Rodzaje butów rowerowych.

Każdy rodzaj kręcenia na rowerze wymaga zastosowania innych butów. W powyższym tekście przybliżamy ten temat.

W wyborze butów jedną z ważniejszych rzeczy są... pedały. Buty dobieramy tak, aby pasowały do wybranego systemu wpinania zastosowanego w pedałach. W szeroko rozumianym MTB (od zawodów XC, przez maratony, po enduro) najpowszechniejszym standardem jest SPD - Shimano Pedaling Dynamics. Jest to mechanizm zatrzaskowy, opatentowany przez koncern Shimano w 1990 roku. Pedały posiadają zatrzask, zaś do podeszwy przykręcamy bloki.

Podeszwa twarda jak skała

Znaczna większość butów rowerowych posiada miejsce na przykręcenie bloków. Czasami jest ono zakryte gumową zaślepką, by butów można używać także z normalnymi pedałami. Takie rozwiązanie często spotykane jest w butach przeznaczonych do jazdy turystycznej. Buty rowerowe od "cywilnych" odróżniają się nie tylko wyprofilowaniem podeszwy, ale przede wszystkim sztywnością. Twarda podeszwa umożliwia efektywne przekazywanie energii kolarza do mechanizmu korbowego i dalej na koło.

Maksymalna sztywność buta potrzebna jest głównie kolarzom biorącym udział w zawodach, producenci proponują im modele oparte o twardą karbonową podeszwę. Rowerzyści miejscy i turyści spędzają w butach rowerowych więcej czasu i często chodzą po chodnikach. Dla nich liczy się komfort i mniej "specjalistyczny" wygląd obuwia. Shimano wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów niedawno wprowadziło serię butów miejskich SPD, które przypominają tradycyjne adidasy.

Przyczepność

Buty SPD dla fanów wyścigów mają na podeszwach charakterystyczny bieżnik, droższe modele wyposażone są nawet w demontowalne kolce. Pozwalają one sprawniej biegać po skałach, a jak wiadomo trasy XC są coraz bardziej wymagające. Zejście z roweru i podbiegnięcie krótkiego odcinka jest czasami dużo bardziej efektywne niż podjazd.

Również cholewka butów do poszczególnych dyscyplin rowerowych znacząco się różni. W butach zwodniczych liczy się dobra wentylacja, dlatego część cholewki wykonana jest z siatki.

Buty na warunki specjalne

Coraz popularniejsze są rowerowe buty zimowe. Umożliwiają one jazdę w niskich temperaturach (niektórzy producenci chwalą się, że do minus 20 stopni). Mają oczywiście wyższą cholewkę, która jest dodatkowo ocieplona. Także podeszwa bardzo często posiada dodatkową izolację, by zimno nie przenikało przez blok. W droższych modelach stosuje się wkładkę z Gore-texu, co zapewnia wodoodporność i jednocześnie umożliwia odparowanie wilgoci z butów.

Fani jazdy w trudnym terenie często wybierają buty rowerowe do pedałów platformowych. Mają one płaską, bardzo przyczepną podeszwę. Pedałowanie nie jest tak efektywne, ale w każdej chwili można podeprzeć się nogą. Takie obuwie także sprawdza się w dyscyplinach grawitacyjnych.

Buty na szosę

W kolarstwie szosowym stosuje się inny standard niż w MTB. Jest nim SPD-SL. Bloki są znacznie większe i bardziej "cementują" but z pedałem. Ich wadą jest wystawanie bloku - co właściwie uniemożliwia chodzenie (w butach MTB bloki są zwykle schowane).

Buty szosowe cechują się niemal gładką podeszwą. Ma być ona lekka i bardzo sztywna. Wiadomo, że liczy się każdy wat energii. Cholewka ma być również lekka i bardzo przewiewna. Od jakiegoś czasu producenci wracają do skóry naturalnej. Najdroższe modele to prawdziwe dzieła sztuki, które są obiektem pożądania wśród fetyszystów.

Jeśli masz buty w standardzie SPD i jeździsz czasami na szosie, nie jesteś skazany na zmianę butów i pedałów. Firma Shimano produkuje model pedałów na szosę do użycia ze standardowymi butami, zaopatrzonymi w bloki MTB.

Żyłka czy rzep?

Buty rowerowe posiadają różne standardy zapinania. W modelach MTB i szosowych najczęściej są to rzepy. W bardziej zaawansowanych butach mogą to być klamry albo kombinacja rzepów i klamr. W najwyższych modelach stosuje się zwykle żyłki, regulowane za pomocą mikropokręteł (na przykład system BOA) albo kombinację żyłek i klamr.

Modele do turystyki i trekkingu zwykle są wiązane klasycznymi sznurowadłami, czasami dochodzi do tego rzep zapobiegający wkręceniu sznurowadeł w łańcuch.

Im droższy model i bardziej zaawansowane rozwiązanie, tym łatwiej dopasować zapięcie buta do swojej stopy. Shimano, które w ostatnich latach mocno zainwestowało w segment obuwia rowerowego, oferuje w topowych modelach termoformowane wkładki do butów. Wnętrze buta pod wpływem ciepła dopasowuje się do stopy użytkownika jak wygodna skarpeta.

Powrót do kategorii

4.7 /5
95% klientów poleca ten sklep
19 511 opinii od 2009 roku