Tło

Odwiedź nasz salon we Wrocławiu. Dowiedz się więcej

Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Shimano Alfine – najlepsze komponenty do roweru miejskiego?

Data aktualizacji: 19-07-2023

Shimano Alfine jest najbardziej zaawansowaną grupą osprzętową do rowerów miejskich. Zaprojektowano ją jako rozwinięcie technologii Shimano Nexus. Działa płynniej, ciszej i cechuje się zwiększoną wytrzymałością komponentów. Oferuje także szerszy zakres przełożeń, dlatego lepiej nadaje się na bardziej wymagające trasy. Część kolarzy wykorzystuje tę grupę nawet do budowy jednorzędowych napędów do rowerów wyprawowych albo MTB. Co więcej, najnowsza seria Alfine S7051 wykorzystuje elektroniczny system zmiany biegów DI2, czyli flagowy system od Shimano.

Rower wyprawowy z ciekawym napędem na bazie 11-rzędowej piasty Shimano Alfine i paska Gates.

Shimano Alfine 8 i 11 – idealne do miasta?

Grupa Shimano Alfine jest popisem inżynierskich możliwości japońskiej firmy. Zadebiutowała w 2006 roku i pod względem technologicznym od razu zapowiadała nową epokę. Shimano pierwotnie zaoferowało nieco udoskonaloną wersję 8-biegowej przekładni Nexus w bardziej eleganckim lakierowaniu i sterowaną manetką zamiast grip shifta. W 2010 roku do oferty dołączyła piasta 11-biegowa, co ciekawe minimalnie lżejsza od poprzedniczki. Alfine w przeciwieństwie do grupy Shimano Nexusa pozycjonowane jest jako premium i możemy ją spotkać w najlepiej wyposażonych rowerach miejskich.

Aktualnie w Shimano Alfine dostępne są 8- oraz 11-biegowe piasty wewnętrzne, sterowane przez manetki działające zupełnie jak modele z najlepszych serii MTB od Shimano, np. XTR-a. Obie wersje zarówno 8-, jak i 11-rzędowa istnieją w dwóch wariantach – zwykłym mechanicznym oraz Di2, czyli współpracujący z elektryczno-hydraulicznymi klamkomanetkami.

Implementacja tak nowoczesnych (i drogich) technologii do osprzętu dedykowanego przede wszystkim modelom miejskim dobrze obrazuje zmianę, jaka w ostatnich latach zaszła w rowerach przeznaczonych do jazdy po mieście. Współcześnie powinny one działać na poziomie zbliżonym do zaawansowanych MTB czy szosówek, a więc nie tylko oferować szeroki zakres przełożeń, ale także cechować się lekkością,  niezawodnością oraz płynnością działania. Więcej o zaletach piast wielobiegowych dowiesz się z osobnego artykułu:

Przerzutki w piaście – działanie, budowa i naprawa

Shimano Alfine 11 vs Rohloff

Piasty wielobiegowe Shimano Alfine 11 często zestawia się z systemem Rohloff SpeedHub. Takie porównanie nasuwa się, ponieważ obie piasty wielobiegowe wykorzystują podobne technologie – ich konstrukcja jest nie tylko szczelnie odizolowana od czynników zewnętrznych, ale także zanurzona w oleju, który trzeba co jakiś czas wymieniać (Alfine 11 co 2000 km, a Rohloff SpeedHub co 5000 km). Oba rozwiązania są dedykowane do rowerów miejskich, a także wyróżniają się cichą i płynną pracą.

Na tym jednak kończą się ich podobieństwa. System Rohloff SpeedHub ma zdecydowanie więcej biegów – 14 w porównaniu do 11 oferowanych rzez Shimano – i dużo szerszy zakres przełożeń. Przekłada się to również na ceny komponentów, dlatego rowery z napędem Shimano Alfine 11 są wyraźnie tańsze od modeli z SpeedHubem  14.