Tło

Odwiedź nasz sklep w Warszawie. Dowiedz się więcej

Program
lojalnościowy

5,0/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Amortyzatory rowerowe

Amortyzator rowerowy jest odpowiedzialny za tłumienie wstrząsów wywołanych jazdą po wybojach i napotykaniem przeszkód, takich jak korzenie czy krawężniki. Uginający się widelec przyda się więc zwłaszcza w rowerach MTB, ale nie zabraknie go też w modelach trekkingowych czy crossowych. Warto zaznaczyć, że oferujemy też dampery. Przejrzyj nasze propozycje, a znajdziesz właściwy amortyzator.

Pozostałe marki
brak wyników
Od
do

POLECAMY

OKAZJE

4,5

2 opinie

299 ,99 zł 299,99
Dostawa GRATIS
Zakupy na raty Santander

Zakupy na raty
nawet w 15 minut

Dowiedz się więcej

POLECAMY

OKAZJE

5,0

5 opinii

529 ,99 zł 529,99
Dostawa GRATIS

POLECAMY

OKAZJE

4,9

12 opinii

729 ,99 zł 729,99
Dostawa GRATIS

POLECAMY

OKAZJE

4,8

10 opinii

1 029 zł -3% Najniższa cena z 30 dni przed obniżką
999 ,99 zł 999,99
Raty 10 x 0% Dostawa GRATIS

POLECAMY

OKAZJE

4,6

9 opinii

1 899 zł -3% Najniższa cena z 30 dni przed obniżką
1 849  zł 1849,00
Raty 10 x 0% Dostawa GRATIS

OKAZJE

4,7

12 opinii

849,99 zł -2% Najniższa cena z 30 dni przed obniżką
829 ,99 zł 829,99
Dostawa GRATIS

OKAZJE

4,9

9 opinii

1 049  zł 1049,00
Raty 10 x 0% Dostawa GRATIS
219 ,99 zł 219,99
Dostawa GRATIS
4,4

3 opinie

229 ,99 zł 229,99
Dostawa GRATIS
4,7

3 opinie

229 ,99 zł 229,99
Dostawa GRATIS

Oświetlenie rowerowe

Logo Eyen

Niskie ceny
i świetna jakość

Zobacz ofertę
4,3

17 opinii

289 ,99 zł 289,99
Dostawa GRATIS
5,0

1 opinia

289 ,99 zł 289,99
Dostawa GRATIS
4,5

2 opinie

299 ,99 zł 299,99
Dostawa GRATIS
4,5

2 opinie

319 ,99 zł 319,99
Dostawa GRATIS
4,3

17 opinii

329 ,99 zł 329,99
Dostawa GRATIS
4,5

22 opinie

339 ,99 zł 339,99
Dostawa GRATIS
349 ,99 zł 349,99
Dostawa GRATIS
4,5

22 opinie

405,99 zł -11% Najniższa cena z 30 dni przed obniżką
359 ,99 zł 359,99
Dostawa GRATIS
4,9

7 opinii

399,99 zł -10% Najniższa cena z 30 dni przed obniżką
359 ,99 zł 359,99
Dostawa GRATIS
369 ,99 zł 369,99
Dostawa GRATIS
4,7

3 opinie

369 ,99 zł 369,99
Dostawa GRATIS
369 ,99 zł 369,99
Dostawa GRATIS
3,5

2 opinie

369 ,99 zł 369,99
Dostawa GRATIS
4,5

22 opinie

369 ,99 zł 369,99
Dostawa GRATIS
4,4

8 opinii

399 ,99 zł 399,99
Dostawa GRATIS
5,0

1 opinia

399 ,99 zł 399,99
Dostawa GRATIS
4,0

1 opinia

399 ,99 zł 399,99
Dostawa GRATIS
399 ,99 zł 399,99
Dostawa GRATIS
429 ,99 zł 429,99
Dostawa GRATIS
5,0

2 opinie

469,99 zł -6% Najniższa cena z 30 dni przed obniżką
439 ,99 zł 439,99
Dostawa GRATIS

Odbiór
w punkcie

Dowiedz się więcej

Darmowa
dostawa

Dowiedz się więcej

Pojawienie się amortyzowanego widelca zrewolucjonizowało branżę rowerową. W szczególności dotyczyło to kolarstwa górskiego, ponieważ amortyzator do roweru MTB poprawił bezpieczeństwo – zwłaszcza na zjazdach. Jazda w górach stała się również o wiele wygodniejsza, dlatego obecnie widelec z amortyzacją jest stosowany praktycznie we wszystkich modelach – od XC do downhill.

Wybierając widelec amortyzowany, zwróć uwagę na skok

Jednym z najważniejszych kryteriów doboru amortyzatora rowerowego jest skok. Wartość wynosząca od 40 do 200 mm w zależności od modelu określa maksymalne ugięcie uzyskiwane poprzez napór masy na widelec. Osoby uprawiające ekstremalne dyscypliny kolarstwa MTB potrzebują wyższego skoku niż rowerzyści jeżdżący w lżejszym terenie. W przybliżeniu wartość skoku widelca w danych rodzajach rowerów prezentuje się następująco:

  • 30-75 mm – niewielka wartość skoku, którą stosuje się w rowerach trekkingowych, crossowych lub miejskich.
  • 80-120 mm – odpowiednie ugięcie do wyścigów XC, a także do jazdy typu dirt, street czy four cross.
  • 120-150 mm – przedział podawany najczęściej w przypadku ścieżkowców i all-mountain.
  • Ponad 150 mm – wysoka wartość skoku właściwa dla rowerów enduro.
  • Nawet 200 mm – najwyższa wartość ugięcie widelca, konieczna przy zjazdach lub lądowaniach po skoku (downhill i freeride).

Jeżeli chcesz osiągnąć efektywne poruszanie także po asfalcie, warto wybrać opcję, w której dostępna jest blokada skoku. Niektóre amortyzatory do rowerów współpracują z manetkami, dzięki którym możliwe jest szybkie i wygodne ustawienie pracy widelca z poziomu kierownicy.

Amortyzator rowerowy jedno- lub dwupółkowy

Do wyboru jest zarówno amortyzator jednopółkowy, jak i widelec amortyzowany dwupółkowy, taki jak Marzocchi Bomber 58. Większa ilość półek jest używana głównie w downhillu, ponieważ na zjazdach przydaje się precyzyjniejsze sterowanie masą, która w rowerach DH wynosi przecież około 20 kg. Modele jednopółkowe są znacznie częściej spotykane – znajdą zastosowanie zarówno w enduro czy XC, jak i rowerach trekkingowych czy crossówkach.

Rodzaje mediów ściskanych w amortyzatorach do roweru

Istnieje również podział ze względu na rodzaje mediów ściskanych. Wśród amortyzatorów najczęściej spotykane są:

  • Elastomery – tylko w widelcach
  • Sprężyny mechaniczne
  • Sprężyny powietrzne

Zaletą sprężyny powietrznej jest możliwość dokładnego doboru parametrów z myślą o wadze kolarza. Nie znaczy to jednak, że amortyzatory z ugięciem mechanicznym nie mają walorów – są przede wszystkim łatwiej serwisowane i ekonomiczniejsze. Co do elastomerów – już bardzo rzadko można je spotkać. To starszy standard.

Amortyzator do roweru full suspension

Warto zaznaczyć, że do wyboru są zarówno amortyzatory przednie, jak i tylne. Drugie z wymienionych, zwane damperami, używane są tylko w niektórych rowerach MTB, które dzięki podwójnej amortyzacji zyskują miano full suspension. Pełne zawieszenie przydaje się zwłaszcza na zjazdach, w dyscyplinach takich jak downhill czy enduro, do którego polecany jest na przykład uniwersalny model Rock Shox Monarch Plus RC3. Amortyzator wyposażono m.in. w sprężynę powietrzną i regulację tłumienia odbicia.

Kryteria wyboru dampera są podobne jak amortyzowanego widelca, ale dodatkowo warto zwrócić uwagę na kilka parametrów. Pierwszym jest mocowanie – od standardu zależy, czy damper jest mocowany bezpośrednio do ramy, czy ma uchwyty oczkowe do tulei. Istotne są także wymiary montażowe, które określają skok, ale też rozmiar – w końcu tylny amortyzator musi zmieścić się między rurami ramy.