Koszyk

Koszyk jest pusty

Shimano XTR - najbardziej zaawansowane technologicznie komponenty MTB

14.12.2017
zacisk hamulca xtr br-m9020

Najwyższa grupa osprzętu do użytku terenowego. W tej klasie pojawiają się nowinki technologiczne, które w kolejnych latach wędrują do niższych kategorii sprzętowych, jak XT, SLX czy Deore. Seria XTR zadebiutowała w roku 1992 i od razu przeznaczona była do wyścigów. Pierwsza generacja komponentów oparta była o 8-rzędowe kasety, dziś XTR produkowany jest w standardzie 11-rzędowym i inżynierowie Shimano mówią, że mają już opracowaną technologię 12-rzędową, ale czekają na zapotrzebowanie wśród rowerzystów. Dla odmiany 3-rzędowe korby z lat 90. dziś zredukowane zostały do maksymalnie 2-rzędowych, a w bliskiej perspektywie można się spodziewać całkowitego zaniku przedniej przerzutki.

Spoglądając na historię kolejnych generacji XTR od serii 900 po obecną 9000, można prześledzić etapy rozwoju całej branży rowerowej - szczególnie wyraźne są rewolucje: aluminiowa i kompozytowa. Osprzęt XTR jest znacząco droższy od odpowiedników z niższych grup modelowych i zazwyczaj nie przekłada się to na trwałość komponentów. XTR to przede wszystkim najniższa możliwa waga części i płynność działania mechanizmów. Jest to sprzęt wykorzystywany przez zawodowców i zasobnych amatorów, dlatego najtańsze rowery zawierające pewną liczbę komponentów XTR kosztują zwykle ponad 7 tys. zł.

Co powoduje, że zawodnicy wybierają osprzęt XTR?

Grupa osprzętu XTR firmy Shimano to od wielu lat obiekt westchnień większości górskich rowerzystów na świecie. To grupa, w której japońska firma wykorzystuje najbardziej wyrafinowane technologie i najlepsze dostępne materiały. Celem jest absolutnie najwyższa jakość działania przy zachowaniu jak najmniejszej masy. Przez wiele lat XTR nie miał praktycznie żadnej konkurencji i samodzielnie nosił miano najlepszej grupy MTB. Od kilku lat ma bezpośrednią konkurencję w postaci grup X.0 i XX amerykańskiej firmy SRAM.

Na rok 2013 w osprzęcie XTR M980 znajdziemy między innymi takie rozwiązania jak trzydziesto bądź dwudziestobiegowy napęd DynaSys, próżniowe korby Hollowtech II, manetki Rapidfire z technologiami Instant, 2-way i Dual Release, tylne przerzutki w systemie Shadow, kasetę HG-X z tytanowymi koronkami, świetnie działające hamulce tarczowe z monolitycznymi zaciskami wykorzystujące technologię IceTech. Kompletną grupę uzupełniają piasty, pedały i koła. Osprzęt XTR znajdziemy we flagowych rowerach najlepszych marek oraz w pojazdach najlepszych zawodników i największych pasjonatów rowerów górskich.