Korby rowerowe

Korba rowerowa jest elementem układu napędowego, dzięki któremu siła wytworzona przez kolarza jest zamieniona na obrót tylnego koła. Co ciekawe sam pomysł został opatentowany już w 1869 roku. Od tego czasu mechanizm korbowy przeszedł zmiany, jednak zasadnicza idea się nie zmieniła. Dla przeciętnego rowerzysty największa różnica to liczba tarcz. Przez lata standardem w rowerach górskich były trzy. W modelach szosowych najczęściej montuje się dwie. Dziś rowery MTB ze średniej i wyższej półki mają przeważnie jedną tarczę. W „szosówkach” niewiele się zmieniło w tej kwestii.

Polecane
Pozostałe od A do Z
Od
do

POLECAMY

Nowość

5,0

1 opinia

-47% 358 zł
189 ,99 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

4,9

7 opinii

-38% 684 zł
424 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

Black Week

-32% 529 zł
359 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

-26% 529 zł
389 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

-27% 549 zł
399 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

Black Week

-41% 459 zł
269 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

Black Week

-46% 579 zł
309 ,99 zł
Dostawa GRATIS
5,0

2 opinie

-21% 139 zł
109 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-22% 245 zł
189 ,99 zł
Dostawa GRATIS
4,0

2 opinie

-26% 256 zł
189 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-30% 286 zł
199 ,99 zł
Dostawa GRATIS
5,0

1 opinia

-10% 312 zł
279 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Nowość

279 ,99 zł
Dostawa GRATIS
4,8

4 opinie

-25% 426 zł
319 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-27% 449 zł
329 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Nowość

-24% 459 zł
349 ,99 zł
Dostawa GRATIS
4,9

12 opinii

-31% 523 zł
359 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-26% 487 zł
359 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-20% 470 zł
374 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-27% 577 zł
419 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-19% 529 zł
429 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-38% 710 zł
439 ,99 zł
Dostawa GRATIS
5,0

1 opinia

-14% 569 zł
489 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-22% 643 zł
499 ,99 zł
Dostawa GRATIS
5,0

1 opinia

-20% 623 zł
499 ,99 zł
Dostawa GRATIS
5,0

1 opinia

-25% 669 zł
499 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-24% 669 zł
509 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-19% 639 zł
519 ,99 zł
Dostawa GRATIS

bestseller

5,0

5 opinii

-24% 707 zł
539 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-34% 839 zł
549 ,99 zł
Dostawa GRATIS
Zakupy na raty Santander

Zakupy na
raty nawet
w 15 minut

Dowiedz się więcej

Oświetlenie rowerowe

Logo Eyen

Niskie ceny
i świetna jakość

Zobacz ofertę

Budowa mechanizmu korbowego nie zmieniła się rewolucyjnie od momentu powstania. Składa się on z trzech podstawowych elementów:

  • Ramion – z praktycznego punktu widzenia ramiona mogą różnić się długością. Wartość tą dobieramy według długości nogi i osobistych preferencji (kadencja). Droższe modele mają ramiona puste w środku, najdroższe wykonane są z carbonu;
  • Zębatek – w szosie mamy w znacznej większości dwie tarcze, w MTB od jednej do trzech. W zależności od zastosowania różnią się one ilością zębów. Sama konstrukcja – w porównaniu do modeli sprzed dekady – niewiele się zmieniła. Pewną różnicę przyniosły napędy jednorzędowe – zęby w takich tarczach mają inny kształt;
  • Osi suportu – element ten odpowiada za obrót korby w mufie ramy. W zależności od konstrukcji, może być on zintegrowany z mechanizmem korbowym lub stanowić osobny element. W najbardziej popularnych konstrukcjach firmy Shimano ze średniej i wyższej półki zobaczymy osie zintegrowane. Producent tłumaczy ten krok chęcią zwiększenia sztywności.

Z punktu widzenia użytkownika największe znaczenie ma liczba tarcz. Oczywiście pozostałe elementy (przednia i tylna przerzutka, manetka) muszą być z nią skorelowane. Każde rozwiązanie ma swoje zalety i… wady.

  • Korba rowerowa 1-rzędowa – pomysł inżynierów firmy SRAM, który przyjął się powszechnie. Dziś większość rowerów MTB, a także część gravelowych, stosuje takie rozwiązanie. Jego zaletami są na pewno uproszczenie obsługi, serwisu i niższa masa zestawu;
  • Korba rowerowa 2-rzędowa – powszechnie stosowana w rowerach szosowych i… MTB. Co prawda to wariant przejściowy między starym a nowym rozwiązaniem, jednak niektórzy górale go celowo wybierają. Jego zaletami jest szeroki zakres przełożeń, wadą – przednia przerzutka;
  • Korba rowerowa 3-rzędowa – rozwiązanie to istnieje upowszechniło się wraz z pierwszymi rowerami górskimi. Obecnie stosuje się w starszych konstrukcjach tego typu, ale nie tylko. To doskonały pomysł do roweru trekkingowego lub crossowego. Dlaczego? Zapewnia najszerszy zakres przełożeń. Wada… wiadomo – przednia przerzutka.

Wybór korby do roweru jest dość skomplikowany. Istnieje mnóstwo standardów, a o suportach powstała niejedna praca naukowa. Jeżeli masz wątpliwości, skontaktuj się z naszymi doradcami!