Niebieskie tło - informacja o otwarciu sklepu stacjonarnego

Odwiedź nasz salon w Gdańsku. Dowiedz się więcej

Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Wymiana siodełka w rowerze – jak zamontować je do sztycy?

Data aktualizacji: 14-05-2025

Żadne siodełko nie pasuje do każdej sztycy. Powodem jest jarzmo wspornika, które zwłaszcza w starszych rowerach ma inny wymiar mocowania na pręty siodełka niż nowe modele. Współcześnie można jednak mówić o dużej standaryzacji, bo zdecydowana większość siedzisk ma teraz dwa pręty o średnicy 7 mm, oddalone od siebie o 42 mm. Dzięki ujednoliceniu systemów montażu wymiana siodełka w rowerze jest dużo łatwiejsza – praktycznie odpada trudność doboru komponentu.

Rowerzysta patrzy na góry siedząc przed rowerem.Sztyce mogą być standardowe, regulowane lub amortyzowane. W każdym przypadku siodełko mocowane jest w podobny sposób.

 3 typy jarzma – montaż siodełka do różnych rodzajów sztyc

Szukając odpowiedzi na pytanie, czy siodełko rowerowe będzie pasować do sztycy, warto sprawdzić odpowiednie parametry w specyfikacji, czyli rozstaw i średnicę prętów, a także wymiary pasującego zacisku jarzma. Jeśli nigdzie nie ma opisanych tych parametrów, można założyć, że komponenty są wykonane we współczesnym standardzie (7x42 mm) – jest duża szansa, że będą do siebie pasować.

W starszych rowerach znajdziesz jarzmo niezintegrowane ze sztycą – można je zdjąć ze wspornika, który ma kształt prostej rurki. Prawie wszystkie współczesne konstrukcje są jednak zakończone zintegrowanym jarzmem. Można z niego zdemontować tylko płytki lub płytkę zacisku i śruby, które unieruchomią pręty siodełka po dokręceniu. Liczba, kształt i umiejscowienie opisanych elementów mogą się jednak różnić.

Najważniejsze cechy różnych rodzajów jarzm sztyc rowerowych

Typ integracji jarzma ze sztycą

Elementy dokręcające zacisk jarzma

Sposób montażu siodełka

Zalety i wady

Zintegrowane

Jedna śruba

Dokręcenie śrub tak, aby płytki zacisku unieruchomiły pręty siodełka

Mała liczba elementów, ale dość trudna regulacja (chyba, że jarzmo ma dodatkową nakrętkę regulacyjną)

Dwie śruby – z przodu i z tyłu lub z lewej i z prawej strony

Pozwala na bardzo precyzyjną regulację pochylenia

Oś dokręcana z boku

 

Pozwala na łatwą regulację wysunięcia siodełka

Niezintegrowane

Dużo elementów, trudna regulacja

Jak widać po powyższej tabelce, istota montażu siodełka rowerowego – dla dzieci czy dorosłych, to bez znaczenia – jest taka sama. Główna różnica dotyczy liczby czy rozmieszczenia śrubek, a także kształtu i miejsca rozlokowania płytek zacisku. Te mogą być ułożone poziomo na górze sztycy (tylko w zintegrowanych) lub być umieszczone na osi pionowo po obu stronach wspornika (zarówno w zintegrowanych, jak i starszych jarzmach niezintegrowanych).

Jarzma sztyc rowerowych różnych rodzajów.3 różne rodzaje jarzma sztycy, od lewej: pivotal (jedna śruba, bez szyn), nowoczesna oś dokręcana z boku i klasyczne dwie śruby przód-tył.

Samo zamocowanie komponentu nie należy do trudnych zadań, bo w uproszczeniu wystarczy umieścić pręty w szynach jarzma i kluczem imbusowym dokręcić śruby. Prawidłowy montaż siodełka rowerowego do sztycy musi jednak uwzględniać jeszcze kwestie wygody oraz ergonomii. Możliwe regulacje są dwie:

  • Pochylenie siodełka

Siedzisko powinno być ustawione równolegle do podłoża, czyli płasko lub być lekko pochylone (przód nieco niżej niż tył). Pochylenie jest najłatwiejsze do precyzyjnego ustalenia w jarzmach z dwiema śrubami przód-tył, ale w pozostałych typach również nie powinno stanowić problemu.

  • Wysunięcie siodełka do przodu lub tyłu 

Drobna zmiana wysunięcia siodełka ma znaczenie w kwestii wygody i ergonomii. Przesuwając komponent nieco w przód, można sprawić, że łatwiej będzie złapać za kierownicę, a ustawiając je do tyłu – zwiększyć odległość od kokpitu. Zwykle na prętach siodełka nadrukowana jest skala, która określa granice mocowania ich w jarzmie. Zacisk sztycy nie może chwytać prętów poza kreskami określającymi wartość MAX, bo inaczej komponent może się uszkodzić podczas jazdy lub zderzenia z przeszkodą.

Siodełko z jarzmem na dwie śruby.Na prętach siodełka powinna być nadrukowana skala, która określa minimalne i maksymalne wysunięcie siodełka do przodu lub tyłu.

Przesunięcie ma też znaczenie dla nóg, ponieważ zmienia się kąt naciskania na pedały i przesunięcie rowerzysty względem korby. Po regulacji wysunięcia należy więc pomyśleć nad korektą wysokości siodełka, czyli trochę bardziej wysunąć sztycę lub nieco schować ją w ramie. Cały czas zmiana będzie miała jednak znaczenie dla kolan i może sprawić, że jazda stanie się dla nich mniej ergonomiczna.

W którym rodzaju jarzma najłatwiej jest regulować wychylenie siodełka? Chyba w nowoczesnym, a więc zintegrowanym systemie z osią dokręcaną z boku, ponieważ pozwoli zrobić to szybko, a także zabezpieczy komponent przed zbytnim pochyleniem się w dół.

 Zintegrowane jarzmo z jedną śrubą

Najprostszym, a jednocześnie bardzo popularnym typem jarzma, jest zintegrowane mocowanie na jedną śrubę. Można nią dokręcić dwie płytki, które zablokują pręty siodełka w odpowiedniej pozycji.

Siodełko rowerowe widoczne z boku.Zwłaszcza w tanich, ale nowych rowerach z segmentu raczej rekreacyjnego, można znaleźć jarzmo sztycy z jedną śrubą. 

Jak zamontować siodełko do sztycy z jedną śrubą?

  1. Przetrzyj czystą szmatką wszystkie elementy – to ważne zwłaszcza, jeśli siodełko jest montowane do używanego wcześniej jarzma;
  2. Nanieś nieco smaru na gwint śruby, aby po pewnym czasie elementy się nie zapiekły;
  3. Wprowadź pręty siodełka w szyny płytek zacisku jarzma;
  4. Dokręć śrubkę imbusem prawie do końca, zostawiając nieco luzu, aby można było regulować ułożenie siodełka;
  5. Ustaw siodełko we właściwej pozycji. Siedzisko powinno być równoległe do podłoża lub lekko pochylone do przodu. W kwestii wysunięcia przód-tył ważna jest odpowiednia odległość od kokpitu – każdy powinien ją dostosować osobiście pod siebie, nie przekraczając wartości granicznych na prętach;
  6. Dokręć śrubę do końca. Jeśli masz klucz dynamometryczny, wybierz odpowiedni moment obrotowy (powinien być opisany przez producenta sztycy, ale zwykle jest to około 13-18 Nm w przypadku części aluminiowych i 4-8 Nm w przypadku karbonu).

Demontaż jest jeszcze łatwiejszy – wystarczy odkręcić śrubę i zdjąć siodełko.

W jarzmach z jedną śrubą elementów mocowania jest mało – to plus, bo mniej części może się zepsuć. Sama regulacja stanowi jednak pewną trudność, ponieważ cały zacisk przesuwa się podczas nawet drobnej korekty. Dodatkowo szansa na przesunięcie siodełka na wybojach jest tu też najwyższa ze wszystkich typów. Niekiedy jarzma z jedną śrubą mocującą mają drugą śrubę o funkcji regulacyjnej – to duże ułatwienie, praktycznie eliminująca oba wyżej opisane problemy.

Ciekawym podtypem sztycy z jedną śrubą jest pivotal, czyli system polegający na montażu wspornika z siodełkiem bez prętów bocznych. Wystarczy dokręcić śrubę, co stanowi solidne i sztywne mocowanie idealne do BMX-ów.

Jarzmo sztycy z dwoma długimi prętami.Niektóre firmy, chociażby Token, mają ciekawy system montażu na dwie śuby dokręcane nieco niżej niż standardowo.

 Zintegrowane jarzmo z dwiema śrubami

Kolejne, bardzo popularne rozwiązanie to dwuśrubowe, zintegrowane ze sztycą jarzmo siodełka. Montaż polega na dokręcaniu śrub z przodu i z tyłu (pierwszy podtyp jarzma) lub z prawej i z lewej (drugi podtyp). Podobnie jak w przypadku rozwiązania z jedną śrubą, tak tu śrubami dokręcany jest dwuelementowy zacisk, który ma trzymać pręty siodełka.

Jak przymocować siodełko do sztycy z dwiema śrubami?

  1. Przetrzyj wszystkie elementy;
  2. Nanieś smar na gwinty śrub;
  3. Wprowadź pręty siodełka w szyny płytek zacisku jarzma;
  4. Dokręć śrubki prawie do końca, zostawiając nieco luzu do regulacji ustawienia siodełka;
  5. Ustaw siodełko we właściwej pozycji;
  6. Dokręcaj śrubki na zmianę do końca. Jeśli masz klucz dynamometryczny, wybierz odpowiedni moment obrotowy, który może być podany na przykład na sztycy.

Aby zdemontować siodełko z wyżej opisanego jarzma, najlepiej najpierw poluzować obie śrubki, delikatnie odkręcając na zmianę, a potem odkręcić do końca.

W sztycach z dwiema śrubami – jedną z przodu, drugą z tyłu – można najłatwiej regulować pochylenie, zwłaszcza jeśli chce się to zrobić dokładnie. Trzeba wtedy lekko luzować jedną, a następnie przykręcać drugą śrubę, co stanowi też dobrą gwarancję utrzymania siodełka w jednej pozycji.

 Zintegrowane lub niezintegrowane jarzmo z osią dokręcaną z boku

Istnieje też jarzmo z osią dokręcaną na śrubkę, które może być zintegrowane lub niezintegrowane. To drugie dotyczy przede wszystkim starych sztyc, z kolei pierwsze – wbudowane we wspornik – mocowane jest nawet w nowych modelach.

Jak montować siodełko do jarzma z osią dokręcaną z boku?

  1. Przetrzyj wszystkie elementy;
  2. Nanieś smar na gwint śruby;
  3. Wprowadź pręty siodełka w szyny;
  4. Ustaw siodełko we właściwej pozycji;
  5. Dokręć śrubę z boku. Jeśli masz klucz dynamometryczny, wybierz odpowiedni moment obrotowy.

Demontaż polega na poluzowaniu i lekkim odkręceniu śrubki, która mocuje płytki mocujące, tak aby można było zdjąć pręty siodełka z jarzma.

Zwłaszcza w starych rowerach można znaleźć niezintegrowane jarzmo, czyli element, który w całości zdejmiesz ze sztycy, zostawiając samą rurkę.

Niezintegrowane jarzmo oznacza wiele przesuwających się elementów – trudniej zadbać o to, żeby połączenie było sztywne. Jednak nowoczesne systemy ze zintegrowanym jarzmem o bocznie dokręcanej osi są całkiem wygodne w obsłudze i pozwalają łatwo wyregulować ustawienie siodełka rowerowego przód-tył oraz trochę trudniej zmienić pochylenie (często skokowo).