Korby rowerowe

Korba rowerowa jest elementem układu napędowego, dzięki któremu siła wytworzona przez kolarza jest zamieniona na obrót tylnego koła. Co ciekawe sam pomysł został opatentowany już w 1869 roku. Od tego czasu mechanizm korbowy przeszedł zmiany, jednak zasadnicza idea się nie zmieniła. Dla przeciętnego rowerzysty największa różnica to liczba tarcz. Przez lata standardem w rowerach górskich były trzy. W modelach szosowych najczęściej montuje się dwie. Dziś rowery MTB ze średniej i wyższej półki mają przeważnie jedną tarczę. W „szosówkach” niewiele się zmieniło w tej kwestii.

Polecane marki
Pozostałe marki
brak wyników
Od
do

POLECAMY

5,0

4 opinie

299 ,99 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

4,8

4 opinie

-15% 450 zł
383 ,99 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

4,7

3 opinie

-17% 471 zł
389 ,99 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

bestseller

5,0

1 opinia

-18% 574 zł
469 ,99 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

4,9

9 opinii

-36% 737 zł
469 ,99 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

5,0

6 opinii

-13% 553 zł
479 ,99 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

-18% 85 zł
69 ,99 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

-40% 348 zł
209 ,99 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

Wyprzedaż

5,0

1 opinia

-43% 579 zł
329 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

4,9

14 opinii

-33% 537 zł
359 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

-24% 499 zł
379 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

-21% 494 zł
389 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

-26% 529 zł
389 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

-37% 765 zł
479 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-8% 6 135 zł
5 624  zł
Dostawa GRATIS
5,0

2 opinie

-18% 147 zł
119 ,99 zł
Dostawa GRATIS

bestseller

4,2

10 opinii

149 ,99 zł
Dostawa GRATIS
5,0

1 opinia

179 ,99 zł
Dostawa GRATIS
4,5

4 opinie

-9% 219 zł
199 ,99 zł
Dostawa GRATIS
4,6

13 opinii

-10% 226 zł
202 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-13% 253 zł
219 ,99 zł
Dostawa GRATIS
4,0

2 opinie

-15% 271 zł
229 ,99 zł
Dostawa GRATIS
5,0

2 opinie

-8% 278 zł
254 ,99 zł
Dostawa GRATIS
5,0

4 opinie

-14% 336 zł
289 ,99 zł
Dostawa GRATIS
5,0

4 opinie

299 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-27% 449 zł
329 ,99 zł
Dostawa GRATIS
5,0

3 opinie

-10% 374 zł
336 ,99 zł
Dostawa GRATIS
5,0

5 opinii

-15% 437 zł
371 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-17% 470 zł
389 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Odbiór
w punkcie

Dowiedz się więcej

Darmowa
dostawa

Dowiedz się więcej

Budowa mechanizmu korbowego nie zmieniła się rewolucyjnie od momentu powstania. Składa się on z trzech podstawowych elementów:

  • Ramion – z praktycznego punktu widzenia ramiona mogą różnić się długością. Wartość tą dobieramy według długości nogi i osobistych preferencji (kadencja). Droższe modele mają ramiona puste w środku, najdroższe wykonane są z carbonu;
  • Zębatek – w szosie mamy w znacznej większości dwie tarcze, w MTB od jednej do trzech. W zależności od zastosowania różnią się one ilością zębów. Sama konstrukcja – w porównaniu do modeli sprzed dekady – niewiele się zmieniła. Pewną różnicę przyniosły napędy jednorzędowe – zęby w takich tarczach mają inny kształt;
  • Osi suportu – element ten odpowiada za obrót korby w mufie ramy. W zależności od konstrukcji, może być on zintegrowany z mechanizmem korbowym lub stanowić osobny element. W najbardziej popularnych konstrukcjach firmy Shimano ze średniej i wyższej półki zobaczymy osie zintegrowane. Producent tłumaczy ten krok chęcią zwiększenia sztywności.

Z punktu widzenia użytkownika największe znaczenie ma liczba tarcz. Oczywiście pozostałe elementy (przednia i tylna przerzutka, manetka) muszą być z nią skorelowane. Każde rozwiązanie ma swoje zalety i… wady.

  • Korba rowerowa 1-rzędowa – pomysł inżynierów firmy SRAM, który przyjął się powszechnie. Dziś większość rowerów MTB, a także część gravelowych, stosuje takie rozwiązanie. Jego zaletami są na pewno uproszczenie obsługi, serwisu i niższa masa zestawu;
  • Korba rowerowa 2-rzędowa – powszechnie stosowana w rowerach szosowych i… MTB. Co prawda to wariant przejściowy między starym a nowym rozwiązaniem, jednak niektórzy górale go celowo wybierają. Jego zaletami jest szeroki zakres przełożeń, wadą – przednia przerzutka;
  • Korba rowerowa 3-rzędowa – rozwiązanie to istnieje upowszechniło się wraz z pierwszymi rowerami górskimi. Obecnie stosuje się w starszych konstrukcjach tego typu, ale nie tylko. To doskonały pomysł do roweru trekkingowego lub crossowego. Dlaczego? Zapewnia najszerszy zakres przełożeń. Wada… wiadomo – przednia przerzutka.

Wybór korby do roweru jest dość skomplikowany. Istnieje mnóstwo standardów, a o suportach powstała niejedna praca naukowa. Jeżeli masz wątpliwości, skontaktuj się z naszymi doradcami!