Manetki Shimano - jakie wybrać?

Manetka - element sterujący zmianą biegów w rowerze. Zdecydowana większość manetek przystosowana jest do montażu na kierownicy. Kilka modeli z podstawowych grup osprzętu Shimano (7 rzędowe A050 i Tourney) przeznaczonych jest do instalacji na ramie roweru. 


Zasada działania wszystkich typów manetek mechanicznych jest taka sama. Manetka jest połączona z przerzutką przednią lub tylną za pomocą linki. Naciągnięcie lub zwolnienie linki w manetce skutkuje przesunięciem przerzutki i zmianą biegu w rowerze.


Klamkomanetki - manetki do zmiany biegów zintegrowane w jednej obudowie z klamką hamulca. W potocznym rozumieniu klamkomanetki występują tylko w szosowych grupach osprzętu i są przystosowane do montażu na kierownicy szosowej (tzw. baranku). Shimano ma w ofercie również manetki zintegrowane w jednej obudowie z klamką hamulca, przeznaczone do montażu na prostej kierownicy. Są to modele z grup trekingowych Altus, Acera, Alivio. W powszechnym użyciu nie nazywa się ich klamkomanetkami.

Indeksacja (SIS – Simano Index System) – funkcja skokowej zmiany biegów. Wszystkie manetki powyżej grupy Shimano Altus i szosowej Tourney mają funkcję indeksacji. W przeciwieństwie do wczesnych typów manetek, które miały płynną regulację naciągu linki, manetki indeksowane mają konstrukcyjnie wyznaczoną ilość pozycji w jakich mogą ustawić linkę przerzutki. Odpowiada to liczbie biegów w rowerze. Zmiana przełożenia odbywa się płynnie i szybko za pomocą naciśnięcia dźwigni (manetki dźwigniowe) lub obrotu gripem (manetki obrotowe).


Klasyfikacja manetek

Manetki dźwigniowe – najpopularniejszy typ manetek, montowane na prostej kierownicy, występują we wszystkich grupach osprzętu trekingowego i MTB Shimano. Zmiana biegu wymaga naciśnięcia dźwigni umieszonej pod kierownicą, naciśnięcie mniejszej dźwigni lub przycisku (w zależności od modelu) powoduje powrót do poprzedniego położenia przerzutki.

Manetki obrotowe – wbudowane w chwyt kierownicy. Grip (uchwyt) będący przedłużeniem rączki kierownicy ma formę walca, obracanie nim powoduje naciągnięcie lub zwolnienie linki przerzutki. Ten typ manetek jest szerzej stosowany przez firmę Sram. Shimano nazywa manetki obrotowe Revoshift i stosuje je tylko w grupach osprzętu do rowerów miejskich (Nexus).

Klamkomanetki szosowe – we wszystkich modelach mechanicznych Shimano występuje system Dual Control, czyli klamka hamulca pełni jednocześnie rolę dźwigni zmiany biegów poruszając się w dwóch płaszczyznach. Hamowanie następuje podczas przyciąganie klamki do siebie, a zmiana biegu przy pchnięciu klamki do wewnątrz kierownicy. Zmiana biegu w drugą stronę jest możliwa dzięki mniejszej dźwigience. W grupach szosowych, od Claris (seria 2400) do najwyższej Dura Ace, ten manipulator umieszczony jest tuż za główną dźwignią i obsługuje się go palcem wskazującym. W podstawowej grupie Tourney A070 mniejsza dźwigienka umieszczona jest po wewnętrznej stronie klamkomanetki i obsługiwana jest kciukiem. Klamkomanetki dla początkujących kolarzy i amatorów turystyki, czyli grupy osprzętu Tourney, Claris i Sora, wyposażone są w optyczny wskaźnik przełożenia, czego nie oferują droższe rozwiązania.


Podsumowanie

Przed zakupem warto zastanowić się jak intensywnie użytkujemy rower. Niedzielni rowerzyści mogą pozwolić sobie na średniej klasy osprzęt. Jeśli masz zamiar jeździć często i czerpać z tego przyjemność, warto byś zainwestował w lepszy sprzęt



Zobacz więcej

Manetki Shimano

Manetki XTR

Powrót do kategorii

4.7 /5
95% klientów poleca ten sklep
19 511 opinii od 2009 roku