Darmowa
dostawa
Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Płyn hamulcowy to jeden z najbardziej niepozornych elementów roweru, który jednak ma kluczowe znaczenie dla jego prawidłowego funkcjonowania. Wypełnia przewody w hamulcach hydraulicznych, odpowiadając za skuteczność ich pracy, a tym samym za bezpieczeństwo rowerzysty. Na rynku istnieją dwa podstawowe rodzaje płynów i warto zwrócić uwagę na ich zastosowanie oraz zalety i wady, ponieważ różnią się od siebie znacząco.
Darmowa
dostawa
Zakupy na raty
nawet w 15 minut
Odbiór
w punkcie
Darmowa
dostawa
Zakupy na raty
nawet w 15 minut
Hamulce hydrauliczne coraz częściej montowane są w rowerach wyższej i średniej klasy, w miejsce stanowiących do tej pory standardowe wyposażenie wersji mechanicznych. Powodem takiego stanu rzeczy w dużej mierze jest właśnie płyn hamulcowy, który umieszczany jest w przewodzie łączącym klamkę z zaciskiem. W porównaniu do klasycznej linki stalowej to rozwiązanie oferuje o wiele efektywniejszą pracę całego układu hamulcowego, a także lepiej chroni go przed przegrzewaniem.
Dodatkowo dobrze dobrany produkt zwiększy płynność i zakres pracy hamulców rowerowych oraz ochroni ich wrażliwe części przed wilgocią i korozją. Ta ostatnia cecha jest szczególnie istotna w sezonie zimowym, kiedy osadzające się wewnątrz przewodów drobinki wody mogłyby zamarzać, uniemożliwiając zatrzymanie roweru w razie potrzeby. Płyn przedłuża także żywotność układu hamulcowego oraz skutecznie go uszczelnia.
Płyn hamulcowy to nieodzowny element układów hydraulicznych, które obecnie zaczynają dominować na rynku rowerowym. Nic w tym zresztą dziwnego, oferują one bardzo efektywną pracę i dużą siłę hamowania, a przy tym zachowują swoją skuteczność w trudniejszych warunkach pogodowych. I wiele z tych zalet zależy właśnie od jakości płynu. Na rynku spotkać możemy jego dwa podstawowe rodzaje: płyn hamulcowy mineralny (nazywany także olejem mineralnym) oraz płyn DOT.
Wariant mineralny stosowany jest przede wszystkim do układów hamulcowych od japońskiej marki Shimano, czyli jednego z czołowych dostawców części rowerowych na świecie. Jest to substancja naturalna i z tego też powodu postrzegana jest jako bardziej przyjazna dla środowiska, a przy tym lepiej radzi sobie w warunkach wysokiej wilgotności.
Alternatywą dla tego rozwiązania jest płyn Motorex DOT, który może kojarzyć się właścicielom samochodów. I nie bez przyczyny, w końcu jest on stosowany także w układach hamulcowych tych nieco bardziej skomplikowanych maszyn. W rowerach najczęściej spotkać możemy się z wersją Motorex 4.0 lub 5.1. Jego największą zaletą jest skuteczne zapobieganie przegrzewaniu się hamulców, o wiele efektywniejsze niż w przypadku oleju mineralnego.
Warto jednak pamiętać, że wybór płynu do hamulców rowerowych zazwyczaj narzucany jest przez ich producenta i powinniśmy zawsze stosować się do wskazanej przez niego wersji.
Powiązane kategorie: