany także jako zawór Schradera.

Wentyl Presta stosowany w większości rowerów

Zawór Presta jest ceniony głównie ze względu na małą średnicę, wynoszącą 6 mm. Pozwala ona na wiercenie węższych otworów w obręczy i tym samym wpływa korzystnie na wytrzymałość koła, a sam zawór jest dzięki temu lżejszy. Zawór Presta jest także ceniony za wysoką szczelność, lecz niektórzy użytkownicy skarżą się na konieczność odkręcania główki zaworu przed każdym pompowaniem.

Wentyl Schrader, czyli wentyl samochodowy

Zawór Schradera jest lubiany przede wszystkim przez rowerzystów stawiających na uniwersalność. Ten typ wentyla jest bowiem dostosowany do większości kompresorów i pozwala na pompowanie dętek np. na stacjach benzynowych. Do wad tego rozwiązania trzeba jednak zaliczyć nieco większą wagę dętek tego typu oraz konieczność wiercenia większych otworów w obręczach (średnica zaworu tego typu wynosi 8 mm), co uniemożliwia ich stosowanie np. w bardzo wąskich obręczach do jazdy szosowej.

Wentyl Dunlop stosowany w starszych rowerach

Nieco rzadziej spotykanym, lecz wciąż obecnym na rynku typem wentyla jest zawór Dunlopa, pasujący do tych samych obręczy, co zawór Auto, i kompatybilny z każdą pompką obsługującą standard Presta. Standard ten jest jednak powoli wypierany przez dwa najpopularniejsze typy zaworów.

zawory rowerowe