Program
lojalnościowy

5,0/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Koła rowerowe

Koła rowerowe to jeden z najważniejszych elementów jednośladu. To w dużej mierze od nich zależą właściwości roweru – przede wszystkim przyspieszanie i możliwość utrzymania prędkości. Z uwagi na materiał możemy wyróżnić koła aluminiowe i koła karbonowe. To właśnie z tych surowców może być wykonana obręcz. Piasta jest najczęściej zrobiona z aluminium (korpus, czasami bębenek) i stali (pozostałe elementy). Szprychy wytworzone są przeważnie ze stali nierdzewnej. Najważniejszą cechą kół rowerowych jest średnica. Najczęściej spotykane „dorosłe” modele mają 26, 27,5, 28 i 29 cali.

Polecane marki
Pozostałe marki
brak wyników
Od
do

POLECAMY

5,0

1 opinia

3 499  zł 3499,00
-19% 4 299 zł
Raty 10 x 0% Dostawa GRATIS

Darmowa
dostawa

Dowiedz się więcej

POLECAMY

3,0

1 opinia

1 899  zł 1899,00
-40% 3 149 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

2 699  zł 2699,00
-25% 3 599 zł
Raty 10 x 0% Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

5,0

1 opinia

1 899  zł 1899,00
-32% 2 799 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

5,0

4 opinie

99 ,99 zł 99,99
-29% 140,99 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

1 649  zł 1649,00
-34% 2 499 zł
Dostawa GRATIS
Zakupy na raty Santander

Zakupy na raty
nawet w 15 minut

Dowiedz się więcej

Wyprzedaż

1 899  zł 1899,00
-37% 2 999 zł
Dostawa GRATIS

Nowość

1 615  zł 1615,00
Dostawa GRATIS

Nowość

1 899  zł 1899,00
Dostawa GRATIS

Nowość

2 599  zł 2599,00
-15% 3 055 zł
Raty 10 x 0% Dostawa GRATIS

Nowość

4 199  zł 4199,00
-9% 4 599 zł
Raty 10 x 0% Dostawa GRATIS
4 499 ,99 zł 4499,99
-7% 4 849 zł
Raty 10 x 0% Dostawa GRATIS
6 435  zł 6435,00
Raty 10 x 0% Dostawa GRATIS
6 895  zł 6895,00
Raty 10 x 0% Dostawa GRATIS
7 996  zł 7996,00
Raty 10 x 0% Dostawa GRATIS
7 999  zł 7999,00
-15% 9 448 zł
Raty 10 x 0% Dostawa GRATIS
4,7

3 opinie

259 ,99 zł 259,99
-38% 416 zł
Dostawa GRATIS
4,8

14 opinii

299 ,99 zł 299,99
-30% 429 zł
Dostawa GRATIS
489 ,99 zł 489,99
-42% 843 zł
Dostawa GRATIS
699 ,99 zł 699,99
-8% 759 zł
Dostawa GRATIS
799 ,99 zł 799,99
-42% 1 370 zł
Dostawa GRATIS
4,4

5 opinii

849 ,99 zł 849,99
-35% 1 299 zł
Dostawa GRATIS
849 ,99 zł 849,99
-9% 929 zł
Dostawa GRATIS
974 ,99 zł 974,99
-10% 1 086 zł
Dostawa GRATIS
974 ,99 zł 974,99
-10% 1 086 zł
Dostawa GRATIS

Nowość

5,0

2 opinie

999 ,99 zł 999,99
-27% 1 372 zł
Dostawa GRATIS
999 ,99 zł 999,99
-32% 1 464 zł
Dostawa GRATIS
5,0

1 opinia

999 ,99 zł 999,99
-29% 1 409 zł
Dostawa GRATIS
999 ,99 zł 999,99
-9% 1 099 zł
Dostawa GRATIS

Nowość

1 189  zł 1189,00
Dostawa GRATIS

Oświetlenie rowerowe

Logo Eyen

Niskie ceny
i świetna jakość

Zobacz ofertę

Odbiór
w punkcie

Dowiedz się więcej

Koło rowerowe to jedna z najbardziej podstawowych części roweru. Odpowiedni dobór jego rozmiaru oraz jakości jego podzespołów umożliwia znaczną optymalizację szybkości pokonywania szlaków. Koła szosowe charakteryzują się średnicą 28 cali i podzespołami zoptymalizowanymi dla uzyskania możliwie niskiej wagi. Jeśli interesuje cię wysoka jakość wykonania, sprawdź koła szosowe od FFWD - holenderskiej marki.

Koła trekkingowe i crossowe również zbudowane są w oparciu o obręcze 28 calowe, natomiast komponenty dobrano z myślą o długotrwałym działaniu. Największy wybór kół można znaleźć wśród rowerów górskich. W naszej ofercie znajdziecie Państwo koła o średnicy 26 cali, 27,5 cala oraz 29 cali przeznaczone pod hamulce tarczowe.

Koła rowerowe możemy podzielić przede wszystkim z uwagi na średnicę:

  • Koła 26 calowe – ten standard obowiązywał od czasu powstania MTB aż do „29-calowej” rewolucji. Obecnie można je spotkać w tańszych rowerach;
  • Koła rowerowe 27,5 to próba pogodzenia standardów „26” i „29”. W praktyce producenci rowerów raczej odchodzą od tego pomysłu;
  • Koła 28 cali – standard ten stosowany jest w rowerach szosowych, a także zwykle w trekkingowych i crossowych;
  • Koła 29 calowe – obecnie większość modeli MTB jest w nie wyposażona.

Bardzo ważnymi cechami kół rowerowych są masa i sztywność. Producenci starają się znaleźć złoty środek pomiędzy nimi. Niska masa sprawia, że rower łatwiej napędzić. Wysoka sztywność odpowiada z kolei za przekazanie całej mocy w napęd.

Kupując koło rowerowe musimy pamiętać o kilku rzeczach. Poza średnica są to:

  • Rodzaj mocowania hamulca – rozróżniamy wersje tarczowe i typu v-break lub szczękowe;
  • Szerokość piasty – najczęściej w nowych rowerach stosuje się standard boost (z przodu oś ma 110 mm długości i 15 mm średnicy, z tyłu odpowiednio 148 mm i 12 mm). Nieco starszy ma z przodu 100 mm x 15 mm, z tyłu 142 mm x 12 mm. Najbardziej powszechny to „qr” – przednia oś ma 100 mm x 5 mm, tylna 135 mm x 12 mm. Liczby te dotyczą rowerów MTB. W szosówkach stosuje się przeważnie 100 mm x 5 mm (przód) i 130 mm x 5 mm (tył).

Koła rowerowe na łożyskach maszynowych są obecnie częściej stosowane niż na wersjach regulowanych. Zaletą tych pierwszych jest łatwy serwis – w przypadku zużycia wystarczy wymienić łożyska. Te drugie, stosowane przeważnie przez Shimano, są lżejsze.

W cięższych odmianach MTB – enduro i DH - stosuje się przeważnie koła wzmocnione.

Zalety dużych kół są niepodważalne. Dzięki temu, że mają większą średnicę, kąt natarcia na przeszkodę jest mniejszy. Duże koło znacznie lepiej wygładza pofałdowania terenu i lepiej tłumi nierówności. Ma też oczywiście swoje wady - więcej waży, a rower nie jest tak zwrotny jak na małym kole. Producenci dostosowali jednak geometrię roweru pod duże obręcze, dzięki czemu wady praktycznie zniknęły. Teraz koła 29-calowe stosuje się niemal we wszystkich rowerach MTB. Spotykamy je od wycieniowanych rowerach typu cross, przez lekkie fulle po maszyny enduro z dużym skokiem.

Dwa lata po hucznej premierze dużych kół w Europie podczas Pucharu Świata w XC, Szwajcar Nino Schurter pokazał wszystkim dziwny rower. Koła niby duże, ale mniejsze od klasycznych 29-calowców. Po zawodach jego manager powiedział, że wielkość tych kół to... 27,5 cala.

Producenci podchwycili pomysł. Nowy standard reklamowano jako połączenie zalet obu rozmiarów - 26 i 29 cali. Dziś rowery na małych kołach sprzedawane są tylko w segmencie dla początkujących, zaś duże przegrywają rywalizacje ze średnimi. Zdaje się jednak, że branża nie powiedziała ostatniego słowa. Kilka lat temu zaczęły się przebijać rowery typu fatbike. Klasyczną średnicę 26 cali połączono z ogromnymi oponami szerokości 4-5". Taki rower świetnie jedzie po piachu albo na głębokim śniegu. W normalnych warunkach jest... ociężały.

Producenci rowerów stwierdzili, że pomysł jest wart rozwinięcia. Średnie i duże koła rozpoczęto produkować w wersjach na szersze opony - nawet 3 cale już nikogo nie szokują. Od powiększonych gabarytów wziął nazwę nurt: rowery na "plusach". Łączą one zalety fatbików, a więc lepszą przyczepność i uniwersalność typowych kół. Warto zaznaczyć, że niemal każda zmiana standardu kół wiąże się z koniecznością wymiany ramy i widelca, a często i napędu. Od jakiegoś czasu producenci sprzedają rowery, które umożliwiają zastosowanie dwóch rozmiarów: dużych i średnich "plusów".