Oświetlenie rowerowe
Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Łańcuch rowerowy to część napędu, która przenosi energię z pedałowania do kasety lub wolnobiegu, co sprawia, że jednoślad zaczyna jechać. Jest to element, z którym dobrze powinien zapoznać się każdy kolarz, ponieważ aby działać sprawnie, cicho i efektywnie, łańcuch wymaga regularnego czyszczenia smarowania. Oprócz tego jest to część eksploatacyjna wymagającej wymiany co kilka tysięcy kilometrów, czyli w wielu rowerach co sezon lub dwa. Choć na pierwszy rzut oka wydają się wyjątkowo mało skomplikowanym elementem napędu, to w rzeczywistości łańcuchy rowerowe mogą różnić się pod wieloma względami. Najważniejsza z nich to długość, która zmienia się w zależności od liczby przełożeń w jednośladzie. Łańcuchy mogą różnić się także ze względu na wymiary rolki i sworznia oraz budowę wewnętrzną.
POLECAMY
OKAZJE
34 opinie
POLECAMY
OKAZJE
68 opinii
POLECAMY
OKAZJE
83 opinie
POLECAMY
OKAZJE
65 opinii
POLECAMY
OKAZJE
106 opinii
POLECAMY
OKAZJE
84 opinie
POLECAMY
14 opinii
POLECAMY
OKAZJE
42 opinie
OKAZJE
135 opinii
16 opinii
70 opinii
32 opinie
92 opinie
14 opinii
Odbiór
w punkcie
Darmowa
dostawa
Łańcuchy rowerowe to ze względów rozciąganie się ogniw, to najczęściej wymieniany, zaraz obok dętek, element jednośladu. Po kilku tysiącach kilometrów nawet najlepszy i najtrwalszy model wyciągnie się o około 1% długości, co oznacza konieczność wymiany.
Dlaczego jest to tak istotne? Łańcuch w rowerze to kluczowy element układu napędowego. Zespół ogniw umożliwia transfer energii z pedałów na tylne zębatki, co wprawia koła w ruch. Jazda na nietrzymającym oryginalnej długości egzemplarzu zdecydowanie przyspiesza innych, dużo droższych, części napędu. Lepiej regularnie wymieniać kosztujący kilkadziesiąt złotych łańcuch niż zniszczyć kasetę i korbę, czyli elementy, których zmiana może wiązać się z głębokim sięgnięciem do kieszeni. Dotyczy to zwłaszcza użytkowników wysokich grup osprzętu.
Na rynku jest dostępnych przynamniej kilka rodzajów łańcuchów rowerowych, dlatego warto upewnić się, że wybrany model będzie pasować do napędu w naszym rowerze. Różnice dotyczą zarówno wymiarów, a więc szerokości wewnętrznej (rolki) oraz zewnętrznej (sworznia), jak i liczbą ogniw czy budową.
Długość łańcucha powinno dobierać się na podstawie liczby przełożeń w rowerze. Dobrą praktyką jest również stosowanie modeli podobnej klasy, co grupa napędu. Najbezpieczniejszym wyborem wydaje się wręcz łańcuch tej samej grupy, co reszta napędu.
W systemie nazewnictwa najpopularniejszego producenta osprzętu stosuje się trzy oznaczenia.
Modele z symbolem HG w nazwie są kompatybilne ze wszystkimi kasetami 9-, 10-rzędowymi oraz częścią 8-rzędowych. Natomiast IG spotyka się zazwyczaj w starszych modelach przeznaczonych do rowerów szosowych i górskich. Natomiast UG to stara technologia, zastąpiona prze UltraGlide.
Pozostali producenci stosują własne systemy nazewnictwa łańcuchów rowerowych.