Oświetlenie rowerowe
Program
lojalnościowy
5,0/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Odbiór
w punkcie
Nowość
Darmowa
dostawa
Zakupy na raty
nawet w 15 minut
Odbiór
w punkcie
Amortyzator tylni, czyli damper, to ta część w rowerze, która ma tłumić drgania bicykla powstające podczas jazdy po nierównościach. Wynika z tego, że nie musi być on montowany we wszystkich jednośladach. Najbardziej przyda się tym, którzy dużo i często jeżdżą po muldach, wybojach leśnych czy uprawiają downhill albo kolarstwo przełajowe. Amortyzatory rowerowe dzielą się na przednie i tylne (dampery). Te pierwsze mocowane są na widelcu, drugie – między dolną i górną rurą ramy. Przednie różnią się m.in. wytrzymałością konstrukcji, właściwościami jezdnymi i wagą. Parametry te dopasowuje się do rodzaju roweru, stylu jazdy (XC, freeride, downhill) i obciążeń, które oddziałują na rower w trakcie danej aktywności.
Amortyzator tylny stosowany jest w wybranych jednośladach. Chodzi o te maszyny, które mają pełne zawieszenie. Damper nie występuje np. w rowerach trekkingowych. Dampery różnią się m.in. konstrukcją, dopuszczalnym obciążeniem oraz zakresem ruchu (tzw. skokiem). Wiele typów wyszło już z użycia. Amortyzator tylny jest jednym z elementów większego układu tworzącego całe tylne zawieszenie. Obecnie najpopularniejsze są: układ jednozawiasowy, czterozawiasowy, DW-link i Virtual Pivot Point. Istotnym kryterium podziału tylnych amortyzatorów może być także cena, które zwykle idzie w parze z jakością sprzętu i jego wydajnością. Części znanych producentów, np. damper Fox czy SR Suntour, tłumią drgania prawidłowo, zamiast przenosić je na rowerzystę.