Wsporniki siodła czyli sztyce

Wspornik siodła to element, który łączy siodło rowerowe z ramą. Zbudowany jest z rurki i jarzemka. Zdecydowana większość sztyc wykonana jest ze stopów aluminiowych. Najtańsze modele są stalowe, a najdroższe mają konstrukcję z kompozytów. Podobnie jak w przypadku ram rowerowych, najtańsze wsporniki stalowe kosztują kilkanaście złotych, a najdroższe karbonowe cuda mogą znacznie przekraczać 1000 złotych. Najważniejsze cechy różnicujące sztyce to średnica i długość. Zewnętrzny przekrój wspornika nie może być większy niż średnica wewnętrzna rury podsiodłowej ramy. Jeśli sztyca ma mniejszą średnicę niż rama, najczęściej możemy zastosować redukcję. Najczęściej spotykane średnice wsporników siodła to 27.2 mm, 30.9 mm i 31.6 mm. Pierwszy rozmiar występuje w większości rowerów szosowych, przełajowych i trekkingowych. Średnice sztyc powyżej 3cm to typowa cecha konstrukcyjna rowerów MTB. Niedawno kolarstwo górskie przeżyło małą rewolucję za sprawą sztyc regulowanych, bardzo ciężką znaleźć model o zmiennej długości pasujący do rowerów szosowych (27.2 mm). Co ciekawe badania dowodzą, że wsporniki o mniejszej średnicy (27,2 mm) znacznie lepiej tłumią drgania niż te grubsze nieregulowane. Sztyca musi mieć także odpowiednią długość. Jeśli tak nie jest, nie możemy umieścić siodła na odpowiedniej wysokości. Zwykle na wspornikach producent zaznacza, jaka jest minimalna wysokość osadzenia sztycy w ramie. We wsporniku ważny jest także "offset". Parametr ten wyraża się w milimetrach i oznacza przesunięcie siodełka do tyłu względem osi rury podsiodłowej. Sztyca z "offsetem" może zmienić znacznie geometrię roweru. Dzięki jej zastosowaniu, zmniejsza się rzeczywisty kąt podsiodłowy. Istotny jest także sposób montażu siodła do wspornika. Zwykle siodełka wsparte są na dwóch prętach o grubości 7-9 milimetrów. Jednak niektórzy producenci stosują specjalne szyny, które wymagają zastosowania dedykowanych wsporników. Ale sztyce to nie tylko proste konstrukcje. To także zaawansowane systemy, dzięki którym można obniżać siodło podczas jazdy albo poczuć się na hardtailu jak na fullu. Więcej na ten temat piszemy tutaj:

Powrót do kategorii

4.7 /5
95% klientów poleca ten sklep
19 511 opinii od 2009 roku