Koszyk

Koszyk jest pusty

Tarcze korby i części do rowerowych mechanizmów korbowych

Zębatka korby to jeden z najważniejszych elementów mechanizmu korbowego i układu napędowego w rowerze. Jej jakość istotnie wpływa na efektywność pedałowania i przekazywania mocy na koła oraz płynność i głośność zmiany przełożeń. Zębatki rowerowe przednie można podzielić m.in. ze względu na wielkość, co ściśle wiąże się z przeznaczeniem jednośladu. Tarcza mechanizmu korbowego w rowerze szosowym jest zdecydowanie większa w stosunku do koronek używanych w innych typach bicykli, dlatego ma więcej zębów. Duża liczba zębów i spora średnica blatu umożliwia rozwijanie na takich jednośladach dużych prędkości (nawet 50-60 km/h). Innym kryterium podziału zębatek jest surowiec, z jakiego powstają. W niższych klasach sprzętu tarcza Shimano jest stalowa (np. segment Claris), w wyższych – aluminiowa (np. segment Ultegra w szosówkach i Deore XT w MTB). Zębatki rowerowe różnią się także standardem mocowania na korbie, czyli liczbą śrub i ich rozstawem określanym w milimetrach. Wybór mocowania zależy od stylu jazdy, typu roweru oraz samej korby. Co prawda istnieją cztery główne standardy przytwierdzania koronek do korby, ale oprócz nich spotkać można wiele rozwiązań nietypowych. W związku z tym zanim kupi się zębatki do korby XT, należy zmierzyć rozstaw śrub w tarczy i ustalić liczbę obsługiwanych blatów.