Łańcuchy rowerowe

Łańcuch rowerowy to część napędu, która przenosi energię z pedałowania do kasety lub wolnobiegu, co sprawia, że jednoślad zaczyna jechać. Jest to element, z którym dobrze powinien zapoznać się każdy kolarz, ponieważ aby działać sprawnie, cicho i efektywnie, łańcuch wymaga regularnego czyszczenia smarowania. Oprócz tego jest to część eksploatacyjna wymagającej wymiany co kilka tysięcy kilometrów, czyli w wielu rowerach co sezon lub dwa. Choć na pierwszy rzut oka wydają się wyjątkowo mało skomplikowanym elementem napędu, to w rzeczywistości łańcuchy rowerowe mogą różnić się pod wieloma względami. Najważniejsza z nich to długość, która zmienia się w zależności od liczby przełożeń w jednośladzie. Łańcuchy mogą różnić się także ze względu na wymiary rolki i sworznia oraz budowę wewnętrzną.

POLECAMY

3,9

10 opinii

29 ,99 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

4,6

14 opinii

-5% 79 zł
74 ,99 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

bestseller

4,7

23 opinie

79 ,99 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

bestseller

4,6

43 opinie

-14% 105 zł
89 ,99 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

bestseller

4,9

68 opinii

-12% 137 zł
119 ,99 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

5,0

14 opinii

-13% 150 zł
129 ,99 zł
Dostawa GRATIS

POLECAMY

bestseller

5,0

19 opinii

159 ,99 zł
Dostawa GRATIS
4,9

12 opinii

37 ,99 zł
Dostawa GRATIS
4,6

7 opinii

24 ,99 zł
Dostawa GRATIS
34 ,90 zł
Dostawa GRATIS
4,8

4 opinie

39 ,99 zł
Dostawa GRATIS

bestseller

4,6

20 opinii

-15% 47 zł
39 ,99 zł
Dostawa GRATIS
4,5

2 opinie

39 ,99 zł
Dostawa GRATIS
5,0

6 opinii

49 ,99 zł
Dostawa GRATIS
5,0

1 opinia

49 ,99 zł
Dostawa GRATIS
4,8

26 opinii

52 ,99 zł
Dostawa GRATIS
4,0

1 opinia

54 ,99 zł
Dostawa GRATIS
4,7

7 opinii

-7% 59 zł
54 ,99 zł
Dostawa GRATIS
59 ,99 zł
Dostawa GRATIS
4,7

13 opinii

64 ,99 zł
Dostawa GRATIS
5,0

5 opinii

64 ,99 zł
Dostawa GRATIS
5,0

6 opinii

-9% 76,90 zł
69 ,99 zł
Dostawa GRATIS
4,8

93 opinie

-31% 101 zł
69 ,99 zł
Dostawa GRATIS
4,8

20 opinii

-11% 79 zł
69 ,99 zł
Dostawa GRATIS
4,4

3 opinie

-29% 105 zł
74 ,99 zł
Dostawa GRATIS
4,0

1 opinia

-10% 89 zł
79 ,99 zł
Dostawa GRATIS
4,4

46 opinii

-14% 93 zł
79 ,99 zł
Dostawa GRATIS
4,8

26 opinii

-22% 109 zł
84 ,99 zł
Dostawa GRATIS
4,7

10 opinii

-27% 124 zł
89 ,99 zł
Dostawa GRATIS
5,0

3 opinie

-10% 99,90 zł
89 ,99 zł
Dostawa GRATIS

Odbiór
w punkcie

Dowiedz się więcej

Darmowa
dostawa

Dowiedz się więcej

Łańcuchy rowerowe to ze względów rozciąganie się ogniw, to najczęściej wymieniany, zaraz obok dętek, element jednośladu. Po kilku tysiącach kilometrów nawet najlepszy i najtrwalszy model wyciągnie się o około 1% długości, co oznacza konieczność wymiany.

Dlaczego jest to tak istotne? Łańcuch w rowerze to kluczowy element układu napędowego. Zespół ogniw umożliwia transfer energii z pedałów na tylne zębatki, co wprawia koła w ruch. Jazda na nietrzymającym oryginalnej długości egzemplarzu zdecydowanie przyspiesza innych, dużo droższych, części napędu. Lepiej regularnie wymieniać kosztujący kilkadziesiąt złotych łańcuch niż zniszczyć kasetę i korbę, czyli elementy, których zmiana może wiązać się z głębokim sięgnięciem do kieszeni. Dotyczy to zwłaszcza użytkowników wysokich grup osprzętu.

Na rynku jest dostępnych przynamniej kilka rodzajów łańcuchów rowerowych, dlatego warto upewnić się, że wybrany model będzie pasować do napędu w naszym rowerze. Różnice dotyczą zarówno wymiarów, a więc szerokości wewnętrznej (rolki) oraz zewnętrznej (sworznia), jak i liczbą ogniw czy budową.

Długość łańcucha powinno dobierać się na podstawie liczby przełożeń w rowerze. Dobrą praktyką jest również stosowanie modeli podobnej klasy, co grupa napędu. Najbezpieczniejszym wyborem wydaje się wręcz łańcuch tej samej grupy, co reszta napędu.

Oznaczenia łańcuchów Shimano

W systemie nazewnictwa najpopularniejszego producenta osprzętu stosuje się trzy oznaczenia.

  • HG – łańcuch w systemie HyperGlide.
  • IG – łańcuch wykonano InterGlide.
  • UG – łańcuch dostosowany do systemu UniGlide.

Modele z symbolem HG w nazwie są kompatybilne ze wszystkimi kasetami 9-, 10-rzędowymi oraz częścią 8-rzędowych. Natomiast IG spotyka się zazwyczaj w starszych modelach przeznaczonych do rowerów szosowych i górskich. Natomiast UG to stara technologia, zastąpiona prze UltraGlide.

Pozostali producenci stosują własne systemy nazewnictwa łańcuchów rowerowych.