Program
lojalnościowy

5,0/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Stery rowerowe

Stery rowerowe to element, który pośredniczy pomiędzy ramą a widelcem. Dzięki niemu przednie koło może skręcać bez oporów. Stery do roweru występują w wielu wariantach i aby dobrać właściwy model, trzeba znać szczegółowe informacje na temat budowy ramy i widelca. Od jakości łożysk do sterów zależy żywotność całego elementu. Dlatego tak ważny jest wybór odpowiedniego modelu. W jaki sposób to zrobić? Co należy brać pod uwagę? O tym przeczytasz w dalszej części tekstu na dole strony.

POLECAMY

Wyprzedaż

POLECAMY

99 ,99 zł 99,99
-22% 129 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

bestseller

5,0

1 opinia

149 ,99 zł 149,99
-25% 199 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

5,0

1 opinia

159 ,99 zł 159,99
-27% 219 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

5,0

1 opinia

169 ,99 zł 169,99
-22% 219 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

Wyprzedaż

POLECAMY

Wyprzedaż

Odbiór
w punkcie

Dowiedz się więcej

Wyprzedaż

49 ,99 zł 49,99
-31% 72,90 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

89 ,99 zł 89,99
-12% 102 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

69 ,99 zł 69,99
-30% 99,99 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

bestseller

5,0

4 opinie

5,0

2 opinie

5 ,99 zł 5,99 / szt.
Sprzedaż od 4 szt.
Dostawa GRATIS
5,0

2 opinie

7 ,99 zł 7,99 / szt.
Sprzedaż od 4 szt.
Dostawa GRATIS
5,0

2 opinie

15 ,99 zł 15,99 / szt.
Sprzedaż od 2 szt.
Dostawa GRATIS
5,0

3 opinie

29 ,99 zł 29,99
Dostawa GRATIS
29 ,99 zł 29,99
Dostawa GRATIS
32 ,99 zł 32,99
Dostawa GRATIS

Nowość

4,8

5 opinii

38 ,99 zł 38,99
Dostawa GRATIS
41 ,99 zł 41,99
Dostawa GRATIS
3,5

2 opinie

53 ,99 zł 53,99
-23% 69,99 zł
Dostawa GRATIS
27 ,99 zł 27,99
Dostawa GRATIS
5,0

2 opinie

29 ,99 zł 29,99
Dostawa GRATIS
4,0

1 opinia

29 ,99 zł 29,99
Dostawa GRATIS
5,0

2 opinie

29 ,99 zł 29,99
Dostawa GRATIS
5,0

2 opinie

29 ,99 zł 29,99
Dostawa GRATIS
5,0

2 opinie

29 ,99 zł 29,99
Dostawa GRATIS

bestseller

5,0

3 opinie

39 ,99 zł 39,99
-17% 48 zł
Dostawa GRATIS

Darmowa
dostawa

Dowiedz się więcej
Zakupy na raty Santander

Zakupy na raty
nawet w 15 minut

Dowiedz się więcej

Stery rowerowe to ważny element. O zużyciu łożysk, które są ich sercem, informują piski i zgrzyty. Jeśli je usłyszysz, należy część rozebrać, a „maszynówki” wymienić na nowe.

W jaki sposób zbudowane są stery rowerowe?

Nowoczesne stery rowerowe zbudowane są z kilku elementów:

  • miski sterów – nabija się je na główkę ramy od dołu i góry (przeważnie, są także ramy, które tego nie wymagają);
  • w miskach umieszcza się łożyska;
  • na rurę sterową widelca zakłada się bieżnię, która podpiera łożysko od dołu.

Najważniejszym elementem sterów są łożyska. Kiedyś stosowano wersje klasyczne – kulki umieszczano we wianuszku. Dziś można najczęściej spotkać modele maszynowe. Kulki umieszczone są w pierścieniu, który z obu stron jest zabezpieczony za pomocą gumowych uszczelek. W środku stosuje się smar, zmniejszający tarcie. To drugie rozwiązanie jest znacznie lepsze. W przypadku zużycia wystarczy wymienić jedynie same łożyska.

Typy sterów rowerowych

Najstarszym typem sterów są klasyczne. Współpracują one jedynie z widelcami, które mają nagwintowaną rurę sterową. Ich zaletą jest to, że można zmieniać wysokość kierownicy. Wady to skomplikowana regulacja i łatwość powstawania luzów. Dziś stosuje się je przeważnie w tanich modelach rowerów.

Stery Ahead upowszechniły się dwie dekady temu. Są lepsze niż klasyczne – nie rozregulowują się i łatwo się je reguluje. Nie można jednak podwyższać kierownicy, tak jak jest to w przypadku klasycznych. Nie możemy też zastosować sterów Ahead w miejsce poprzedniego standardu.

Stery możemy także podzielić na zewnętrzne, półzintegrowane i zintegrowane.

Jednym z najważniejszych parametrów sterów jest ich średnica. I tak klasyczne miały 1 cal, a Ahead 1 1/8. Od jakiegoś czasu dominują stery tapered – górna miska ma średnicę 1 1/8 cala, a dolna 1 ½. W rowerach szosowych i gravelowych może to być ¼ cala.