Jak należy odczytywać rozmiar opon, obręczy i dętek?

W branży rowerowej stosuje się trzy standardy zapisu rozmiaru opon i dętek:

  • ETRTO np. 622 x 37
  • metryczny, inaczej francuski np. 700 x 35C
  • calowy np. 28 x 1.4

  • W ostatnich latach coraz popularniejszy staje się trend stosowania maksymalnie szerokich obręczy rowerowych. Moda wywodzi się z MTB, gdzie rosnąca liczba rowerzystów stosuje opony bezdętkowe i pompuje je do bardzo niskich ciśnień. Szerokie obręcze dają takim oponom dodatkowe podparcie i zapewniają większą powierzchnię kontaktu gumy z podłożem. Wraz z ekspansją systemów Tubeless do segmentu opon trekkingowych i szosowych, także "zwykli" rowerzyści zaczynają stosować szersze obręcze. Należy pamiętać, że opony rowerowe zmieniają swoją szerokość w zależności od szerokości felgi, na jakiej zostały zamontowane. Aby po zakupie nowych opon nie zdziwić się, że nie mieszczą się w ramie roweru, należy pamiętać, że większość producentów ogumienia rowerowego stosuje się do standardów ETRTO. Jest to organizacja powołana w celu ujednolicenia zasad zapisywania rozmiarów opon. Wartości te definiują jaki rozmiar obręczy będzie kompatybilny z oponami. Przykładowo opony szosowe o szerokości 25 mm mogą być bezpiecznie zakładane na obręcze o szerokości od 13 do 17 mm. Coraz modniejsze pośród szosowców felgi 19 mm nie zawsze są dobrym rozwiązaniem. Nowsze rowery zazwyczaj spokojnie pomieszczą opony (nawet 28 mm) umieszczone na szerszych obręczach, natomiast przy starszych modelach taki zestaw może najzwyczajniej nie zmieścić się w przednie lub tylne widełki.


    Rozmiar calowy

    W zapisie tego typu pierwsza liczba odpowiada za średnicę opony (i tym samym rozmiar dopasowanej do niej obręczy) w calach, zaś po znaku "x" podana jest - także w calach - szerokość. Typowym rozmiarem opony zapisywanym w ten sposób jest popularny rozmiar 26 x 2.1, co oznacza, że opona taka ma zewnętrzną średnicę ok. 26 cali i szerokość 2,1 cala. Dla przypomnienia: 1 cal to 2,54 cm. System ten jest stosunkowo prosty, lecz w przypadku niestandardowych kół może prowadzić do nieprawidłowego dopasowania opony do koła, dlatego jego znaczenie słabnie.


     

    Rozmiar metryczny

    Zapis w tym systemie składa się z trzech części. Pierwszą z nich jest średnica wewnętrzna opony podana w milimetrach, drugą - zapisaną po znaku "x" - jest szerokość opony (również w milimetrach), a trzecią jest litera, która jeszcze precyzyjniej określa szerokość opony. Pierwotne oznaczenie mieściło się w skali od A do D gdzie im wyższa litera w alfabecie tym węższy rozmiar opony. Przez lata system ewoluował, niektóre litery zniknęły z oznaczeń lub zostały zastąpione innymi, co spowodowało zamieszanie i mało wygodny odczyt (szczególnie jeśli ktoś nieuważnie czytał rozmiar). Podsumowując: opony w rozmiarze np. 700 x 35A nie będą pasowały na obręcze w rozmiarze 700C (różnić się będą średnicą wewnętrzną).

    Rozmiar ETRTO

    System ETRTO (od ang. European Tyre and Rim Technical Organisation - Europejska Organizacja Techniczna ds. Opon i Obręczy) jest od strony technicznej najlepszy, gdyż nie pozostawia wątpliwości co do rozmiarów opony, dętki lub obręczy. Rozmiar w formacie ETRTO jest zapisywany z wykorzystaniem dwóch liczb oddzielonych myślnikiem. Pierwsza z nich oznacza szerokość w milimetrach, a druga - dokładną realną średnicę opony lub obręczy (w efekcie uzyskujemy np. rozmiar 23-622, odpowiadający typowej oponie do roweru szosowego). System ten jest bardzo praktyczny, gdyż daje gwarancję, że opona w rozmiarze 622 będzie pasowała do obręczy w rozmiarze 622 (o ile tylko dopasuje się odpowiednio szerokość opony).

    Warto wspomnieć o wprowadzeniu na rynek kilka lat temu, standardu opon w rozmiarze 27,5 cala. We francuskim systemie jest on oznaczony jako 650B, natomiast według ETRTO – 584. Na początku nowe wymiary opon wprowadziły jednak zamieszanie, ponieważ na rynku obecne jeszcze były mało popularne standardy 27 cali i 650A, a każdy z nich posiadał inną średnicę. Jest to doskonały przykład, dlaczego dobrze jest się trzymać się oznaczeń ETRTO, które są bardziej czytelne i przyjazne użytkownikom dwóch kółek.

    Sprawdź ofertę:

    Opony rowerowe 29"

    Opony rowerowe 28"

    Opony rowerowe 27,5"

    Opony rowerowe 26"

    Opony rowerowe 24"

    Opony rowerowe 20"

    Opony rowerowe - nietypowe rozmiary

    Opony zimowe - z kolcami

    Powrót do kategorii

    4.7 /5
    95% klientów poleca ten sklep
    19 511 opinii od 2009 roku