Wolnobiegi rowerowe

Wolnobieg rowerowy to mechanizm, który sprawia, że energia z pedałowania wprawia jednoślad w ruch, a w momencie zaprzestania kręcenia tylne koło nie przestaje się obracać. Obecnie wolnobiegi zostały w większości droższych rowerów zastąpione przez nowocześniejsze kasety, jednak wciąż występują w budżetowych modelach oraz rowerach w stylu retro. Wolnobieg jest nakręcanym na piastę tylnego koła zespołem zębatek z wbudowanym mechanizmem zębatkowo-zapadkowym. Wady takie, jak większa masa czy trudniejsze serwisowanie nie wpływają na komfort użytkowania dla rekreacyjnych rowerzystów. Dla nich wolnobieg sprawdzi się równie dobrze, co tańsze kasety. Warto pamiętać, że obu rozwiązań nie można stosować zamiennie, ponieważ wymagają one kół o innej budowie.

bestseller

4,8

8 opinii

49 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Darmowa
dostawa

Dowiedz się więcej
Zakupy na raty Santander

Zakupy na
raty nawet
w 15 minut

Dowiedz się więcej

Wolnobieg w rowerze to współcześnie domena starszych lub budżetowych konstrukcji. Zasada jego działania jest bardzo podobna, co nowocześniejszych kaset – umożliwia wprawienie tylnego koła w ruch i utrzymanie go także wtedy, gdy pedały przestają się obracać. Od strony technicznej wolnobiegj jest przykręconym do piasty zestawem zębatek, zazwyczaj 6 lub 7, wraz ze zintegrowanym mechanizmem zębatkowo-zapadkowym.

Dlaczego wolnobiegi zostały wyparte z większości modeli przez inne rozwiązania? Powodów należy szukać w braku zalet względem nowocześniejszej technologicznie kasety. Te drugie są nie tylko lżejsze, ale także pozwalają na zastosowanie większej liczby koronek – 10, 11, 12, a nawet 13. Gwarantuje to lepsze stopniowanie przełożeń, a także daje możliwość budowania coraz popularniejszych napędów z jednym blatem z przodu, np. popularne w MTB 1x11 lub charakterystyczne dla graveli 1x11.

Serwisowanie również jest bardziej problematyczne, ponieważ wymiana wolnobiegu, ze względu na budowę, niesie ze sobą konieczność wyrzucenia zintegrowanego z nim bębenka, czyli zazwyczaj w pełni jeszcze sprawnej części. Zupełnie inaczej jest w nowszych rowerach, gdzie nie tylko można wymienić samą kasetę, ale nawet pojedynczą koronkę. Pozornie może się wydawać, że przewagą wolnobiegu może być łatwość serwisowania, ponieważ nie potrzeba do tego dodatkowego narzędzia (bacika do kasety), wystarczy sam klucz. Jednak budowa mechanizmu powoduje, że wolnobieg samoistnie dokręca się w czasie jazdy, co sprawia, że jego odkręcenie wymaga użycia bardzo dużej siły i może stanowić problem.

Najstarszym typem montowanego na piastę mechanizmu jest wolnobieg jednorzędowy, który powszechnie występował w rowerach jeszcze przed wprowadzeniem modeli wielorzędowych. To najprostszy i zarazem najtańszy rodzaj konstrukcji. Współcześnie może jest je jeszcze spotkać w rowerach o nieskomplikowanych napędach, np. w BMX-ach.