Koła rowerowe

Koło rowerowe to jeden z najważniejszych elementów roweru. Nie chodzi tylko o oczywisty fakt, że bez koła jeździć się nie da. Koło rowerowe składa się z piasty, szprych i obręczy. Do tego dochodzą nyple, dzięki którym osadzamy szprychy w obręczy i zaciski, które umożliwiają montaż kół w ramie i amortyzatorze. Za bezpośredni kontakt z podłożem odpowiada opona - z dętką lub w wersji bezdętkowej. Najczęściej obręcze kół wykonuje się z aluminium, ale w najwyższych wersjach można spotkać karbon. Podobnie z piastami - ich korpusy wykonane są z metali lekkich, choć topowe modele posiadają korpusy z karbonu. Sama piasta to element dość skomplikowany. Aby koło mogło się efektywnie kręcić, obraca się na łożyskach. Zwykle są to łożyska zamknięte (maszynowe). Shimano - światowy potentat w produkowaniu części rowerowych - stosuje jednak piasty na łożyskach kulkowych, które dają się łatwo serwisować. Koło jest ważną częścią roweru z powodu masy. Jest elementem rotowanym, dlatego każda "nadwaga" jest od razu odczuwalna dla rowerzysty. Dlatego odchudzanie roweru prawie zawsze zaczyna się od kół. W ostatnich latach pojawiły nowe rodzaje rowerów na kołach o średnicy 29 i 27.5 cala, pojawiły się także fatbike, czyli rowery na bardzo szerokich oponach, za to zaczęły znikać tradycyjne rowery MTB na kołach 26-calowych. Koła mocno wpływają na charakter każdego roweru, więcej o nich piszemy tutaj:

Powrót do kategorii

4.7 /5
95% klientów poleca ten sklep
19 511 opinii od 2009 roku