Stery rowerowe

Stery rowerowe to element konstrukcyjny umożliwiający skręt przedniego koła w naszym jednośladzie. Najprościej mówiąc są to dwa łożyska osadzone w dolnej i górnej części główki ramy rowerowej. Widelec przedni - sztywny lub amortyzowany - za pośrednictwem owych łożysk połączony jest z ramą. Wydawać by się mogło, że stery to proste mechaniczne elementy i nie ma o czym dywagować w ich przypadku. Tymczasem istnieje kilka głównych i kilka mniej popularnych odmian sterów rowerowych. Różnią się one rozmiarami, rodzajem samych łożysk ale przede wszystkim metodami osadzenia w ramie roweru. Ponadto stery przenoszą spore obciążenia i bezpośrednio odpowiadają za nasze bezpieczeństwo, gdy działają wadliwie potrafią wydawać irytujące odgłosy psujące radość rowerowania. Stery luźne lub zatarte powodują duży dyskomfort podczas jazdy i grożą wypadkiem. Budowa sterów i łożysk rowerowych W budowie sterów rowerowych możemy wyróżnić kilka elementów głównych elementów: - miski sterów, które osadzane są w górnej i dolnej części główki ramy. Czasami ich funkcję pełni sama główka ale o tym będzie trochę później - łożyska osadzone we wspomnianych wyżej miskach - bieżnia dolnego łożyska, która jest montowana na koronie widelca i umożliwia obrót całego widelca na dolnym łożysku sterów - każde stery potrzebują też elementu służącego do kasowania luzów, tutaj jego konstrukcja zależy od konkretnego typu łożysk Zanim przejdziemy dalej warto wspomnieć, że istnieją dwa typy łożysk. Pierwszy z nich to łożyska klasyczne, czyli po prostu kulki na wianuszku wkładane w miskę sterów. Drugi typ to łożyska maszynowe będące jednym, zamkniętym elementem wkładanym bezpośrednio w ramę roweru, lub w odpowiednie miski. "Maszyny" mają własne bieżnie, są fabrycznie uszczelnione i wypełnione smarem. Nie ma co ukrywać, że to rozwiązanie jest zdecydowanie lepsze od tradycyjnych, rozbieralnych łożysk kulkowych na wianuszku. Łożysko maszynowe nie zużywa misek sterów, jest ono też znacznie lepiej chronione przed brudem i wodą. Kolejna korzyść w wypadku łożysk maszynowych to praktycznie bezobsługowość, gdy łożysko dostanie luzu lub straci płynność obrotu to po prostu wymieniamy je na nowe. Dopóki to nie nastąpi, możemy zapomnieć o sterach w naszym rowerze. Rodzaje sterów Stery rowerowe możemy odgórnie podzielić na dwa rodzaje: skręcane oraz A-head. Pierwszy typ to konstrukcja spotykana w rowerach od kilkudziesięciu lat. W stery klasyczne wyposażone są dawne Romety i większość obecnie produkowanych rowerów dziecięcych, miejskich i trekkingowych poniżej 2 tysięcy złotych. Stery skręcane są połączone z widelcem poprzez gwint znajdujący się w górnej części rury sterowej. Na ten gwint nakręcamy nakrętkę unieruchamiając widelec w główce ramy. Całość dodatkowo wieńczy nakrętka kontrująca, która zabezpiecza stery przed powstaniem luzów i samoistnym odkręceniem w czasie jazdy. Wspornik kierownicy jest wpuszczany bezpośrednio w rurę sterową i blokowany przy pomocy stożka rozporowego. Właśnie ten element pozwala nam na zmianę wysokości wspornika w ograniczonym zakresie. Dobierając stery skręcane do swojej ramy musimy znać następujące wymiary: - średnica osadzenia misek sterów w ramie, najpopularniejsze to: 29,9mm, 30,1mm, 30,2mm (stery "calowe") i 33,95mm (1 i 1/8 cala) - średnica rury sterowej widelca: najczęściej jest to 25,4mm (stery "calowe") i 28,6mm (1 i 1/8 cala) Oprócz tego, kolejny parametr, który jest istotny przy sterach skręcanych, to długość rury sterowej w widelcu oraz długość gwintu. Nieprawidłowy dobór tych wartości przeważnie uniemożliwia montaż widelca w wybranej ramie. Nowszy typ sterów rowerowych to tzw. A-head.

Powrót do kategorii

4.7 /5
95% klientów poleca ten sklep
19 511 opinii od 2009 roku