Samodzielne serwisowanie roweru – co warto zrobić samemu?
22-12-2022Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
W oponach rowerowych brakuje powietrza? Spokojnie – tylko kilka kroków dzieli Cię od ruszenia w drogę. Wystarczy rozpoznać wentyl, sprawdzić oznaczenia z boku ogumienia i użyć odpowiedniej pompki. Przeczytaj, jak napompować koło w rowerze, a dowiesz się też, co zrobić, gdy w domu zabrakło tego akcesorium.
Pompowanie opon rowerowych to niezbędna umiejętność, aby uchronić oponę, dętkę i obręcz przed uszkodzeniami.
Spis treści:
Aby uzupełnić powietrze w oponach, wystarczy odpowiednio dobrane urządzenie i wiedza na temat ciśnienia, które chcesz uzyskać. Jak napompować rower pompką ręczną lub podłogową? Podejdź do roweru, a następnie:
Powody mogą być różne. Pierwszym jest zły zawór w pompce – Schrader nie pasuje na Prestę i Dunlopa, z kolei pompki wyposażone tylko w zawory francuskie (Presta) nie będą pasowały na samochodowe (Schrader), a czasami też nie złapią Dunlopa. Powodem powyższego jest konstrukcja pompki i wentyla – pompka musi złapać zawór mocno, aby zapewnić przepływ powietrza, ale też, by za dużo nie wydostawało się go na zewnątrz.
Innym powodem braku możliwości napompowania koła rowerowego może być zepsuty wentyl. Nieosłonięta końcówka Schradera potrafi się zabrudzić (duża średnica), z kolei cienka Presta ulega z czasem przekrzywieniu.
Każdy wentyl pompuje się podobnie, ale różnice dotyczą nakrętki zintegrowanej (Presta) lub zdejmowanej (przede wszystkim Schrader, ale często też Presta i Dunlop). Do tego dochodzi możliwości sprawdzania ciśnienia manometrem, czego nie oferują starsze wersje zaworu Dunlop.
Od typu wentyla zależy dobór pompki rowerowej.
Jak napompować rower z cienkim wentylem Presta? Zwykle możesz użyć tej samej pompki co do Dunlopa. Jeśli akcesorium ma pasować także do Schradera, musi być wyposażone w drugi zawór głowicy lub przejściówkę. Pompki z samym Schraderem pasują z kolei tylko do wentyli AV, chyba że masz adapter.
Zawór Presta, Schrader i Dunlop – jak pompować różne wentyle? | ||
Wentyl | Jak napompować? | Dodatkowe informacje |
Presta (FV, SV francuski) |
| Potrzebna pompka do zaworu Presta/Dunlop lub przejściówka, która umożliwi też korzystanie z kompresora na stacji. |
Schrader (AV, samochodowy) |
| Potrzebna pompka do zaworu Schrader lub przejściówka do Presty. Nakrętka po skończonym pompowaniu jest konieczna do założenia. Łatwe pompowanie kompresorem na stacji. |
Dunlop (DV, angielski) |
| Wystarczy pompka do zaworu Presta, ale lepiej, jeśli będzie to akcesorium dedykowane Dunlopowi (lepiej złapie zawór). W starszych wersjach Dunlopa ciśnienia nie da się sprawdzić manometrem – można jedynie na wyczucie porównać naprężenie z inną oponą, którą napompowano manometrem. |
Presta to zawór najbardziej rozpowszechniony w rowerach typowo sportowych (szosa, gravele, często MTB), dlatego pasuje do niego dużo pompek. Niestety, podobnie jak górna część Dunlopa, wentyl francuski jest dość wąski – wymaga więcej pracy pompką ręczną, ale zadanie to ułatwi odpowiednio dobrane akcesorium (High Pressure w przypadku wąskich opon i High Volume, jeśli mowa o szerokich oponach terenowych). Schrader oferuje łatwiejsze pompowanie – jest szeroki, a więc szybciej wtłoczysz odpowiednią ilość powietrza, a dodatkowo – cechuje go kompatybilność z kompresorami na stacji.
Szukasz uniwersalnej pompki do każdego zaworu?
Wszechstronne akcesorium spisze się, jeśli masz w domu różne rowery. Najlepiej poszukaj modelu z głowicą Multi Valve lub wkładką, którą dostosujesz pompkę do poszczególnych wentyli. Przykładowo w modelu Eyen Brian 2 są wymienne podkładki dopasowane do różnych standardów.
Własna pompka to świetny sposoby, aby uzupełnić powietrze w oponach w domu czy garażu. A jak napompować rower bez pompki? Możesz skorzystać z kompresora na stacjach benzynowych, co będzie też przydatne, jeśli posiadasz tylko ręczne akcesorium i nie chcesz się zmęczyć. Dodatkowo w miastach można szukać rowerowych stacji naprawczych lub punktów przy marketach czy galeriach handlowych, gdzie zwykle znajduje się rowerowa pompka stacjonarna. Pamiętaj, aby do żadnego z tych miejsc nie jechać na niedopompowanym kole – to może się skończyć uszkodzeniem opony i obręczy.
Większość rowerzystów ma już swoją pompkę, więc opony pompuje w domu. Nie trzeba nigdzie jechać, a z modelem podłogowym czy elektrycznym uzyskasz odpowiednie ciśnienie praktycznie bez wysiłku. Inne typy akcesoriów – pompka ręczna i CO2 – są zabierane w trasę. Razem do wyboru są cztery rodzaje pompek. Dwiema pierwszymi pompuje się tak jak w instrukcji na górze naszego artykułu:
Pompowanie opon na stacji jest łatwiejsze w przypadku kół z wentylem samochodowym, ponieważ końcówka do kompresora do kół rowerowych to właśnie Schrader (AV). Jeśli posiadasz zawór Presta czy Dunlop, konieczne będzie zastosowanie przejściówki.
Takie kompresory są dobrym wyjściem tylko wtedy, gdy chcesz dobić oponę do 2-4 barów, jak w autach. Zwykle urządzenia nie mają jednak odpowiedniej mocy na osiągniecie 5-7 barów w ogumieniu szosowym czy gravelowym, nie mówiąc już o szytkach. Inny minus stanowi możliwość nieopatrznego przepompowania opon – za pomocą kompresora można szybko przekroczyć wybraną wartość, co kończy się nawet wystrzałem opony.
Wentyl Schrader – jak napompować opony w rowerze na stacji?
Wentyl rowerowy Presta i Dunlop – jak pompować opony na stacji kompresorem?