Koszyk

Koszyk jest pusty

Koła rowerowe

Koła rowerowe to jeden z najważniejszych elementów jednośladu. To w dużej mierze od nich zależą właściwości roweru – przede wszystkim przyspieszanie i możliwość utrzymania prędkości. Z uwagi na materiał możemy wyróżnić koła aluminiowe i koła karbonowe. To właśnie z tych surowców może być wykonana obręcz. Piasta jest najczęściej zrobiona z aluminium (korpus, czasami bębenek) i stali (pozostałe elementy). Szprychy wytworzone są przeważnie ze stali nierdzewnej. Najważniejszą cechą kół rowerowych jest średnica. Najczęściej spotykane „dorosłe” modele mają 26, 27,5, 28 i 29 cali.

POLECAMY

4,5

2 opinie

309 ,99 zł
-8% 338 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

Wyprzedaż

1 199  zł
-25% 1 599,99 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

Wyprzedaż

1 449  zł
-60% 3 599 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

429 ,99 zł
-25% 570 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

599 ,99 zł
-29% 849 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

1 599  zł
-9% 1 752 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

1 699  zł
-17% 2 049 zł
Dostawa GRATIS

Wyprzedaż

2 099  zł
-25% 2 799 zł
Dostawa GRATIS
4,5

2 opinie

259 ,99 zł
-22% 333 zł
Dostawa GRATIS
269 ,99 zł
-23% 349,90 zł
Dostawa GRATIS
4,7

7 opinii

279 ,99 zł
-26% 378 zł
Dostawa GRATIS
299 ,99 zł
-6% 320 zł
Dostawa GRATIS
4,5

2 opinie

299 ,99 zł
-25% 399,90 zł
Dostawa GRATIS
299 ,99 zł
-6% 320 zł
Dostawa GRATIS
4,8

35 opinii

449 ,99 zł
-33% 671 zł
Dostawa GRATIS

Nowość

689 ,99 zł
-18% 843 zł
Dostawa GRATIS

Nowość

924 ,99 zł
-12% 1 047 zł
Dostawa GRATIS

Nowość

999 ,99 zł
-11% 1 119 zł
Dostawa GRATIS
5,0

1 opinia

1 029  zł
-16% 1 219 zł
Dostawa GRATIS
4,8

4 opinie

1 069  zł
-18% 1 299 zł
Dostawa GRATIS
1 099  zł
-30% 1 579,99 zł
Dostawa GRATIS

Odbiór
w punkcie

Dowiedz się więcej

Darmowa
dostawa

Dowiedz się więcej

Koło rowerowe to jedna z najbardziej podstawowych części roweru. Odpowiedni dobór jego rozmiaru oraz jakości jego podzespołów umożliwia znaczną optymalizację szybkości pokonywania szlaków. Koła szosowe charakteryzują się średnicą 28 cali i podzespołami zoptymalizowanymi dla uzyskania możliwie niskiej wagi. Koła trekkingowe i crossowe również zbudowane są w oparciu o obręcze 28 calowe, natomiast komponenty dobrano z myślą o długotrwałym działaniu. Największy wybór kół można znaleźć wśród rowerów górskich. W naszej ofercie znajdziecie Państwo koła o średnicy 26 cali, 27,5 cala oraz 29 cali przeznaczone pod hamulce tarczowe.

Koła rowerowe możemy podzielić przede wszystkim z uwagi na średnicę:

  • Koła 26 calowe – ten standard obowiązywał od czasu powstania MTB aż do „29-calowej” rewolucji. Obecnie można je spotkać w tańszych rowerach;
  • Koła rowerowe 27,5 to próba pogodzenia standardów „26” i „29”. W praktyce producenci rowerów raczej odchodzą od tego pomysłu;
  • Koła 28 cali – standard ten stosowany jest w rowerach szosowych, a także zwykle w trekkingowych i crossowych;
  • Koła 29 calowe – obecnie większość modeli MTB jest w nie wyposażona.

Bardzo ważnymi cechami kół rowerowych są masa i sztywność. Producenci starają się znaleźć złoty środek pomiędzy nimi. Niska masa sprawia, że rower łatwiej napędzić. Wysoka sztywność odpowiada z kolei za przekazanie całej mocy w napęd.

Kupując koło rowerowe musimy pamiętać o kilku rzeczach. Poza średnica są to:

  • Rodzaj mocowania hamulca – rozróżniamy wersje tarczowe i typu v-break lub szczękowe;
  • Szerokość piasty – najczęściej w nowych rowerach stosuje się standard boost (z przodu oś ma 110 mm długości i 15 mm średnicy, z tyłu odpowiednio 148 mm i 12 mm). Nieco starszy ma z przodu 100 mm x 15 mm, z tyłu 142 mm x 12 mm. Najbardziej powszechny to „qr” – przednia oś ma 100 mm x 5 mm, tylna 135 mm x 12 mm. Liczby te dotyczą rowerów MTB. W szosówkach stosuje się przeważnie 100 mm x 5 mm (przód) i 130 mm x 5 mm (tył).

Koła rowerowe na łożyskach maszynowych są obecnie częściej stosowane niż na wersjach regulowanych. Zaletą tych pierwszych jest łatwy serwis – w przypadku zużycia wystarczy wymienić łożyska. Te drugie, stosowane przeważnie przez Shimano, są lżejsze.

W cięższych odmianach MTB – enduro i DH - stosuje się przeważnie koła wzmocnione.

Zalety dużych kół są niepodważalne. Dzięki temu, że mają większą średnicę, kąt natarcia na przeszkodę jest mniejszy. Duże koło znacznie lepiej wygładza pofałdowania terenu i lepiej tłumi nierówności. Ma też oczywiście swoje wady - więcej waży, a rower nie jest tak zwrotny jak na małym kole. Producenci dostosowali jednak geometrię roweru pod duże obręcze, dzięki czemu wady praktycznie zniknęły. Teraz koła 29-calowe stosuje się niemal we wszystkich rowerach MTB. Spotykamy je od wycieniowanych rowerach typu cross, przez lekkie fulle po maszyny enduro z dużym skokiem.

Dwa lata po hucznej premierze dużych kół w Europie podczas Pucharu Świata w XC, Szwajcar Nino Schurter pokazał wszystkim dziwny rower. Koła niby duże, ale mniejsze od klasycznych 29-calowców. Po zawodach jego manager powiedział, że wielkość tych kół to... 27,5 cala.

Producenci podchwycili pomysł. Nowy standard reklamowano jako połączenie zalet obu rozmiarów - 26 i 29 cali. Dziś rowery na małych kołach sprzedawane są tylko w segmencie dla początkujących, zaś duże przegrywają rywalizacje ze średnimi. Zdaje się jednak, że branża nie powiedziała ostatniego słowa. Kilka lat temu zaczęły się przebijać rowery typu fatbike. Klasyczną średnicę 26 cali połączono z ogromnymi oponami szerokości 4-5". Taki rower świetnie jedzie po piachu albo na głębokim śniegu. W normalnych warunkach jest... ociężały.

Producenci rowerów stwierdzili, że pomysł jest wart rozwinięcia. Średnie i duże koła rozpoczęto produkować w wersjach na szersze opony - nawet 3 cale już nikogo nie szokują. Od powiększonych gabarytów wziął nazwę nurt: rowery na "plusach". Łączą one zalety fatbików, a więc lepszą przyczepność i uniwersalność typowych kół. Warto zaznaczyć, że niemal każda zmiana standardu kół wiąże się z koniecznością wymiany ramy i widelca, a często i napędu. Od jakiegoś czasu producenci sprzedają rowery, które umożliwiają zastosowanie dwóch rozmiarów: dużych i średnich "plusów".