Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Bike parki w Polsce i za granicą kuszą niezapomnianymi zjazdami, dropami i singletrackami, a to wszystko – w otoczeniu bujnej przyrody. Aby ruszyć na ścieżki czy trasy enduro, potrzebujesz jednak solidnego sprzętu dobranego z myślą o tym, jak wykorzystasz daną górę. Wolisz trail, downhill, a może największą frajdę sprawiają Ci freeride’owe wyskoki? Najpierw wybierz rower, a potem zadbaj o wygodne ubrania, przydatne akcesoria i mocne ochraniacze.
Odporny kask, rękawiczki i ochraniacze na kolana bardzo przydadzą się w bike parku.
Czego potrzeba do bikeparku?
Wiele bike parków ma trasy zarezerwowane dla dyscyplin zjazdowych – enduro i downhillu. W takich miejscach niezbędny jest rower z pełną amortyzacją i wysokim skokiem (150-200 mm). Chcąc urozmaicić ofertę, właściciele terenów górskich organizują też łagodniejsze szlaki, na przykład ścieżki odpowiednie dla modeli trailowych czy łagodniejsze singletracki, a wręcz drogi familijne, na które swobodnie można wybrać się hardtailem XC. Oczywiście nie zabraknie również dużych hop do skakania, czemu przysłużą się przede wszystkim solidne rowery do freeride’u.
5 rowerów na trasy w bike parku | ||
Rodzaj roweru | Skok zawieszenia | Jakie trasy? |
XC | 100-120 mm | Familijne, łatwiejsze singletracki |
Trail | 130-140 mm | Ścieżki, trudniejsze singletracki |
Enduro | 150-170 mm | Łagodniejsze i umiarkowane zjazdy |
Downhill | 180-200 mm | Strome zjazdy |
Freeride | 180-200 mm | Trasy na wyskoki (stoliki, większe hopy) |
Jeśli bike park ma trasy określane jako łatwe czy wręcz familijne, można spróbować tam pojeździć hardtailem typu XC lub trail (ścieżkowcem), zwłaszcza jeśli rowery będą miały znaczny skok widelca. To ważne, bo przedni amortyzator pozwoli lepiej wytracić impet uderzenia w momencie spotkania z przeszkodą.
Oczywiście im trudniejsza technicznie trasa, tym bardziej przyda się damper, w który wyposażono większość rowerów trailowych. W niektórych cross-country tylnych amortyzatorów – o skoku 100-120 mm – także nie zabraknie. Warto zwrócić uwagę także na to, czy model cechuje opuszczana sztyca. Dzięki droperowi środek ciężkości będzie można szybko ustawić niżej, co przydaje się na zjazdach.
Jakie rowery sprawdzą się na ścieżkach i singletrackach w bike parku?
Wiele tras w bike parkach określanych jest jako enduro, a to oznacza, że potrzeba na nie około 150-170 mm skoku. Wszystko po to, aby zapewnić bezpieczeństwo na stromych i licznych zjazdach, ale jeszcze nie tak urwistych jak w DH.
Do enduro, określanego też jako mały downhill, świetne będą:
Na najbardziej strome zjazdy należy zabrać model z mocnym, najlepiej dwupółkowym widelcem o skoku co najmniej 180 mm, a często nawet 203 mm. Każdy rower typu downhill, dla początkujących czy zaawansowanych, powinien mieć geometrię typowo zjazdową – znaczną bazę kół i niewielkie kąty zarówno rury podsiodłowej (np. 65-67°), jak i główki ramy (63-64°). Modelem DH można też pojechać na wyskocznie freeride’owe, choć lepiej sprawdzi się na nich typowy model FR – będzie nieco lżejszy i bardziej wszechstronny, z minimalnie wyżej ustawionym środkiem ciężkości.
Kiedy masz już rower, pozostaje zadbać o wygodę i ochronę podczas terenowej zabawy. Im bardziej strome są zjazdy, tym lepiej założyć nie tylko kask typu full face, ale i gogle czy mocniejsze rękawiczki. Niezbędne mogą okazać się także ochraniacze – przede wszystkim na kolana, ale też łokcie, łydki oraz korpus.
W bike parku najważniejsze jest bezpieczeństwo, o które zadbasz między innymi, nosząc kask typu full face. Osłona głowy powinna mieć szczękę chroniącą żuchwę. Coraz większą popularnością cieszą się wersje z możliwością odpięcia opisywanego elementu – oferują większą uniwersalność, bo można zdjąć szczękę przed wybraniem się na łatwiejszą trasę w bike parku. Zwłaszcza do downhillu warto wybierać certyfikowane konstrukcje, które spełniają normy ASTM DH, a przy tym nie są zbyt ciężkie. Zwróć uwagę również na system mocowania – szybkie i pewne zapięcie to podstawa bezpieczeństwa.
W bike parku świetnie spiszą się poniższe kaski:
Oczy należy zabezpieczyć goglami rowerowymi chroniącymi wzrok przed błotem, kurzem, liśćmi czy lecącymi kamyczkami, które codziennie napotkasz na trasach w bike parku. Akcesorium powinno dobrze współpracować z kaskiem – szeroka ramka musi dokładnie przylegać, nie powodując ucisku. Na szczęście elastyczny pasek z silikonowym paskiem antypoślizgowym pozwala stabilnie zamocować gogle na kasku.
Warto postawić na modele z powłoką anti-fog. Istotna jest także wentylacja, która również zapobiega parowaniu. Wymienne soczewki to również duża zaleta – umożliwiają dobranie szkieł do warunków pogodowych. Unikaj modeli z ograniczonym polem widzenia – w terenie liczy się każdy szczegół.
Wybierając rękawiczki do jazdy w bike parku, postaw na modele z długimi palcami, dobrze wentylowane, ale przede wszystkim – przyczepne i solidnie chroniące dłonie. Cienkie rękawice trailowe sprawdzą się w upalne dni, ale do enduro czy DH lepsze będą warianty ze wzmocnieniem na knykciach.
Silikonowe nadruki na palcach ułatwią pewny chwyt oraz kontrolę hamulców. Odpowiednie dopasowanie to podstawa – zbyt luźne rękawiczki mogą się przesuwać, a za ciasne powodują dyskomfort. Materiał powinien dobrze odprowadzać wilgoć i szybko schnąć. Jeśli jeździsz na ostrych zjazdach, rozważ wersje z insertami D3O lub innymi technologiami pochłaniającymi wstrząsy.
Jakie rękawiczki zabrać do bike parku?
Wybierając ochraniacze do bike parku, skup się przede wszystkim na skuteczności ochrony i komforcie jazdy. W dyscyplinach zjazdowych, takich jak enduro czy downhill, ważna jest też dobra wentylacja i dopasowanie – ochraniacze nie mogą się zsuwać podczas jazdy ani ograniczać ruchów. Lekkie modele trailowe sprawdzą się lepiej przy mniej agresywnej jeździe, a im więcej zjazdów – tym solidniejsza powinna być ochrona.
W kwestii ochraniaczy trzeba przeciwdziałać przede wszystkim kontuzji kolan, które nastawione są na kontakt z przeszkodą terenową – najlepsza będzie twarda skorupa lub wkładka pochłaniająca uderzenia (taka jak D3O). Mniejszy model zasłoni tylko stawy, z kolei większe pozwolą zakryć większą część nogi.
Nie bez znaczenia są też wzmacniane skarpetki, a przede wszystkim deski na łydki – bez nich wystarczy, że noga się osunie, a Ty lecisz lekko w dół i piny pedałów haratają skórę. Wkładki D30 dokładnie pochłoną siłę uderzenia, a poduszki – z materiałów takich jak poron – zamortyzują wstrząs.
Zwłaszcza na najtrudniejszych trasach DH warto też zadbać o ochraniacze łokci oraz buzer, czyli zbroję na klatkę piersiową i plecy. Oczywiście, jeśli pierwszy raz wybierasz się do bike parku, możesz te elementy pominąć, ale z czasem docenisz poczucie bezpieczeństwa z powodu ich noszenia.