Koszyk

Koszyk jest pusty

Łańcuchy rowerowe

POLECAMY

3,9

9 opinii

29 ,99 zł

POLECAMY

bestseller

4,4

39 opinii

69 ,99 zł

POLECAMY

4,5

10 opinii

-11% 79 zł
69 ,99 zł

POLECAMY

bestseller

4,9

8 opinii

80 ,99 zł

POLECAMY

bestseller

4,6

35 opinii

-14% 105 zł
89 ,99 zł

POLECAMY

bestseller

4,9

55 opinii

-20% 137 zł
109 ,99 zł
5,0

8 opinii

-30% 150 zł
104 ,99 zł

POLECAMY

bestseller

4,9

9 opinii

-10% 156 zł
139 ,99 zł
4,9

11 opinii

38  zł
4,6

7 opinii

24 ,99 zł
4,7

3 opinie

34 ,99 zł
4,8

8 opinii

-20% 59 zł
46 ,99 zł

bestseller

4,9

7 opinii

47 ,99 zł
5,0

1 opinia

49 ,99 zł
4,5

11 opinii

-28% 69 zł
49 ,99 zł
4,7

20 opinii

54 ,99 zł
4,5

4 opinie

57 ,99 zł
5,0

2 opinie

-10% 66,90 zł
59 ,99 zł
5,0

2 opinie

-13% 69 zł
59 ,99 zł
5,0

4 opinie

-9% 76,90 zł
69 ,99 zł
4,8

15 opinii

-11% 79 zł
69 ,99 zł
4,8

19 opinii

-31% 109 zł
74 ,99 zł
4,0

1 opinia

-16% 89 zł
74 ,99 zł
4,4

3 opinie

-13% 89 zł
76 ,99 zł
5,0

1 opinia

-27% 109 zł
79 ,99 zł
4,8

9 opinii

-35% 124 zł
79 ,99 zł
4,9

77 opinii

-21% 101 zł
79 ,99 zł
5,0

3 opinie

-20% 99,90 zł
79 ,99 zł

Łańcuch do roweru to część układu napędowego jednośladu. Zestaw ogniwek przenosi energię z pedałów na tylne zębatki, czym warunkuje ruch roweru. Wbrew pozorom istnieją różne łańcuchy rowerowe. Różnią się one m.in. szerokością wewnętrzną (rolki) i zewnętrzną (wyrażaną długością łącznika, czyli sworznia). Łańcuch SRAM oraz produkty innych producentów różnią się także liczbą ogniw - zależy ona od typu jednośladu. Przykładowo, w rowerach MTB zastosowanie mają łańcuchy złożone ze 114-116 ogniw, natomiast w rowerach bez przerzutek (np. BMX, miejski, dziecięcy) – ze 110 ogniw. Poza tym łańcuchy jednorzędowe nieco różnią się budową od tych przeznaczonych do rowerów z przerzutkami. Łańcuchy można podzielić również ze względu na kształt blaszek (płytek), z których zbudowane są ogniwa. Każdy czołowy dostawca ma swój standard. Dla przykładu, łańcuch Campagnolo c9 został zaprojektowany tak, by zapewniać płynną i precyzyjną zmianę biegów. Łańcuch rowerowy dobiera się pod kątem liczby przełożeń, czyli rzędów w kasecie/wolnobiegu. Oba elementy muszą ściśle współpracować. Ewentualne niedopasowanie czy luzy przyspieszą zużycie podzespołów oraz zmniejszą efektywność układu napędowego i samego pedałowania. W skrajnym przypadku zły dobór łańcucha do wielotrybu może uniemożliwić prawidłowe działanie napędu. Każdy producent łańcuchów ma swoje oznaczenia. Przykładowo, łańcuch Shimano jest opatrzony symbolem HG (łańcuchy kompatybilne ze wszystkimi kasetami 9- i 10-rzędowymi i częścią 8-rzędowych). Starsze modele do rowerów szosowych i górskich mają oznaczenie IG. Jeśli chodzi o materiał z jakiego powstają łańcuchy do rowerów, to w tej kwestii na rynku panuje jednolitość. Praktycznie wszystkie produkowane są ze stali, ponieważ tylko te z absolutnego topu wyposaża się w elementy tytanowe. Łańcuch KMC nie jest tutaj wyjątkiem.

Jak poprawnie dobrać długość łańcucha?

Aby ustalić optymalną długość według tych zaleceń, należy założyć łańcuch na największą tarczę mechanizmu korbowego i największą koronkę kasety lub wolnobiegu (z pominięciem przerzutki tylnej). Następnie łańcuch naprężamy i mierzymy ilość potrzebną do zamknięcia "pętli" i do uzyskanej długości dodajemy dwa ogniwa (jedno wewnętrzne i jedno zewnętrzne), a następnie skracamy łańcuch. Tak przygotowany łańcuch przeprowadzamy normalnie przez przerzutkę i skuwamy spinką lub zapasowym trzpieniem.

UWAGA: powyższa metoda działa optymalnie przy poprawnym doborze długości wózka przerzutki tylnej oraz ustawienia górnego kółka przerzutki od kasety (optymalna odległość od szczytu zęba na kółku przerzutki do szczytu zęba na najmniejszej koronce kasety wynosi najczęściej 5-6 mm).