Korby rowerowe szosowe i gravelowe

Korby szosowe i gravelowe różnią się nieco od tych, montowanych w rowerach górskich. Mechanizmy w „szosówkach” mają w zdecydowanej większości dwie tarcze. Te w rowerach szutrowych mogą mieć dwie lub – coraz częściej – jedną. Liczba zębów jest większa niż w rowerach MTB. O ile w szosówkach największa tarcza ma 50, 52 lub 53 zęby (najczęściej), o tyle w „góralach” jest to nie więcej niż 40. Kolarski świat obiegła informacja, że podczas czasówki w Giro d’Italia jeden z zawodników miał największą tarczę 60T!

Polecane
Pozostałe od A do Z
Od
do

Wyprzedaż

-19% 639 zł
519 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

Wyprzedaż

-34% 839 zł
549 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

Wyprzedaż

-23% 1 999 zł
1 549  zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
-26% 487 zł
359 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
-19% 529 zł
429 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
-22% 643 zł
499 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

bestseller

5,0

5 opinii

-22% 707 zł
549 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
-19% 839 zł
679 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
-23% 919 zł
709 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
5,0

1 opinia

-23% 1 146 zł
879 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
-23% 2 453 zł
1 889  zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
-17% 2 299 zł
1 899  zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!

Darmowa
dostawa

Dowiedz się więcej
Zakupy na raty Santander

Zakupy na
raty nawet
w 15 minut

Dowiedz się więcej
Produkty z dostawą od 72 godzin
-33% 919 zł
619 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-24% 5 919 zł
4 499  zł
Dostawa GRATIS
5,0

6 opinii

-32% 531 zł
359 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-29% 566 zł
399 ,99 zł
Dostawa GRATIS
5,0

1 opinia

-18% 563 zł
459 ,99 zł
Dostawa GRATIS
-14% 2 453 zł
2 099  zł
Dostawa GRATIS

Oświetlenie rowerowe

Logo Eyen

Niskie ceny
i świetna jakość

Zobacz ofertę

Odbiór
w punkcie

Dowiedz się więcej

Korby szosowe i gravelowe są zbudowane z trzech podstawowych elementów – tarczy, pająka i wkładu suportu. W najwyższych modelach do budowy serca korby – ramienia z pająkiem – używa się włókna węglowego. To przekłada się na niższą masę i większą sztywność.

Jeszcze kilka lat temu w rowerach gravelowych stosowano mechanizmy znane z szosówek. Pierwszą grupą, zaprojektowaną od początku dla modeli szutrowych, jest Shimano GRX. Czym się odróżnia? Przede wszystkim jest nieco inaczej zestopniowana. W gravelach duża tarcza ma najczęściej 46 lub 48 zębów, mała – 30T lub 32T. Celem tego zabiegu jest zapewnienie lżejszych przełożeń. To ukłon w stronę gravelowców jeżdżących w trudniejszym terenie.

Rowery szosowe mają większe tarcze. Amatorzy korzystają z kombinacji 50/34 lub 52/36, bardziej zaawansowani z zestawu 53/39. Zawodowcy dobierają tarcze do profilu trasy.

Istotnym parametrem jest długość korby w rowerze szosowym. Jeśli zmieniamy korbę, warto odczytać tę wartość ze starego modelu. Inną metodą jest bikefiting, po którym specjalista powie nam, jaki mechanizm będzie dla nas najodpowiedniejszy.

Ważny jest także standard mocowania osi suportu. W najnowszych modelach coraz częściej montuje się suporty pressfit, a więc wciskane. Jeśli mamy taki w naszym modelu, musimy go wymienić na podobny. Innym typem są miski wkręcane. Zwracamy też uwagę na standard osi.