Stery rowerowe

Stery rowerowe to element, który pośredniczy pomiędzy ramą a widelcem. Dzięki niemu przednie koło może skręcać bez oporów. Stery do roweru występują w wielu wariantach i aby dobrać właściwy model, trzeba znać szczegółowe informacje na temat budowy ramy i widelca. Od jakości łożysk do sterów zależy żywotność całego elementu. Dlatego tak ważny jest wybór odpowiedniego modelu. W jaki sposób to zrobić? Co należy brać pod uwagę? O tym przeczytasz w dalszej części tekstu na dole strony.

POLECAMY

-10% 99,99 zł
89 ,99 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

bestseller

-22% 179 zł
139 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

-9% 43,99 zł
39 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

-14% 69,99 zł
59 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-10% 71,99 zł
64 ,99 zł
Dostawa GRATIS
5,0

1 opinia

-30% 115 zł
79 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Nowość

86 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Nowość

86 ,99 zł
Dostawa GRATIS
4,8

5 opinii

-26% 135 zł
99 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Nowość

-5% 116,05 zł
109 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Black Week

-33% 179 zł
119 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-13% 149,99 zł
129 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Nowość

-5% 138,99 zł
131 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Nowość

-5% 138,99 zł
131 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Nowość

-5% 138,99 zł
131 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-11% 179,99 zł
159 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-15% 259,99 zł
219 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-20% 299,99 zł
239 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-18% 399,99 zł
329 ,99 zł
Dostawa GRATIS
Sprzedaż od 2 szt.
16 ,99 zł / szt.
Dostawa GRATIS
4,0

1 opinia

29 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-8% 39,99 zł
36 ,99 zł
Dostawa GRATIS

bestseller

5,0

2 opinie

38 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Darmowa
dostawa

Dowiedz się więcej
Zakupy na raty Santander

Zakupy na
raty nawet
w 15 minut

Dowiedz się więcej
Produkty z dostawą od 72 godzin
5,0

1 opinia

-24% 115 zł
86 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Oświetlenie rowerowe

Logo Eyen

Niskie ceny
i świetna jakość

Zobacz ofertę

Odbiór
w punkcie

Dowiedz się więcej

Stery rowerowe to ważny element. O zużyciu łożysk, które są ich sercem, informują piski i zgrzyty. Jeśli je usłyszysz, należy część rozebrać, a „maszynówki” wymienić na nowe.

W jaki sposób zbudowane są stery rowerowe?2

Nowoczesne stery rowerowe zbudowane są z kilku elementów:

  • miski sterów – nabija się je na główkę ramy od dołu i góry (przeważnie, są także ramy, które tego nie wymagają);
  • w miskach umieszcza się łożyska;
  • na rurę sterową widelca zakłada się bieżnię, która podpiera łożysko od dołu.

Najważniejszym elementem sterów są łożyska. Kiedyś stosowano wersje klasyczne – kulki umieszczano we wianuszku. Dziś można najczęściej spotkać modele maszynowe. Kulki umieszczone są w pierścieniu, który z obu stron jest zabezpieczony za pomocą gumowych uszczelek. W środku stosuje się smar, zmniejszający tarcie. To drugie rozwiązanie jest znacznie lepsze. W przypadku zużycia wystarczy wymienić jedynie same łożyska.

Typy sterów rowerowych

Najstarszym typem sterów są klasyczne. Współpracują one jedynie z widelcami, które mają nagwintowaną rurę sterową. Ich zaletą jest to, że można zmieniać wysokość kierownicy. Wady to skomplikowana regulacja i łatwość powstawania luzów. Dziś stosuje się je przeważnie w tanich modelach rowerów.

Stery Ahead upowszechniły się dwie dekady temu. Są lepsze niż klasyczne – nie rozregulowują się i łatwo się je reguluje. Nie można jednak podwyższać kierownicy, tak jak jest to w przypadku klasycznych. Nie możemy też zastosować sterów Ahead w miejsce poprzedniego standardu.

Stery możemy także podzielić na zewnętrzne, półzintegrowane i zintegrowane.

Jednym z najważniejszych parametrów sterów jest ich średnica. I tak klasyczne miały 1 cal, a Ahead 1 1/8. Od jakiegoś czasu dominują stery tapered – górna miska ma średnicę 1 1/8 cala, a dolna 1 ½. W rowerach szosowych i gravelowych może to być ¼ cala.