Koszyk

Koszyk jest pusty

Buty rowerowe SHIMANO

POLECAMY

-12% 291 zł
254 ,99 zł

POLECAMY

-13% 318 zł
275 ,99 zł

POLECAMY

Wyprzedaż

5,0

1 opinia

-21% 385 zł
305 ,99 zł

POLECAMY

4,0

1 opinia

-11% 357 zł
316 ,99 zł

POLECAMY

5,0

3 opinie

-16% 465 zł
391 ,99 zł

POLECAMY

5,0

1 opinia

-14% 578 zł
494 ,99 zł

Wyprzedaż

5,0

3 opinie

-18% 311 zł
254 ,99 zł

Wyprzedaż

5,0

3 opinie

-18% 311 zł
254 ,99 zł

Wyprzedaż

-27% 389 zł
282 ,99 zł

Wyprzedaż

5,0

2 opinie

-27% 389 zł
282 ,99 zł

Wyprzedaż

-18% 388 zł
316 ,99 zł

bestseller

4,8

20 opinii

-17% 64 zł
52 ,99 zł

bestseller

4,8

22 opinie

-10% 63 zł
56 ,99 zł

bestseller

4,8

8 opinii

-30% 92 zł
63 ,99 zł

Shimano nie wymyśliło standardu SPD, ale w roku 1990 wykupiło na niego licencję. W ciągu dekady skrót SPD (Shimano Pedaling Dynamics) oderwał się od tej konkretnej technologii i wielu rowerzystów SPD-ami nazywa dowolne systemy wpinanych butów i pedałów.

Co to jest SPD?

SPD odnosi się do pedałów zatrzaskowych Shimano z wbudowanymi metalowymi szczękami osadzonymi na sprężynach. Aby jeździć rowerem wyposażonym w pedały SPD potrzebne są specjalne buty z podeszwą pozwalającą na wkręcenie metalowych bloków. Bloki klinują się w pedałach umożliwiając nie tylko pchanie, ale i ciągnięcie mechanizmu korbowego w cyklu pedałowania. Pozwala to na dużo wydajniejsze wykorzystanie siły kolarza. Shimano produkuje także pedały i buty w systemie SPD-SL przeznaczone dla kolarzy szosowych. Zasada działania jest identyczna jak w SPD, ale różny jest kształt komponentów.

Kompatybilność butów SPD Shimano

Aby móc przykręcić bloki do podeszwy buta rowerowego, musi on mieć przygotowane otwory montażowe w podeszwie. Na szczęście dla rowerzystów Shimano tak mocno wpłynęło na rynek butów rowerowych, że inni producenci proponując swoje rozwiązania podobne do SPD dostosowali się do shimanowskiego interfejsu w podeszwie buta. Korzyść dla klienta jest taka, że kupując buty dowolnego producenta kompatybilne z SPD może używać pedałów wpinanych takich firm jak Crank Brothers, Time czy Look.

Każdy producent obuwia może zaproponować własne buty rowerowe SPD, teoretycznie wystarczy, że zaprezentuje model z dwoma podłużnymi wycięciami w sztywnej podeszwie. Historia nieudanych debiutów rynkowych znanych marek sportowych jak Teva, Keen czy nawet Adidas pokazuje, że stworzenie dobrego buta rowerowego wymaga jednak specjalistycznej wiedzy.

Technologie w butach Shimano

Dopiero przejrzenie katalogu odzieżowego Shimano uzmysławia jak bardzo buty rowerowe różnią się od "normalnego" obuwia sportowego. Zaskoczenie może wywołać odkrycie, że same tylko buty do jazdy MTB dzielą się na 4 podkategorie, a z technologii SPD korzystają także rowerowe buty turystyczne i miejskie.

Daleko posunięta specjalizacja ma dwa cele - poprawić wygodę i zmaksymalizować osiągi. Dlatego but rowerowy wyróżnia się przede wszystkim sztywną podeszwą umożliwiającą transfer siły kolarza do mechanizmu napędowego. Jednakże gdyby podeszwa była po prostu twardą deską nie dałoby się jeździć dłużej niż parę godzin z powodu drętwienia stóp. Elastyczność podeszwy rowerowej jest potrzebna, ale w odpowiednim miejscu.

Zróżnicowanie właściwości podeszwy to stosunkowo nowy wynalazek Shimano kryjący się pod nazwą Torbal system.

Ograniczona giętkość boczna pięty umożliwia rowerzyście wygodne manewrowanie w wymagającym terenie, a także pozwala na zmianę ułożenia stopy w butach. Dzięki lepszemu ukrwieniu stóp nogi nie drętwieją podczas dłuższych jazd. W porównaniu z poprzednimi generacjami butów, giętka pięta pozwala dużo łatwiej chodzić w błocie czy wspinać się pchając rower po stromiźnie. System Torbal spotkamy w większości butów Shimano do jazdy trailowej (seria ME) i zimowej (seria MW). Warto zaznaczyć, że w modelu ME7 usztywnienie podeszwy w śródstopiu wykonane jest z karbonu.

Najnowsze dokonanie japońskich inżynierów oraz szewców to technologia S-Phyre stosowana wyłącznie w najdroższych butach do XC i kolarstwa szosowego. Shimano wręcz podkreśla podobieństwa butów poprzez identyczną kolorystykę i powtarzalne elementy wykończenia. Identyczne jest sznurowanie za pomocą podwójnego systemu BOA, super sztywna karbonowa podeszwa i konstrukcja pięty z wyraźną skorupą wokół tylnej części buta. Różnice to gumowe wzmocnienia na czubku buta terenowego, dodatkowe wkładki z bieżnikowaną gumą na podeszwie i gniazda mocujące solidne kolce. Zgodnie z trendem przenikającym z innych segmentów rynku rowerowego osprzęt na asfalt i w teren upodabnia się do siebie. Przykładowo najnowsze przerzutki tylne reprezentacyjnej grupy wyścigowej Dura-Ace 9100 przejęły sposób mocowania do ramy i ogólną budowę od kuzynek z linii terenowych.