Program
lojalnościowy

5,0/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Rodzaje sterów rowerowych i jak je dobrać

Data aktualizacji: 27-09-2021

Stery rowerowe to bardzo mały i niepozorny element, o którym wielu rowerzystów zapomina. Pełni on jednak niezwykle ważną funkcję, a bez niego komfortowa jazda byłaby właściwie niemożliwa. Istnieje kilka rodzajów tego komponentu, a wybór odpowiedniego jest kluczowy, jeżeli musimy zmienić aktualnie używany model na nowy. W tym artykule dowiesz się, jak działa ta część, jakie są jej rodzaje oraz w jaki sposób wybrać odpowiednią.  

zbliżenie na mostek rowerowyStery rowerowe to nieodłączny element każdego roweru.

Stery to mechanizm odpowiadający za umożliwienie rowerzyście zmiany kierunku jazdy. Łączą one kierownicę z główką ramy i widelcem, a dzięki umieszczonym w ich wnętrzu łożyskom, jednym na dole i drugim u góry, pozwalają przekładać ruchy kierownicy na położenie przedniego koła. W ten prosty sposób sprawiają, że możemy szybko, wygodnie skręcić praktycznie w dowolnym momencie. Jak każdy element ruchomy, także i one wymagają właściwego dopasowania. Produkowane są warianty przeznaczone do konkretnych rodzajów ram czy widelców. Choć na początku wybór właściwej wersji może wydawać się skomplikowany, to jednak po zaznajomieniu z tematem nie będzie on stanowił żadnego problemu. Pierwszą rzeczą, z którą trzeba się oswoić, są oczywiście rodzaje dostępnych na rynku sterów.

Rodzaje sterów w rowerze

Wraz z rozwojem technologii zaczęły pojawiać się coraz nowsze rodzaje sterów, eliminujące wady swoich poprzedników oraz dostosowujące się do nowych standardów. Niektóre konstrukcje znacznie się między sobą różnią, dlatego warto zapoznać się z poszczególnymi wariantami, aby podczas zakupu dokonać właściwego wyboru.

Stery klasyczne

To najstarsza wersja, która spotykana jest obecnie jedynie w starych albo bardzo ekonomicznych modelach jednośladów. W tym przypadku łożyska usytuowane są ponad ramą w specjalnych miskach. Zabezpieczone zostały one z obu stron nakrętkami, w związku z czym rura sterowa widelca musi być nagwintowana, aby można było je przytwierdzić. Całość dokręcana jest śrubą, która pozwala na eliminację luzów.

Stery A-head

Stery A-head to pierwszy i jednocześnie najpopularniejszy system bezgwintowy. W tym przypadku miski, choć podobne do tych obecnych w sterach klasycznych, wbijane są do wnętrza główki ramy (węższą częścią) przy pomocy wbijaków. Łożyska natomiast zostają zainstalowane w szerszym obszarze misek, poza ramą. Luzy usuwane są dzięki gwiazdce (metalowy element z gwintem) wbijanej w rurę sterową, do której dokręcana jest śruba. To rozwiązanie zapewnia o wiele stabilniejszą pracę niż w przypadku mechanizmu klasycznego. Za dużą zaletę tego typu układu uznaje się także znaczną redukcję masy.

Rower w zamglonym lesieStery A-head spotykane są najczęściej w rowerach sportowych.

Stery zintegrowane i półzintegrowane

Osobny typ stanowią stery zintegrowane i półzintegrowane. Te pierwsze całkowicie pozbawione są misek. Montowane mogą być jedynie w specjalnie przystosowanych ramach, których główki mają odpowiedni do założenia łożysk kształt. Po zamocowaniu znajdują się one w całości wewnątrz ramy. Drugi z wymienionych wariantów ma natomiast miski, które są jednak niemal w całości wciskane w ramę, a po osadzeniu ich w jej wnętrzu wystaje jedynie wąska obręcz.

Stery „tapered”

Omawiając stery rowerowe, nie sposób nie wspomnieć o tzw. wersjach „tapered”. Są one dostosowanie do zwężających się ku górze rur sterowych od widelców, co oznacza, że dolne łożysko jest szersze od górnego. To bardzo popularne rozwiązanie, często spotykane w amortyzatorach od różnych marek.

Jak dobrać stery do roweru?

Aby dobrać odpowiednie do naszego roweru stery, musimy najpierw sprawdzić, do jakiego rodzaju mechanizmu dostosowano rurę sterową widelca i kierownicę. Jeśli na sterówce jest obecny gwint, a kierownica osadzana jest bezpośrednio w mufie, bez mostka, to potrzebne będą stery klasyczne, natomiast w przeciwnym wypadku wybierz wersję bezgwintową. Należy także sprawdzić, czy w ramie jest miejsce na opcję zintegrowaną. Kiedy ustalimy już odpowiedni wariant, musimy sprawdzić, jaki rozmiar będzie odpowiedni do naszego jednośladu. Pomiarów komponentów dokonać można suwmiarką. Na rynku istnieje obecnie kilka opcji:

  • 1” – rozmiar stosowany głównie w sterach klasycznych i najstarszych rowerach.
  • 1 1/8” – opcja najczęściej spotykana obecnie w jednośladach trekkingowych, miejskich, lub łączących oba powyższe crossach, a także starszych modelach sportowych.
  • Tapered – To najbardziej powszechne rozwiązanie w modelach sportowych, zarówno do MTB, jak i szosowych. Ich wymiary to zazwyczaj 1 1/8” na górze oraz 1 1/4” czy 1 1/2” na dole. Mogą jednak zdarzyć się modele, w których górne łożysko będzie miało 1 1/4" natomiast dolne 1 1/2”.

Znając właściwy rozmiar i typ, bez problemu kupimy właściwy model.

Jak złożyć stery A-head w rowerze?

Założenie sterów w rowerze wymaga odrobiny precyzji, a przede wszystkim odpowiednich narzędzi. Niewłaściwe działania mogą doprowadzić do uszkodzenia samych sterów, a nawet ramy, więc jeżeli nie posiadasz zdolności manualnych, rozważ zlecenie tego zadania w profesjonalnym serwisie. Jeśli jednak czujesz się na siłach, musisz wyposażyć się w młotek, zestaw kluczy imbusowych (w rozmiarach przynajmniej 4,5,6 mm), praskę do montażu sterów, a także wybijak sterów.

Rower stojący na ulicyWymiana sterów wymaga odpowiednich narzędzi i zdolności manualnych.

Cały proces należy rozpocząć od demontażu przedniego koła (łącznie z hamulcem!). Następny krok stanowi odkręcenie kapy (nazywanej też „dociskiem” bądź „grzybkiem”) oraz mostka kierownicy. Zdejmujemy też podkładki dystansowe (w tym momencie trzeba uważać, żeby widelec po prostu się nie wysunął i nie spadł na ziemię!) oraz wyjmujemy łożyska, jeżeli są kulkowe (mechaniczne trzeba będzie wybić z miskami). Demontujemy również widelec.

Teraz potrzebny będzie wybijak i młotek. Za ich pomocą pozbywamy się misek. Wystarczy wsunąć narzędzie węższą częścią, tak aby rozszerzająca się zahaczyła o miskę, która chcemy wybić. Powinniśmy wówczas usłyszeć charakterystyczne, metaliczne kliknięcie. Wtedy, delikatnie uderzając młotkiem w wybijak, usuwamy komponent.

Usunęliśmy już stary model, trzeba więc zamontować nowy.

Rozpoczynamy od osadzenia misek w mufach główki ramy przy pomocy specjalnej praski. Zwróćmy uwagę, aby zamocować je prosto! Wiele osób używa przy tej czynności młotka, jednak rodzi to duże ryzyko uszkodzenia poszczególnych komponentów.

Po zamocowaniu misek najlepiej dobrze nasmarować ich wnętrze. Następnym krokiem będzie umieszczenie w nich łożysk. Kolejnym, wsunięcie w mufę widelca z założoną już dolną bieżnią (jeśli jest w zestawie). Następnie na górnej misce zakładamy górną bieżnię. Pamiętajmy, aby trzymać widelec, w przeciwnym razie może on wypaść! Na rurę sterową nakładamy podkładki dystansowe, później mocujemy mostek i dokręcamy kapę śrubą do gwiazdki zlokalizowanej wewnątrz sterówki (jeżeli widelec jest nowy i w rurze sterowej nie ma gwiazdki z gwintem, trzeba będzie wbić ją do wewnątrz). Musi być ona przykręcona na tyle mocno, aby wyeliminować luzy, ale nie wolno też przesadzić z siłą docisku.

Po zamocowaniu kierownicy, zacisku hamulca i przedniego koła, możemy ruszać w trasę!