Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Jakie opony rowerowe do lasu wybrać?

Data aktualizacji: 10-10-2022

Liczba dostępnych na rynku rodzajów i modeli opon rowerowych jest naprawdę imponująca. Pomimo tego, że poszczególni producenci na bieżąco starają się je opisywać i klasyfikować w taki sposób, aby dokonanie właściwego wyboru było dosyć proste, to i tak niejednokrotnie staniemy przed dylematem, zastanawiając się który z oferowanych produktów będzie najlepszy.

rower MTB na polu.Różne typy rowerów i rodzaje nawierzchni utrudniają wybór.

 

Wybór ogumienia zawsze będzie drogą kompromisu. Nie inaczej jest w przypadku opony rowerowej do lasu. I chociaż z założenia jest to uniwersalny produkt, który tak samo dobrze powinien poradzić sobie w każdych warunkach, to jednak biorąc pod uwagę różnorodność nawierzchni jaka występuje na leśnych ścieżkach, przed zakupem konkretnego modelu owa uniwersalność powinna zostać doprecyzowana.

Zastanawiając się nad tym, jakie opony rowerowe do lasu wybrać, powinniśmy mieć świadomość, że tak naprawdę potrzebujemy modelu, który równie dobrze poradzi sobie na szutrach, piasku czy kamienistej drodze, jak i na ubitej nawierzchni lub asfalcie. Chyba, że celem wycieczek czy treningów będzie wymagający teren pełen korzeni i błota, wówczas opona enduro do lasu będzie tą właściwą.

Przeznaczenie opon

Kluczową kwestią przy wyborze opony rowerowej terenowej będzie dobranie jej zarówno do typu oraz rodzaju posiadanego jednośladu, jak również warunków w jakich będzie eksploatowana. Biorąc pod uwagę przeznaczenie opon, wyróżniamy następujące ich następujące typy:

Opona typu gravel, czyli opona szutrowa, to typ zaprojektowany głównie do jazdy po ubitej i suchej nawierzchni, drobnych kamieniach oraz asfalcie. Jej szerokość, która w zależności o modelu może wynosić od 28 do 55 mm, oraz niezbyt agresywny bieżnik, dosyć istotnie wpływają na jej szybkość, przyczepność oraz komfort podczas jazdy po zmiennej nawierzchni. Jest to dobra opona na asfalt jak i do lasu.  

gravel w lesie.Gravel z dobrze dobranymi oponami jest najszybszą opcją do jazdy po lesie.

 

Opona rowerowa szosowo terenowa, najczęściej montowana w rowerach typu allrounder, to wariant opony szosowej. Jej delikatny bieżnik pozwala okazjonalnie zjechać na ubite leśne, polne i szutrowe drogi. Należy mieć jednak świadomość, że nadal jest to opona, której głównym przeznaczeniem jest asfalt, a możliwość wjechania w lekki teren należy traktować jako opcję.

Opony crossowe i trekkingowe, to chyba najbardziej wszechstronne opony jakie są dostępne na rynku. Ich główną zaletą jest szybkość oraz niskie opory toczenia na asfalcie, jak również wytrzymałość i stabilność podczas przemieszczania się w lekkim terenie. Na jej charakterystykę wpływa przede wszystkim kształt opony, gdzie jej wierzchnia część wyróżnia się płytkim bieżnikiem lub jest go całkowicie pozbawiona, natomiast boki uzbrojone są w znacznie większe klocki.

Opona MTB to typowa opona do lasu, która poradzi sobie również w znacznie trudniejszym terenie. Agresywny bieżnik oraz wynosząca zazwyczaj od 1.6 do 3.0 cali szerokość zapewnia przyczepność i stabilność podczas pokonywania leśnych ścieżek. Nie jest tak szybka na asfaltach jak pozostałe typy opon, jednak rekompensuje to doskonałymi właściwościami jezdnymi po piachu, błocie czy korzeniach.

Jazda w suchych i mokrych warunkach

Na to jak dany typ opony radzi sobie w terenie ma wpływ nie tylko jej rodzaj, ale również stan samej nawierzchni. Inna jest bowiem charakterystyka jazdy po suchym jak i po mokrym podłożu. Jest to szczególnie mocno odczuwalne przy oponach bieżnikowanych.

Warto wiedzieć, że opony przeznaczone do jazdy w suchych warunkach zazwyczaj mają delikatny, gęsty i płytki bieżnik. Dzięki temu opona jest szybka i doskonale radzi sobie na ubitych czy szutrowych nawierzchniach. Na mokrej nawierzchni jednak delikatny bieżnik szybko zapycha się błotem, przez co opona traci przyczepność, co znacznie utrudnia, a w niektórych sytuacjach nawet uniemożliwia jazdę.

Opony na mokre warunki najczęściej wyposażone są w gruby i agresywny bieżnik, który zapewnia doskonałą przyczepność podczas jazdy w trudnych warunkach. Dodatkowo, dzięki temu, że poszczególne kostki bieżnika rozmieszczone są dość rzadko, podczas jazdy opona sama się oczyszcza, nie dopuszczając do zapchania jej błotem. Jest to typowa opona do lasu, która nie nadaje się do jazdy po asfalcie.

Optymalne ciśnienie do lasu

Zastanawiając się nad tym jaka opona do lasu będzie najlepsza, musimy mieć świadomość, że poza jej typem czy przeznaczeniem, kluczowym parametrem, który wpływa na szybkość, przyczepność i komfort jest również ciśnienie jakim pompujemy koła.

Jeśli dokładniej przyjrzymy się oponom, zauważymy, że na ich boku znajdują się oznaczenia, które sugerują jakim ciśnieniem powinny być napompowane. Zazwyczaj jest to dość szeroki zakres podający skrajne wartości, które ostatecznie i tak musimy dobrać według własnych potrzeb.

Jeśli podczas jazdy w terenie zależy nam na przyczepności, stabilności i komforcie, wówczas powinniśmy stosować najniższe możliwe (czyt. bezpieczne) ciśnienie. Oczywiście znacznie większe możliwości daje w tym przypadku system tubeless. Niezależnie jednak od tego, zasada jest taka, że niższe ciśnienie powoduje, że opona większą powierzchnią przylega do podłoża, co bezpośrednio wpływa na jej przyczepność. Ponadto podczas jazdy po nierównościach, opona niejako dopasowuje się do kształtu terenu, czyniąc jazdę bardziej płynną co nie tylko wpływa na komfort, ale również na szybkość. Koła bowiem nie odbijają się od kolejnych przeszkód, a przetaczają się po nich bez większych strat w prędkości.

Niebezpieczeństwo jazdy na zbyt niskim ciśnieniu natomiast polega na możliwości dobicia opony do obręczy, co w przypadku dętek może spowodować ich przebicie, a w przypadku opon bezdętkowych ich rozszczelnienie lub uszkodzenie samej obręczy. Dodatkowym zagrożeniem jest również ryzyko zsunięcia się opony z obręczy podczas agresywnej i szybkiej jazdy w zakrętach.

Szerokość ma znaczenie 

Rozważając zagadnienie dotyczące tego jaka opona rowerowa będzie najbardziej uniwersalna, warto wiedzieć, że jednym z kluczowych parametrów jaki wpływa na charakterystykę jest jej szerokość. Opona do lasu na rower nie może być zbyt wąska. Spowoduje to bowiem, że na luźnej nawierzchni rower będzie grzązł w piachu czy błocie, jak również utrzymanie właściwego toru jazdy będzie niemożliwe.

Na leśnych, polnych czy szutrowych drogach zdecydowanie lepiej radzą sobie opony szersze, które przylegając większą powierzchnią do nawierzchni, ponieważ nie dość, że zapewniają lepszą przyczepność, to dodatkowo wpływają na komfort i stabilność jazdy.

Opona uniwersalna – optymalne parametry

Aby znaleźć uniwersalną oponę, która w rowerach typu cross czy gravel w zróżnicowanym terenie pozwoli na zachowanie równowagi, należy wziąć pod uwagę wszystkie wyżej wymienione aspekty, a następnie zestawić je ze swoimi oczekiwaniami.

MTB w lesie.Wśród opon MTB możemy wyróżnić modele na suche, mokre lub mieszane warunki.

 

To czy bardziej będzie nam zależało na szybkości i niskich oporach toczenia na asfalcie, czy być może priorytetem będzie stabilność w terenie, wpłynie na naszą ostateczną decyzję. Oczywiście zawsze można pójść na kompromis i wybrać model, który kosztem ewentualnych osiągów pogodzi obie te kwestie.

W tym miejscu warto jednak wspomnieć, że poza szerokością, charakterystyką bieżnika czy przeznaczeniem opony, na jej przyczepność, żywotność i wytrzymałość ma również rodzaj mieszanki z jakiej została wykonana. Miękkie opony lepiej radzą sobie w terenie, jednak na asfalcie zużywają się dość szybko, natomiast te wykonane z twardszej gumy, podczas jazdy terenowej mają nieco gorszą przyczepność, ale są trwalsze a ich zużycie następuje znacznie wolniej.  

Z tego względu niektórzy producenci jak np. Pirelli z serią Scorpion, swoim klientom oferują ten sam model opony wyprodukowanych z różnych rodzajów gumy.

Polecane opony na leśne ścieżki

Bazując na własnym doświadczeniu jak również obserwując wybory naszych klientów, poniżej prezentujemy modele opon, które z uwagi na swoją charakterystykę oraz funkcjonalność cieszą się dużą popularnością.

Polecane do lasu opony gravelowe:

Opona TUFO Gravel Thundero TR – jest to zwijana opona gravel 700x40c dedykowana do systemu bezdętkowego. Została zaprojektowana głównie z myślą o szybkich i suchych szutrowych trasach, na których dzięki swoim parametrom zapewnia doskonałą przyczepność zarówno na prostych odcinkach jak i w zakrętach. Szerokość, wysoka gęstość oplotu, rodzaj bieżnika oraz warstwa Jubena, która zapewnia lepszą odporność na przebicia, czyni z tego produktu bardzo uniwersalną oponę.   


Opona PIRELLI Cinturato Gravel Mixed TLR – to zwijana opona gravel 700x35c umożliwiająca montaż w systemie Tubeless Ready. Została zaprojektowana głównie z myślą o jeździe w terenie w zmiennych warunkach pogodowych. Dość agresywny jak na ten typ opony bieżnik, jak również zastosowana przez firmę Pirelli mieszanka, zapewniają wysoką przyczepność zarówno podczas jazdy po suchej jak po mokrej nawierzchni. Wysokość, rozmieszczenie oraz kształt bieżnika sprawiają, że podczas użytkowania w mokrych warunkach opona samoczynnie oczyszcza się z błota.



Opona PANARACER GravelKing SK – to zwijana opona gravel 700x35c która tak jak dwa opisane wyżej modele przeznaczona jest do montażu w systemie bezdętkowym. Drobna, gęsto ułożona kostka bieżnika zapewnia szybkość i doskonałą przyczepność na suchych ubitych szutrach, natomiast nieco agresywniejsze boki opony znacznie poprawią trzymanie boczne w zakrętach jak również poprawią stabilność na luźnej nawierzchni.


Polecane opony crossowe i trekkingowe, które sprawdzą się na leśnych ścieżkach:

Opona Schwalbe CX Comp – to drutowa opona w rozmiarze 26x2.0”, która od lat cieszy się niesłabnącą popularnością wśród rowerzystów. Została zaprojektowana głównie z myślą o zawodach przełajowych, jednak ze względu na swoją uniwersalność, z powodzeniem znalazła zastosowanie zarówno w rowerach typu cross czy trekking, jak również w rowerach miejskich. Charakterystyczny bieżnik, dzięki swojemu ułożeniu pozwala na szybką i dynamiczną jazdę po prostych odcinkach asfaltowo-szutrowych, jak również umożliwia na swobodne pokonywanie przeszkód terenowych. Warto wspomnieć, że Schwalbe CX Comp została wyposażona w antyprzebiciową wkładkę, co dodatkowo podnosi jej walory użytkowe.

Opona CONTINENTAL Contact Plus – to drutowa opona w rozmiarze 28x1.75”. W przeciwieństwie do wyżej wymienionego modelu, Continental Contact Plus została zaprojektowana głównie z myślą o jeździe po drogach asfaltowych i betonowych, przy czym sam producent określa ich specjalizację jako: warunki mieszane ze wskazaniem na równie płynną jazdę po asfalcie. Charakterystyczny dla opon miejskich bieżnik, kevlarowa wkładka antyprzebiciowa jak również kompatybilność z dynamem czyni z tego modelu uniwersalną oponę do jazdy w terenie zurbanizowanym


Opona MAXXIS Overdrive Excel – to drutowa opona w rozmiarze 700x40c. Jest to model przeznaczony do jazdy turystycznej w zmiennych warunkach atmosferycznych. Kształt bieżnika, rodzaj zastosowanej mieszanki jak również wkładka antyprzebiciowa sprawiają, że doskonale sprawdzi się zarówno podczas długich wypraw jak i codziennego przemieszczania po mieście. Jest to model, który najlepiej sprawdzi się na drogach asfaltowych i betonowych, niemniej dzięki zastosowanemu bieżnikowi poradzi sobie również na ubitych szutrowych nawierzchniach.

Polecane opony MTB:

Opona PIRELLI Scorpion Mixed Terrain – to zwijana opona w rozmiarze 29x2.2” dedykowana do systemu tubeless. Rodzaj i kształt zastosowanego bieżnika, rodzaj mieszanki czy gęstość oplotu sprawiają, że jest to szybka opona, która doskonale sprawdzi się w terenie mieszanym. Drobny, ale gęsto rozmieszczony wzór bieżnika, jak również gumowa mieszanka SmartGRIP zapewnią lekkie opory toczenia i dobrą przyczepność zarówno na prostych odcinkach jak i w zakrętach. Warto nadmienić, że Pirelli Scorpion Mixed Terrain występuje również w wariancie Scorpion Soft Terrain, który charakteryzuje się zwiększoną przyczepnością, oraz Scorpion Hard Terrain, której domeną jest wytrzymałość.

Opona WTB Trail Boss – to drutowa opona w rozmiarze 29x2.25”. Przeznaczona jest głównie jako model do jazdy w ciężkim i mokrym terenie. Duży, agresywny bieżnik w połączeniu z szerokością ma za zadanie zapewnienie doskonałej przyczepności podczas jazdy po błocie czy piachu. Zalecane jest, aby WTB Trail Boss wykorzystywana była przede wszystkim jako opona tylna, jednak w szczególnie trudnych warunkach można założyć ją również na przednie koło.



Opona MAXXIS Ikon – to drutowa opona w rozmiarze 27,5x2.20”, która została zaprojektowana głównie z myślą o dyscyplinie MTB XC. Charakteryzuje się bowiem niskimi oporami toczenia oraz dobrą przyczepnością w każdych warunkach. Odpowiada za to rzeźba bieżnika, której niska środkowa część pozwala na szybkie pokonywanie prostych odcinków, a wyższe klocki umieszczone po bokach opony zapewniają lepsze prowadzenie po luźnej nawierzchni jak również w zakrętach.