Koszyk

Koszyk jest pusty

Ramy rowerowe

Rama to główny element, kręgosłup, na którym zbudowany jest rower. W chwili obecnej najpopularniejszymi materiałami wykorzystywanymi do budowy ram rowerowych są aluminium i włókno węglowe. Pozwalają one zbudować lekką, a zarazem wytrzymałą konstrukcję. Pamiętać należy, że standardy i rozwiązania zastosowane w ramie wpływają na wybór kolejnych części, np. amortyzatora, kół czy hamulców. Należy też m.in. zwrócić uwagę na wymaganą średnicę wspornika siodła . Aby prawidłowo dobrać rozmiar ramy do swojego wzrostu, warto przestudiować jej geometrię. Ramy turystyczne zazwyczaj posiadają otwory montażowe do bagażnika. Przydatne jest też mocowanie do koszyka na bidon, co pozwoli na zabranie picia ze sobą, jeśli jeździmy bez plecaka. Wśród ram do rowerów górskich wyróżniamy ramy sztywne oraz ramy z zawieszeniem. Ramy MTB mogą być przystosowane do kół o średnicy 26, 27,5 oraz 29 cali.

-25% 849,00 zł
639,99 zł
Produkty z dostawą od 72 godzin
5,0

1 opinia

-26% 619,00 zł
459,99 zł
-27% 849,00 zł
619,99 zł

Parametrem, który może zupełnie może zmienić przeznaczenie roweru, jest kąt główki ramy. Im jest on większy (bardziej zbliżony do pionu), tym bardziej rower jest czuły na ruch kierownicy. Bardziej płaski kąt główki ramy, a co za tym idzie mocniej wysunięty w przód widelec przedni sprawiają, że rower jest bardziej stabilny, nawet na szybkich zjazdach. Kiedyś przyjmowało się, że rowery górskie (do XC, maratonów) powinny mieć kąt główki ramy pomiędzy 70 a 71 stopnia, a rowery do cięższych zastosowań - 67-69. Obecnie producenci nie trzymają się zwyczajowych geometrii.. Dla przykładu rower firmy Whyte, model 129 jest przeznaczony do trailu i ma kąt 67 stopni. Dekadę temu takie wychylenie spotykane było niemal wyłącznie w maszynach zjazdowych.

Każdy rowerzysta przez lata wypracowuje sobie optymalną pozycję na rowerze. Aby ją odnaleźć musi metodą prób i błędów zmieniać wysokość ustawienia siodła, przesuwać je w przód i w tył, czy też pochylać i podnosić nos siodełka. Czasami jednak nie udaje się znaleźć dogodnej pozycji i nie tylko pupa, ale także plecy i kolana mają dosyć kolarstwa. Być może oznacza to, że nie pasuje nam kąt pod jakim w ramie roweru ustawiona jest rura podsiodłowa. Im ów kąt bardziej stromy, tym bardziej geometria roweru będzie sprzyjać cyklistom szybko przebierającym nogami. Kąt łagodniejszy (rura podsiodłowa pochylona ku tyłowi) będzie odpowiadał kolarzom jeżdżącym siłowo.

Kolejnymi ważnymi określeniami są reach (z angielskiego: zasięg) i stack (wysokość bezwzględna). Pierwszy parametr określa długość poziomą pomiędzy środkiem osi suportu a linią, przechodzącą przez środek główki sterowej. Reach coraz częściej podawany jest zamiast długości rury górnej. Stack to odległość mierzona w pionie pomiędzy osią środka suportu a szczytem główki ramy.

Długość tylnego trójkąta wpływa na zwrotność roweru. Im jest on krótszy, tym rower bardziej skrętny. Ma to jednak swoje wady - zwrotny rower jest mniej stabilny, na przykład na szybkich zjazdach. W rowerach szosowych tylne koło zwyczajowo jest jak najbliżej kolarza. Krótki tył pozwala szybko przyspieszać, ale projektując rower trzeba się liczyć także z parametrami pracy napędu. Aby dało się sprawnie zmieniać biegi z przodu i z tyłu kaseta musi zachować pewną minimalną odległość od mechanizmu korbowego. Niektórzy producenci rezygnują z możliwości zamontowania przedniej przerzutki, by radykalnie skrócić tylny trójkąt.

Problem wysokości główki ramy pojawił się z nastaniem rowerów na 29-calowych kołach. Duże koła same w sobie podnoszą kierownicę, przez co trudniej jest zachować stabilność i tor jazdy na stromym podjeździe. Dlatego producenci postanowili zmniejszyć wysokość główki ramy, by kierownica była jak najniżej.