Program
lojalnościowy

5,0/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Amortyzatory rowerowe przednie

Amortyzatory przednie stały się już standardem w wyposażeniu współczesnych rowerów górskich. To podstawowa część odpowiedzialna za zwiększenie komfortu jazdy poprzez tłumienie wstrząsów i drgań. Zwiększa również bezpieczeństwo rowerzysty dzięki redukcji siły uderzenia koła o przeszkodę. Nowe konstrukcje projektowane są w oparciu o zaawansowane technologie, które sprawiają, że uprawianie MTB stało się wygodne, jak nigdy dotąd.

POLECAMY

5,0

1 opinia

299 ,99 zł 299,99
-25% 399,99 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

5,0

3 opinie

599 ,99 zł 599,99
-27% 819 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

4,8

9 opinii

719 ,99 zł 719,99
-27% 989 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

4,9

7 opinii

999 ,99 zł 999,99
-31% 1 449 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

4,4

6 opinii

1 899  zł 1899,00
-34% 2 899 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

4,4

3 opinie

239 ,99 zł 239,99
-31% 346 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

249 ,99 zł 249,99
-16% 299 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

5,0

1 opinia

309 ,99 zł 309,99
-32% 456 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

4,4

3 opinie

499 ,99 zł 499,99
-36% 784 zł
Dostawa GRATIS
229 ,99 zł 229,99
-19% 285 zł
Dostawa GRATIS
5,0

1 opinia

229 ,99 zł 229,99
-34% 346 zł
Dostawa GRATIS
4,4

3 opinie

235 ,99 zł 235,99
-32% 349 zł
Dostawa GRATIS
4,4

13 opinii

239 ,99 zł 239,99
Dostawa GRATIS
4,3

16 opinii

299 ,99 zł 299,99
-6% 319 zł
Dostawa GRATIS
5,0

1 opinia

299 ,99 zł 299,99
-34% 456 zł
Dostawa GRATIS
4,0

1 opinia

299 ,99 zł 299,99
-37% 474 zł
Dostawa GRATIS
5,0

1 opinia

319 ,99 zł 319,99
-11% 359 zł
Dostawa GRATIS
4,4

13 opinii

329 ,99 zł 329,99
-17% 399 zł
Dostawa GRATIS
4,8

5 opinii

339 ,99 zł 339,99
-19% 419 zł
Dostawa GRATIS
349 ,99 zł 349,99
-23% 456 zł
Dostawa GRATIS
369 ,99 zł 369,99
-36% 579,99 zł
Dostawa GRATIS
389 ,99 zł 389,99
-15% 458 zł
Dostawa GRATIS
3,5

2 opinie

399 ,99 zł 399,99
-16% 479 zł
Dostawa GRATIS
399 ,99 zł 399,99
-31% 579,99 zł
Dostawa GRATIS
429 ,99 zł 429,99
-34% 649 zł
Dostawa GRATIS
5,0

1 opinia

449 ,99 zł 449,99
-15% 529 zł
Dostawa GRATIS
459 ,99 zł 459,99
-16% 549 zł
Dostawa GRATIS
4,7

9 opinii

479 ,99 zł 479,99
-36% 748 zł
Dostawa GRATIS
4,7

9 opinii

489 ,99 zł 489,99
-34% 748 zł
Dostawa GRATIS
5,0

1 opinia

499 ,99 zł 499,99
-24% 657 zł
Dostawa GRATIS

Oświetlenie rowerowe

Logo Eyen

Niskie ceny
i świetna jakość

Zobacz ofertę

Odbiór
w punkcie

Dowiedz się więcej

Amortyzator przedni do roweru to część, która zastępuje standardowy, sztywny widelec. Do jej zadań należy pochłanianie wstrząsów, występujących w czasie jazdy po wybojach. Odpowiada też za zmniejszenie impetu, jaki powstaje przy kontakcie koła z wszelkiego typu utrudnieniami na trasie, takimi jak na przykład głazy, korzenie, dziury i tym podobne. Najechanie na nie bez amortyzacji mogłoby spowodować zablokowanie przedniego koła i uderzenie na tyle silne, że kolarz dosłownie wyleciałby przez kierownicę. Jak nietrudno się domyślić, takie upadki niejednokrotnie skutkują poważnymi urazami głowy lub kręgosłupa. Amortyzator przedni rowerowy pochłania dużą część energii, jaka powstaje przy uderzeniu, co pozwala rowerzyście zapanować nad swoim jednośladem i pokonać przeszkodę, unikając wypadku.

Amortyzator przedni i jego rodzaje

Istnieją różne warianty widelców amortyzowanych, a każdy z nich ma jakieś wady i zalety. Niezwykle istotnym kryterium, które powinno stanowić jedną z determinant przy kupnie, jest tak zwany skok. Oznacza on maksymalny poziom ugięcia amortyzatora. Im wyższe przeciążenia i trudniejszy teren, tym wartość skoku powinna być wyższa. Podczas jazdy w wysokich górach, pełnych przeszkód i dużych spadków odpowiedni będzie model o skoku od 150 – 160 mm wzwyż. Fani XC z powodzeniem używać mogą wariantów o poziomie ugięcia oscylującym w okolicach do 120 mm. Do jazdy trekkingowej wystarczy natomiast wartość 60 mm.

Kolejnym rozróżnieniem, na jakie trzeba zwrócić uwagę, jest rodzaj medium ściskanego, czyli czynnika, który odpowiada za tłumienie i resorowanie. Amortyzator przedni rowerowy może występować w kilku wariantach, a najpopularniejszymi z nich są:

  • Amortyzator powietrzny (może występować w wersji powietrzno-olejowej)
  • Amortyzator sprężynowy (może występować w wersji sprężynowo-olejowej)
  • Amortyzator elastomerowy (może występować w wersji elastomerowo-sprężynowej)

Każdy z tych typów różni się kilkoma parametrami, takimi jak jakość działania, cena, łatwość konserwacji, waga i tym podobne. Najskuteczniejsze, ale zarazem najdroższe i wymagające częstego serwisowania są przednie amortyzatory olejowo-powietrzne. Pozwalają one dostosować działanie do ciężaru kolarza, przez co ich używanie przynosi najlepsze efekty. Popularne i również dobrze sprawujące się w terenie są wersje sprężynowo-olejowe. Cechuje je także niższa cena i rzadsza potrzeba konserwacji. Najtańszymi, ale zarazem najsłabiej działającymi opcjami są widelce z amortyzacją sprężynową i elastomerowo-sprężynową.

Amortyzator rowerowy przedni – na co warto zwrócić uwagę

Bardzo ważnym aspektem, jaki należy rozpatrzyć przy zakupie amortyzatora, jest standard mocowania hamulca. Najczęściej spotykanymi możliwościami są:

  • Post Mount (PM)
  • Piwoty

Wariant PM jest kompatybilny z hamulcami tarczowymi, które działają poprzez zaciskanie klocków na specjalnej tarczy przytwierdzonej do piasty. Piwoty natomiast są stosowane w rowerach z hamulcami szczękowymi, takimi jak V-Brake oraz Cantilever, pozwalającymi wytracać prędkość poprzez uciskanie obręczy koła.

Przy wyborze amortyzatora dobrze jest także sprawdzić, jakie ułatwienia oferuje. Na rynku dostępne są modele, umożliwiające na przykład regulację tłumienia. Istotna jest także blokada skoku, której użycie sprawia, że widelec z amortyzacją zachowuje się jak sztywny. Zdecydowanie ułatwia to intensywne podjazdy. Jeżeli zależy nam na dużym komforcie użytkowania, to warto też sprawdzić, czy interesujący nas model wyposażony jest w manetkę, pozwalającą na szybkie i wygodne zablokowanie skoku z poziomu kierownicy.

Amortyzatory - przód kontra tył

Tym, co odróżnia wersję przednią od tylnej, jest przede wszystkim budowa. Wersja frontowa składa się bowiem z goleni (górnych oraz dolnych), a także rury sterowej, korony widelca oraz mocowań na koła i hamulce. Są to elementy, które z oczywistych względów nie występują modelach przeznaczonych na tył pojazdu. Częściami wspólnymi dla obu wersji są pokrętła regulujące, a także media ściskane oraz tłumiące. W amortyzatorach przednich do wyboru mamy również konstrukcje jednopółkowe, właściwe dla modeli z niższym skokiem oraz dwu, a nawet trzypółkowe dla wariantów o najwyższych poziomach ugięcia odpowiednich dla downhillu.