Mechanizm Korbowy

Mechanizm korbowy to jeden z ważniejszych elementów wyposażenia roweru, przenoszący największe siły. Dzięki niemu energia rowerzysty transferowana jest do tylnego koła. Korba rowerowa składa się z ramion położonych naprzeciw siebie pod kątem 180 stopni oraz zębatek zwanych tarczami. Ramiona korby mogą być połączone zintegrowaną osią lub nakładane na osobny element zwany wkładem suportu. Na końcu każdego ramienia znajdują się otwory montażowe pod pedały. Średnica owych otworów jest zestandaryzowana i najczęściej wynosi 9/16 cala. Pomimo prostego schematu konstrukcyjnego konkretne egzemplarze korb rowerowych mogą się od siebie wyraźnie różnić wymiarami. Do danej ramy zazwyczaj pasują tylko niektóre modele z szerokiej oferty rynkowej.


Największy producent mechanizmów korbowych to oczywiście Shimano, ale istnieją też inni jak Sram, Campagnolo, FSA czy Suntour. Każda z powyższych firm w ciągu ostatnich 20 lat zaproponowała autorski patent na montaż mechanizmu korbowego do ramy. Nie ma tu miejsca na opis wszystkich technologii dlatego poniżej przedstawione będą najpopularniejsze rozwiązana wspierane przez japońskiego giganta.

Podstawowe modele mechanizmów korbowych montowane są do roweru poprzez nałożenie ich na wkład suportu. Wkład wkręca się w ramę roweru i jest to po prostu stalowa oś osadzona na łożyskach. Najstarszy z wciąż popularnych typów suportów ma oś zakończoną kwadratowym klinem. Na ten klin nakłada się ramiona mechanizmu korbowego. Shimano udoskonaliło suport „na kwadrat” proponując system Octalink. W tej odmianie stalowa oś zakończona jest ośmioma wypustkami, na które nakłada się korby. Droższe odmiany mechanizmów korbowych Shimano nie potrzebują już osobnego wkładu suportu. Ramiona korb wykonanych w technologiach Hollowtech II i 2 Piece Crankset połączone są zintegrowaną osią, która opiera się na łożyskach zewnętrznych wkręcanych w ramę roweru. W wersji Pressfit zewnętrzne łożyska są wpychane w szerszą niż standardowa mufę suportu.

Na rowerach jeżdżą ludzie od lat 3 do 103. Ramiona mechanizmu korbowego muszą mieć odpowiednią długość aby pasowały do wzrostu użytkownika i typu roweru. Teoretycznie można kupić korby o długości od 165 do 180 mm, stopniowane co 2.5 mm. W praktyce dostępne są trzy najpopularniejsze rozmiary 170, 172,5 i 175 mm. Badania pokazują, że nie ma jednoznacznych reguł doboru długości ramion korb do wzrostu dla dorosłego człowieka. Mózg ma zdolność adaptacji i przeciętny rowerzysta jest w stanie przyzwyczaić się do większości rozmiarówki. Ważniejszy przy wyborze mechanizmu korbowego będzie typ roweru. Ostre koło powinno mieć stosunkowo krótkie ramiona aby nie zahaczyć o przeszkody. Również rower triatlonowy, który wymusza prawie leżącą pozycję na siodełku powinien cechować się umiarkowanie długą dźwignią na korbach.

BCD jest różne dla korb szosowych, MTB i trekkingowych. Być może najistotniejszy aspekt różnicujący mechanizmy korbowe to ilość i rozmiar zębatek. W zależności od typu roweru liczy się maksymalna prędkość jazdy (duże tarcze), zdolność do podjeżdżania pod strome wzniesienia (mniejsze tarcze) lub szeroki zakres przełożeń (3 tarcze). W większości korb zębatki są wymienne i można dobierać różne rozmiary. Personalizując napęd trzeba uważać na trzy kwestie. Po pierwsze nowe tarcze nie mogą kolidować z ramą roweru. Po drugie różnica w rozmiarze zębatek ograniczona jest konstrukcją przedniej przerzutki, która zawsze ma określoną pojemność. Po trzecie musimy uważać na BCD. BCD czyli Bolt Circle Diameter to średnica rozstawu śrub mocujących tarczę do ramienia korby. BCD jest różne dla korb szosowych, MTB i trekkingowych. Ponadto istnieją mechanizmy korbowe 4 i 5 ramienne.

Powrót do kategorii

4.7 /5
95% klientów poleca ten sklep
19 511 opinii od 2009 roku