Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Region
Region przez który przebiega trasa.
Typ roweru
Polecany typ roweru, którym najłatwiej będzie pokonać całą trasę.
Czas
Czas jaki należy przeznaczyć na pokonanie całej trasy bez zatrzymywania się w punktach postojowych oraz przy atrakcjach.
Dystans
Liczba kilometrów do przejechania, począwszy od punktu startowego do punktu końcowego trasy.
Poziom trudności
Trasa familijna
Całą trasę, bez większych problemów, można pokonać z dziećmi na rowerach lub w przyczepkach/fotelikach rowerowych.
Pętla
Możliwość rozpoczęcia i zakończenia trasy w tym samym miejscu.
Rodzaj trasy
Nawierzchnia
Procentowy podział nawierzchni najczęściej spotykanej na trasie.
Autorka trasy
Podróżniczka i miłośniczka wyzwań outdoorowych, która łączy pasję do turystyki z jazdą na rowerze. Na dwóch kółkach przemierza najciekawsze zakątki Europy. Nie boi się nawet najbardziej wymagających tras w górach.
Jej przygody można śledzić na profilu na Instagramie: @cyclingkatya
Wybierz się w niezapomnianą podróż po jednym z najsłynniejszych krajobrazowo obszarów na Bałkanach. Wyprawa do Parku Narodowego Lovcen, znajdującego się w Czarnogórze, to jedyna w swoim rodzaju przygoda, obfitująca w piękne widoki górskich zboczy wpadających do morza. Przy tym to niezwykle satysfakcjonujące wyzwanie kolarskie, które przetestuje nie tylko Twoje umiejętności, ale i przygotowanie kondycyjne. Prawdziwa gratka dla zaprawionych kolarzy.
Trasa prowadzi przez jeden z pięciu parków narodowych Czarnogóry. Jej długość wynosi 90 kilometrów z sumą przewyższeń sięgającą 2 042 metrów. Całość prowadzi dobrej jakości nawierzchnią asfaltową, na wielu odcinkach wąską i wymagającą wzmożonej uwagi przy wymijaniu się nawzajem z samochodami.
W skład trasy wchodzi najbardziej znany podjazd Czarnogóry – z Kotoru na Jezerski Szczyt (Vrh). Jest to wspinaczka kategorii HORS, o długości 34,2 km ze średnim nachyleniem 4,8%, 32 spektakularnymi agrafkami i 1 642 m przewyższeń.
Mniej więcej w połowie drogi trasa biegnie przez starą stolicę królewską Cetinje, jedną z najpopularniejszych destynacji turystów zwiedzających ten bałkański kraj.
Kształt pętli pozwala na pokonanie jej w obu kierunkach. Tutaj jednak opisujemy jazdę w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.
Trudności na trasie
Kotor jest perłą bogatej również w inne atrakcje naturalne i historyczne zatoki Kotorskiej, dlatego też początek trasy zaplanowano właśnie tutaj. Kotor zlokalizowany jest zaledwie 7 km od najbliższego lotniska w Tivacie. Można więc bez problemu dotrzeć do miejsca startu trasy taksówką (zajmuje to około 10 minut).
Jeśli jednak w planach jest transport własnych rowerów, to warto rozważyć wynajęcie samochodu, ponieważ koszty tego nie są zbyt wysokie. Z takiej usługi można skorzystać na samym lotnisku, ale także zarezerwować wcześniej przez Internet, co pozwala dobrać większy samochód lub wyposażony w bagażnik na rowery.
W przypadku braku lotów do Tivatu można rozważyć także przelot do Podgoricy, choć w takiej sytuacji trzeba się już liczyć z odległością około 65 km do przejechania.
Start w Kotorze
Ufortyfikowana starówka i wznosząca się nad nią Twierdza św. Jana przyciągają co roku do Kotoru rzesze turystów. Warto tutaj zajrzeć pieszo, by w pełni poczuć klimat wąskich uliczek i licznych gwarnych knajp.
Kotor jest perłą bogatej również w inne atrakcje naturalne i historyczne zatoki Kotorskiej, dlatego też początek trasy zaplanowano właśnie tutaj.
Malowniczy podjazd przez 25 agrafek
Już od samego startu droga pnie się do góry. Najpierw wije się wąską i bardzo ruchliwą serpentyną o 25 agrafkach, z powalającymi pejzażami zatoki, Kotoru, Tivatu i otaczających ich gór z jednej strony, a Adriatyku z drugiej.
Na 20. kilometrze oczom podróżujących ukazuje się działająca w wysokim sezonie restauracja Horizont pozwalając przystanąć i pożywić się miejscowymi przysmakami bez spuszczania oczu z widoku.
Po kolejnych dwóch kilometrach droga doprowadza do skrzyżowania z kierunkowskazem na Park Narodowy Lovcen w prawo, gdzie też należy się udać. Tuż za zakrętem znajduje się punkt kontroli, gdzie pobierane są opłaty od odwiedzających. Warto mieć przy sobie gotówkę, gdyż na działający terminal liczyć nie warto.
Wjazd do parku Lovcen
Druga część podjazdu, prowadząca już przez park, jest znacznie bardziej stroma od 25-agrafkowej serpentyny. Tutaj średnia nachylenia sięga 11%, jednak wysiłek jest w pełni wynagradzany zapierającymi dech w piersiach widokami.
Parę kilometrów przed przełęczą z drogi otwiera się widok na dwa najwyższe szczyty Parku Lovcen – Jezerski Vrh o wysokości 1 657 m, uwieńczony charakterystycznym Mauzoleum Njegosa, oraz Stirovnik sięgający 1 748 m. Cechą rozpoznawczą tego drugiego jest widoczna z daleka wieża nadajnika.
Zjazd do Cetinje – królewskiej stolicy Czarnogóry
Po 30 kilometrach wspinaczki droga prowadzi w dół przez 17 kilometrów aż do królewskiej stolicy w Cetinje. Jest to kolejna urzekająca, choć mniej regularna serpentyna, bardzo wąska, ale znacznie mniej uczęszczana, niż ta z Kotoru. Biegnie ona w przepięknych okolicznościach przyrody, otoczona skałami i bukowymi lasami.
Na 48. kilometrze marszruty czeka usiane domkami jednorodzinnymi o czerwonych dachach królewskie Cetinje. Jest to małe, schludne miasteczko z kilkoma miejscami historycznymi oraz licznymi restauracjami i kawiarniami. Tuż za nim czeka kolejny, drugi i właściwie ostatni podjazd.
Podjazd do Bukovicy i zjazd do Njegusi
Wspinaczka ta prowadzi przez 12 dość łagodnych kilometrów do Bukovicy, skąd szybki zjazd pozwala dojechać do Njegusi - „stolicy” czarnogórskiego prsutu (surowej wędzonej szynki). Wpadając do tej miejscowości ciężko nie zauważyć dymu z kilku działających praktycznie na okrągło wędzarni. Poza sezonem większość miejscowych knajp jest zamknięta, jednak wzdłuż drogi widnieją liczne oznakowania zachęcające do kupna szynek, serów, wina i miodu.
W Njegusi znajduje się również muzeum Piotra Njegosa, tego samego wysoce szanowanego władcy i poety, którego mauzoleum wieńczy Jezerski Vrh. Zatem, można dodać zwiedzanie Chaty Njegosa do planu wycieczki.
Od Njegusi droga znów delikatnie, na odcinku zaledwie 2 kilometrów, pnie się w górę, zamykając koło na tym samym skrzyżowaniu z kierunkowskazem na Lovcen. Tym razem jednak należy kontynuować jazdę prosto ku nadzwyczaj atrakcyjnej serpentynie.
Powrót do Kotoru
25 wąskich agrafek pozwala w miarę szybko powrócić do punktu start-meta w Kotorze. Po drodze jednak należy wykazać się szczególną ostrożnością, gdyż widoczność w większości zakrętów jest bardzo ograniczona, zaś miejscowi kierowcy nie dbają o wysokie zagrożenie stłuczką.
Jeśli po całym dniu pedałowania w otoczeniu naturalnego piękna Czarnogóry poczujecie mocny głód, polecamy wybrać się na kolację do bardzo dobrej restauracji Marenda Steak House, gdzie na gości czeka zaskakujący wybór dojrzewających mięs i świetna obsługa.
Kotor to bardzo popularna miejscowość turystyczna w Czarnogórze, dlatego też popyt na noclegi jest tu wyjątkowo wysoki, a zwłaszcza w sezonie między majem a wrześniem. Może się to wiązać z wyższymi cenami, choć zaletą jest z pewnością spory wybór zarówno hoteli, jak i pensjonatów czy apartamentów. Jeśli szukasz spokoju, noclegu poszukać można także w innych miejscowościach Zatoki Kotorskiej, jak chociażby w leżącej nieopodal Dobrocie czy znajdującym się po drugiej stronie malowniczym Peraście. Mając pod ręką rower odległości między tymi miasteczkami są marginalne.
Kotor, jako miasto o turystycznej charakterystyce, ma oczywiście sporo lokali serwujących potrawy kuchni np. włoskiej czy azjatyckiej. Jednak można znaleźć tu także miejsca oferujące lokalne bałkańskie dania, jak chociażby čevapi (czyli intensywnie doprawione mięso podawane zazwyczaj na bałkańskim chlebku lepinii) , pljeskavica (kotlet, tradycyjnie z mięsa baraniego lub baranio-wołowego) czy stek njeguški (polędwica faszerowana suszoną szynką z miejscowości Njeguši oraz serem).
Trasa rowerowa z Kotoru do Parku Narodowego Lovćen wymaga sporo uwagi. Prowadzi bowiem głównie po drogach współdzielonych z samochodami, w tym wielu odcinkach o sporym nachyleniu. Trzeba więc być skoncentrowanym i obserwować otoczenie. Za to same nawierzchnie są w niezłym stanie. Najlepiej będzie wybrać się na trasę dobrym rowerem górskim z uwagi na duże przewyższenia i ostre zakręty, choć całkowicie asfaltowa droga pozwala także na wybór modelu szosowego.
Wyruszając w trasę warto zabrać ze sobą kask, rękawiczki i okulary przeciwsłoneczne, nie można zapominać także o zapasie wody. Co do odzieży – choć w sezonie letnim dominują w Czarnogórze wysokie temperatury, to w ramach wspinaczki pogoda potrafi zaskakiwać. Dobrze więc postawić na lekką i przewiewną koszulkę oraz krótkie spodenki, ale spakować do torby czy sakwy także kurtkę przeciwdeszczową, bo w regionie opady są niezbyt długie, acz intensywne. Koniecznie zadbaj także o dobry filtr UV na skórę i czapkę pod kask, ponieważ bałkańskie słońce potrafi dać się odczuć podczas dłuższych wypraw. Najlepiej trasę zacząć wcześnie rano, aby uniknąć skwaru.
Jeżeli zdecydujesz się jechać tą trasą, pamiętaj by sprawdzić takie zmienne jak aktualne warunki pogodowe, drogi zamknięte z powodu remontów, zmiany w ruchu. Opisana trasa jest tylko inspiracją i może być podstawą do planowania wyjazdu, gdy zostaną zachowane wszelkie środki ostrożności po stronie planującego. CentrumRowerowe.pl oraz twórcy tras nie są w żaden sposób odpowiedzialni za uszczerbki na zdrowiu i mieniu, powstałe podczas pokonywania danej trasy rowerowej.