Koszyk

Koszyk jest pusty

Hamulce rowerowe

Przemierzając niezliczone trasy warto pamiętać o dobrych hamulcach. Wybierając hamulce warto dobrać je odpowiednie do zastosowania. W rowerach trekkingowych, czy miejskich świetnie sprawdzą się hamulce szczękowe V-Brake, natomiast w rowerach górskich warto zainwestować w hamulce tarczowe zapewniające dużą moc i modulację hamowania w każdych warunkach pogodowych. Dla miłośników długich eskapad z sakwami świetnym rozwiązaniem będą mechaniczne hamulce tarczowe zapewniające dużą siłę hamowania oraz umożliwiające łatwe serwisowanie w terenie. W naszej ofercie znajdziecie Państwo niezbędne akcesoria takie jak tarcze, klocki czy okładziny.

POLECAMY

U Ciebie już jutro!
-29% 143 zł
101 ,99 zł

POLECAMY

U Ciebie już jutro!
-25% 205 zł
152 ,99 zł

POLECAMY

5,0

1 opinia

U Ciebie już jutro!
-27% 220 zł
159 ,99 zł

POLECAMY

5,0

1 opinia

U Ciebie już jutro!
-26% 337 zł
249 ,99 zł

POLECAMY

4,9

8 opinii

U Ciebie już jutro!
-29% 85 zł
59 ,99 zł

POLECAMY

U Ciebie już jutro!
-42% 205 zł
117 ,99 zł

POLECAMY

5,0

2 opinie

U Ciebie już jutro!
-28% 213 zł
152 ,99 zł

POLECAMY

5,0

4 opinie

U Ciebie już jutro!
-28% 221 zł
159 ,99 zł

POLECAMY

5,0

2 opinie

U Ciebie już jutro!
-20% 175 zł
139 ,99 zł

Wyprzedaż

U Ciebie już jutro!
-32% 395 zł
269 ,99 zł

Wyprzedaż

U Ciebie już jutro!
-25% 998 zł
749 ,99 zł

Wyprzedaż

Nowość

U Ciebie już jutro!
-18% 57 zł
46 ,99 zł

Wyprzedaż

U Ciebie już jutro!
-21% 81,90 zł
64 ,99 zł

Wyprzedaż

U Ciebie już jutro!
-32% 219 zł
149 ,99 zł
U Ciebie już jutro!
-20% 1 183 zł
949 ,99 zł

Hamulce V-brake

Najczęściej spotykany typ hamulca rowerowego ma tyle samo fundamentalnych zalet, jak i wad. V-brake zwane potocznie V-kami są tanie w zakupie i w serwisowaniu. W dobrych warunkach pogodowych ich siła hamowania jest wystarczająca. Prosta konstrukcja sprawia, że bardzo łatwo je naprawić w razie problemów, nawet w terenie i bez specjalistycznych narzędzi.

Niestety V-brake słabo hamują w deszczu i błocie. Mokra obręcz oznacza, że musimy jechać rowerem wolniej i rozważnie, choćby koło nas szalała burza z piorunami. Nie da się przewidzieć momentu, w którym mokry hamulec zaskoczy. Co więcej może się zdarzyć, że póki nie wyschnie, będzie tylko piszczał i delikatnie spowalniał rowerzystę. Nawet jeśli aura jest sprzyjająca i hamulce będą działały dobrze, to charakterystyka ich pracy jest raczej zero-jedynkowa. Nie ma tu modulacji pozwalającej na swobodne manewry. Gdy hamulec zaczyna "łapać" hamuje od razu z pełną siłą.

"V-brejki" spotykane są w rowerach z przedziału cenowego do około 2,5 tysiąca zł. Częściej znajdziemy je w rowerach miejskich i trekkingowych, niż w MTB. Tak samo w rowerach dziecięcych, jeśli tylko wyposażone są w inny typ hamulca niż torpedo.

Hamulce szosowe

W kolarzówkach do niedawna instalowano tylko klasyczne hamulce szosowe. Ponieważ konstrukcyjnie są to także hamulce szczękowe połączone linką stalową z manetką na kierownicy, ich wady i zalety są podobne jak w przypadku V-break'ów. Do plusów można dodać bardziej aerodynamiczny profil zacisku, a do minusów słabszą siłę hamowania i konieczność stosowania wąskich opon w rowerze. Każde hamulce szczękowe degradują felgi przez co koła ulegają mechanicznemu zużyciu. W rowerach szosowych jest to większy problem, ponieważ koła do ścigania są delikatniejsze i droższe od modeli trekkingowych. Warto wspomnieć, że od kilku lat najdroższe kolarzówki stopniowo wyposażane są w hamulce hydrauliczne. Pomimo sprzeciwu części kolarzy, w ciągu paru lat tarczówki szosowe zapewne zostaną dopuszczone do użytku w zawodowym peletonie. Tak stało się już w wyścigach przełajowych.

Hamulce rolkowe i torpedo

Hamulce rolkowe najłatwiej dziś spotkać w rowerach miejskich popularnie zwanych holendrami. Jednak nawet tam wypierane są powoli przez tarczówki mechaniczne. Dzieje się tak, ponieważ hamulce rolkowe są ciężkie, mają ograniczoną siłę hamowania i wymagają stosowania dedykowanych piast z odpowiednim interfejsem montażowym. Jedyna wyraźna zaleta to pełna izolacja hamulca od warunków pogodowych (co ma znaczenie w deszczowym, holenderskim klimacie). Dla ścisłości trzeba dodać, że hamulce rolkowe nie zużywają obręczy kół. Hamulce rolkowe i torpedo to pokrewne konstrukcyjnie odmiany hamulca bębnowego. Torpedo umieszczone jest w tylnej piaście koła i uruchamia się je ruchem pedałów przeciwnym do kierunku jazdy. Pamiętamy to rozwiązanie ze starszych składaków Rometu i rowerków dziecięcych.

Hamulce tarczowe mechaniczne

Tarczówki mechaniczne to hybryda starego i nowego w świecie hamulców. Zamiast szczęk hamulcowych mamy już zacisk i tarczę hamulcową czyli obręcze kół zostały odciążone. Z drugiej strony zacisk aktywowany jest ciągle linką hamulcową, tak jak w V-brake`ach.

Hamulce hydrauliczne tarczowe

Na końcu wypada opisać punkt odniesienia całego tekstu czyli tarczówki hydrauliczne. Spośród wszystkich typów hamulców rowerowych hydrauliki prezentują najwyższą kulturę pracy, już modele ze średniej półki cenowej pozwalają na skuteczne zatrzymanie roweru siłą jednego palca. Dzięki wyeliminowaniu rozciągliwej linki hamulcowej i zastąpieniu jej płynem hamulcowym DOT lub olejem mineralnym, hamulce mają niezmienną charakterystykę działania i dysponują najwyższą siłą hamowania.