Czym smarować łańcuch?

Do smarowania łańcuchów rowerowych używa się dwóch rodzajów środków: olejów suchych oraz mokrych. Na pytanie, które z nich są lepsze, nie ma prostej odpowiedzi - wybór zawsze zależy od warunków, w jakich jeździmy, a także od osobistych preferencji rowerzysty.

Oleje suche składają się z substancji smarnych (w tej roli najczęściej stosuje się teflon) zawieszonych w lotnym rozpuszczalniku. Po nałożeniu rozpuszczalnik pomaga substancji smarnej wniknąć do wnętrza ogniw łańcucha, po czym odparowuje. Zaletą tego rozwiązania jest przede wszystkim czystość - po takim zabiegu i delikatnym przetarciu szmatką łańcuch niemal nie zostawia brudnych śladów i nie jest lepki, przez co nie "łapie" brudu. Wadą olejów suchych jest natomiast ich podatność na wymywanie przez wodę - nie są one więc zalecane do jazdy w mokrych warunkach.

Oleje mokre są niemal idealnym przeciwieństwem suchych. Nie odparowują one, lecz same z siebie stanowią środek smarny. Są mało podatne na wymywanie, lecz ich wadą jest tendencja do wiązania się z pyłem i kurzem oraz brudzenia przedmiotów, które wejdą z nimi w kontakt. Oleje mokre są optymalnym wyborem do jazdy w trudnych warunkach, często wybierają je też rowerzyści, którzy nie mają czasu na regularne smarowanie łańcucha po każdym deszczu.

UWAGA: do smarowania łańcuchów rowerowych zdecydowanie nie zalecamy stosowania smarów typu WD-40. Są to świetne środki penetrujące i wypierające wodę, lecz ich właściwości smarne są zbyt słabe, by używać ich w taki sposób.

Powrót do kategorii

4.7 /5
95% klientów poleca ten sklep
19 511 opinii od 2009 roku