Program
lojalnościowy

5,0/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Koła rowerowe

Koła rowerowe to jeden z najważniejszych elementów jednośladu. To w dużej mierze od nich zależą właściwości roweru – przede wszystkim przyspieszanie i możliwość utrzymania prędkości. Z uwagi na materiał możemy wyróżnić koła aluminiowe i koła karbonowe. To właśnie z tych surowców może być wykonana obręcz. Piasta jest najczęściej zrobiona z aluminium (korpus, czasami bębenek) i stali (pozostałe elementy). Szprychy wytworzone są przeważnie ze stali nierdzewnej. Najważniejszą cechą kół rowerowych jest średnica. Najczęściej spotykane „dorosłe” modele mają 26, 27,5, 28 i 29 cali.

POLECAMY

BLACK FRIDAY

2 999  zł 2999,00
-30% 4 299 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

4,7

3 opinie

299 ,99 zł 299,99
-11% 338 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

5,0

1 opinia

1 249  zł 1249,00
-22% 1 599,99 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

1 499  zł 1499,00
-27% 2 049 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

1 599  zł 1599,00
-9% 1 752 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

1 899  zł 1899,00
-32% 2 799 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

BLACK FRIDAY

379 ,99 zł 379,99
-33% 570 zł
Dostawa GRATIS
4,0

1 opinia

129 ,99 zł 129,99
Dostawa GRATIS
129 ,99 zł 129,99
Dostawa GRATIS
139 ,99 zł 139,99
Dostawa GRATIS
4,0

1 opinia

159 ,99 zł 159,99
Dostawa GRATIS

BLACK FRIDAY

4,7

3 opinie

194 ,99 zł 194,99
-41% 333 zł
Dostawa GRATIS

BLACK FRIDAY

4,7

9 opinii

219 ,99 zł 219,99
-42% 378 zł
Dostawa GRATIS
219 ,99 zł 219,99
Dostawa GRATIS

BLACK FRIDAY

4,8

39 opinii

379 ,99 zł 379,99
-43% 671 zł
Dostawa GRATIS
699 ,99 zł 699,99
-6% 741 zł
Dostawa GRATIS
799 ,99 zł 799,99
-24% 1 047 zł
Dostawa GRATIS

Nowość

994 ,99 zł 994,99
-5% 1 049 zł
Dostawa GRATIS
999 ,99 zł 999,99
-11% 1 119 zł
Dostawa GRATIS
5,0

1 opinia

999 ,99 zł 999,99
-18% 1 219 zł
Dostawa GRATIS
5,0

1 opinia

999 ,99 zł 999,99
-5% 1 049 zł
Dostawa GRATIS
5,0

16 opinii

1 049  zł 1049,00
-19% 1 299 zł
Dostawa GRATIS
4,4

5 opinii

1 099  zł 1099,00
-8% 1 199 zł
Dostawa GRATIS

Nowość

1 199  zł 1199,00
-13% 1 372 zł
Dostawa GRATIS

Nowość

1 249  zł 1249,00
-11% 1 405 zł
Dostawa GRATIS
1 332  zł 1332,00
-5% 1 405 zł
Dostawa GRATIS
1 399  zł 1399,00
Dostawa GRATIS
1 499  zł 1499,00
-20% 1 879 zł
Dostawa GRATIS
5,0

2 opinie

1 599  zł 1599,00
-15% 1 879 zł
Dostawa GRATIS
1 699  zł 1699,00
-15% 1 995 zł
Dostawa GRATIS

Koło rowerowe to jedna z najbardziej podstawowych części roweru. Odpowiedni dobór jego rozmiaru oraz jakości jego podzespołów umożliwia znaczną optymalizację szybkości pokonywania szlaków. Koła szosowe charakteryzują się średnicą 28 cali i podzespołami zoptymalizowanymi dla uzyskania możliwie niskiej wagi. Jeśli interesuje cię wysoka jakość wykonania, sprawdź koła szosowe od FFWD - holenderskiej marki.

Koła trekkingowe i crossowe również zbudowane są w oparciu o obręcze 28 calowe, natomiast komponenty dobrano z myślą o długotrwałym działaniu. Największy wybór kół można znaleźć wśród rowerów górskich. W naszej ofercie znajdziecie Państwo koła o średnicy 26 cali, 27,5 cala oraz 29 cali przeznaczone pod hamulce tarczowe.

Koła rowerowe możemy podzielić przede wszystkim z uwagi na średnicę:

  • Koła 26 calowe – ten standard obowiązywał od czasu powstania MTB aż do „29-calowej” rewolucji. Obecnie można je spotkać w tańszych rowerach;
  • Koła rowerowe 27,5 to próba pogodzenia standardów „26” i „29”. W praktyce producenci rowerów raczej odchodzą od tego pomysłu;
  • Koła 28 cali – standard ten stosowany jest w rowerach szosowych, a także zwykle w trekkingowych i crossowych;
  • Koła 29 calowe – obecnie większość modeli MTB jest w nie wyposażona.

Bardzo ważnymi cechami kół rowerowych są masa i sztywność. Producenci starają się znaleźć złoty środek pomiędzy nimi. Niska masa sprawia, że rower łatwiej napędzić. Wysoka sztywność odpowiada z kolei za przekazanie całej mocy w napęd.

Kupując koło rowerowe musimy pamiętać o kilku rzeczach. Poza średnica są to:

  • Rodzaj mocowania hamulca – rozróżniamy wersje tarczowe i typu v-break lub szczękowe;
  • Szerokość piasty – najczęściej w nowych rowerach stosuje się standard boost (z przodu oś ma 110 mm długości i 15 mm średnicy, z tyłu odpowiednio 148 mm i 12 mm). Nieco starszy ma z przodu 100 mm x 15 mm, z tyłu 142 mm x 12 mm. Najbardziej powszechny to „qr” – przednia oś ma 100 mm x 5 mm, tylna 135 mm x 12 mm. Liczby te dotyczą rowerów MTB. W szosówkach stosuje się przeważnie 100 mm x 5 mm (przód) i 130 mm x 5 mm (tył).

Koła rowerowe na łożyskach maszynowych są obecnie częściej stosowane niż na wersjach regulowanych. Zaletą tych pierwszych jest łatwy serwis – w przypadku zużycia wystarczy wymienić łożyska. Te drugie, stosowane przeważnie przez Shimano, są lżejsze.

W cięższych odmianach MTB – enduro i DH - stosuje się przeważnie koła wzmocnione.

Zalety dużych kół są niepodważalne. Dzięki temu, że mają większą średnicę, kąt natarcia na przeszkodę jest mniejszy. Duże koło znacznie lepiej wygładza pofałdowania terenu i lepiej tłumi nierówności. Ma też oczywiście swoje wady - więcej waży, a rower nie jest tak zwrotny jak na małym kole. Producenci dostosowali jednak geometrię roweru pod duże obręcze, dzięki czemu wady praktycznie zniknęły. Teraz koła 29-calowe stosuje się niemal we wszystkich rowerach MTB. Spotykamy je od wycieniowanych rowerach typu cross, przez lekkie fulle po maszyny enduro z dużym skokiem.

Dwa lata po hucznej premierze dużych kół w Europie podczas Pucharu Świata w XC, Szwajcar Nino Schurter pokazał wszystkim dziwny rower. Koła niby duże, ale mniejsze od klasycznych 29-calowców. Po zawodach jego manager powiedział, że wielkość tych kół to... 27,5 cala.

Producenci podchwycili pomysł. Nowy standard reklamowano jako połączenie zalet obu rozmiarów - 26 i 29 cali. Dziś rowery na małych kołach sprzedawane są tylko w segmencie dla początkujących, zaś duże przegrywają rywalizacje ze średnimi. Zdaje się jednak, że branża nie powiedziała ostatniego słowa. Kilka lat temu zaczęły się przebijać rowery typu fatbike. Klasyczną średnicę 26 cali połączono z ogromnymi oponami szerokości 4-5". Taki rower świetnie jedzie po piachu albo na głębokim śniegu. W normalnych warunkach jest... ociężały.

Producenci rowerów stwierdzili, że pomysł jest wart rozwinięcia. Średnie i duże koła rozpoczęto produkować w wersjach na szersze opony - nawet 3 cale już nikogo nie szokują. Od powiększonych gabarytów wziął nazwę nurt: rowery na "plusach". Łączą one zalety fatbików, a więc lepszą przyczepność i uniwersalność typowych kół. Warto zaznaczyć, że niemal każda zmiana standardu kół wiąże się z koniecznością wymiany ramy i widelca, a często i napędu. Od jakiegoś czasu producenci sprzedają rowery, które umożliwiają zastosowanie dwóch rozmiarów: dużych i średnich "plusów".