Tło

Odwiedź nasz salon we Wrocławiu. Dowiedz się więcej

Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Poland Gravel Race – górski wyścig na koniec Gravelowego Trio KU

Data aktualizacji: 28-04-2023

Poszukujesz wyzwania rowerowego? Chcesz sprawdzić się na wymagającym wyścigu długodystansowym? Jeżeli brałeś już udział w maratonach SKAV200 oraz Kresy Bike Adventure, to Poland Gravel Race jest pozycją obowiązkową do sięgnięcia po trofeum Gravelove Trio KU. Dystans ponad 500 km, 10000 m przewyższeń i 80 godzin, to tylko część powodów, dla których po raz piąty wielu śmiałków pragnie się zmierzyć z dystansem od Przemyśla do Bukowiny Tatrzańskiej.

Najważniejsze informacje w skrócie

Start maratonu odbywa się z Placu Niepodległości w Przemyślu 05.08.2023, natomiast meta ma miejsce w Bukowinie Tatrzańskiej. Do przejechania jest około 550 km w limicie czasowym określonym na 80 godzin. Każdy uczestnik finiszujący w przewidzianym czasie zostanie nagrodzony pamiątkowym medalem oraz koszulką. Rowerzyści, którzy ukończyli zarówno PGR, jak i pozostałe eventy wchodzące w skład Gravelowego Trio KU dostaną również stylowy stojak na komplet trofeów. Na mecie dostępny będzie posiłek regeneracyjny. Zapisy trwają od 01.11.2022, a limit miejsc wyznaczono na 400 osób.

Poland Gravel Race w pigułce

Co czeka uczestników PGR 2023

Rywalizacja zaczyna się mocnym akcentem. Już pierwsze 100 kilometrów stawia przed uczestnikami 2000 m podjazdów do pokonania, najlepsze jednak pozostawiono na koniec. Ostatnie 40 kilometrów to coś dla wytrawnych wspinaczy. Jednak trasa wyścigu gravelowego to nie tylko wysiłek i zmaganie z konkurencją. To także, a dla niektórych przede wszystkim, obcowanie z otaczającą przyrodą. Po drodze są bowiem Bieszczady, Beskid Niski i Sądecki oraz Pieniny i Spisz. Taka mieszanka to recepta na kilka dni fantastycznej przygody. Przeważająca część dystansu to obszary o niskiej gęstości zaludnienia, co trzeba uwzględnić, planując wyżywienie.

Co warto zrobić, zanim wyruszysz?

Dystans 500 km to nie lada wyzwanie zarówno dla rowerzystów, jak i sprzętu. Do startu trzeba się odpowiednio szybko przygotować. Organizator sugeruje wcześniejsze „przetarcie” w dłuższej jeździe, co może zostać przez niego sprawdzone. Dopuszczone będą tylko sprawne rowery wyposażone zgodnie z wymaganiami kodeksu drogowego, ponieważ rajd wiedzie również po drogach publicznych.

Szum wiatru, opon i niezakłócone obcowanie z przyrodą.

Z racji ukształtowania terenu i nawierzchni warto posiadać niezbędne minimum części zapasowych takich jak dętki oraz podstawowe narzędzia. Trzeba dodać, iż maraton przebiega w formule samowystarczalności, co oznacza, że uczestnicy mogą liczyć tylko na siebie oraz inne osoby biorące udział w imprezie. Rywalizacja będzie trwała zapewne kilka dni, więc zasadnym jest również zapewnienie zasilania dla lampek rowerowych i telefonu czy nawigacji.

Do zobaczenia po drodze- czyli krótki opis trasy

Trasa wyścigu wiedzie w znacznym stopniu po terenach zielonych, lasach i okolicach oddalonych od większych skupisk ludzkich. Początek maratonu ma miejsce w okolicy zabudowań Twierdzy Przemyśl. Po przejechaniu pierwszych 20 km szlak zbliża się do rzeki Wiar, którą przekracza brodem na swoim 29. km.

Brodzenie w wodzie daje chwile wytchnienia od upału

Przeprawy przez rozmaite strugi i cieki wodne to niewątpliwie jedna z atrakcji Poland Gravel Race, mogąca przynieść odrobinę ochłody w przypadku sierpniowych upałów. Kolejne kilometry to zasadniczo mieszanka lasów, pól i bezdroży poprzecinana z rzadka budynkami mieszkalnymi. Po minięciu kilku rezerwatów przyrody i przejechaniu pierwszych 120 km zbliżamy się do rzeki San, której meandry podziwiać można z trasy widokowej. Jazda wzdłuż rzek i rzeczek to również cecha charakterystyczna maratonu.

Na tym etapie rajdu dominuje mieszana nawierzchnia asfaltowa oraz nieutwardzona. Jest też kilka podjazdów oraz spektakularnych zjazdów. W okolicy 300 km trasa zaczyna przebiegać przez większe skupiska ludzkie. Mija m.in. Krynicę-Zdrój czy Muszynę. Na deser zaplanowane są największe podjazdy w tym ponad 700 m przewyższenia na dystansie około 10 kilometrów i nachyleniu maksymalnym ponad 15%.

Po ciężkiej pracy chwilę wytchnienia zapewnią okolice Dunajca czy Jeziora Czorsztyńskiego. Ostatnie 40 km to niemal wyłącznie wspinaczka, która zweryfikuje charaktery uczestników mających pół tysiąca kilometrów w nogach. Meta przy Schronisku Głodówka to zwieńczenie wielogodzinnego wysiłku.

Dotarcie na metę w limicie czasu daje niesamowitą satysfakcję z dobrze wykonanego zadania

Więcej szczegółów można znaleźć na poniższej mapie. Ma ona charakter poglądowy i warto śledzić jej aktualizację. Przebieg rywalizacji może bowiem ulec delikatnym zmianom z uwagi, chociażby na przejezdność szlaków.

Zasady panujące podczas Poland Gravel Race

Reguły panujące podczas PGR 2023 nie odbiegają od standardowych zapisów organizowanych przez stowarzyszenie „Koło Ultra”. Naczelna zasada-formuła samowystarczalności, mówi o tym, że osoba biorąca udział w maratonie zdana jest tylko na siebie bądź pomoc innych uczestników imprezy. Dopuszcza się skorzystanie z serwisów czy sklepów oraz noclegów dostępnych dla wszystkich rowerzystów jadących w wyścigu. Rezerwacja miejsc na wypoczynek dozwolona jest jedynie po rozpoczęciu rywalizacji, aby wyrównać szanse dla wszystkich.

Warunkiem udziału w imprezie jest posiadanie sprawnego roweru (w myśl przepisów ruchu drogowego) napędzanego wyłącznie siłą własnych mięśni. Organizator nie dopuszcza używania e-bike’ów.

Zabronione jest korzystanie z przepaków czy auta technicznego, jazda za innym pojazdem oraz wszelka zorganizowana pomoc zewnętrzna.

Co w ramach pakietu startowego?

Organizator zapewnia urządzenie GPS umożliwiające śledzenie pozycji w czasie rzeczywistym poprzez witrynę WWW. Do dyspozycji uczestników przekazany będzie ślad w formacie gpx ułatwiający nawigację po trasie. Partnerem imprezy jest sklep CentrumRowerowe.pl, które funduje bony zakupowe w ramach pakietu startowego.

CentrumRowerowe.pl jest partnerem ultramaratonu PGR

Każdy z uczestników otrzyma ubezpieczenie NNW na czas rajdu. Organizator przewidział również czapeczki kolarskie z numerem startowym oraz dodatkowy upominek. Istnieje możliwość transportu 1 szt. bagażu ze startu na metę.