Koszyk

Koszyk jest pusty

Co to jest ostre koło?

20.11.2019

Ostro koło (z angielskiego: fixed gear, fixie) to typ roweru, który jest niezmiennie popularny. Prosta budowa i niepowtarzalny design sprawiają, że to idealny model do jazdy po mieście. Byle nie po San Francisco – ostre koło nie posiada przełożeń i każda jazda pod górkę może być wyzwaniem.

Tour de France to najbardziej popularny wyścig kolarski na świecie. Dziś to nie tylko ściganie kolarza z kolarzem, ale także zawody myśli technicznej. Przez cztery pierwsze lata to właśnie rower ostre koło stanowił wyposażenie najlepszych kolarzy globu. Wolnobieg dopuszczono dopiero w 1907 roku. Pierwsza edycja składała się z sześciu etapów. Najdłuższy z nich – ostatni – miał długość 471 km! Średnia prędkość zwycięzcy całego wyścigu to 25 km/h! Na rowerze z ostrym kołem!

Henri Desgrange, organizator wyścigu, miał jednak swoje zdanie o więcej niż jednym przełożeniu w rowerze. Skwitował, że przyklaskuje tej próbie. I dodał. - Nadal jednak uważam, że zmienne przełożenie jest dla ludzi powyżej czterdziestego piątego roku życia. Czy nie lepiej triumfować siłą mięśni niż fortelowi przerzutki? Stajemy się słabi. Proszę was, przyjaciele, przyznajmy, że próba ta była ciekawym pokazem dla naszych dziadków! Jak dla mnie, dajcie mi ostre koło!

Jazda na ostrym kole

Skąd ostre koła wzięły się na świecie po rozpowszechnieniu przerzutek? W latach 70. pojawiły się na ulicach Nowego Jorku. Na pomysł wykorzystania takiego rozwiązania wpadli najprawdopodobniej jamajscy kurierzy rowerowi. W Polsce również ta grupa jeździ na ostrym. Ale nie tylko. Bo ostre koło to nie tylko typ roweru, ale także sposób na życie. Często osoby na nim jeżdżące mają poglądy wolnościowe .

Ostre koło - technika jazdy

Jazda na ostrym kole jest… inna. Różnica wynika z bezpośredniego przełożenia napędu. Aby jechać, musisz cały czas pedałować. To wymusza kontrolę kadencji. Nieustanną.

Problemem może być też na początku zsiadanie i wsiadanie na rower. Szczególnie, że pedały w ostrym mają zwykle noski (stylowo) lub mechanizm zatrzaskowy (praktycznie). Brak kontroli nad pedałami oznacza brak kontroli nad rowerem .

Ostre koło - hamowanie

Ostre koło to może być rower bez hamulców. Jednoślad zatrzymujemy za pomocą siły nóg. Na początku nie jest to łatwe, ale można się tego nauczyć. Nie da się jednak ukryć, że tradycyjne hamulce ułatwiają zatrzymanie roweru…

Problemem może być konstrukcja roweru. Jeśli mamy np. przedni widelec torowy, może on nie być wyposażony w otwór montażowy do szczęki. Tylnego hamulca zwykle i tak nie da się używać z uwagi na ruchome koło.

Ostre koło – jak więc hamować? Przede wszystkim musimy przewidywać, co się może stać na drodze. I to nieważne, czy masz rower wyposażony jest w hamulce, czy nie. Doświadczeni rowerzyści radzą, by na początku zamontować w ostrym kole przedni hamulec. Musimy o tym pomyśleć na etapie wyboru widelca. Wszystkie modele szosowe mają otwór pod szczękę. Wyjątkiem są widelce pod tarcze, ale to raczej rzadkość .

Ostre koło - jak zbudować?

Budowa ostrego koła nie jest jakimś kosmicznym wyzwaniem. Przede wszystkim dlatego, że ten typ roweru jest bardzo prosty. Poza tym części do niego można kupić w sklepie, ale także doskonale sprawdzą się „używki”.

Ostre koło to świetny pomysł na rower miejski

Jak zrobić ostre koło krok po kroku? Przede wszystkim powinniśmy określić budżet. Możemy więc wybrać części nowe lub używane. Niezłym rozwiązaniem jest także wykorzystanie tego, co mamy w piwnicy lub garażu. I to jest najlepsza odpowiedź na pytanie, jak przerobić rower na ostre koło .

Poniżej krótka instrukcja, na jakie kluczowe elementy musimy zwrócić uwagę, składając ostre.

Jaka rama do ostrego koła?

Rama rowerowa ostre koło to serce naszej maszyny. W wariancie wysokobudżetowym możemy ją kupić w sklepie. Najważniejszą cechą ramy do ostrego koła są długie poziome haki, które umożliwią odsunięcie koła i napięcie łańcucha. Zdecydowanie najczęstszym materiałem do budowy szkieletu jest stal. Rurki są ze sobą zwykle łączone za pomocą muf, ale zdarzają się też bezpośrednie spawy.

Ile kosztuje nowa rama do ostrego koła? Ceny są bardzo zróżnicowane. Za najtańszą, niepomalowaną, z najzwyklejszej i ciężkiej stali trzeba zapłacić 250 zł. Na drugim biegunie jest rama (ale z widelcem ostre koło) Cinelli, wykonana z wysokiej jakości stali. Jej cena to ok. 8500 zł. Nie jest niska, ale ramę możemy kupić w ośmiu kolorach i 13 rozmiarach. W rozmiarze 54 waży jedynie 1670 g (i 590 g widelec). Jest to zasługą materiału – stali Columbus – i włoskiej ręcznej roboty.

Rama do ostrego koła to podstawa roweru

Ceny używanych ram ostre koło także są rozrzucone . Czasami można dorwać coś niemal za darmo. Niezłym pomysłem jest wykorzystanie starej ramy kolarzówki do ostrego. Musimy jednak zwrócić uwagę na haki, by były w miarę poziome i długie. Ważne też, by rama miała krótki tylny trójkąt, by prześwit między tylnym kołem a szkieletem był jak najmniejszy. Niewielka baza kół sprawia, że rower jest zwrotny.

Koła w ostrym kole

Koła ostre koło – jakkolwiek by to nie brzmiało – mają specjalną konstrukcję. Oparte są najczęściej na piaście torowej. Ma ona osie gwintowane z nakrętkami. Z prawej strony umieszczana jest pojedyncza zębatka, na przykład z 16 zębami. To wersja najprostsza i najtańsza.

Ale koła do ostrego koła mogą być oparte na piastach typu flip-flop. Mają one zębatki po obu stronach. Oczywiście każda z nich ma inną liczbę zębów. Aby zmienić przełożenie, wystarczy odkręcić koło, wyjąć je i przekręcić w poziomie o 180 stopni. Po ponownym założeniu jedzie się nam lżej (jeśli zębatka ma więcej zębów) lub ciężej i szybciej (gdy liczba zębów jest mniejsza).

Obręcz ostre koło ma zwykle średnicę 28 cali. Sporadycznie spotyka się „26”. Tutaj każdy może wybrać coś dla siebie. Najtańsze obręcze ostre koło wykonane są ze stali, najdroższe to pełne koła kompozytowe. Szprychy zaplatane są podobnie, jak w innych rowerach – na dwa lub trzy krzyże .

Opony w ostrym kole

Opony ostre koło dobieramy przede wszystkim do ramy i widelca. Musimy więc sprawdzić, czy nasz rower „przyjmie” ogumienie o określonej szerokości. Producenci podają przeważnie, jaka najszersza opona wejdzie ramy i widelca.

Problemem może być dobór ogumienia do starszych modeli. W ich przypadku trzeba zwykle sprawdzić to doświadczalnie. Opona o szerokości 25 mm pasuje do znacznej większości rowerów.

O czym musimy jeszcze pamiętać, kupując oponę do ostrego? Musi być ona przede wszystkim wytrzymała na przebicia. Poza tym jest ona przeważnie gładka lub ma niewielki bieżnik w postaci semi-slicka. Pozostałe cechy – jak rodzaj oplotu, kolor itd. – są mniej istotne .

Singlespeed a ostre koło - jaka jest różnica?

Rower singlespeed i ostre koło łączy właściwie tylko jedna rzecz. Oba te rodzaje mają jedno (lub dwa – w przypadku piasty flip-flop) przełożenie. Poza tym mogą być podobne pod względem wizualnym.

Koło w ostrym kole

Jak zrobić ostre koło z wolnobiegu? Nie da się! Ostre koło z wolnobiegiem po prostu nie istnieje. To wręcz zaprzeczenie jego idei. Piasta z wolnobiegiem może być oczywiście wykorzystana do budowy roweru singlespeed. W takiej sytuacji nie montujemy kasety, a zębatkę – z pomocą pierścieni dystansowych. Mamy do dyspozycji rower z pojedynczym biegiem, ale poza tym nie różni się on zbytnio od klasycznych rozwiązań. Czyli jeśli przestajesz pedałować, rower się nie zatrzymuje – koła się nadal obraca. I to jest właśnie cecha, która odróżnia klasyczne ostre koło w rowerze od singlespeeda.

Ostre koło - zalety i wady

Rower na ostrym kole ma – jak wszystko – swoje wady i zalety. Najważniejszym felerem jest wąska specjalizacja. Jeśli chcemy jeździć po mieście na krótkich dystansach, rowery z ostrym kołem są całkiem OK. Pokonanie podjazdu na dużej tarczy z koronką 16T może być dość problematyczne. Z drugiej strony kolarze biorący udział w we wspomnianym Tour de France potrafili przejechać na ostrym cały morderczy wynik. Niektórzy twierdzą, że rower bez wolnobiegu może podczas hamowania źle wpływać na stawy.

Ostre koło ma także zalety. Pierwszą z nich jest prostota. Tam nie ma się co zepsuć. Wystarczy co jakiś czas wymienić łańcuch, który się oczywiście z czasem wyciąga. Ostre koło – cena może Cię pozytywnie zaskoczyć. Używane egzemplarze w dobrym stanie można kupić za kilkaset złotych. Designerskie modele z manufaktur są droższe – trzeba za nie zapłacić od około dwóch tysięcy złotych w górę. Z drugiej strony porównywalne modele szosowe są kilka razy droższe.

Ostre koło – waga takiego roweru też może być niespodzianką. Na plus, to znaczy na minus ! Za niespełna dwa tysiące złotych możemy kupić model ważący w okolicach 10 kilogramów. W dodatku na ładnej stalowej ramie. Taki wynik jest dla rowerów szosowych w tej cenie nieosiągalny.

Dlatego rowery z ostrym kołem zdecydowanie warto wziąć pod uwagę. To świetny wybór nie tylko do codziennych dojazdów do pracy. Na ostrym trenował nawet legendarny kolarz Lance Armstrong. Według zawodnika, nic tak nie uczy pedałowania z właściwą kadencją jak właśnie jazda na rowerze bez wolnobiegu .