Darmowa
dostawa
Program
lojalnościowy
5,0/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Kaseta rowerowa jest złożoną z zębatek częścią układu napędowego. Umożliwia ona napędzanie tylnego koła energią wytwarzaną podczas pedałowania. W przeciwieństwie do starszego rozwiązania, czyli wolnobiegu, bębenek kasety jest ukryty w piaście. To od kasety w dużym stopniu zależy kompatybilność innych elementów napędu – długość łańcucha, rodzaj przedniej zębatki, korby czy manetki. Kaseta może posiadać od 7 do 13 zębatek, umożliwiających zmianę przełożeń. W uproszczeniu można przyjąć, że im więcej koronek, tym lepiej, ponieważ rowerzysta może lepiej dobierać obciążenia. Ciasto zestopniowane kasety sprawiają, że przeskoki pomiędzy kolejnymi biegami są niewielkie, co umożliwia łatwiejsze dopasowanie kadencji.
POLECAMY
43 opinie
Darmowa
dostawa
POLECAMY
33 opinie
POLECAMY
62 opinie
POLECAMY
35 opinii
POLECAMY
OKAZJE
4 opinie
Zakupy na raty
nawet w 15 minut
OKAZJE
6 opinii
OKAZJE
5 opinii
10 opinii
17 opinii
Odbiór
w punkcie
Kaseta rowerowa to kluczowy element napędu. Umożliwia przenoszenie mocy generowanej podczas pedałowania, a oprócz tego sprawia, że tylne koło nawet po zaprzestaniu kręcenia (inaczej niż w ostrym kole), a także pozwala na zmienianie przełożeń, czyli dostosowanie obciążeń podczas jazdy. Wolnobieg może odgrywać taką samą rolę, jednak kaseta rowerze, dzięki ukryciu mechanizmu zapadkowego – bębenek kasety znajduje się wewnątrz piasty – jest lżejsza, mniej awaryjna oraz łatwiejsza do serwisowania.
Ogromną zaletą jest także większa liczba rzędów niż 6-7 spotykanych w wolnobiegach. Duże kasety rowerowe, złożone z 10, 11 czy nawet 12 koronek, oferują szerszy zakres przełożeń. Różnice pomiędzy kolejnymi zębatkami nie są duże, co sprawia, że dostosowanie biegu w czasie jazdy jest łatwiejsze, ponieważ zmiany są bardzo płynne. Kasety o takiej charakterystyce są już standardem w rowerach MTB czy gravelach, a powoli stają się również standardem w szosówkach.
Bardzo ważne, aby model kasety był dostosowany do możliwości rowerzysty oraz terenu, po jakim się on porusza. Chodzi o to, aby nigdy nie zabrakło odpowiedniego stopniowania. Do jazdy po górach, zwłaszcza początkującemu kolarzowi niezwykle przydadzą się miękkie przełożenia, które pozwolą na utrzymanie prawidłowej kadencji na podjazdach. W rowerach szosowych może to być kaseta 11-36 lub bardziej uniwersalna kaseta 11-32. Osoby unikające ostrych podjazdów mogą za to wybrać 11-28, która umożliwi dynamiczniejszą jazdę po płaskim.
Z kolei w rowerach MTB nie ma aż takiego zagrożenia tym, że nagle „zabraknie” nam przełożeń, dlatego dobrze jest postawić na uniwersalne rozwiązania, np. kasetę 10-42. Taka rozpiętość powinna sprawdzić się ja większości tras.