Oświetlenie rowerowe
Wróć do Mechanizmy korbowe
Korby szosowe i gravelowe różnią się nieco od tych, montowanych w rowerach górskich. Mechanizmy w „szosówkach” mają w zdecydowanej większości dwie tarcze. Te w rowerach szutrowych mogą mieć dwie lub – coraz częściej – jedną. Liczba zębów jest większa niż w rowerach MTB. O ile w szosówkach największa tarcza ma 50, 52 lub 53 zęby (najczęściej), o tyle w „góralach” jest to nie więcej niż 40. Kolarski świat obiegła informacja, że podczas czasówki w Giro d’Italia jeden z zawodników miał największą tarczę 60T!
Wróć do Mechanizmy korbowe
POLECAMY
6 opinii
Odbiór
w punkcie
Darmowa
dostawa
Zakupy na raty
nawet w 15 minut
Korby szosowe i gravelowe są zbudowane z trzech podstawowych elementów – tarczy, pająka i wkładu suportu. W najwyższych modelach do budowy serca korby – ramienia z pająkiem – używa się włókna węglowego. To przekłada się na niższą masę i większą sztywność.
Jeszcze kilka lat temu w rowerach gravelowych stosowano mechanizmy znane z szosówek. Pierwszą grupą, zaprojektowaną od początku dla modeli szutrowych, jest Shimano GRX. Czym się odróżnia? Przede wszystkim jest nieco inaczej zestopniowana. W gravelach duża tarcza ma najczęściej 46 lub 48 zębów, mała – 30T lub 32T. Celem tego zabiegu jest zapewnienie lżejszych przełożeń. To ukłon w stronę gravelowców jeżdżących w trudniejszym terenie.
Rowery szosowe mają większe tarcze. Amatorzy korzystają z kombinacji 50/34 lub 52/36, bardziej zaawansowani z zestawu 53/39. Zawodowcy dobierają tarcze do profilu trasy.
Istotnym parametrem jest długość korby w rowerze szosowym. Jeśli zmieniamy korbę, warto odczytać tę wartość ze starego modelu. Inną metodą jest bikefiting, po którym specjalista powie nam, jaki mechanizm będzie dla nas najodpowiedniejszy.
Ważny jest także standard mocowania osi suportu. W najnowszych modelach coraz częściej montuje się suporty pressfit, a więc wciskane. Jeśli mamy taki w naszym modelu, musimy go wymienić na podobny. Innym typem są miski wkręcane. Zwracamy też uwagę na standard osi.