Program
lojalnościowy

5,0/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Gravele i rowery przełajowe

Rower gravel to doskonały pomysł na połączenie miłości do prędkości i chęci zjechania na mniej utarte ścieżki. Dzięki zastosowaniu giętej kierownicy i dość wąskich opon, pozwalają jechać naprawdę szybko. Gdy tylko będziemy mieli ochotę, gravele umożliwiają wjechanie w teren.

5,0

3 opinie

4 199  zł 4199,00
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
4 299  zł 4299,00
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
4 299  zł 4299,00
-9% 4 699 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

Nowość

4 899  zł 4899,00
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
4 899  zł 4899,00
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

Nowość

5 299  zł 5299,00
-15% 6 199 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

Nowość

5 299  zł 5299,00
-15% 6 199 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

Nowość

5 799  zł 5799,00
-18% 7 039 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
5,0

1 opinia

5 899  zł 5899,00
-3% 6 099 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
5 999  zł 5999,00
-17% 7 199 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

Nowość

6 499  zł 6499,00
-17% 7 850 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

Nowość

5,0

1 opinia

6 999  zł 6999,00
-19% 8 599 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

Nowość

5,0

1 opinia

6 999  zł 6999,00
-19% 8 599 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

Nowość

7 999  zł 7999,00
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

Nowość

7 999  zł 7999,00
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

Nowość

8 299  zł 8299,00
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

Nowość

8 299  zł 8299,00
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

Nowość

8 399  zł 8399,00
-12% 9 539 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

Nowość

8 399  zł 8399,00
-12% 9 539 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

Nowość

8 399  zł 8399,00
-11% 9 490 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

Nowość

5,0

1 opinia

8 799  zł 8799,00
-12% 9 990 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

Nowość

8 999  zł 8999,00
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

Nowość

9 999  zł 9999,00
-16% 11 879 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

Nowość

9 999  zł 9999,00
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

Nowość

10 399  zł 10399,00
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

Nowość

10 399  zł 10399,00
-20% 12 999 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

Nowość

11 299  zł 11299,00
-19% 13 999 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

Nowość

11 700  zł 11700,00
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

Nowość

13 459  zł 13459,00
-16% 16 039 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

Nowość

13 459  zł 13459,00
-16% 16 039 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

Darmowa
dostawa

Dowiedz się więcej

Rower gravel i przełajowy – podobne, ale jednocześnie inne

Rower gravel i przełajowy łączy bardzo wiele. Oba przypominają szosówki i pozwalają na jazdę w trudniejszym terenie. Są też i różnice. Gravel to długodystansowiec do pokonywania nawet setek kilometrów, przełaj to sprinter na krótkie zawody.

Gravel – wielozadaniowość na co dzień

Po teście w jednym z magazynów rowerowych, dziennikarz napisał, że gravel to rower, który pozwala przeżyć wakacje podczas czterogodzinnej jazdy po okolicy. To trafne stwierdzenie. Dzięki dość zrelaksowanej geometrii można nim komfortowo przejechać sporo kilometrów. Opony szersze niż w szosówce pozwalają na „skok w bok” – na przykład na leśną ścieżkę. Hamulce tarczowe umożliwiają jazdę podczas deszczu – rower i tak zatrzyma się w moment. Skąd się wzięła moda na tego typu rowery? Jak wiele innych rzeczy – z Ameryki. To właśnie w Stanach Zjednoczonych ktoś wpadł na pomysł, by zjechać na szuter i na nim poszukać wrażeń. Stąd nazwa trendu „gravel”, co oznacza żwir. Na tej nawierzchni Amerykanie ścigają się od początku XXI wieku.

Jakie cechy ma rower gravelowy?

  • Możliwość założenia szerokich opon. O ile do niedawna szosówki umożliwiały założenie kół z oponami do 25 mm, o tyle współczesne gravele dają znacznie większe możliwości. „Guma” 40 milimetrów nikogo już nie dziwi, czasami zdarzają się jeszcze szersze. Co dają takie opony? Poza wspomnianą możliwością wjechania w teren, zapewniają olbrzymi komfort. Szczególnie w połączeniu z niskim ciśnieniem, a najlepiej zestawem bezdętkowym. To niesamowite, jak dobre opony wybierają nierówności.
  • Szerokie opony nie byłyby możliwe, gdyby nie hamulce tarczowe. Ale to nie jest jedyna zaleta „tarcz”. Zapewniają one pewne hamowanie podczas każdych warunków pogodowych. Nieważne, czy świeci słońce, czy pada deszcz, hamulce będą zawsze działały równie ostro.
  • Geometria jest inna niż w kolarzówkach czy MTB. Gravele są najbardziej podobne do szosówek endurance. Te ostatnie zostały stworzone do pokonywania długich tras. Geometria cechuje się więc wydłużoną rurą górną i większą wysokością kierownicy nad poziomem gruntu. Tą ostatnią osiągnięto dzięki dłuższej rurze sterowej. Suport umieszczony jest dość nisko, by zwiększyć stabilność podczas szybkich przejazdów. Kąty widelca i rury podsiodłowej są łagodne. Zabieg ten ma na celu uspokojenie roweru podczas jazdy.
  • Napęd to bardzo ważny element gravela. Przede wszystkim rowerzysta będzie częściej korzystał z bardziej miękkich przełożeń. Mechanizm korbowy często wyposażony jest w tarcze kompaktowe – 34/50, a nawet 30/46 i kasetę 11-34. Innym rozwiązaniem jest napęd z jedną tarczą. Blat 42-44 w połączeniu z kasetą 10-42 zapewniają bardzo szeroki zakres przełożeń.
  • Koła są bardziej solidne niż w szosówkach. Mają szersze obręcze, dzięki którym opony się lepiej układają. Piasty często wyposażone są w stałe osie, co zwiększa sztywność całego roweru.
  • Rama i widelec są bardziej solidne niż w typowych kolarzówkach. Pozwalają znieść więcej.

Jaki rower gravel wybrać?

Rower żwirowy może mieć co najmniej dwa oblicza. Pierwszy to gravel do turystyki. Dzięki bikepackingowi – czyli torbom mocowanym bezpośrednio do roweru bez udziału bagażników – można zrobić z niego prawdziwego długodystansowca, dla którego podróż dookoła świata nie będzie problemem.

Czym się charakteryzuje taki rower? Ma bardzo łagodną geometrię, długą bazę kół, możliwość założenia szerokich opon (nawet 50-milimetrowych). Często gravele te wyposażone są w ramy wykonane ze stali lub tytanu (najdroższe modele). Mają one mniejsze przekroje, dzięki czemu mieszczą większe torby wewnątrz trójkąta. Łatwiej je też naprawić w warunkach polowych (szczególnie stal) niż karbon czy aluminium. No i świetnie wyglądają. W modelach do turystyki na plan dalszy spada kwestia masy. Bardziej liczy się komfort, mocowanie koszyków na bidony czy bagaż i szeroki zakres przełożeń.

Drugi wariant to gravel z żyłką sportowca. Ma geometrię nieco bardziej zbliżoną do szosówki typu endurance. Masa jest już dość ważna, dlatego dominują modele z ramami karbonowymi albo lekkimi aluminiowymi. Opony w nich montowane są zwykle nieco węższe, z bieżnikiem też nie ma szaleństw. Mają się toczyć lekko i efektywnie. Główka ramy w modelach sportowych jest zwykle dość niska. Liczba otworów montażowych na dodatkowy „szpej” nie jest tak istotna, te rowery będą służyć zwykle do jednodniowych wypadów.

Bardzo ważną cechą „szutrowców” jest ich cena. Gravel do 3000 złotych nie jest rzadkością, dlatego to częsty wybór. Szczególnie, że masa takiego roweru może być całkiem rozsądna. By kupić rower MTB w okolicach 11 kg, musielibyśmy wydać grubo ponad 6-7 tys. zł. Za gravela zapłacimy znacznie mniej. Oczywiście trzeba sobie zdawać sprawę z ograniczeń roweru żwirowego. Pozbawienie go amortyzatora (choć zdarzają się konstrukcje z widelcem amortyzowanym albo nawet ruchomym tyłem), zmniejsza cenę i masę, ale jazda po korzeniach może być mało przyjemna. Na szutrowych, dość płaskich drogach, ważniejsza będzie niższa masa.