Darmowa
dostawa
Wróć do Części rowerowe
Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Przemierzając kolejne trasy rowerowe, zawsze warto pamiętać o dobrych hamulcach. Nie tylko ze względu na bezpieczeństwo, ale i komfort oraz satysfakcję płynącą z jazdy. Jednak co w praktyce oznacza dobry hamulec? Przede wszystkim odpowiednie dostosowanie do potrzeb, stylu jazdy oraz najczęściej pokonywanych tras. Wśród najpopularniejszych rodzajów hamulców spotkać możemy warianty tarczowe, szczękowe czy torpedo, a w tym również różne ich wersje od mechanicznych, przez hydrauliczne, po hybrydowe. Każdy z nich będzie wyróżniał się nieco innym zastosowaniem. W naszym sklepie znajdziesz wszystkie najpopularniejsze rodzaje hamulców do każdego typu roweru, a także niezbędne akcesoria, takie jak tarcze, klocki czy okładziny.
Wróć do Części rowerowe
Darmowa
dostawa
Superoferta
Zakupy na raty
nawet w 15 minut
POLECAMY
Nowość
POLECAMY
Nowość
Odbiór
w punkcie
Na rynku rowerowym dostępnych jest wiele wariantów hamulców, odpowiadających potrzebom różnych użytkowników. Niektóre wyróżniają się ceną, inne skutecznością hamowania, a jeszcze inne niską masą. Jednak jakie hamulce rowerowe warto wybrać do konkretnego przeznaczenia? Podpowiadamy!
MTB to niewątpliwe najpopularniejszy segment rowerowy na świecie. W końcu do „górali” zaliczyć można zarówno modele na lekki teren, do wypraw leśnych czy na wzgórza, ale także te przeznaczone do ekstremalnych odmian kolarstwa, jak enduro czy downhill. Dlatego też nie sposób wskazać tylko jednego rodzaju hamulców do tego typu rowerów. Wśród najpopularniejszych rozwiązań wyróżnić trzeba jednak:
Pierwsze z nich zaczynają powoli dominować ten rynek ze względu na swoją efektywność hamowania, ale także odporność na różne warunki atmosferyczne, w tym wilgoć. W końcu w kolarstwie górskim ważne jest przede wszystkim odpowiednie dopasowanie roweru do panującej pogody oraz terenu.
W rowerach MTB spotkać możemy także hamulce szczękowe, najczęściej w wersji V-brake. Te proste konstrukcje opierają się na dwóch szczękach, które po naciśnięciu hamulca zaciskają się na obręczy powodując tarcie. Ten wariant zastąpił popularne niegdyś cantilevery, które obecnie spotkać można niemal wyłącznie w najtańszych modelach przełajowych.
W szosówkach możemy mówić o niemal identycznej sytuacji, co w przypadku MTB, choć z zupełnie odwrotną proporcją. Tu również prym wiodą dwa warianty:
Choć w ostatnich latach można zauważyć wzrost zainteresowania kolarzy szosowych nowoczesnymi hamulcami tarczowymi, to wciąż jednak największą popularnością cieszą się hamulce szczękowe. Spotkać możemy zarówno wersję V-brake, jak i U-brake. Różnią się one przede wszystkim kształtem szczęk, przy czym ten drugi wariant znacznie częściej spotkać można w rowerach dirtowych.
Dlaczego jednak wciąż częściej wybiera się hamulce szczękowe do rowerów szosowych niż wersje tarczowe? Przede wszystkim ze względu na niższą masę całego układu. Brak tarcz czy ciężkich piast pozwoli obniżyć ją nawet o kilkaset gramów, co w przypadku tego rodzaju kolarstwa jest bardzo pożądane. Poza tym hamulce rowerowe szosowe wyróżniają się dobrą modulacją, są też łatwiejsze w regulacji i serwisowaniu.
W rowerach crossowych całkowita masa układu hamulcowego ma znacznie mniejsze znaczenie niż w przypadku lekkich szosówek. Dlatego też zdecydowanie częściej wykorzystuje się w nich hamulce tarczowe. W przeciwieństwie do modeli MTB, w których królują droższe warianty hydrauliczne, w crossach montuje się zazwyczaj wersje mechaniczne. Wykorzystują one zamiast płynu hamulcowego stalową linkę, odpowiedzialną za reakcję na naciśnięcie klamki. Są one o wiele prostsze w regulacji, a także nie wymagają odpowietrzania.
Wśród modeli crossowych nie brakuje także tych, wykorzystujących klasyczne szczęki. Ten wariant polecany jest przede wszystkim dla osób, które nie planują pokonywać regularnie trudnych wzniesień, ani nie jeżdżą z mocno obciążonym rowerem (np. podczas bikepackingu).
Rowery miejskie to bardzo szerokie pojęcie, obejmujące wiele różnych typów jednośladów. Dlatego też w takich konstrukcjach spotkać można niemal każdy rodzaj hamulców. W droższych modelach występują najczęściej wersje tarczowe, a w tańszych są to raczej szczęki. Jednak wyróżnić można jeszcze jeden, dość nietypowy rodzaj hamulca, z którym jednak niemal każdy miał do czynienia. Mowa tu o hamulcach torpedo, które umiejscowione są w piaście. Żeby je aktywować, wystarczy zacząć kręcić korbą w przeciwnym kierunku niż przy zwyczajnym pedałowaniu. Taki tylny hamulec rowerowy, o ile nie sprawdza się na stromych zjazdach, to w ruchu miejskim oferuje sporą wygodę i dobrą regulację prędkości.
W miejskich rowerach spotkać można także hamulce rolkowe. To bezawaryjne i niemalże bezobsługowe rozwiązanie. Opiera się na specjalnych rolkach obracających się wewnątrz bębna, które podczas hamowania naciskają na ściankę, powodując tarcie. Takie hamulce najlepiej sprawdzają się przy spokojnej, rekreacyjnej jeździe.
Powiązane kategorie: