Stery rowerowe

Stery rowerowe to element, który pośredniczy pomiędzy ramą a widelcem. Dzięki niemu przednie koło może skręcać bez oporów. Stery do roweru występują w wielu wariantach i aby dobrać właściwy model, trzeba znać szczegółowe informacje na temat budowy ramy i widelca. Od jakości łożysk do sterów zależy żywotność całego elementu. Dlatego tak ważny jest wybór odpowiedniego modelu. W jaki sposób to zrobić? Co należy brać pod uwagę? O tym przeczytasz w dalszej części tekstu na dole strony.

POLECAMY

-10% 99,99 zł
89 ,99 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

bestseller

-21% 189 zł
149 ,99 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

169 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

-21% 189 zł
149 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

-20% 43,99 zł
34 ,99 zł
Dostawa GRATIS
5,0

1 opinia

-17% 96,90 zł
79 ,99 zł
Dostawa GRATIS
84 ,90 zł
Dostawa GRATIS
84 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Nowość

86 ,99 zł
Dostawa GRATIS
99 ,99 zł
Dostawa GRATIS
99 ,99 zł
Dostawa GRATIS
99 ,99 zł
Dostawa GRATIS
4,9

7 opinii

-24% 145 zł
109 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Nowość

-5% 116,05 zł
109 ,99 zł
Dostawa GRATIS
4,9

7 opinii

-24% 145 zł
109 ,99 zł
Dostawa GRATIS
5,0

1 opinia

118 ,99 zł
Dostawa GRATIS
5,0

1 opinia

118 ,99 zł
Dostawa GRATIS
5,0

1 opinia

118 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-13% 149 zł
129  zł
Dostawa GRATIS
4,9

7 opinii

-26% 175 zł
129 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-13% 149,99 zł
129 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Nowość

-5% 138,99 zł
131 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-11% 179,99 zł
159 ,99 zł
Dostawa GRATIS
159 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-15% 259,99 zł
219 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-20% 299,99 zł
239 ,99 zł
Dostawa GRATIS
4,0

1 opinia

29 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-8% 39,99 zł
36 ,99 zł
Dostawa GRATIS
Zakupy na raty Santander

Zakupy na raty
nawet w 15 minut

Dowiedz się więcej

Oświetlenie rowerowe

Logo Eyen

Niskie ceny
i świetna jakość

Zobacz ofertę

Stery rowerowe to ważny element. O zużyciu łożysk, które są ich sercem, informują piski i zgrzyty. Jeśli je usłyszysz, należy część rozebrać, a „maszynówki” wymienić na nowe.

W jaki sposób zbudowane są stery rowerowe?2

Nowoczesne stery rowerowe zbudowane są z kilku elementów:

  • miski sterów – nabija się je na główkę ramy od dołu i góry (przeważnie, są także ramy, które tego nie wymagają);
  • w miskach umieszcza się łożyska;
  • na rurę sterową widelca zakłada się bieżnię, która podpiera łożysko od dołu.

Najważniejszym elementem sterów są łożyska. Kiedyś stosowano wersje klasyczne – kulki umieszczano we wianuszku. Dziś można najczęściej spotkać modele maszynowe. Kulki umieszczone są w pierścieniu, który z obu stron jest zabezpieczony za pomocą gumowych uszczelek. W środku stosuje się smar, zmniejszający tarcie. To drugie rozwiązanie jest znacznie lepsze. W przypadku zużycia wystarczy wymienić jedynie same łożyska.

Typy sterów rowerowych

Najstarszym typem sterów są klasyczne. Współpracują one jedynie z widelcami, które mają nagwintowaną rurę sterową. Ich zaletą jest to, że można zmieniać wysokość kierownicy. Wady to skomplikowana regulacja i łatwość powstawania luzów. Dziś stosuje się je przeważnie w tanich modelach rowerów.

Stery Ahead upowszechniły się dwie dekady temu. Są lepsze niż klasyczne – nie rozregulowują się i łatwo się je reguluje. Nie można jednak podwyższać kierownicy, tak jak jest to w przypadku klasycznych. Nie możemy też zastosować sterów Ahead w miejsce poprzedniego standardu.

Stery możemy także podzielić na zewnętrzne, półzintegrowane i zintegrowane.

Jednym z najważniejszych parametrów sterów jest ich średnica. I tak klasyczne miały 1 cal, a Ahead 1 1/8. Od jakiegoś czasu dominują stery tapered – górna miska ma średnicę 1 1/8 cala, a dolna 1 ½. W rowerach szosowych i gravelowych może to być ¼ cala.