Koła rowerowe

Koło rowerowe to jeden z najważniejszych elementów roweru. Nie chodzi tylko o oczywisty fakt, że bez niego nie da się jeździć. Koło rowerowe składa się z piasty, szprych i obręczy. Do tego dochodzą nyple, dzięki którym osadzamy szprychy w obręczy i zaciski, umożliwiające montaż kół w ramie i amortyzatorze. Za bezpośredni kontakt z podłożem odpowiada opona - z dętką lub w wersji bezdętkowej (tubeless).


Rodzaje piast i obręczy

Najczęściej obręcze kół wykonuje się z aluminium, ale w najwyższych wersjach można spotkać karbon. Podobnie z piastami - ich korpusy wykonane są z metali lekkich, choć topowe modele posiadają korpusy z włókna węglowe. Sama piasta to element dość skomplikowany. Aby koło mogło się efektywnie kręcić, obraca się na łożyskach (zwykle są one zamknięte czyli maszynowe). Shimano - światowy potentat w produkowaniu części rowerowych - stosuje jednak piasty na łożyskach kulkowych, które mają ten plus, że są łatwo serwisowane.


Od czego zacząć zmniejszanie masy roweru?

Koło jest ważną częścią roweru z powodu masy. Jest elementem rotowanym, dlatego każda "nadwaga" jest od razu odczuwalna dla rowerzysty. Dlatego odchudzanie roweru prawie zawsze zaczyna się od kół. Już jakiś czas temu pojawiły się rowery na kołach o średnicy 29 i 27,5 cala oraz jednoślady typu fatbike, czyli rowery na bardzo szerokich oponach, a znikać zaczęły tradycyjne MTB na obręczach 26-calowych. Koła mocno wpływają na charakter każdego roweru, więcej o nich piszemy tutaj.

Powrót do kategorii

4.7 /5
95% klientów poleca ten sklep
19 511 opinii od 2009 roku