Osprzęt japońskiego producenta dzieli się na grupy o zastosowaniu szosowym, MTB, miejskim i trekkingowym. Wszystkie te dyscypliny łączy jedna, podstawowa grupa części rowerowych. Jest nią Shimano Tourney, występująca w tej hierarchii jako pierwsza. Dopiero z niej niejako wyrastają bardziej zaawansowane grupy osprzętu, których zastosowanie jest ściślej sprecyzowane. Domenę Shimano Tourney stanowi więc uniwersalność, a jakie są jej pozostałe cechy? Postaramy się dokładnie nakreślić obraz podstawowej grupy osprzętu japońskiej firmy, aby wszystko było jasne.
Historia rowerowego giganta z kraju kwitnącej wiśni jest długa – już w 2021 roku zarząd Shimano będzie kroić stuświeczkowy tort. Chociaż Tourney to podstawowa grupa osprzętu, nie powstała jako pierwsza. Od początku istnienia Shimano zmieniła się też sama nomenklatura japońskiej marki, a świat ruszył do przodu. Niecałe trzydzieści lat temu 8-rzędową grupą – jaką dzisiaj jest Shimano Tourney TX – był najbardziej zaawansowany osprzęt MTB, czyli XTR.
Shimano Tourney
Dla kogo będzie to najlepszy osprzęt? Przede wszystkim sprawdzi się wśród osób, które na rower wychodzą rzadko i odkurzają jednoślad kilka, kilkanaście razy w roku. Shimano Tourney to wytrzymała i łatwo serwisowana grupa o nieskomplikowanej budowie. Jest też jedyną, w której odnajdziemy obrotowe manetki – przez Japończyków nazwane Revo Shift – z których zasłynął amerykański Sram.
Tourney będzie doskonałym i ekonomicznym wyborem do rekreacyjnej jazdy. Spokojna przejażdżka raz na jakiś czas? Sporadyczny dojazd do pracy na rowerze, żeby wprowadzić nieco światła w codzienną rutynę i odpuścić sobie stanie w korkach? W tych zastosowaniach Shimano Tourney sprawdzi się perfekcyjnie, nie trzeba sięgać kilka półek wyżej, żeby dobrze się bawić.
Grupa jest dostępna w różnych wersjach, które wyróżniają serie TX, TY, TZ i A070. Pierwszą z nich omówimy trochę szerzej w kolejnym rozdziale. Shimano Tourney TZ posługuje się sześcio- lub siedmiorzędową kasetą. Tylną przerzutkę wyróżnia dolne kółko, a właściwie jego charakterystyczny czerwony kolor, który razem z czarną barwą komponentu tworzy rozpoznawalny element tej grupy osprzętu Shimano. Podobną kolorystykę mają także dźwigienki sterowane kciukiem.

Indeksowana zmiana przełożeń – oczywista w dzisiejszych czasach – w Shimano Tourney odbywa się w technologii SIS. Skrót ten oznacza Shimano Index System i dotyczy wyłącznie tylnej przerzutki w przeciwieństwie do Dual SIS, który to system występuje tylko w niektórych komponentach napędu Tourney.
Inną serię stanowi A070, czyli specjalna odmiana grupy stworzona do rowerów szosowych. Do dyspozycji mamy, przeznaczone do kierownicy typu baranek, klamkomanetki ST-A070 i napęd, który jako jedyny w przypadku Tourneya może występować w układzie 2x7/8. Podobnie funkcjonuje osprzęt nieco niższej klasy – A050. Mamy w nim jednak do dyspozycji nie klamkomanetki szosowe, wzorowane na starszej wersji Shimano Sora 2300, a modele w systemie Rapidfire Plus.
Co odpowiada za bezpieczeństwo jazdy w tej grupie? Shimano Tourney współpracuje oczywiście z klasycznymi hamulcami typu V-brake i modelami rolkowymi, ale niektóre manetki pasują też do mechanicznych systemów tarczowych.
Czym wyróżnia się Shimano Tourney TX?
Podstawowa grupa japońskiej marki zawiera w swoim arsenale także zaciski do hamulców tarczowych, ale występują one wyłącznie w grupie Shimano Tourney TX. Zostały wprowadzone w 2015 roku, znacznie uatrakcyjniając tę klasę części rowerowych.
Czym jeszcze wyróżnia się ten osprzęt? Przede wszystkim logo TX widnieje na 8-rzędowej kasecie wykonanej w technologii HyperGlide. Zakres 12-32T był już dostępny w grupie TZ, ale więcej koronek we wspomnianym wcześniej systemie HG oznacza płynniejszą zmianę biegów. Dobór przełożeń na kasecie obsługuje najbardziej zaawansowana z grupy przerzutka tylna Shimano Tourney RD-TX800.
Korba Shimano Tourney
Standardowa korba Shimano Tourney posiada trzy tarcze, co razem z kasetą stwarza szeroki zakres, odpowiedni do rekreacyjnych zastosowań grupy. 3-rzędowy mechanizm korbowy FC-TX801 występuje w kombinacjach 42-32-22T oraz 48-38-28T. Dzięki temu mamy wybór czy przystosować napęd bardziej do przewyższeń czy szybszej jazdy.

Oczywiście Shimano Tourney to ceniony napęd również w rowerach miejskich. Z tego względu możemy wyposażyć się również w osłonkę mechanizmu, dzięki czemu zabezpieczymy ubranie przed zabrudzeniem. Korba Shimano Tourney występuje też w wersjach, które w przeciwieństwie do komponentów TX nie były wykonane w technologii Hyperdrive. Są nimi modele TY: FC-TY701, 501 i 301. Jedynym mechanizmem występującym z tylko dwoma tarczami jest korba szosowa z z grupy Shimano Tourney A070, który oferuje zakres 50-34T. We wszystkich tych przypadkach oś suportu mocuje się na kwadrat.
Jak wyregulować przerzutki Shimano Tourney?
Do wyregulowania przerzutek Shimano Tourney, podobnie jak i innych, przyda się odpowiedni imbus do zmian naprężenia linki i wkrętak krzyżakowy do śrub L i H.
Regulacja przedniej przerzutki Shimano Tourney:
- Ustaw łańcuch na największej koronce kasety i najmniejszej tarczy mechanizmu korbowego
- Użyj wkrętaka i za pomocą śrub oznaczonych literami L i H (Low i High) spraw, by łańcuch znajdował się najbliżej prowadnicy przerzutki
- Przykręć linkę do oporu za pomocą śruby baryłkowej, która znajduje się w większości manetek lub na przelotce
- Odkręć delikatnie śrubę baryłkową, aby zwiększyć zakres regulacji
- Ustaw łańcuch na najniższej koronce kasety i najwyższej tarczy z przodu
- Kręć śrubą H, aby zewnętrzna część prowadnicy nie dotknęła łańcucha

Regulacja tylnej przerzutki Shimano Tourney:
- Odkręć śrubę mocującą linkę, aby nie było oporu
- Ustaw biegi za pomocą manetki (odwrotnie niż w przypadku przedniej przerzutki, zależy nam na tym, aby łańcuch leżał na najmniejszej zębatce kasety i największej tarczy korby)
- Przykręć linkę do oporu za pomocą śruby baryłkowej, która znajduje się przy przerzutce
- Odkręć delikatnie śrubę baryłkową, aby zwiększyć zakres regulacji i posługuj się śrubą H, aby kółeczka wózka znajdowały się w jednej linii z najmniejszą koronką kasety
- Wrzuć łańcuch na największą zębatkę z tyłu i najmniejszą z przodu i kręć śrubą L tak, aby kółka wózka znajdowały się na równi z największą tylną koronką
- Za pomocą imbusa naciągnij linkę
- Sprawdź czy łańcuch wchodzi płynnie na zębatki, jeśli nie – kręć śrubą baryłkową naprężając linkę, jeśli łańcuch wchodzi na najwyższe koronki z opóźnieniem i odpuszczając, jeśli dotyczy to mniejszych tarcz
Więcej rad dotyczących tej czynności serwisowej umieściliśmy w artykule o nazwie: Regulacja przerzutek – co zrobić, by napęd chodził bezproblemowo?