Stery rowerowe typu A-head

Przyjrzyjmy się kolejnemu typowi sterów rowerowych zwanemu A-head. Cechą charakterystyczną tego rozwiązania jest montaż wspornika kierownicy bezpośrednio na rurze sterowej widelca. Daje to bardzo dużą sztywność, odporność na przeciążenia i mechaniczne uszkodzenia oraz pozwala na łatwe kasowanie luzów. Jedynym minusem, jest ograniczony zakres regulacji wspornika kierownicy na wysokość. Stery tego typu, są w większości przypadków, lżejsze i trwalsze niż klasyczne (skręcane). Stery rowerowe wymagają możliwości kasowania luzów na łożyskach i A-heady nie są wyjątkiem. Do tego celu służy "gwiazdka". Jest to element, który nabijamy do środka rury sterowej widelca. Jest on nieruchomy, a w jego środku znajduje się gwint, umożliwiający wkręcenie w niego śruby kontrującej. Całość od góry zamyka kapsel sterów, który opiera się o wspornik kierownicy lub podkładki rury sterowej. Dokręcając wspomnianą śrubę kontrującą kasujemy luzy w układzie i regulujemy opór, z jakim obraca się kierownica. Kluczowe jest równe nabicie gwiazdki, także jeśli nie mamy do tego odpowiedniego narzędzia, warto się z tą sprawą udać do serwisu rowerowego. W kwestii doboru rodzajów sterów do danego roweru musimy mieć następujące informacje:- - średnica i rodzaj rury sterowej widelca - rodzaj osadzenia sterów jakie producent wybrał dla swojej ramy. Zależności między rurą sterową widelca a sterami Widelec rowerowy jest stosunkowo prostą konstrukcją, składa się z widełek, pomiędzy którymi instalujemy koło i z rury sterowej wkładanej w główkę ramy roweru. Obecnie najpopularniejszym standardem jest prosta rura sterowa o średnicy 1 i 1/8 cala (28,6mm). Powoli popularność zyskuje rura sterowa stożkowa (po ang. Tapered - zwężana). Charakteryzuje się ona tym, że w górnej części ma średnicę 1 i 1/8 cala, natomiast na samy dole, tuż nad koroną widelca, jej średnica zwiększa się do 1,5 cala (38,1mm). Takie rozwiązanie zapewnia znaczne zwiększenie sztywności, a co za tym idzie precyzji prowadzenia, przy minimalnym wzroście masy. Na rynku wtórnym możemy jeszcze spotkać amortyzatory o prostej rurze sterowej o średnicy 1,5 cala ale rozwiązanie to powoli odchodzi do lamusa. Wzrost sztywności jednostajnie 1.5 calowej sterówki w stosunku do stożkowej rury jest znikomy, za to wzrost masy całości jest odczuwalny i zbędny. Dodatkową komplikacją jest dobór wspornika kierownicy na rurę 1,5 calową. Liczba dostępnych obecnie modeli liczy kilkanaście propozycji od zaledwie kilku producentów. Wśród widelców zdarzają się także takie z prostą rurą sterową o średnicy 1 cala (25,4mm). Zazwyczaj są to widelce stalowe do rowerów turystycznych i zabytkowych. Trudno oszacować liczbę producentów ram rowerowych, ale z pewnością jest ich bardzo wielu. W latach 90, gdy stal traciła prymat głównego materiału konstrukcyjnego rowerów na rzecz aluminium, a na dokładkę pojawił się karbon, na rynku powstało ogromne zamieszanie w kwestii wielu standardów rowerowych. W segmencie sterów rowerowych zapanował bałagan i jego skutki są odczuwalne do dzisiaj. Po wysypie autorskich konstrukcji i rozmiarówek, dziś najpopularniejsze są trzy typy sterów A-head: - stery zintegrowane, oznaczane skrótem IS (integrated) - łożyska sterów są osadzane bezpośrednio w główce ramy, która ma wytłoczone lub wycięte bieżnie. Żeby dobrać stery do ramy z główką przystosowaną pod stery integrowane, musimy znać średnicę osadzenia łożyska, głębokość osadzenia łożyska oraz kąt ścięcia krawędzi łożyska (45 lub 36 stopni). - stery półzintegrowane, oznaczane skrótem ZS (zero stack) - łożyska takich sterów są osadzanie w miskach sterów, które są wcześniej wciskane wewnątrz główki ramy. Parametry, przy pomocy jakich dobieramy takie stery, to średnica osadzenia misek sterów w ramie. - stery zewnętrzne, oznaczane skrótem EC (external cup) - łożyska takich sterów są osadzane w miskach sterów, które wystają poza główkę ramy. Parametry, przy pomocy jakich dobieramy takie stery, to średnica osadzenia misek w ramie. Jest to najrzadziej stosowane obecnie rozwiązanie. Żeby nie było zbyt łatwo, ciągle spotyka się ramy, w których producent przewidział dwa różne rodzaje osadzenia sterów. Nie jest rzadkością, że od góry mamy stery półzintegrowane, a od dołu główki ramy wystaje miska sterów zewnętrznych. Kolejną problematyczna kwestia to średnica osadzenia łożysk lub misek sterów w ramie. Niestety, producenci zafundowani nam tutaj prawdziwy miszmasz. Przy jakichkolwiek wątpliwościach najlepiej zasięgnąć porady w sklepach i serwisach rowerowych. Najpopularniejsze średnice (rodzaj i średnica w mm) to: - dla sterów zintegrowanych: IS41 lub IS42 dla prostej sterówki, IS41/IS52, IS42/IS52 dla tapered - dla sterów półzintegrowanych: ZS44 dla prostej sterówki, ZS44/ZS55 lub ZS44/ZS56 dla tapered - dla sterów zewnętrznych: EC44 dla prostej sterówki, EC44/EC49 dla stożkowej.

Powrót do kategorii

4.7 /5
95% klientów poleca ten sklep
19 511 opinii od 2009 roku