Rodzaje bagażników rowerowych

Bagażnik rowerowy wydaje się być stosunkowo mało skomplikowanym elementem wyposażenia roweru. Patrząc na ofertę producentów z początku trudno znaleźć różnice między podobnie wyglądającymi modelami. Tym bardziej zastanawiają szerokie widełki cenowe, najtańsze modele kosztują około 40 zł, a najdroższe nawet 500 zł. Rodzaje bagażników rowerowych Istnieje kilka głównych typów bagażników rowerowych i wiele dalszych podtypów. Podstawowy podział wynika ze sposobu mocowania do ramy roweru. Klasyczny tylny bagażnik rowerowy mocowany jest do ramy w 4 punktach. Pionowe rurki bagażnika opierają się o ramę roweru w okolicach osi tylnego koła. W poziome bagażnik powinien być przytwierdzony do górnych rur tylnego trójkąta ramy. Jeśli chcemy zamontować bagażnik do ramy nie posiadającej seryjnych otworów instalacyjnych (rowery MTB z pełnym zawieszeniem, większość szosowych) możemy wybrać model mocowany do sztycy podsiodłowej. Z oczywistych względów takie bagażniki mają mniejszą nośność, najczęściej limit wynosi 10 kilogramów. W rowerach trekkingowych i wyprawowych często stosuje się bagażniki przednie zwane również lowriderami. Większość modeli wymaga, aby widelec przedni w rowerze posiadał odpowiednie otwory montażowe, ale można kupić lowridery mocowane do widelca za pomocą stalowych obejm. Czym różnią się bagażniki rowerowe? Kolejna cecha różnicująca bagażniki rowerowe to materiał wykonania. Najczęściej można spotkać konstrukcje aluminiowe, nieco bardziej specjalistyczne są bagażniki stalowe, a najbardziej wyszukane modele zespawane są z rurek tytanowych. Niszowi producenci używają także tworzyw sztucznych i kompozytów. Takie bagażniki wytwarzane są w zasadzie tylko do konkretnych modeli rowerów szosowych od równie niszowych producentów ram. Materiał konstrukcyjny wpływa na wagę bagażnika, ale przede wszystkim determinuje nośność. Klasyczny aluminiowy bagażnik tylny kosztujący około 80 zł zwykle waży od 600 do 800 gramów i można go obciążyć ciężarem do 25 kilogramów. Bagażnik stalowy będzie ważył nieco więcej niż jego aluminiowy odpowiednik, ale w zależności od rozbudowania konstrukcji nośność takiego sprzętu może dochodzić do 40 kilogramów. Bagażniki tytanowe dostępne w Europie produkuje właściwie tylko jedna firma, niemiecki Tubus. Pasjonaci rowerów wiedzą, że tytanowe ramy to najbardziej niszowe i najdroższe produkty na rynku. Nie inaczej jest z bagażnikami, za cenę zbliżoną do dwóch przeciętnych rowerów klasy "marketowej" możemy nabyć produkt bardzo lekki, elastyczny i o nośności większej od bagażników aluminiowych. W tym miejscu należy poczynić ważne wyjaśnienie. Otóż deklarowana przez producentów maksymalna nośność bagażnika dotyczy zazwyczaj użytkowania w idealnych warunkach drogowych. 25 kilogramowe sakwy tylne podczas szybszej jazdy leśną drogą żyją własnym życiem. Na wybojach chwilowe obciążenie bagażnika znacznie przekracza granice bezpieczeństwa i za którymś razem może dojść do zgubienia bagażu, a jeśli mamy pecha także do wypadku i uszkodzenia roweru. Jak dobierać bagażnik do roweru? Na początku powinniśmy sprawdzić czy w naszej ramie znajdują się odpowiednie otwory instalacyjne do montażu bagażnika. Właściwie każdy rower trekkingowy, miejski i tańszy MTB będzie miał gotową "infrastrukturę". Trzeba szukać otworów w rurkach ramy (lub dospawanych oczek) w okolicach osi tylnego koła i koło poprzeczki łączącej górne widełki. Jeśli otwory są musimy jeszcze tylko sprawdzić jaki rodzaj hamulców mamy w rowerze. Tradycyjne hamulce szczękowe oznaczają, że możemy wybierać dowolny bagażnik tylny. Jeśli mamy tarczówki, powinniśmy upewnić się czy zacisk hamulcowy przy tylnym kole nie będzie zasłaniał dolnego otworu montażowego bagażnika. Niestety zdarza się, że pionowe rurki w niektórych bagażnikach poprowadzone są pod kątem powodującym kolizję z zaciskiem. W takiej sytuacji możemy zakupić bagażnik tylny seryjnie wyposażony w dystanse. Najpopularniejszy model to Topeak. Popularny producent sakw - firma Crosso, ma w swojej ofercie bagażnik, do którego można domontować tulejki dystansowe. Bagażniki montowane do sztyc podsiodłowych pasują do prawie wszystkich typów rowerów. Uważać powinni tylko posiadacze fulli z dużym skokiem tylnego zawieszenia, ale akurat ta grupa cyklistów preferuje transport bagażu w plecakach. Bagażniku specjalne Jeśli nasz rower nie pozwala na montaż klasycznego bagażnika, a egzemplarze mocowane do sztycy nie oferują wystarczającej ładowności, z pomocą przychodzi firma Tubus. Model Tubus Disco instalowany jest na osi szybkozamykacza tylnego koła. W komplecie dostarczana jest odpowiednia przejściówka. Oczywiście dostępne są także obejmy zakładane na rurki tylnego trójkąta ramy - dzięki nim uzyskujemy mocowania, których nie przewidział producent roweru. Ładowność powyższej konstrukcji wynosi solidne 25 kilogramów. W przypadku Tubusa można zaufać podanym limitom. Co jeśli bagażnik nie wchodzi w grę? W ostatnich latach gwałtownie rozwija się nowy typ turystyki rowerowej. Coraz doskonalsze jednoślady MTB umożliwiają zapuszczanie się na szlaki do tej pory dostępne tylko pieszym. Aby przejechać rowerem przez Góry Skaliste należy zabrać ze sobą odpowiednie wyposażenie biwakowe. Piechurzy pakują się w duże plecaki, a rowerzyści wyprawowi w sakwy. Wymienionych rozwiązań nie można zaadaptować do rowerów Enduro o skoku amortyzacji rzędu 160 mm. Tak dochodzimy do nowych typów worków wyprawowych, które pozwalają rozlokować dobytek na całej ramie roweru i nie ograniczają pracy zawieszenia. Trend zauważyli już starzy wyjadacze branży turystycznej jak Ortlieb i Topeak.

Powrót do kategorii

4.7 /5
95% klientów poleca ten sklep
19 511 opinii od 2009 roku