Program
lojalnościowy

5,0/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Korby rowerowe

Korba rowerowa jest elementem układu napędowego, dzięki któremu siła wytworzona przez kolarza jest zamieniona na obrót tylnego koła. Co ciekawe sam pomysł został opatentowany już w 1869 roku. Od tego czasu mechanizm korbowy przeszedł zmiany, jednak zasadnicza idea się nie zmieniła. Dla przeciętnego rowerzysty największa różnica to liczba tarcz. Przez lata standardem w rowerach górskich były trzy. W modelach szosowych najczęściej montuje się dwie. Dziś rowery MTB ze średniej i wyższej półki mają przeważnie jedną tarczę. W „szosówkach” niewiele się zmieniło w tej kwestii.

POLECAMY

4,9

18 opinii

59 ,99 zł 59,99
-20% 75 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

4,8

12 opinii

289 ,99 zł 289,99
-28% 401 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

319 ,99 zł 319,99
-17% 386 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

4,9

6 opinii

329 ,99 zł 329,99
-33% 490 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

4,8

4 opinie

339 ,99 zł 339,99
-28% 472 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

5,0

8 opinii

399 ,99 zł 399,99
-29% 563 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

bestseller

5,0

2 opinie

399 ,99 zł 399,99
-35% 611 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

4,8

13 opinii

459 ,99 zł 459,99
-41% 786 zł
Dostawa GRATIS
5,0

1 opinia

859 ,99 zł 859,99
-9% 949 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

299 ,99 zł 299,99
-30% 426 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

329 ,99 zł 329,99
-25% 439 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

4,8

17 opinii

349 ,99 zł 349,99
-42% 607 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

489 ,99 zł 489,99
-40% 815 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

5,0

1 opinia

659 ,99 zł 659,99
-27% 909 zł
Dostawa GRATIS
5,0

1 opinia

37 ,99 zł 37,99
-7% 41 zł
Dostawa GRATIS
37 ,99 zł 37,99
-7% 41 zł
Dostawa GRATIS
4,5

2 opinie

44 ,99 zł 44,99
-13% 52 zł
Dostawa GRATIS
5,0

6 opinii

48 ,99 zł 48,99
Dostawa GRATIS
5,0

6 opinii

48 ,99 zł 48,99
Dostawa GRATIS
5,0

2 opinie

57 ,99 zł 57,99
-12% 66 zł
Dostawa GRATIS
4,5

2 opinie

59 ,99 zł 59,99
-6% 64 zł
Dostawa GRATIS
59 ,99 zł 59,99
-28% 83 zł
Dostawa GRATIS
4,6

10 opinii

59 ,99 zł 59,99
-27% 82 zł
Dostawa GRATIS
4,7

3 opinie

63 ,99 zł 63,99
-10% 71 zł
Dostawa GRATIS
5,0

2 opinie

64 ,99 zł 64,99
-18% 79 zł
Dostawa GRATIS
4,0

1 opinia

64 ,99 zł 64,99
-16% 77 zł
Dostawa GRATIS
4,6

12 opinii

65 ,99 zł 65,99
-12% 75 zł
Dostawa GRATIS
5,0

3 opinie

69 ,99 zł 69,99
-16% 83 zł
Dostawa GRATIS

bestseller

4,6

12 opinii

69 ,99 zł 69,99
-11% 79 zł
Dostawa GRATIS

Darmowa
dostawa

Dowiedz się więcej
Zakupy na raty Santander

Zakupy na raty
nawet w 15 minut

Dowiedz się więcej

Budowa mechanizmu korbowego nie zmieniła się rewolucyjnie od momentu powstania. Składa się on z trzech podstawowych elementów:

  • Ramion – z praktycznego punktu widzenia ramiona mogą różnić się długością. Wartość tą dobieramy według długości nogi i osobistych preferencji (kadencja). Droższe modele mają ramiona puste w środku, najdroższe wykonane są z carbonu;
  • Zębatek – w szosie mamy w znacznej większości dwie tarcze, w MTB od jednej do trzech. W zależności od zastosowania różnią się one ilością zębów. Sama konstrukcja – w porównaniu do modeli sprzed dekady – niewiele się zmieniła. Pewną różnicę przyniosły napędy jednorzędowe – zęby w takich tarczach mają inny kształt;
  • Osi suportu – element ten odpowiada za obrót korby w mufie ramy. W zależności od konstrukcji, może być on zintegrowany z mechanizmem korbowym lub stanowić osobny element. W najbardziej popularnych konstrukcjach firmy Shimano ze średniej i wyższej półki zobaczymy osie zintegrowane. Producent tłumaczy ten krok chęcią zwiększenia sztywności.

Z punktu widzenia użytkownika największe znaczenie ma liczba tarcz. Oczywiście pozostałe elementy (przednia i tylna przerzutka, manetka) muszą być z nią skorelowane. Każde rozwiązanie ma swoje zalety i… wady.

  • Korba rowerowa 1-rzędowa – pomysł inżynierów firmy SRAM, który przyjął się powszechnie. Dziś większość rowerów MTB, a także część gravelowych, stosuje takie rozwiązanie. Jego zaletami są na pewno uproszczenie obsługi, serwisu i niższa masa zestawu;
  • Korba rowerowa 2-rzędowa – powszechnie stosowana w rowerach szosowych i… MTB. Co prawda to wariant przejściowy między starym a nowym rozwiązaniem, jednak niektórzy górale go celowo wybierają. Jego zaletami jest szeroki zakres przełożeń, wadą – przednia przerzutka;
  • Korba rowerowa 3-rzędowa – rozwiązanie to istnieje upowszechniło się wraz z pierwszymi rowerami górskimi. Obecnie stosuje się w starszych konstrukcjach tego typu, ale nie tylko. To doskonały pomysł do roweru trekkingowego lub crossowego. Dlaczego? Zapewnia najszerszy zakres przełożeń. Wada… wiadomo – przednia przerzutka.

Wybór korby do roweru jest dość skomplikowany. Istnieje mnóstwo standardów, a o suportach powstała niejedna praca naukowa. Jeżeli masz wątpliwości, skontaktuj się z naszymi doradcami!