Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Rowery crossowe są chętnie wybierane przez osoby, które stawiają na uniwersalność. Ich wszechstronną konstrukcja świetnie sprawdza się podczas jazdy po mieście oraz w niewymagającym terenie. Są wygodne, szybkie, a przy tym tanie w utrzymaniu. Na co zwrócić uwagę przy zakupie crossa i czym cechuje się model warty uwagi? Wszystkiego dowiesz się w naszym artykule. Aby pomóc w wyborze, przygotowaliśmy również ranking rowerów crossowych z różnych półek cenowych.
Najlepsze rowery crossowe poradzą sobie w różnym terenie.
SPIS TREŚCI:
Rowery crossowe z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością. Niewątpliwie jest to w dużej mierze zasługa ich uniwersalności. Łączą w sobie cechy modeli MTB z wersjami fitness i miejskimi. Dzięki przedniemu amortyzatorowi zapewniają lepsze tłumienie wstrząsów niż w przypadku sztywnych widelców, a rama umożliwia zajęcie wygodnej pozycji, w której plecy są tylko lekko pochylone do przodu. Ważną rolę odgrywa również dobrane ogumienie. Nie jest tak szerokie, jak w przypadku opon MTB, co sprawia, że gwarantuje niskie opory toczenia, ale nie jest też tak wąskie, jak w szosówkach, co przekłada się na lepszą przyczepność na nierównościach.
Powyższe cechy sprawiają, że najlepsze rowery crossowe szczególnie dobrze sprawdzą się podczas jazdy rekreacyjnej, ale również jako środek codziennej komunikacji po mieście. Mogą je śmiało wybierać osoby chcące aktywnie spędzać wolny czas. Z powodzeniem jednak wykorzystają je również rowerzyści planujący codzienne dojazdy rowerem do pracy.
Jeżeli masz jeszcze jakieś wątpliwości, dotyczące tego, jaki rodzaj roweru wybrać, zapoznaj się z naszymi artykułami: "Gravel czy cross – który rower jest bardziej uniwersalny?" oraz "Rower crossowy, trekkingowy czy MTB – co wybrać?"
Rada!
Jeżeli marzysz o uniwersalnym rowerze, który w standardzie ma błotniki, bagażnik i oświetlenie, sprawdź ranking rowerów trekkingowych. Tam znajdziesz polecane modele w różnych przedziałach cenowych.
Dobra modulacja i siła hamowania dopasowana do specyfiki pojazdu to jedne z najważniejszych cech bezpiecznego roweru crossowego. Szczególnie polecane są modele z zamontowanymi nowoczesnymi hamulcami tarczowymi. W ekonomicznych modelach znajdziemy ich wersje mechaniczne, a w tych droższych – hydrauliczne hamulce tarczowe.
Jedną z istotnych cech, które wpływają na dużą uniwersalność roweru crossowego, jest rozmiar opon. Standardowo modele tego typu wyposażane są w koła o wielkości 28 cali. W zdecydowanej większości można zamontować ogumienie o szerokości od 32 do nawet 44 mm. Węższe spełnią oczekiwania osób, które chcą jeździć szybciej i sprawdzą się zwłaszcza w mieście. Szersze natomiast zadowolą rowerzystów oczekujących większego komfortu i lepszej przyczepności podczas przemierzania lekkiego terenu.
We współczesnych crossach nadal można spotkać napędy 3x7 lub 3x9, jednak standardem stają się wersje 2x a nawet 1x, czyli tzw. jednorzędowe. Są one znacznie łatwiejsze w obsłudze, a przy tym zapewniają zakres przełożeń, który w zupełności wystarczy do rekreacyjnej jazdy zarówno po mieście, jak i w niewymagającym terenie.
Bardzo istotna jest przede wszystkim jakość zastosowanych komponentów. Najlepiej wybierać spośród rowerów wyposażonych w osprzęt amerykańskiego producenta SRAM lub popularniejszej w modelach crossowych japońskiej marki Shimano, zwłaszcza z grup CUES i Deore. Zapewnią one świetną pracę układu. Niższe serie, jak Alivio, Acera czy Altus stanowią dobrą opcję dla ludzi jeżdżących spokojnie i głównie po mieście, a powoli są wypierane przez CUES.
Osoby zastanawiające się, jaki rower crossowy wybrać, najczęściej poszukują modelu w określonych widełkach cenowych. Podstawowe wersje można kupić w okolicach 1500 zł, te najdroższe to wydatek raczej nie większy niż 5000 zł. Tanie crossy sprawdzą się rowerzystom jeżdżącym po najbliższej okolicy. Tak naprawdę większość użytkowników znajdzie dla siebie rower crossowy do 3000 zł.
Głębiej do kieszeni muszą sięgnąć przede wszystkim osoby poszukujące najwyższej jakości i najbardziej zaawansowanych rozwiązań. Jedno jest pewne, duży wybór dostępnych wariantów sprawia, że w rankingu rowerów crossowych każdy znajdzie coś dla siebie, bez względu na budżet, jakim dysponuje.
Dobrą propozycją w tym przedziale cenowym jest Kross Evado 2.0, w którym zastosowano kilka ciekawych udogodnień. Napęd 3x7 działa na komponentach marki Shimano. Z przodu zamontowano modele z rekreacyjnej grupy Shimano Tourney, z tyłu plasującego się o półkę wyżej Altusa. Obsługuje się je za pomocną klasycznej manetki cynglowej. Warto podkreślić, że ten rower crossowy do 1500 zł został wyposażony w amortyzator SR Suntour o skoku 50 mm.
Jeżeli szukasz roweru w naprawdę przystępnej cenie do jazdy po najbliższej okolicy, dobrym wyborem będzie damski Oxfeld CR-1W. Rower w swojej kategorii cenowej oferuje naprawdę przyzwoite parametry. Aluminiowa rama, amortyzowany widelec o skoku 80 mm i napęd Shimano Tourney z manetką obrotową sprawiają, że to dobry wybór dla kogoś, kto potrzebuje naprawdę ekonomicznego rozwiązania. Bardzo podobne parametry oferuje męski Kross Evado 1.0. Główną różnicą, tuż obok geometrii ramy, jest skok widelca, wynoszący w tym modelu 30 mm.
Ciekawie wypada także Romet Orkan D Lite. Amortyzowany widelec poprawia komfort jazdy po nierównościach. Atutem jest także dobrej jakości osprzęt Shimano z przerzutkami Tourney i Altus, który obsługuje się za pomocą intuicyjnie obsługiwanej manetki obrotowej.
Najlepszym wyborem w tym przedziale cenowym będzie model polskiego producenta – Oxfeld CR-7. Wyposażono go w napęd 2x10, który zapewnia aż 20 przełożeń, a zarówno przerzutki, jak i manetki należą do nowej grupy Shimano Cues. W przedniej części zamontowano amortyzator marki SR Suntour z blokadą skoku, a za bezpieczeństwo odpowiadają hydrauliczne hamulce tarczowe Shimano MT200. Bardzo fajny dodatek stanowi również amortyzowana sztyca.
Tańszą alternatywą jest Romet Orkan 3M, czyli czwarta wersja tego modelu. Tarczowe hamulce hydrauliczne, osprzęt Shimano oraz widelec SR Suntour NEX o skoku 63 mm sprawiają, że to ciekawa opcja dla osób, które chcą rekreacyjnie jeździć zarówno po mieście, jak i po lesie, a jednocześnie trochę zaoszczędzić.
Nie da się ukryć, że w tym przedziale cenowym rowery nie różnią się zbytnio od tych w przedziale do 2000 i może się okazać, że nie ma większego sensu do nich dopłacać, biorąc pod uwagę to, co oferuje Oxfeld w wersji CR-7. Do wyboru nadal są głównie modele od marek takich jak Kross, Romet czy Kellys. Zastosowany w nich osprzęt nie wykracza natomiast ponad półkę Alivio, co oznacza, że są to bardzo dobre rowery dla osób jeżdżących spokojnie i rekreacyjnie, w niewymagającym terenie.
Najlepszą propozycją w tym przedziale cenowym jest Romet Orkan 6 M. Zamontowano w nim amortyzator SR Suntour NEX RL o skoku 63 mm, więc zmniejszy impet uderzenia przedniego koła o przeszkody takie jak krawężniki czy korzenie. Napęd 3x9 składa się z komponentów Shimano Alivio i Acera. Będzie więc odpowiedni zarówno do miasta, jak i na polne drogi albo leśne ścieżki. Do dyspozycji użytkownika są też hydrauliczne hamulce tarczowe. Przydatną cechą niewątpliwie jest regulowany mostek, dzięki któremu można dopasować ustawienie kierownicy do swoich potrzeb.
Alternatywną, odrobinę tańszą opcją jest Kross Evado 5.0. Komponenty w napędzie są bardzo zbliżone do roweru od Rometa – przednia przerzutka Altus, Tylna Acera i manetki Alivio, natomiast korba i kaseta są w konfiguracji 3x9. Niższa cena skutkuje brakiem regulowanego mostka, co ogranicza możliwość dopasowania do swoich potrzeb, jednak bezpieczeństwo jest na tym samym poziomie, dzięki hydraulicznym hamulcom tarczowym.
Dysponując takim budżetem, można kupić w pełni satysfakcjonujący sprzęt, który sprawdzi się także na mniej zadbanych drogach leśnych. Będzie to odpowiedni wybór przede wszystkim dla osób, które traktują rower nie tylko jako środek transportu, ale chcą też za jego pomocą poprawiać swoją formę. W tym przedziale cenowym dochodzą ciekawe propozycje od marki Giant (i jej marki zależnej LIV produkującej rowery damskie).
Na pierwszy ogień idzie rower crossowy damski. Ranking do 3000 zł otwiera LIV Rove 4 DD. Wyróżnia się on mocną, aluminiową ramą wykonaną w technologii ALUXX zapewniającej trwałość oraz świetną estetykę. To właśnie rama stanowi najmocniejszy punkt tego modelu. Dzięki niej może być on uznany za stosunkowo lekki rower crossowy – waży 13,7 kg razem z pedałami. Za hamowanie odpowiadają hydrauliczne hamulce tarczowe, a tłumienie wstrząsów gwarantuje amortyzator SR Suntour NEX HLO 700C o skoku 63 mm. Napęd co prawda nie zachwyca, ponieważ składa się z komponentów Shimano Tourney i Altus, ale w zupełności wystarczy do spokojnej jazdy po mieście. Na ten rower powinny decydować się przede wszystkim kobiety szukające modelu poniżej 15 kg.
Ciekawa propozycja dla mężczyzn to niemiecki R-Raymon CrossRay 4.0 Gent. Waży nieco więcej od modelu LIV, bo 15,5 kg, jednak wyposażono go już w napęd 2x10 z komponentami Shimano Cues. Sprawdzi się więc zarówno w mieście, jak i w lesie. Amortyzator to także model SR Suntour ze skokiem 63 mm, a hamulce to hydrauliczny układ z tarczami.
Rowery dostępne w cenie od 3000 zł do 4000 zł to z pewnością wybór, który będzie wiernie służył przez długie lata. W tej kategorii można zaleźć produkty wyposażone w naprawdę ciekawy osprzęt, dzięki czemu zapewniają płynną, przyjemną jazdę. Są również lżejsze niż tańsze opcje, co przekłada się na łatwiejsze użytkowanie.
Wartym uwagi modelem dostępnym do kupienia w kwocie poniżej 4000 zł jest zdecydowanie Kross 7.0 Evado Cues występujący zarówno w wersji damskiej, jak i męskiej. W obu przypadkach ramę wykonano z wysokiej jakości aluminium – w opcji dedykowanej kobietom ma ona nisko poprowadzone rury, co ułatwia wsiadanie i zsiadanie z roweru. Amortyzator to SR Suntour HLO o standardowym dla crossów skoku 63 mm, natomiast napęd funkcjonuje w konfiguracji 2x10 i składa się z komponentów Shimano Cues z serii U4000 oraz U6020, czyli odpowiednich nawet do jazdy po niewymagających szlakach górskich. Hamulce to oczywiście zaciski hydrauliczne współpracujące z tarczami w rozmiarze 160 mm, co zapewnia komfortową kontrolę prędkości. Rowery ważą ok. 14,1 kg.
Alternatywnym rozwiązaniem jest model Romet Orkan 6 CS. Będzie to przede wszystkim ciekawą propozycją dla osób, którym zależy bardziej na możliwości personalizacji niż na masie. Rowery ważą o 2 kg więcej od opisywanych wyżej Krossów (ok. 16,3 kg), oferują natomiast regulowany mostek, pozwalający dopasować ustawienie kierownicy. Trochę lepiej wypadają pod względem sprzętowym. Napęd 2x10 składa się w całości z komponentów Shimano Cues z serii U6000, natomiast amortyzator SR Suntour NEX E-25 NLO oferuje wyższy skok – 75 mm. Hamulce to również tarczówki z hydrauliką – Shimano BR-MT200.
W tej kategorii oferowane są już najlepsze modele crossowe, które świetnie sprawdzą się i w mieście i w terenie – na ubitych ścieżkach leśnych oraz tych bardziej wymagających szlakach. Można znaleźć także lekkie rowery crossowe męskie i damskie, czego doskonałym przykładem jest najlżejszy rower crossowy wspominany w tym zestawieniu, czyli Giant Roam 0 Disc.
W najwyższym segmencie na uznanie zasługuje niewątpliwie model Romet Orkan 7 CS dostępny w dwóch wersjach, które podobnie jak w omawianym wcześniej Orkanie 6 CS różnią się wyłącznie kształtem ramy. Rower wyposażono w napęd 2x11. Składa się on z osprzętu Shimano CUES, w tym przerzutek oraz manetek z najwyższej serii U8000. Na uwagę zasługują też bardzo dobre hydrauliczne hamulce tarczowe: Shimano MT-410, radzące sobie znacznie lepiej niż wersja MT-200. Amortyzator, podobnie jak w wersji Orkan 6 ma skok 75 mm – to ten sam model. Jak na Rometa przystało, wspornik kierownicy jest regulowany, co pozwala dopasować go do swoich preferencji. W tym modelu złożono również solidne opony Schwalbe Marathon Performance, odpowiednie do jazdy na różnych nawierzchniach.
W rankingu przedstawione zostały najciekawsze propozycje dla poszczególnych półek cenowych. Rower crossowy to zdecydowanie korzystne rozwiązanie, ponieważ w cenie jednego roweru dostajesz model dostosowany do miasta i w lekki teren.
Warto więc zdecydować się na jeden z wymienionych modeli, zwłaszcza jeśli nie interesuje Cię sportowe kolarstwo szosowe czy MTB, ale chcesz jeździć rowerem i do pracy i wycieczki.