Otwieranie i zamykanie tego menu:
Ctrl + M
Niebieskie tło - informacja o otwarciu sklepu stacjonarnego

Odwiedź nasz salon w Poznaniu. Dowiedz się więcej

Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Koszyk jest pusty

Jak napompować oponę w rowerze? 7 prostych kroków

Data aktualizacji: 18-08-2025

W oponach rowerowych brakuje powietrza? Spokojnie – tylko kilka kroków dzieli Cię od ruszenia w drogę. Wystarczy rozpoznać wentyl, sprawdzić oznaczenia z boku ogumienia i użyć odpowiedniej pompki. Przeczytaj, jak napompować koło w rowerze, a dowiesz się też, co zrobić, gdy w domu zabrakło tego akcesorium.

pompowanie kola rowerowego za pomocą pompki EyenPompowanie opon rowerowych to niezbędna umiejętność, aby uchronić oponę, dętkę i obręcz przed uszkodzeniami.

 Pompowanie kół rowerowych krok po kroku

Aby uzupełnić powietrze w oponach, wystarczy odpowiednio dobrane urządzenie i wiedza na temat ciśnienia, które chcesz uzyskać. Jak napompować rower pompką ręczną lub podłogową? Podejdź do roweru, a następnie:

  1. Sprawdź prawidłowe ciśnienie zalecane dla opony – temat ten opisaliśmy osobno, ale zazwyczaj wystarczy spojrzeć na bok opony. Znajdziesz tam zakres ciśnienia zalecany przez producenta.
  2. Dobierz odpowiednią pompkę rowerową – musi pasować do danego rodzaju zaworu. Schrader jest szeroki na całej długości, a cienka Presta ma drobny zaworek, który odkręcisz, ale nie ściągniesz. Z kolei Dunlop charakteryzuje środkowy pierścień poniżej zwężenia zaworu.
  3. Zdejmij nakrętkę ogumienia, jeśli jest, a w Preście odkręć też zaworek (nie jest zdejmowany).
  4. Załóż głowicę pompki na zawór i zablokuj połączenie za pomocą pokrętła lub dźwigni znajdującej się z tyłu głowicy – w zależności od modelu.
  5. Wciskaj i podnoś cały tłok, pompując tak długo, aż na manometrze zobaczysz prawidłową wartość ciśnienia. Jeśli nie masz manometru lub Twój zawór to stara wersja Dunlopa, zaciskaj co jakiś czas palce na oponie i zaprzestań pompowania koła w rowerze, gdy ogumienie będzie naprężone.
  6. Poluzuj dźwignię pompki lub odkręć pokrętło, by zdjąć akcesorium. Odłóż urządzenie na bok.
  7. Zakręć zaworek (tylko Presta) i/lub plastikową nakrętkę (jeśli jest).

 Jak pompować wentyl typu Presta, Schrader i Dunlop?

Każdy wentyl pompuje się podobnie, ale różnice dotyczą nakrętki zintegrowanej (Presta) lub zdejmowanej (przede wszystkim Schrader, ale często też Presta i Dunlop). Do tego dochodzi możliwości sprawdzania ciśnienia manometrem, czego nie oferują starsze wersje zaworu Dunlop.

Zawór typu Presta z kapturkiem.Od typu wentyla zależy dobór pompki rowerowej.

Jak napompować rower z cienkim wentylem Presta? Zwykle możesz użyć tej samej pompki co do Dunlopa. Jeśli akcesorium ma pasować także do Schradera, musi być wyposażone w drugi zawór głowicy lub przejściówkę. Pompki z samym Schraderem pasują z kolei tylko do wentyli AV, chyba że masz adapter.

Zawór Presta, Schrader i Dunlop – jak pompować różne wentyle?

Wentyl

Jak napompować?

Dodatkowe informacje

Presta 

(FV, SV francuski)

  1. Odkręć nakrętkę, jeśli jest,
  2. Odkręć zaworek,
  3. Na wentyl nałóż pompkę i zablokuj ją,
  4. Napompuj tyle, ile trzeba (zakres znajdziesz na oponie),
  5. Zdejmij pompkę,
  6. Zakręć zaworek i nakrętkę (jeśli jest).

Potrzebna pompka do zaworu Presta/Dunlop lub przejściówka, która umożliwi też korzystanie z kompresora na stacji.

Schrader 

(AV, samochodowy)

  1. Odkręć nakrętkę i odłóż na bok,
  2. Nałóż pompkę i zablokuj ją,
  3. Napompuj tyle, ile trzeba (zakres znajdziesz na oponie),
  4. Zdejmij pompkę,
  5. Zakręć nakrętkę.

Potrzebna pompka do zaworu Schrader lub przejściówka do Presty. Nakrętka po skończonym pompowaniu jest konieczna do założenia. Łatwe pompowanie kompresorem na stacji.

Dunlop 

(DV, angielski)

  1. Odkręć nakrętkę (jeśli jest) i odłóż na bok,
  2. Nałóż i zablokuj pompkę,
  3. Napompuj, ile trzeba (zakres znajdziesz na oponie),
  4. Zdejmij pompkę,
  5. Zakręć nakrętkę (jeśli jest).

Wystarczy pompka do zaworu Presta, ale lepiej, jeśli będzie to akcesorium dedykowane Dunlopowi (lepiej złapie zawór). W starszych wersjach Dunlopa ciśnienia nie da się sprawdzić manometrem – można jedynie na wyczucie porównać naprężenie z inną oponą, którą napompowano manometrem.

Presta to zawór najbardziej rozpowszechniony w rowerach typowo sportowych (szosa, gravele, często MTB), dlatego pasuje do niego dużo pompek. Niestety, podobnie jak górna część Dunlopa, wentyl francuski jest dość wąski – wymaga więcej pracy pompką ręczną, ale zadanie to ułatwi odpowiednio dobrane akcesorium (High Pressure w przypadku wąskich opon i High Volume, jeśli mowa o szerokich oponach terenowych). Schrader oferuje łatwiejsze pompowanie – jest szeroki, a więc szybciej wtłoczysz odpowiednią ilość powietrza, a dodatkowo – cechuje go kompatybilność z kompresorami na stacji.


 Gdzie można napompować opony w rowerze?

Własna pompka to świetny sposoby, aby uzupełnić powietrze w oponach w domu czy garażu. A jak napompować rower bez pompki? Możesz skorzystać z kompresora na stacjach benzynowych, co będzie też przydatne, jeśli posiadasz tylko ręczne akcesorium i nie chcesz się zmęczyć. Dodatkowo w miastach można szukać rowerowych stacji naprawczych lub punktów przy marketach czy galeriach handlowych, gdzie zwykle znajduje się rowerowa pompka stacjonarna. Pamiętaj, aby do żadnego z tych miejsc nie jechać na niedopompowanym kole – to może się skończyć uszkodzeniem opony i obręczy.

Manometr pompki rowerowej Lezyne.Nie zapomnij, by sprawdzić zalecany zakres ciśnienia dla Twojej opony. Znajdź tę informację na ściance ogumienia, a następnie napompuj je do wybranej wartości, korzystając z manometru.

 Pompowanie kół w rowerze własną pompką

Większość rowerzystów ma już swoją pompkę, więc opony pompuje w domu. Nie trzeba nigdzie jechać, a z modelem podłogowym czy elektrycznym uzyskasz odpowiednie ciśnienie praktycznie bez wysiłku. Inne typy akcesoriów – pompka ręczna i CO2 – są zabierane w trasę. Razem do wyboru są cztery rodzaje pompek. Dwiema pierwszymi pompuje się tak jak w instrukcji na górze naszego artykułu:

  • Ręczna – przyda się na trasie, ponieważ zajmuje mało miejsca, ale pompowanie do wysokiego ciśnienia może być trudne. Szukając najlepszych pompek ręcznych, warto zwrócić na nasz dedykowany tym urządzeniom ranking.
  • Podłogowa – pomocna w domu lub warsztacie, bo umożliwia wtłoczenie dużej ilości powietrza za pomocą nawet kilku wciśnięć pompki. Znalezienie najlepszych modeli podłogowych ułatwi nasz wpis na blogu.
  • Elektryczna – jak dopompować ciśnienie w oponach za pomocą pompki elektrycznej? Wystarczy podłączyć ją pod wentyl tak samo jak klasyczne akcesorium. Za pomocą przycisków można zwykle wybrać tryb – koła rowerowe, samochodowe, piłka i tak dalej – a przede wszystkim wyznaczyć odpowiednią liczbę barów. Teraz należy wcisnąć start, a po skończonym pompowaniu odłączyć pompkę i zakręcić nakrętkę. Jeśli nie masz takiego akcesorium, rzuć okiem na nasz ranking elektrycznych pompek.
  • CO2 – jednorazowy nabój ze sprężonym gazem pozwala napompować oponę bez wysiłku. Nie jest to najbardziej ekologiczna i ekonomiczna opcja, ale będzie najlepsza, jeśli zależy Ci na czasie (na przykład podczas wyścigu). Jak używać pompki do roweru z użyciem naboju CO2? Lepiej załóż do tego rękawiczki, bo kartusz po uwolnieniu dwutlenku węgla stanie się wręcz lodowaty. Teraz przykręć akcesorium do wentyla, tak jak w przypadku standardowego modelu ręcznego, a następnie uwolnij gaz za pomocą dźwigni. Dojdzie do szybkiego wystrzału dwutlenku węgla, które wypełni oponę. Na naszym blogu znajdziesz ranking pompek CO2, a dzięki niemu odkryjesz najlepszy model.


 Jak napompować rower na stacji kompresorem?

Pompowanie opon na stacji jest łatwiejsze w przypadku kół z wentylem samochodowym, ponieważ końcówka do kompresora do kół rowerowych to właśnie Schrader (AV). Jeśli posiadasz zawór Presta czy Dunlop, konieczne będzie zastosowanie przejściówki.

Rowerzysta mocuje pompkę na zaworze opony.Bez względu na to, czy korzystasz z kompresora czy swojej pompki, solidnie zamocuj główkę pompki lub wężyk na zaworze opony – to pomoże pompować szybciej.

Takie kompresory są dobrym wyjściem tylko wtedy, gdy chcesz dobić oponę do 2-4 barów, jak w autach. Zwykle urządzenia nie mają jednak odpowiedniej mocy na osiągniecie 5-7 barów w ogumieniu szosowym czy gravelowym, nie mówiąc już o szytkach. Inny minus stanowi możliwość nieopatrznego przepompowania opon – za pomocą kompresora można szybko przekroczyć wybraną wartość, co kończy się nawet wystrzałem opony.

Wentyl Schrader – jak napompować opony w rowerze na stacji?

  1. Zdejmij nakrętkę z wentyla.
  2. Załóż końcówkę przewodu kompresora na wentyl i zablokuj połączenie.
  3. Odczytaj ciśnienie na manometrze (jeśli jest).
  4. Wciśnij przycisk pompowania i trzymaj tak długo, aż uzyskasz odpowiednie ciśnienie.
  5. Zdejmij przewód kompresora z wentyla.
  6. Zakręć nakrętkę na wentylu.

Wentyl rowerowy Presta i Dunlop – jak pompować opony na stacji kompresorem?

  1. Odkręć i zdejmij z wentyla nakrętkę (jeśli jest), a w przypadku Presty odkręć też zaworek.
  2. Załóż przejściówkę do Schradera na wentyl.
  3. Podłącz wężyk kompresora do przejściówki.
  4. Odczytaj ciśnienie na manometrze, jeśli jest.
  5. Wciśnij przycisk pompowania i trzymaj tak długo, aż uzyskasz odpowiednie ciśnienie.
  6. Zdejmij przewód kompresora z wentyla.
  7. Zakręć zaworek lub nakrętkę na wentylu.