Rodzaje rowerów. Jaki rower kupić, aby później nie żałować wyboru?
05-12-2022Program
lojalnościowy
5,0/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Jaki rower trekkingowy wybrać, aby cieszyć się jego niezawodnością na różnych trasach? Choć najwięksi producenci od wielu sezonów unikają rewolucji w segmencie turystycznym, to jednak nowe roczniki znanych modeli mogą zdecydowanie różnić się wyposażeniem.
Zastanawiasz się jaki rower trekkingowy? Przygotowaliśmy kilka sprawdzonych propozycji.
Jak zatem najłatwiej zorientować się w szybko zmieniającej się ofercie i znaleźć trekking o korzystnym stosunku osprzętu do ceny? Najlepiej zapoznać się z przygotowanym przez nas rankingiem rowerów trekkingowych, w którym znajdziesz męskie oraz damskie modele polecane w różnych przedziałach cenowych – od 1500 do 4000 zł.
Co znajdziesz w artykule:
Trekkingi, często zwane także rowerami turystycznymi, od wielu lat cieszą się niezmienną popularnością. Prawdopodobnie są najbardziej uniwersalnym wyborem do jazdy rekreacyjnej. Można pod tym względem porównywać je z gravelami, ale na korzyść trekkingów przemawia niższa cena oraz bogatsze wyposażenie fabryczne. Oczywiście warto wziąć pod uwagę również to, że gravelowa kierownica z barankiem wymusza bardziej „leżącą” pozycję w czasie jazdy.
Dobry rower trekkingowy świetnie poradzi sobie na prawie każdej trasie. Jest doskonały do poruszania się po mieście, ponieważ opony z delikatnym bieżnikiem zapewniają niskie opory toczenia, a na bagażniku można komfortowo przewozić ubranie na przebranie lub zakupy. Ma zarazem wszystko, co potrzebne do jazdy w lekkim terenie lub po szutrze, czyli większy zakres przełożeń, dosyć szerokie ogumienie oraz podstawową amortyzację. Dzięki wygodnej pozycji za kierownicą i opcji montażu pełnych sakw jest również idealnym wyborem na dalsze wyprawy.
Bagażnik, błotniki i lampki są podstawą wyposażenia każdego roweru trekkingowego.
Warto pamiętać o tym, że trekkingi są specyficznym rodzajem rowerów. Jako jedyne zostały wyposażone w dodatkowe akcesoria, dlatego należy przy ich zakupie zwrócić uwagę nie tylko na napędy czy ramę, lecz także dołączone do nich dodatki.
Oto co naszym zdaniem ma największy wpływ na zadowolenie z jazdy:
Wybór modeli do rankingu rowerów trekkingowych został przeprowadzony na postawie cen obowiązujących 16.02.2023. Mogły one obejmować promocje.
Zestawienia nie dzielimy na osobny ranking rowerów trekkingowych damskich i męskich. Zamiast tego w każdym zakresie cenowym polecamy po trzy tak dobrane modele, aby każdy znalazł wśród nich coś odpowiedniego do swoich potrzeb. Co więcej, oferta większości producentów jest symetryczna, co oznacza, że damskiemu Rometowi Gazela 4 odpowiada męski Wagant 4 o identycznym wyposażeniu, ale z innym kształtem ramy.
Oxfeld TR-2W zaliczył udany debiut na rynku i szybko okazał się jednym z najbardziej udanych tanich rowerów trekkingowych. O zaletach tego modelu najlepiej świadczą dobre opinie wystawione mu przez zadowolonych klientów – 4,8/5 z 39 ocen (oraz 4,8/50 z 20 opinii zostawionych wersji z męską ramą).
Największym atutem tego roweru jest wszechstronność. Pod każdym względem wypada on przynajmniej korzystnie a w tej cenie poniżej 1500 zł to już naprawdę powinno budzić zainteresowanie. Rama z wytrzymałego aluminium zapewnia spory komfort jazdy, a napęd 3x7 z przerzutkami Shimano Tourney pracuje płynnie i pozwala swobodnie radzić sobie z małymi podjazdami. Wyposażenie uzupełniają dobrej klasy akcesoria (w tym lampki LED na baterie oraz bagażnik z praktyczną gumką mocującą) oraz proste, ale skuteczne hamulce typu V-Brake. Z kolei amortyzację zapewnia przedni widelec o małym skoku.
Kross Trans 2.0 to jedna z podstawowych wersji być może najpopularniejszej serii rowerów turystycznych. Model oznaczony jako 2.0 aktualnie można dostać za mniej niż 1500 zł, choć katalogowo producent wycenił go na 1999 zł. Biorąc pod uwagę stosunek ceny do jakości nietrudno się domyśleć, że to zdecydowanie jedna z najlepszych okazji na ten sezon.
Napęd w układzie 3x7 złożono z nawet lepszych komponentów niż w przypadku Oxfelda, ponieważ przednią przerzutkę Shimano Tourney zestawiono z tylną przerzutką z wyższej grupy Altus oraz klamkomanetkami Acera EF500. Mechanizm uzupełnia korba SR Suntour, czyli od uznanej marki, a także wolnobieg TZ500 (14-28T). Lepiej gdyby była to kaseta, ale w tej cenie większość producentów oferuje jeszcze tańsze rozwiązanie. Amortyzowany widelec o skoku 30 mm oraz szerokie opony (28 cali, 38 milimetrów szerokości) zapewniają dobrą stabilność poza asfaltem. Zestaw typowo drogowych lampek jest w Krossie Trans 2.0 zasilany przez baterie.
Trzecia propozycja także pochodzi od polskiego producenta, tym razem od marki Tabou. Jest to jeszcze jeden damski rower trekkingowy do 1500 złotych, który oferuje dosyć podobną specyfikację. Największa różnica polega na tym, że wolnobieg z sześcioma koronkami zapewnia nieco mniejszy zakres przełożeń, a przerzutki w całości złożono z serii Shimano Tourney.
Kinetic nadrabia jednak te braki innymi zaletami. Przedni widelec ma większy skok (aż 50 mm), a opony są nieco szersze, co w efekcie lepiej sprawdza się w lekkim terenie. Natomiast sztyca z wbudowaną amortyzacją zdecydowanie poprawia komfort podróży przy wyboistych trasach. Co więcej, przednia lampka Axa Basta Echo jest zasilana przez dynamo, dlatego nie grozi jej zgaśnięcie spowodowane wyczerpaniem baterii.
Propozycje z kolejnego szczebelka naszego rankingu rowerów trekkingowych są wyposażone w wiele rozwiązań niedostępnych dla tańszych modeli. Niektóre z nich mają już ośmiorzędowe napędy, kasety zamiast wolnobiegów lub nawet hamulce tarczowe. Przyjrzyjmy się trzem najciekawszym:
Damski model trekkingowy o 49 zł przekracza założony budżet, ale postanowiliśmy umieścić go wśród modeli do 2000 zł. Romet wyposażył tę wersję w mechaniczne hamulce tarczowe oraz amortyzowany widelec o skoku 63 mm. Zdecydowanie zwiększa to jego możliwości w terenie, ponieważ rower lepiej radzi sobie na leśnych lub polnych ścieżkach, a także mocniej hamuje w mokrych warunkach.
Romet Gazela 2 nie tylko niezawodnie sprawuje się przy jeździe po różnych trasach, ale także ciekawie wygląda. Wersja z rocznika 2023 jest dostępna w klasycznej czerni z fioletowymi detalami albo w matowej szarości, także z kolorowymi aplikacjami.
To lepiej wyposażony model turystyczny niż wersja TR-2W od marki Oxfeld, tym razem w opcji z męską ramą. Jego wady i zalety rozłożyliśmy na czynniki pierwsze w osobnym teście rowerów trekkingowych Oxfeld TR-5, dlatego tutaj skupmy się wyłącznie na najważniejszych cechach.
Napęd w układzie 3x8 składa się z korby 48x38x28T oraz kasety o rozpiętości 11-32T, co oferuje zakres przełożeń podobnych, jak w rekreacyjnych rowerach MTB. A komfort podróży zwiększają: lampka z nowoczesnym dynamo w przedniej piaście, amortyzowany wspornik siodełka, chwyty Selle Royal oraz przystosowany do montażu sakw bagażnik ze zintegrowanym błotnikiem.
Model o około 200 złotych tańszy od dwóch wymienionych wyżej trekkingów, może okazać się ciekawą propozycją dla, które za 2000 zł chcą skompletować pełen zestaw złożony z roweru, kasku oraz podstawowych spodenek.
Kross Trans 3.0 nie ma kasety, lecz nakręcany wolnobieg, który wystarczy do spokojnej jazdy, a w razie konieczności sezonowej wymiany będzie generował mniejsze koszty. Osprzęt uzupełnia napęd 3x7 z przerzutkami Acera oraz Tourney. W porównaniu do wersji 2.0 producent zastosował widelec o większym skoku (50 mm) oraz koła z osiami QR, a nie nakrętkami.
W tym przedziale cenowym możemy wybrać jedną z dwóch opcji. Pierwszą z nich to sięgnięcie po lepiej wyposażony wariant jednego z wcześniej opisanych już rowerów, takich jak Kross Trans czy Tabou Kinetic. Alternatywnym podejściem jest wybór podstawowego modelu od producenta z wyższej półki, np. francuskiej marki Lapierre.
Bardzo dobrze wyposażony trekking od producenta słynącego nie tylko z tworzenia najnowocześniejszych rowerów, ale także kreowania trendów w świecie modeli szosowych czy MTB. Choć Lapierre Trekking 2.0 jest konstrukcją na wskroś klasyczną, to widać w nim jakość wykonania charakterystyczną dla droższych marek.
Bazę roweru tworzy wygodna rama z bardzo wytrzymałego aluminium, a także zestaw dobrze dopasowanych do niej akcesoriów – błotniki z chlapaczami, kompaktowy bagażnik o dużej ładowności. Zasilanie w przedniej lampce zapewnia sprawnie pracujące dynamo w piaście – Panasonic NRH002.
Pozostałe elementy wyposażenia to niezawodne i niedrogie w eksploatacji rozwiązania – napęd 3x7, 28-calowe opony Mitas oraz hamulce typu V-brake.
To rower turystyczny, w którym osprzęt nie ma słabszych punktów. Jest to jeden z najtańszych na rynku modeli z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi – Shimano MT200. Oprócz tego zastosowano w nim solidny amortyzator SR Suntour NEX z 63 mm skoku oraz napęd Shimano 3x8 z tylną przerzutką Deore. Ten ostatni element wykorzystuje stosowaną w komponentach MTB technologię Shadow RD, czyli niski profil i sprężynę zapobiegającą obijaniu mechanizmu o tylny trójkąt. Całość uzupełniają akcesoria wyprawowe montowane we wszystkich rowerach z serii Trans.
Model Trans 5.0 jest szczególnie polecanym rowerem do turystyki. Sprawdzi się do dalszych wypraw z sakwami i nawet w wymagającym terenie zapewnia odpowiednie bezpieczeństwo podróży.
Kinetic 4.0 W przyciąga uwagę nowoczesnym designem, który pod wieloma względami przypomina damski rower miejski (i jest to pochwała, a nie zarzut!). W wielu tańszych modelach próżno szukać tak lekko zarysowanej linii ramy oraz wygodnej geometrii. I to właśnie w tym należy upatrywać największych zalet tego modelu.
W kwestii specyfikacji osprzętu polski producent postanowił nieprzesadnie komplikować sprawy. Napęd 3x8, hamulce V-Brake od Tektro oraz amortyzator Suntour NEX P zaliczają się do grona komponentów niezawodnych, idealnych do codziennego poruszania się po mieście lub na rekreacyjnych wycieczkach.
Jaki rower trekkingowy do 3000?
W tym miejscu naszego rankingu rowerów trekkingowych różnice pomiędzy kolejnymi przedziałami cenowymi przestają wiązać się z wyłącznie z osprzętem, a zaczynają dotyczyć również renomy producenta. Modele oferowane za 3000 zł zazwyczaj są już bardzo solidnie wyposażony i w zupełności wystarczą do wielu sezonów regularnej jazdy.
Pierwsza na naszej liście propozycja od niemieckiej firmy specjalizującej się w rowerach turystyczno-trekkingowych. Bardzo dobrze wypada pod kątem wszechstronności i wytrzymałości, ponieważ Hercules stawia na mocne rozwiązania.
Ze względu na niski skok amortyzacji – 40 mm – Tourer 21 Diamond najlepiej nadaje się do poruszania się po mieście lub dobrze utwardzonych leśnych drogach. O takiej intencji producenta świadczy również wybór opon – model City Cruz zapewnia niskie opory toczenia, dlatego pozwala szybko i efektywnie przemieszczać się po asfalcie.
Co ciekawe, rower jest dostępny także w bardzo dużym rozmiarze ramy (22”), dlatego powinien nieźle pasować wysokim kolarzom.
To rower, którego nie trzeba nikomu specjalnie przedstawiać – męska wersja modelu z kultowej serii trekkingów od Rometa. Klasyczna rama z prostą górną rurą pozwala na zamontowanie toreb bikepackingowych, co w zestawie bagażnikiem przystosowanym pod sakwy oferuje ogromne możliwości wyprawowe.
W kwestii wyposażenia mamy tutaj typowy osprzęt trekkingowy, czyli napęd 3x7, zestaw akcesoriów oraz podwójną amortyzację – nie sam widelec, lecz także sztycę z elastomerem. W poczet zalet należy zapisać także mechaniczny hamulec tarczowy z zaciskiem BR-TX805 od Shimano. Choć jest to rzadko spotykany u japońskiego producenta model bez hydrauliki, to jednak działa on płynnie, lekko i niezawodnie.
Cristy 30 to damski trekking od słowackiej firmy Kellys. Producent oferuje także bliźniaczy model z męską ramą – Carson, a także wersje elektryczne e-Cristy i e-Carson.
Kellys Cristy 30 jest rowerem, od którego aż bije rzetelność wykonania. Będzie bezpiecznym wyborem do poruszania się po różnych trasach. Solidny widelec SR Suntour M3010 ma 50 mm skoku, co okazuje się optymalną wartością amortyzacji do miasta lub w lekki teren. Dodatkowe tłumienie wstrząsów zapewni także amortyzowana sztyca.
Ze wszystkich wspomnianych do tej pory napędów, ten zastosowany w tym rowerze oferuje największą liczbę przełożeń 3x9. Choć obecnie w droższych modelach większą popularnością cieszą się układy jednorzędowe – np. 1x10, to trzeba przyznać, że dostęp do aż 27 biegów daje w tej konstrukcji duży komfort przy jeździe np. z ciężkimi sakwami lub po górzystym terenie
Trekkingi w porównaniu do innych rowerów nie są bardzo drogie. W kategorii cenowej do 4000 zł znalazły się doskonale wyposażone konstrukcje, a spośród ponad 100 modeli dostępnych w naszej ofercie zaledwie kilka kosztuje więcej niż ta kwota. Za najdroższego trekkinga R-Raymona TourRay 6.0 Wave należy zapłacić 6199 zł.
Dla porównania: pod względem cenowym najtańsze gravele zaczynają się tam, gdzie kończą najlepsze trekkingi. Jeżeli zastanawiasz się, jaki gravel wybrać, to listę polecanych modeli znajdziesz w naszym poradniku zakupowym.
Katalogowo jest to damski rower trekkingowy, jednak rozmiar, kolor oraz geometria ramy sprawiają, że śmiało można określić go także mianem wersji uniwersalnej – dla obu płci. W porównaniu do większości przywołanych wcześniej modeli TourRay 4.0 Lady mocno zwraca uwagę nowoczesnym wzornictwem. Linki zostały poprowadzone głównie wewnętrznie, a przy samej kierownicy są dobrze uporządkowane. Natomiast wysoka jakość wykończenia detali – wygładzenie spoin na łączeniach rurek i zastosowanie wytrzymałego lakieru – sprawia, że rower będzie dobrze wyglądał przez wiele sezonów.
Osprzęt złożono z hydraulicznych hamulców tarczowych Tektro HD-T275, napędu 3x9 z tylną przerzutką Deore (z technologią Shadow RD) oraz amortyzacji ze skokiem 63 mm. Taki zestaw świetnie nadaje się do komfortowej jazdy w mieście lub lekkim terenie.
Warto docenić także dodatki, takie jak bagażnik, pełne błotniki oraz zestaw lampek z dynamo. Wszystkie te elementy zostały wykonane bardzo solidnie i świetnie dopasowane do charakteru roweru. Marka R-Raymon zdecydowanie nie oszczędza na doborze akcesoriów do swoich modeli turystycznych.
Wagant 8 uchodzi za jeden z topowych modeli z serii męskich trekkingów od Rometa. Dotyczą go wszystkie zalety tańszego Waganta 4, a także kilka dodatkowych, związanych z wyższej klasy osprzętem. Trzyrzędowa korba (48/46/26T) oraz kaseta z dziewięcioma koronkami o rozpiętości 11-32T gwarantują aż 27 dostępnych przełożeń, odpowiednich na każdą trasę. Przedni widelec o skoku 63 mm sprawnie amortyzuje dziury i nierówności, a nad bezpieczeństwem jazdy czuwają hydrauliczne tarczówki MT200 od Shimano.
28-calowe koła z oponami Michelin Protek pozwalają jeździć szybko, komfortowo i bezawaryjnie. Bieżnik typu semi-slick łączy niskie opory toczenia z dobrą przyczepnością w terenie, a wkładka antyprzebiciowa chroni dętkę przed uszkodzeniami.
Bliźniaczka przedstawionego powyżej Waganta. Różni się przede wszystkim kolorem lakieru, damskim kształtem ramy (z nisko wygiętą górną rurą) oraz innym podziałem na rozmiary.
POLECAMY
41 opinii
POLECAMY
POLECAMY
POLECAMY
3 opinie
POLECAMY
POLECAMY
2 opinie
POLECAMY
2 opinie
POLECAMY
POLECAMY
2 opinie
POLECAMY
1 opinia
POLECAMY
POLECAMY
OKAZJE
9 opinii