Kierwonice MTB i szosowe

Kilkanaście lat temu, gdy kolarstwo górskie w Polsce raczkowało, kierownice miały zwykle szerokość 56 cm lub 58 cm. Dzisiaj takie rozmiary spotykane są w rowerach trekkingowych, a w MTB montuje się szerokości około 75 cm. Weterani dyscyplin zjazdowych niekiedy decydują się nawet na 80 cm "dzidy". Na forach poświęconych rowerom górskim można natrafić na liczne wątki o modyfikacji fabrycznych kierownic i mostków. Trend jest jeden - szerzej i krócej. Będąc młodym adeptem kolarstwa można zapytać, co tak naprawdę daje szersza kierownica? Kierownice do MTB Przede wszystkim szersza kierownica to lepsze oparcie rąk, a tym samym skuteczniejsza kontrola nad rowerem. Nie bez znaczenie jest też wymuszone ugięcie rąk w łokciach. Dziś w kolarstwie górskim wyścigowym najczęściej spotyka się kierownice o szerokości około 70 cm. W rowerach bardziej "konkretnych" - np. typu trail lub enduro - kierownice mają 780 i więcej milimetrów. Dla przykładu w rowerze Kross Soil zastosowano lewar 780 milimetrów, w Kross Moon o 20 milimetrów więcej. Moda na szersze kierownice przyszła do MTB wraz z pojawieniem się rowerów na kołach 29-calowych. Sterowanie dużym kołem jest trudniejsze niż małym. Także "duże koło" było powodem powrotu prostych kierownic. Ze względu na geometrię ramy kierownica w rowerach na kołach 29-calowych jest wyżej położona (wyższe koło), co utrudnia podjazdy na dużych stromiznach. Brak wygięcia kokpitu w górę niweluje powyższe problemy. Kierownice na szosę Kierownice szosowe nie przeszły takiej rewolucji, jak te do MTB. Oczywiście producenci zmieniają ich kształt i materiał z którego powstają. Pewne orzeźwienie w tym temacie przyniosły rowery typu gravel. Mają one kierownice szosowe, ale w dolnej części są wygięte na zewnątrz. Pozwala to na lepszą kontrolę nad rowerem. Kierownice szosowe produkowane są w różnych szerokościach (najczęściej 40 cm, 42 cm i 44cm). Wybór idealnej kierownicy nie jest łatwy i zależy od wielu czynników. Kierownica o optymalnej szerokości to taka, która pozwala na swobodne oddychanie i kontrolę nad rowerem. Producenci dobierają szerokość kierownicy do rozmiaru roweru. Jeśli wahamy się pomiędzy dwoma rozmiarami, możemy skorzystać z poniższej ściągi. Należy zmierzyć rozstaw własnych ramion pomiędzy punktami obrotu stawów barkowych i dobrać rozmiar najbliższy wskazanej szerokości. Spośród różnych "baranków" można rozróżnić przynajmniej trzy rodzaje: kierownice klasyczne, kompaktowe i anatomiczne. Te pierwsze są często wybierane przez profesjonalistów. Mają sporą głębokość (około 140 mm) co sprawia, że jazda w dolnym chwycie jest bardzo aero, ale jednocześnie mało komfortowa. Kierownice kompaktowe nie są tak radykalne. W porównaniu do "klasycznych", są płytsze (drop zwykle do 120 mm). Jazda nie jest tak bardzo aero, za to komfort znacznie większy. Łatwiej można przejść z górnego do dolnego chwytu. Kierownice anatomiczne mają w założeniu producentów zapewnić lepszy kontakt dłoni z "barankiem" w dolnym i górnym chwycie. Dlatego w kierownicach tych zastosowano w dolnej części podwójne przełamanie, a na górze profilację rurek w bardziej owalne kształty. W jeździe na czas i podczas zawodów triathlonowych stosuje się "lemondkę". Tę specjalną nakładkę spopularyzował kolarz Greg Lemond, który użył jej podczas finałowego wyścigu na czas w Tour de France, w roku 1989. Wcześniej podobne rozwiązania stosowali przede wszystkim triathloniści.

Powrót do kategorii

4.7 /5
95% klientów poleca ten sklep
19 511 opinii od 2009 roku