Koszyk

Koszyk jest pusty

Korby rowerowe

Mechanizm korbowy popularnie zwany korbą rowerową to centralny element napędu. Korba powinna być lekka i jak najsztywniejsza, aby przenosiła na koło całą energię kolarza. Stopniowanie korby decyduje o charakterze roweru. 3-rzędowe mechanizmy korbowe spotykane w rowerach trekkingowych pozwalają podjechać pod górę rowerem obciążonym sakwami, 2-rzędowe korby szosowe występują w stopniowaniu wyścigowym i kompaktowym, a w MTB zaczynają dominować korby 1-rzędowe.

POLECAMY

4,7

6 opinii

-17% 72 zł
59 ,99 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

Nowość

-46% 358 zł
193 ,99 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

bestseller

5,0

1 opinia

-36% 354 zł
227 ,99 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

4,5

2 opinie

-32% 429 zł
289 ,99 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

5,0

2 opinie

-38% 531 zł
329 ,99 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

4,8

4 opinie

-38% 684 zł
424 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

-27% 286 zł
209 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

-22% 529 zł
409 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

-23% 549 zł
419 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

-13% 459 zł
399 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

-7% 579 zł
539 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-22% 139 zł
108  zł
Dostawa GRATIS
4,4

3 opinie

-25% 146 zł
109 ,99 zł
Dostawa GRATIS
4,7

3 opinie

-35% 230 zł
149 ,99 zł
Dostawa GRATIS
5,0

2 opinie

-29% 211 zł
149 ,99 zł
Dostawa GRATIS
4,8

4 opinie

-25% 213 zł
159 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-28% 241 zł
173 ,99 zł
Dostawa GRATIS
5,0

1 opinia

-25% 268 zł
199 ,99 zł
Dostawa GRATIS
5,0

2 opinie

-17% 241 zł
199 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-23% 299 zł
229 ,99 zł
Dostawa GRATIS

bestseller

5,0

1 opinia

-27% 330 zł
239 ,99 zł
Dostawa GRATIS
5,0

1 opinia

-37% 413 zł
259 ,99 zł
Dostawa GRATIS
279 ,99 zł
Dostawa GRATIS
279 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-30% 399 zł
279 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Nowość

279 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-4% 312 zł
299 ,99 zł
Dostawa GRATIS
4,7

3 opinie

-25% 426 zł
319 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-29% 449 zł
319 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-20% 470 zł
377 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Oświetlenie rowerowe

Logo Eyen

Niskie ceny
i świetna jakość

Zobacz ofertę

Odbiór
w punkcie

Dowiedz się więcej

„Korby rowerowe” to popularna nazwa mechanizmów korbowych. Śmiało można powiedzieć, że mechanizm korbowy to serce roweru, tak samo jak rama jest kręgosłupem. Kolarz przenosi całą siłę, jaką jest w stanie wygenerować właśnie na ramiona korb. Muszą więc one być odpowiednio wytrzymałe, aby nie zostały zdeformowane, ponieważ podlegają ciągłym siłom skręcającym, występującym podczas pedałowania. Najważniejsze parametry, według których ocenia się jakość korb rowerowych to sztywność i lekkość konstrukcji. Podobnie jest w przypadku ram rowerowych, gdzie najsztywniejszy przy minimalnej masie jest karbon. Niestety korby karbonowe są również drogie. W związku z tym nawet topowe grupy napędów Shimano wyposażone są w korby ze stopów metali. Najczęściej jest to aluminium zestawione ze stalowym pałąkiem łączącym ramiona korb.

Japończycy lata temu wprowadzili na rynek technologie, które bardzo podniosły jakość mechanizmów korbowych i do dziś się są one popularne. Mowa tu o zastosowaniu suportów z łożyskami zewnętrznymi oraz kutych i drążonych ramion korb Hollowtech II. Konkurencja musiała odnieść się do propozycji Shimano i tak zaczęło się powolne rozmnożenie formatów montażu korb w ramie. Z dawniejszych suportów na kwadrat z gwintem włoskim i angielskim (BSA) zrobiło się nagle kilkanaście podgrup, które czasami wymagają bardzo indywidualnego kształtu mufy suportu. Do najpopularniejszych typów należą technologie Pressfit (PF), BB30, BB86 i np. BB386. Trzeba bardzo uważać, kupując mechanizm korbowy do nowoczesnego roweru, ponieważ może on nie pasować do standardu suportu. Ważny jest nie tylko rozstaw korb, ale także średnica pałąka łączącego ramiona. Najczęściej spotykane wymiary to 22 mm, 24 mm i 30 mm.

Mechanizmy korbowe mogą mieć jedną, dwie lub trzy zębatki. Nazywamy je wtedy jedno-, dwu-, lub trzyrzędowymi korbami. Od lat prawidłowość jest taka, że wraz z rosnącą liczbą koronek kasety maleje liczba zębatek na korbach. Dziś mechanizmy korbowe trzyrzędowe występują właściwie tylko w napędach trekkingowych. Tam potrzebny jest maksymalnie szeroki zakres przełożeń, ponieważ rowery często są obładowane sakwami i trzeba zapewnić im możliwość podjazdu pod strome wzniesienia.