Koszyk

Koszyk jest pusty

Bagażniki rowerowe

Bagażniki rowerowe są sprawdzonym sposobem na przewóz ładunków jednośladem. Przydają się w mieście, na krótkich wycieczkach oraz podczas długich wypraw rowerowych. Z ich pomocą bez problemu przewieziemy teczkę, plecak lub torbę z zakupami. Świetnie nadają się do montażu toreb rowerowych lub sakw, dzięki którym są w stanie udźwignąć ekwipunek ważący nawet kilkadziesiąt kilogramów.

POLECAMY

5,0

1 opinia

-25% 99,99 zł
74,99 zł

POLECAMY

-17% 114,90 zł
94,99 zł

POLECAMY

5,0

2 opinie

-9% 159,00 zł
144,99 zł

POLECAMY

-22% 499,90 zł
389,99 zł
-28% 89,90 zł
64,99 zł
-19% 79,90 zł
64,99 zł
-14% 77,90 zł
66,99 zł
-20% 87,00 zł
69,99 zł
-12% 79,90 zł
69,99 zł
-19% 92,90 zł
74,99 zł
4,5

2 opinie

-16% 94,90 zł
79,99 zł

WYPRZEDAŻ ZIMOWA

-16% 94,99 zł
79,99 zł
-14% 92,90 zł
79,99 zł

Rodzaje bagażników rowerowych

Istnieje kilka głównych typów bagażników rowerowych i wiele dalszych podtypów. Podstawowy podział wynika ze sposobu mocowania do ramy roweru. Klasyczny tylny bagażnik rowerowy mocowany jest do ramy w 4 punktach. Pionowe rurki bagażnika opierają się o ramę roweru w okolicach osi tylnego koła. W poziome bagażnik powinien być przytwierdzony do górnych rur tylnego trójkąta ramy.

Jeśli chcemy zamontować bagażnik do ramy nie posiadającej seryjnych otworów instalacyjnych (rowery MTB z pełnym zawieszeniem, większość szosowych) możemy wybrać model mocowany do sztycy podsiodłowej. Z oczywistych względów takie bagażniki mają mniejszą nośność, najczęściej limit wynosi 10 kilogramów. W rowerach trekkingowych i wyprawowych często stosuje się bagażniki przednie zwane również lowriderami. Większość modeli wymaga, aby widelec przedni w rowerze posiadał odpowiednie otwory montażowe, ale można kupić lowridery mocowane do widelca za pomocą stalowych obejm.

Czym różnią się bagażniki rowerowe?

Kolejna cecha różnicująca bagażniki rowerowe to materiał wykonania. Najczęściej można spotkać konstrukcje aluminiowe, nieco bardziej specjalistyczne są bagażniki stalowe, a najbardziej wyszukane modele zespawane są z rurek tytanowych. Niszowi producenci używają także tworzyw sztucznych i kompozytów. Takie bagażniki wytwarzane są w zasadzie tylko do konkretnych modeli rowerów szosowych od równie niszowych producentów ram.

Materiał konstrukcyjny wpływa na wagę bagażnika, ale przede wszystkim determinuje nośność. Klasyczny aluminiowy bagażnik tylny kosztujący około 80 zł zwykle waży od 600 do 800 gramów i można go obciążyć ciężarem do 25 kilogramów.

Bagażnik stalowy będzie ważył nieco więcej niż jego aluminiowy odpowiednik, ale w zależności od rozbudowania konstrukcji nośność takiego sprzętu może dochodzić do 40 kilogramów. Bagażniki tytanowe dostępne w Europie produkuje właściwie tylko jedna firma, niemiecki Tubus. Pasjonaci rowerów wiedzą, że tytanowe ramy to najbardziej niszowe i najdroższe produkty na rynku. Nie inaczej jest z bagażnikami, za cenę zbliżoną do dwóch przeciętnych rowerów klasy "marketowej" możemy nabyć produkt bardzo lekki, elastyczny i o nośności większej od bagażników aluminiowych.

W tym miejscu należy poczynić ważne wyjaśnienie. Otóż deklarowana przez producentów maksymalna nośność bagażnika dotyczy zazwyczaj użytkowania w idealnych warunkach drogowych. 25 kilogramowe sakwy tylne podczas szybszej jazdy leśną drogą żyją własnym życiem. Na wybojach chwilowe obciążenie bagażnika znacznie przekracza granice bezpieczeństwa i za którymś razem może dojść do zgubienia bagażu, a jeśli mamy pecha także do wypadku i uszkodzenia roweru.

Bagażnik rowerowy tylny czy przedni?

W naszej ofercie dostępne są różne rodzaje bagażników. To konstrukcje przeznaczone do montażu na tył lub przód roweru. Do wyboru są na przykład wytrzymałe modele do sakw. Większość z nich wyposażono we wsporniki boczne, a niektóre współpracują z konkretnymi systemami montażu toreb rowerowych. Inne modele przeznaczone są montażu do sztycy. To lżejsze konstrukcje, które można obciążyć w mniejszym zakresie.

Czy każdy bagażnik pasuje do każdego roweru?

Przed zakupem bagażnika warto upewnić się, że będzie on pasował do naszego jednośladu. Sprawdźmy przede wszystkim, czy nasz rower jest wyposażony w odpowiednie otwory montażowe. Jeśli nie, możemy zdecydować się na bagażnik montowany do rury podsiodłowej. Ważne też, by sprawdzić, do jakich rozmiarów kół oraz jakiej wielkości ramy pasuje dana konstrukcja. Warto również zastanowić się, czy w instalacji bagażnika nie będą przeszkadzać inne elementy wyposażenia roweru (takie jak hamulce tarczowe albo amortyzowane zawieszenie). W niektórych przypadkach pomocne okażą się dostępne w naszym sklepie przejściówki i adaptery. Praktycznym uzupełnieniem będą też paski mocujące bagaż.

Jak wybrać bagażnik rowerowy?

Na początku powinniśmy sprawdzić czy w naszej ramie znajdują się odpowiednie otwory instalacyjne do montażu bagażnika. Właściwie każdy rower trekkingowy, miejski i tańszy MTB będzie miał gotową "infrastrukturę". Trzeba szukać otworów w rurkach ramy (lub dospawanych oczek) w okolicach osi tylnego koła i koło poprzeczki łączącej górne widełki.

Jeśli otwory są musimy jeszcze tylko sprawdzić jaki rodzaj hamulców mamy w rowerze. Tradycyjne hamulce szczękowe oznaczają, że możemy wybierać dowolny bagażnik tylny. Jeśli mamy tarczówki, powinniśmy upewnić się czy zacisk hamulcowy przy tylnym kole nie będzie zasłaniał dolnego otworu montażowego bagażnika. Niestety zdarza się, że pionowe rurki w niektórych bagażnikach poprowadzone są pod kątem powodującym kolizję z zaciskiem.

W takiej sytuacji możemy zakupić bagażnik tylny seryjnie wyposażony w dystanse. Najpopularniejszy model to Topeak. Popularny producent sakw - firma Crosso, ma w swojej ofercie bagażnik, do którego można domontować tulejki dystansowe.

Bagażniki montowane do sztyc podsiodłowych pasują do prawie wszystkich typów rowerów. Uważać powinni tylko posiadacze fulli z dużym skokiem tylnego zawieszenia, ale akurat ta grupa cyklistów preferuje transport bagażu w plecakach.