Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Region
Region przez który przebiega trasa.
Typ roweru
Polecany typ roweru, którym najłatwiej będzie pokonać całą trasę.
Czas
Czas jaki należy przeznaczyć na pokonanie całej trasy bez zatrzymywania się w punktach postojowych oraz przy atrakcjach.
Dystans
Liczba kilometrów do przejechania, począwszy od punktu startowego do punktu końcowego trasy.
Poziom trudności
Trasa familijna
Całą trasę, bez większych problemów, można pokonać z dziećmi na rowerach lub w przyczepkach/fotelikach rowerowych.
Pętla
Możliwość rozpoczęcia i zakończenia trasy w tym samym miejscu.
Rodzaj trasy
Nawierzchnia
Procentowy podział nawierzchni najczęściej spotykanej na trasie.
Autorka trasy
Podróżniczka i miłośniczka wyzwań outdoorowych, która łączy pasję do turystyki z jazdą na rowerze. Na dwóch kółkach przemierza najciekawsze zakątki Europy. Nie boi się nawet najbardziej wymagających tras w górach.
Jej przygody można śledzić na profilu na Instagramie: @cyclingkatya
Wyrusz w niezapomnianą podróż przez jedne z najpiękniejszych zakątków Chorwacji. Trasa rowerowa przez Park Narodowy Krka to sposób na przyjemną, jednodniową odskocznie od plażowania podczas pobytu w tym popularnym nadmorskim kraju. Pozwala ona zobaczyć wiele unikalnych krajobrazów i lepiej zrozumieć lokalną kulturę. Pomimo niewielkiego dystansu to satysfakcjonujące wyzwanie, które przypadnie do gustu miłośnikom wymagających podjazdów.
Opisana trasa rowerowa w Chorwacji prowadzi przez 72 km. Skupia się na urokliwych zakątkach Parku Narodowego Krka, zahaczając o najpiękniejsze elementy krajobrazu i historyczne miejsca zachowane na jego terenie. Początek trasy zaplanowano w mieście Skradin, oddalonym o 20 km od Szybenika. Jest to miejscowość turystyczna, gdzie można z łatwością znaleźć nocleg, odwiedzić jedną z licznych restauracji lub spędzić czas na miejskiej plaży.
Aż 90% pokonywanych nawierzchni biegnie gładkim asfaltem, a jedynym odcinkiem szutrowym jest dojazd do słynnego wodospadu Skradinski Buk. Oznacza to, że na trasę najlepiej wybrać się rowerem gravelowym lub MTB, choć dobry model szosowy również powinien poradzić sobie z wyzwaniem. Odpowiedni dobór jest na tyle istotny, że na trasie można spotkać spore przewyższenia, a ich suma wynosi 1014 metrów.
Pętlę tę można przejechać w obu kierunkach, pokonując po drodze cztery średniej długości podjazdy, które wymagać będą dobrej kondycji. Przejechanie trasy zajmuje od 3 do 5 godzin, zależnie od intensywności jazdy i czasu poświęconego na oglądanie atrakcji. Najlepiej wystartować o wczesnym poranku, by móc w pełni nacieszyć się wodospadami i innymi atrakcjami po drodze oraz uniknąć największych upałów.
Trudności na trasie
Jako początek trasy wybrano urocze miasteczko w Dalmacji, czyli Skradin, z uwagi na jego bliskie położenie względem Parku Narodowego Krka, ale także walory turystyczne. Miejscowość znajduje się niedaleko dwóch lotnisk: w Zadarze (około 60 km) oraz Splicie (ok. 65 km), z których dojazd samochodem zajmuje około godziny. Do obu tych portów lotniczych kursują samoloty z Polski.
Z uwagi na oddalenie od lotnisk zalecanym środkiem lokomocji będzie wypożyczenie samochodu, choć możliwe są także dojazdy autobusem do Šibenika, skąd w sezonie kursują lokalne busy do Skradina. Ze Splitu oferowane są także rejsy turystyczne do Parku Narodowego Krka, choć nie można ich zaliczyć do transportu publicznego, a ceny nie są usystematyzowane. Doskonale sprawdzą się jednak w przypadku dłuższego pobytu w Splicie i chęci odbycia jednodniowej wycieczki w ten malowniczy region.
W odległości 5 km od startu znajduje się wodospad Skradinski Buk, do którego prowadzi szeroka szutrowa droga, wijąca się wzdłuż koryta rzeki Krka. Tuż przed wodospadem znajduje się kasa oraz parking rowerowy, albowiem w bezpośrednim otoczeniu Skradiskiego Buku poruszanie się rowerem jest zabronione.
Wodospad Skradinski Buk jest najdłuższym, najbardziej znanym i najczęściej odwiedzanym wodospadem na rzece Krka. Tworzą go bariery trawertynowe, wyspy i jeziora. Wodospad można oglądać dzięki rozległej sieci ścieżek i mostów. Na zwiedzanie wodospadu należy założyć od około 1 do 1,5 godziny.
W roku 2025 koszt biletu wstępu dla dorosłego wynosi 20 euro. Warto pamiętać, że jest to przy tym bilet łączony pozwalający na zwiedzanie całego parku.
Od wodospadu należy wrócić do Skradina tą samą drogą szutrową, udając się następnie asfaltem w kierunku Dubravic. Tuż po wyjeździe ze Skradina zaczyna się pierwszy z czterech podjazdów. Ma on długość niespełna 5 kilometrów.
Na 18. kilometrze trasy pojawi się znak w kierunku punktu widokowego na wyspę Visovac, w tym miejscu należy skręcić w prawo. Po 2 kilometrach wąskiej asfaltowej drogi, przyjemnie zacienionej przez rosnące wzdłuż niej drzewa, naszym oczom ukazuje się szerokie rozlewisko jeziora z wyspą uwieńczoną ceglanym dachem klasztoru Franciszkanów. Ten widowiskowy kompleks został wzniesiony w 1445 roku.
Wyspę i klasztor można zwiedzić, dopływając statkiem. Należy jednak pamiętać, że na statkach nie ma miejsca na rower.
Powrót na główną drogę prowadzi wzdłuż tej samej 2-kilometrowej wąskiej asfaltówki, na której należy skręcić na skrzyżowaniu w prawo. Na 28. kilometrze trasy leży wieś Laskovice, gdzie ponownie droga skręca w prawo, w kierunku znaków na ROŠKI SLAP.
Na 32. kilometrze rundy warto uważać na światła, regulujące naprzemienny przejazd przez wąski most. Został on przerzucony przez wodospad ROŠKI SLAP, który nazywany jest także „ogromnym wodospadem” i składa się z głównego wodospadu o wysokości 22,5 m oraz niezliczonych rozlewisk, kaskad i wysp tufowych.
Równolegle do mostu, nad wyspami tufowymi biegnie malownicza ścieżka edukacyjna, którą warto przejść pieszo, jeśli pozwala na to czas i odpowiednie obuwie.
Tuż za mostem znajduje się jeden z licznych XIX-wiecznych młynów wodnych, obecnie odrestaurowany i zagospodarowany pod kawiarnię. Zjeżdżając z drogi głównej na „Bufet” można napić się bardzo dobrej kawy i zjeść wypiekane na miejscu ciastka.
Od razu za młynem zaczyna się trzeci podjazd o długości nieco ponad 4 kilometry. Prowadzi on do wsi Bristane Gornje.
Na 47. kilometrze drogi czeka punkt widokowy na Kanion rzeki ČIKOLA. Jest on oddalony od drogi asfaltowej o kilkadziesiąt metrów w lewo. Dzięki doskonałemu oznakowaniu na terenie całego parku, ciężko przegapić przydrożne atrakcje. Kanion ma 14 km długości i miejscami głębokość do 170 m. Zaczyna się tuż przy ujściu rzeki z równiny Petrovo, w pobliżu Drniša, a kończy 6 km przed jej ujściem do Krki.
Za punktem widokowym droga pędzi w dół ku rzece na dnie kanionu, a następnie zaczyna się piąć ponownie w górę ostatnim, czwartym podjazdem. Wspinaczka ta, choć niespełna 3-kilometrowa, jest jednak najbardziej stroma ze wszystkich na tej trasie.
Za wsią Bilici, na 52. kilometrze trasa skręca znów w prawo, na drogę dojazdową do Skradina o lekkim nachyleniu w dół. Jest to najmniej przyjemna część trasy ze względu na wzmożony ruch i brak pobocza. Kierowcy nie grzeszą tutaj uprzejmością, należy więc uważać.
Na 66. kilometrze trasa skręca na krótką szybką serpentynę pędzącą ku rzece i w stronę centrum Skradina, gdzie domyka się pętla.
Skradin to niewielkie miasteczko o typowo turystycznym charakterze z uwagi na bliskość Parku Narodowego Krka. Chcąc zostać tu nieco dłużej można liczyć na naprawdę sporo opcji noclegowych – zarówno hoteli, jak i prywatnych apartamentów – więc możliwe jest dobranie zakwaterowania do niemal każdego budżetu. Poza ścisłym sezonem ceny są oczywiście sporo niższe, ale część obiektów może być zamknięta.
W Skradinie nie brakuje także zaplecza gastronomicznego, choć skupia się ono głownie na lokalnej kuchni chorwackiej. Warto spróbować zwłaszcza pochodzących z tego regionu tradycyjnych dań, jak chociażby Skradinski rižot, czyli tradycyjne, wolno gotowane wieprzowo‑cielęce risotto czy deser Skradinska torta przygotowywany z fig, migdałów i morwy. Miejsce słynie także z dań rybnych (zwłaszcza węgorza czy pstrąga), ale można tu też spróbować lokalnych oliwek czy likierów z pigwy lub orzecha.
Park Narodowy Krka to miejsce świetnie przystosowane na rowerowe wyprawy – jest tu przygotowane blisko 470 km różnych tras, zarówno trudniejszych, jak i bardziej rekreacyjnych. Po parku można się swobodnie poruszać rowerem, choć w niektórych jego rejonach konieczne będzie zejście i prowadzenie go pieszo.
Najlepsza pora na wyprawę to wiosna oraz jesień z uwagi na mniejsze tłumy turystów i przyjemniejsze temperatury. Latem zaleca się start wcześnie rano lub późnym popołudniem, by uniknąć największych upałów.
Warto uważać na strome zjazdy oraz ograniczoną dostępność cienia na części tras.
Na wyprawę rowerową przygotuj wodę w bukłaku czy bidonach (min. 1,5-2 litry), przekąski energetyczne, zestaw naprawczy, mapę, apteczkę, krem z filtrem i powerbank. Niezbędne mogą okazać się także dobre okulary przeciwsłoneczne.
W sezonie letnim ubierz się lekko: oddychająca koszulka, spodenki z wkładką, kask i rękawiczki bez palców. Obowiązkowo zabierz również ze sobą czapkę lub chustę wielofunkcyjną — słońce w Dalmacji bardzo daje się we znaki.
Pamiętaj też o zapasie gotówki — nie wszędzie zapłacisz kartą.
Jeżeli zdecydujesz się jechać tą trasą, pamiętaj by sprawdzić takie zmienne jak aktualne warunki pogodowe, drogi zamknięte z powodu remontów, zmiany w ruchu. Opisana trasa jest tylko inspiracją i może być podstawą do planowania wyjazdu, gdy zostaną zachowane wszelkie środki ostrożności po stronie planującego. CentrumRowerowe.pl oraz twórcy tras nie są w żaden sposób odpowiedzialni za uszczerbki na zdrowiu i mieniu, powstałe podczas pokonywania danej trasy rowerowej.