Koszyk

Koszyk jest pusty

Korby rowerowe

Korba rowerowa jest elementem układu napędowego, dzięki któremu siła wytworzona przez kolarza jest zamieniona na obrót tylnego koła. Co ciekawe sam pomysł został opatentowany już w 1869 roku. Od tego czasu mechanizm korbowy przeszedł zmiany, jednak zasadnicza idea się nie zmieniła. Dla przeciętnego rowerzysty największa różnica to liczba tarcz. Przez lata standardem w rowerach górskich były trzy. W modelach szosowych najczęściej montuje się dwie. Dziś rowery MTB ze średniej i wyższej półki mają przeważnie jedną tarczę. W „szosówkach” niewiele się zmieniło w tej kwestii.

Polecane marki
Pozostałe marki
brak wyników
Od
do

POLECAMY

4,8

9 opinii

309 ,99 zł
-18% 378 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

bestseller

5,0

4 opinie

309 ,99 zł
-17% 374 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

5,0

2 opinie

369 ,99 zł
-25% 494 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

4,9

6 opinii

369 ,99 zł
-18% 450 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

4,7

3 opinie

379 ,99 zł
-19% 471 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

bestseller

5,0

2 opinie

419 ,99 zł
-27% 574 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

5,0

8 opinii

429 ,99 zł
-22% 553 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

4,8

11 opinii

469 ,99 zł
-36% 737 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

Wyprzedaż

4,9

14 opinii

349 ,99 zł
-35% 537 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

489 ,99 zł
-36% 765 zł
Dostawa GRATIS
1 599  zł
-36% 2 499 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

339 ,99 zł
-46% 632 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

689 ,99 zł
-34% 1 048 zł
Dostawa GRATIS
4,8

10 opinii

5,0

1 opinia

5,0

2 opinie

119 ,99 zł
-18% 147 zł
Dostawa GRATIS
5,0

2 opinie

119 ,99 zł
-18% 147 zł
Dostawa GRATIS
4,5

15 opinii

Nowość

169 ,99 zł
-9% 186 zł
Dostawa GRATIS
4,5

2 opinie

4,7

18 opinii

189 ,99 zł
-16% 226 zł
Dostawa GRATIS
4,5

4 opinie

189 ,99 zł
-13% 219 zł
Dostawa GRATIS
4,8

4 opinie

199 ,99 zł
-10% 221 zł
Dostawa GRATIS
4,0

2 opinie

219 ,99 zł
-12% 249 zł
Dostawa GRATIS
229 ,99 zł
-9% 253 zł
Dostawa GRATIS
5,0

2 opinie

239 ,99 zł
-14% 278 zł
Dostawa GRATIS
4,8

9 opinii

299 ,99 zł
-16% 356 zł
Dostawa GRATIS

Nowość

299 ,99 zł
-6% 319 zł
Dostawa GRATIS
359 ,99 zł
-20% 449 zł
Dostawa GRATIS

Oświetlenie rowerowe

Logo Eyen

Niskie ceny
i świetna jakość

Zobacz ofertę

Odbiór
w punkcie

Dowiedz się więcej

Budowa mechanizmu korbowego nie zmieniła się rewolucyjnie od momentu powstania. Składa się on z trzech podstawowych elementów:

  • Ramion – z praktycznego punktu widzenia ramiona mogą różnić się długością. Wartość tą dobieramy według długości nogi i osobistych preferencji (kadencja). Droższe modele mają ramiona puste w środku, najdroższe wykonane są z carbonu;
  • Zębatek – w szosie mamy w znacznej większości dwie tarcze, w MTB od jednej do trzech. W zależności od zastosowania różnią się one ilością zębów. Sama konstrukcja – w porównaniu do modeli sprzed dekady – niewiele się zmieniła. Pewną różnicę przyniosły napędy jednorzędowe – zęby w takich tarczach mają inny kształt;
  • Osi suportu – element ten odpowiada za obrót korby w mufie ramy. W zależności od konstrukcji, może być on zintegrowany z mechanizmem korbowym lub stanowić osobny element. W najbardziej popularnych konstrukcjach firmy Shimano ze średniej i wyższej półki zobaczymy osie zintegrowane. Producent tłumaczy ten krok chęcią zwiększenia sztywności.

Z punktu widzenia użytkownika największe znaczenie ma liczba tarcz. Oczywiście pozostałe elementy (przednia i tylna przerzutka, manetka) muszą być z nią skorelowane. Każde rozwiązanie ma swoje zalety i… wady.

  • Korba rowerowa 1-rzędowa – pomysł inżynierów firmy SRAM, który przyjął się powszechnie. Dziś większość rowerów MTB, a także część gravelowych, stosuje takie rozwiązanie. Jego zaletami są na pewno uproszczenie obsługi, serwisu i niższa masa zestawu;
  • Korba rowerowa 2-rzędowa – powszechnie stosowana w rowerach szosowych i… MTB. Co prawda to wariant przejściowy między starym a nowym rozwiązaniem, jednak niektórzy górale go celowo wybierają. Jego zaletami jest szeroki zakres przełożeń, wadą – przednia przerzutka;
  • Korba rowerowa 3-rzędowa – rozwiązanie to istnieje upowszechniło się wraz z pierwszymi rowerami górskimi. Obecnie stosuje się w starszych konstrukcjach tego typu, ale nie tylko. To doskonały pomysł do roweru trekkingowego lub crossowego. Dlaczego? Zapewnia najszerszy zakres przełożeń. Wada… wiadomo – przednia przerzutka.

Wybór korby do roweru jest dość skomplikowany. Istnieje mnóstwo standardów, a o suportach powstała niejedna praca naukowa. Jeżeli masz wątpliwości, skontaktuj się z naszymi doradcami!