Jak wybrać przerzutkę tylną?

Kupując tylną przerzutkę trzeba pamiętać o kilku ważnych rzeczach. W innym razie "zmieniarka" może nie pasować do reszty napędu. Jaka firma? Sprawa jest prosta. Mając manetkę Shimano, musimy kupić tylną przerzutkę tej samej firmy. Masz manetkę SRAM, kup przerzutkę SRAM. Oba systemy nie są ze sobą kompatybilne. W Shimano linka ciągnięta jest w standardzie 1:2. Oznacza to, że jeśli manetka pociągnie linkę o 1 milimetr, przerzutka przesunie się o 2 mm. W rozwiązaniu firmy SRAM zastosowano standard 1:1. Pociągnięcie przez manetkę linki o 1 milimetr spowoduje przesunięcie się tylnej przerzutki o 1 milimetr. Uwaga! Różnica odnosi się tylko do tylnej przerzutki! W przedniej zastosowano taki sam standard. Osobnym tematem są klamkomanetki Campagnolo, które nie są kompatybilne z przerzutkami innych firm. Na forach rowerowych można znaleźć dużo wątków o łączeniu manetek Sram z przerzutkami Shimano i odwrotnie. W pewnych okolicznościach i przy nieortodoksyjnej regulacji da się zmusić komponenty obu firm do współpracy, ale wymaga to dużej znajomości zagadnień związanych z napędem rowerowym. Jedno wiadomo na pewno, obaj producenci stanowczo odradzają eksperymenty. Długość wózka przerzutki Wózek to element przerzutki, w którym umieszczone są kółeczka, po których porusza się łańcuch. Jego długość zależy od liczby zębów kasety i tarcz mechanizmu korbowego. Firma Shimano stosuje trzy oznaczenia długości wózka: SS (najkrótszy), GS (średni) i SGS (długi). Dla przykładu wózek długi jest konieczny, jeśli korzystamy z trzyblatowej korby i największej koronki kasety o co najmniej 34 zębach. Nie ma też co przesadzać ze zbyt długim wózkiem, jeśli nie jest to uzasadnione konfiguracją napędu. Im napęd bliżej ziemi, tym większe jest ryzyko uszkodzeń mechanicznych podczas jazdy terenowej. 12 gramów za 2 tysiące Dwaj najwięksi producenci napędu - Shimano i SRAM - wyposażają tylne przerzutki w sprzęgło. Dotyczy to wybranych, wyższych modeli. Jak działa sprzęgło? Przede wszystkim lepiej naciąga łańcuch, dzięki czemu ten rzadziej spada z tarczy mechanizmu korbowego. Jest to szczególnie istotne, jeśli stosujemy napęd z jedną tarczą z przodu. Ważnym elementem tylnej przerzutki są kółka. Zwykle obracają się one na tradycyjnych łożyskach - ślizgowych lub kulkowych. Walka o każdą sekundę wymusiła zastosowanie kosmicznych technologii i większość profesjonalistów zaczęła używać kółek na ceramicznych łożyskach. Dzięki temu, tarcie w napędzie jest mniejsze i można zaoszczędzić cenne Waty. Niestety koszty gotowych zestawów do tuningu składających się z nowego wózka i kółeczek są astronomiczne. Model CeramicSpeed OSPW doda 12 gramów przerzutce Shimano Dura Ace i kosztuje około 2000 złotych.

Powrót do kategorii

4.7 /5
95% klientów poleca ten sklep
19 511 opinii od 2009 roku