Świat rowerów jest na tyle duży, że oprócz tych standardowych funkcjonują w nim również te niestandardowe rozwiązania. Świetny przykład stanowi piasta BMX, w którym występuje część zwana driverem. Tym pojęciem określa się rodzaj zębatki. Piasta BMX tył wyposażona jest w zębatkę 8- lub 9-zębową. Taka liczba zębów zapewnia rowerowi używanemu do streetu i dirtu optymalny napęd. W tej kategorii najpopularniejszym wyborem jest piasta Dartmoor Sector. W zależności od wersji umożliwia ona montaż napędu po prawej (RHD) lub lewej (LHD) stronie ramy. By piasta Dartmoor spełniła swoje zadanie, należy dopasowywać ją do rozstawu widelca. W przypadku piasty przedniej najczęściej spotykaną szerokością jest 10 mm (3/8 cala). Z kolei grubość osi instalowanej w piaście BMX mieści się w przedziale 12-15 mm. Inny przykład nietypowych piast rowerowych stanowi piasta z hamulcem rolkowym. Występuje on przeważnie w bicyklach miejskich i niektórych trekkingach. Generalnie znajduje ona zastosowanie we wszystkich rowerach starszego typu, czyli ze zintegrowanym mechanizmem zębatkowo-zapadkowym (tzw. wolnobiegiem). Podobnie jak piasta z hamulcem bębnowym jest ona znacznie grubsza, a tym samym cięższa, od standardowej. Takie rozwiązanie chroni jednak mechanizm hamulca przed negatywnym wpływem wilgoci i zanieczyszczeń (pył, bród).