Mechanizmy korbowe

Mechanizm korbowy to element napędu, bez którego nie byłoby roweru. No chyba że preferujemy rowery biegowe.. Korba - bo tak potocznie mówimy o mechanizmie - służy do przeniesienia ruchu obrotowego nóg, poprzez pedały, na łańcuch i tylne koło roweru. Poza dwoma ramionami, mechanizm tworzą zębatki - kiedyś trzy, dziś coraz częściej jedna lub dwie. Mówiąc prościej - nie pedałujesz, nie jedziesz (chyba że z górki), a żeby pedałować, potrzebujesz korby, łańcucha i kasety. Mowa oczywiście o napędzie, bo zwykle przydają się też koła i inne elementy. Mechanizm korbowy obraca się dzięki łożyskom (suportowi). Istnieje wiele standardów mocowania korby. Kiedyś popularne były osie na kwadrat - mechanizm korbowy zakończony był kwadratowymi wypustami, na których mocowano ramiona korb. Później przyszedł czas na korby na wielowpust (na przykład shimanowski Octalink). Wadą powyższych rozwiązań były różne szerokości suportów, co komplikowało dobór elementów napędu. Dziś najczęściej stosuje się łożyska zewnętrzne. W systemie Shimano Hollowtech II prawe ramię korby jest zintegrowane z osią, którą wkłada się w owe łożyska. Lewe ramię korby dokręca się do osi za pomocą 2 imbusów. W większości przypadków suporty i korby mają standardowe wymiary, ale oczywiście istnieją wyjątki. Na przykład firma Cannondale stosuje swoje rozwiązanie zwane BB30 i BB30a. W tym systemie łożyska zewnętrzne nie są zamknięte w kartridżach wkręcanych w końce mufy suportu (jak w Shimano), ale są osadzane na końcach mufy. Przede wszystkim jednak średnica osi mechanizmu korbowego poszerzona jest do 30 mm, w stosunku do 24 mm osi w systemach kompatybilnych z japońskim Hollowtec-em Mechanizm korbowy ma bardzo duże znaczenie w codziennej jeździe. Dlaczego? Tutaj przeczytasz więcej:

Powrót do kategorii

4.7 /5
95% klientów poleca ten sklep
19 511 opinii od 2009 roku