Koszyk

Koszyk jest pusty

Rowery BMX, Dirt, Street

Rowery BMX to maszyny stworzone do zadań specjalnych. W jeździe na BMX-ie nie chodzi przecież o przemieszczanie się po prostej drodze z punktu A do punktu B, tylko o pokonywanie krótkich tras z przeszkodami lub wykonywanie efektownych akrobacji, czyli trików. Modele przeznaczone do takiej jazdy to prawdziwe rowery wyczynowe. Ze względu na charakterystyczną budowę oraz ogromne obciążenia, jakim są poddawane, muszą być na tyle wygodne, aby umożliwiać swobodne wykonywanie trików i bardzo wytrzymałe, aby znosić upadki na twardą nawierzchnię. Jazda na BMX-ach to w Polsce wciąż dyscyplina raczej niszowa. Zawodników podchodzących do tematu profesjonalnie jest niewielu, większość traktuje BMX jako hobby czy ciekawy sposób spędzania wolnego czasu. Poniżej przedstawiamy kilka porad dla początkujących adeptów bicycle motocrossu.

POLECAMY

Wyprzedaż

-26% 1 629 zł
1 199  zł

Wyprzedaż

-26% 1 629 zł
1 199  zł

Wyprzedaż

-24% 1 699 zł
1 299  zł

Wyprzedaż

bestseller

-24% 1 699 zł
1 299  zł

Nowość

2 498  zł

Jaki BMX wybrać?

Kolarstwo bicycle motocross powstało się w latach 70. w USA i to tam narodziło się większość trendów rządzących tą dyscypliną. Współcześnie rower BMX może służyć do jednej z kilku wyraźnie różniących się od siebie dyscyplin.

Inną budową charakteryzują się modele do jazdy po mieście (czyli streetu), skakania po rampach (vertu), akrobacji w bikeparku (park) czy trików na torach terenowych (dirtu). Do większości dyscyplin używa się małych 20-calowych kół, natomiast w ostatnim z wymienionych najczęściej korzysta się ze znacznie większych, 26-calowych obręczy.

Najważniejsze części BMX

Wszystkie rowery charakteryzują się nieskomplikowaną, uproszczoną w stosunku np. do MTB konstrukcją. Nie oznacza to jednak, że kupując BMX, można nie zwracać uwagi na klasę wybieranego osprzętu. „Wyczynowość” jazdy sprawia, że każdy element roweru jest narażony na ogromne przeciążenia. Dochodzą do tego częste upadki, których słabsze komponenty mogą zwyczajnie nie wytrzymać.

Trzy najważniejsze części każdego BMX-a to: kierownica, widelec oraz rama. Bardzo często wykonuje się je stali, ponieważ odporność materiału na uszkodzenia jest w tych rowerach ważniejsza, niż masa całości.

Bardziej budżetowe modele wykonuje się przeważnie ze stali węglowej HI-Ten. Materiał jest stosunkowo tani i wytrzymały. Gruba stalowa rama wykonana z tego stopu dobrze nadaje się do potrzeb początkujących lub średnio-zaawansowanych rowerzystów. Półkę wyżej należy ustawić komponenty wykonane ze stopu Cr-Mo. Stal tego typu jest bardziej wytrzymała, dzięki czemu można z niej wykonać cieńsze, a co za tym idzie, lżejsze rury. Można też spotkać modele oparte o aluminiowe komponenty. Są one zdecydowanie lżejsze, dzięki czemu dobrze radzą sobie w bezpieczniejszej, miejskiej jeździe.

W dalszej kolejności należy zwrócić uwagę na inne części BMX-ów, czyli elementy takie jak:

  • • opony,
  • • zębatka,
  • • siodełko,
  • • korby,
  • • piasta
  • • pedały.

Niezbędne dodatki do jazdy BMX

Jazda na BMX-ie to bardzo urazowe hobby, dlatego wymaga przede wszystkim wyposażenia się w solidny kask. Podczas jego wyboru należy sprawdzić:

  • • Stopień zabudowania – nawet w przypadku namiastki „ekstremalnej” jazdy lepiej postawić na model dający pełnie bezpieczeństwa. Szukaj kasków przeznaczonych do MTB, produkowanych przez znanych producentów
  • • Bezpieczny kask MTB powinien posiadać atesty potwierdzające jego skuteczność
  • • Rozmiar – nie każdy kask pasuje do każdej głowy. Trzeba dopasować rozmiar i sprawdzić, czy dobrze „leży”. Za duży może nie dawać odpowiedniej amortyzacji, za mały może zniechęcać do jego używania.

Kask to dobry pierwszy krok w stronę bezpieczeństwa podczas jeżdżenia na BMX-ie. Drugim powinien być zakup kompletu ochraniaczy. Najważniejsze z nich to rękawiczki oraz osłona na piszczele, ponieważ te dwie części ciała najczęściej obrywają podczas jazdy (i upadków). Inne przydatne akcesoria to elementy, których zadaniem jest ochrona podatnych na urazy stawów. Mowa o stabilizatorach na kostki oraz ochraniaczach na kostki i kolana. Zwłaszcza młodzi adepci ekstremalnej jazdy, powinni zostać wyposażeni przez rodziców w komplet ochraniaczy.

Prosta konstrukcja tych rowerów sprawia, że są one podatne na modyfikacje. Do wykonania niektórych ewolucji mogą okazać się niezbędne tzw. pegi do BMX, czyli dodatkowe rurki montowane do przednich i tylnych osiach.

BMX dla dziecka

Rowery BMX to bardzo ciekawa propozycja dla dzieci. Nie posłuży wówczas do szalonych akrobacji, tylko będzie funkcjonował jako pierwszy „dorosły”, czyli pełnowymiarowy jednoślad dla dziecka. Nieskomplikowana budowa ułatwia serwis, a wyjątkowa wytrzymałość da rodzicom pewność, że rower nie zostanie szybko zniszczony. Zaletą modeli rowerów typu BMX jest też interesujący oraz efektowny wygląd. Daje on dużą szansę na to, że dziecko zafascynowane takim rowerem szybciej połknie rowerowego bakcyla.