Program
lojalnościowy

5,0/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Rodzaje rowerów. Jaki rower kupić, aby później nie żałować wyboru?

Data aktualizacji: 05-12-2022

Nowe rodzaje rowerów pojawiają się w ostatnich latach w sklepach jak grzyby po deszczu, a stare zmieniają się z sezonu na sezon. Liczba dostępnych modeli sprawia, że ostateczna decyzja zakupowa potrafi spędzić sen z powiek.

Co wybrać? Rozważmy mocne i słabe strony wszystkich rodzajów rowerów.

Jak zatem wybrać idealny typ roweru? W takiej sytuacji radzimy najpierw poznać zalety i wady różnych konstrukcji, a następnie wybrać rodzaj najlepiej odpowiadający naszym potrzebom. Dopiero po tym etapie można sprecyzować swój maksymalny budżet na zakup i podjąć ostateczną decyzję, czyli zamówić jeden spośród kilku pasujących produktów.

Zadaj sobie pytanie – jak i gdzie lubisz jeździć?

Cechy charakterystyczne lub możliwości poszczególnych typów rowerów nie powiedzą nam nic, dopóki nie zastanowimy się nad tym, czego oczekujemy od nowego modelu. Co warto rozważyć?

  • Jak często i jak intensywnie mam zamiar jeździć?
  • Chcę jeździć czysto rekreacyjnie, sportowo czy korzystać z roweru jako środka transportu?
  • Wolę podróżować po asfalcie, w terenie czy łączyć trasy o różnej nawierzchni?
  • Czy nie mam problemu z jazdą po miejscach bez infrastruktury dedykowanej rowerom – np. po asfaltowej drodze za miastem?
  • Czy mam w okolicy strome podjazdy, które będę regularnie pokonywać?

Pytania mogą wydać się absurdalne rowerzystom jeżdżącym od lat i mającym konkretnie zdefiniowanie upodobania. Jednak osoby, które kupują pierwszy rower często nie dostrzegają praktycznych różnic między modelami crossowymi i miejskimi albo szosowymi oraz gravelami. Przyjrzyjmy się zatem wszystkim najpopularniejszym rodzajom rowerów i ustalmy możliwości poszczególnych typów.

Rodzaje rowerów – jaki kupić?

Pierwszą grupę stanowią rowery o bardziej wyczynowym przeznaczeniu: szosowe, gravelowe i przełajowe, górskie, BMX oraz Dirt. Nie oznacza to, że są one dedykowane wyłącznie do ścigania lub jazdy po bardzo wymagających trasach, ale mają sportową proweniencję i zazwyczaj wiążą się z konkretnymi dyscyplinami kolarstwa. Część modeli bardziej nadaje się do rekreacyjnej jazdy, jak podstawowo wyposażone szosówki lub MTB, ale pod wieloma względami przypominają profesjonalne rowery.

W drugim zbiorze znajdują się rowery dostosowane do przemieszczania się po mieście lub aktywnego wypoczynku na raczej niewymagających trasach. Modele crossowe, trekkingowe, miejskie oraz składane oferują zdecydowanie więcej komfortu podczas jazdy po asfalcie lub w lekkim terenie. Nieco wyróżniają się na ich tle modele cargo, czyli konstrukcje stworzone do konkretnego zadania – przewożenia ciężkich ładunków na krótkich i średnich dystansach.

Większość wymienionych rodzajów rowerów występuje w dwóch wersjach – zwykłych oraz elektrycznych. Choć różni je sposób działania i możliwości, to jednak pokrywają się one pod względem zastosowań.

Podstawowe rodzaje rowerów – sportowe i wyczynowe

Nie wszystkie rowery z tej grupy są stricte przeznaczone do sportu, jednak większość z nich ma zdecydowanie wyczynowy charakter.

Rowery górskie (MTB)

Stworzone do jazdy po praktycznie każdym rodzaju nawierzchni – od utwardzonych dróg i szutru, aż po najbardziej wymagające leśne ścieżki, grząskie lub pełne kamieni, gałęzi i innych przeszkód. Za najbardziej charakterystyczne elementy wyposażenia modeli MTB uznaje się amortyzację (pełną lub tylko na przednim widelcu) oraz bardzo szerokie opony z wyraźnym bieżnikiem. Zapewniają one trakcję w terenie, a także pozwalają na bezpiecznie pokonywanie dużych nierówności na trasach.

Wyróżnia się przynajmniej kilka typów modeli MTB: turystyczne, XC, trail i enduo, downhill. Różnicom pomiędzy poszczególnymi kategoriami poświęciliśmy osobny artykuł – rodzaje rowerów górskich.

Orbea OnnaWszechstronny MTB hardtail – Orbea Onna.

Dlaczego warto?

MTB pozwala wjechać na każdą trasę rowerową, dlatego nie stawia on kolarzowi ograniczeń. Zdolność bo absorbowania wstrząsów sprawia, że jazda jest komfortowa, a podróżowanie poza utartymi szlakami dostarcza wiele satysfakcji. Rowery górskie dają także spore pole do popisu pod względem szlifowania techniki. Zaczynasz od spokojnego pokonywania najłatwiejszych ścieżek, a po paru sezonach mkniesz po krętych singletrackach. Jeżeli mieszkasz w górzystym terenie lub masz w okolicy piękne lasy, to na pewno nie będziesz się nudzić na MTB.

Co należy mieć na uwadze?

Rowery górskie są bardzo zaawansowane pod względem technologicznym, dlatego dobrze wyposażone modele kosztują dosyć sporo. Oprócz tego doskonalenie techniki jazdy zajmuje wiele czasu i pierwsze zjazdy w terenie mogą okazać się niebezpieczne.

Rowery szosowe

Od A do Z projektowane z myślą o prędkości. Lekkość, wąskie opony z niskimi oporami toczenia oraz aerodynamiczna pozycja – tułów nisko, biodra i głowa wysoko – sprawiają, że energia wkładana w pedałowanie bardzo efektywnie przekłada się na szybkość jazdy.

Podróżowanie z prędkością 25 km/h nie stanowi większego problemu nawet dla początkujących kolarzy szosowych, a już po kilku miesiącach trenowania na liczniku często będzie pojawiać się 30 km/h lub nawet więcej.

SENSA Giulia Evo Integrale Nowoczesny rower szosowy z elementami aero i elektronicznymi przerzutkami Di2 – SENSA Giulia Evo Integrale Ultegra..

Dlaczego warto?

Dynamika jazdy, długie treningi i dalekie dystanse – do wszystkiego tego najlepiej sprawdzają się rowery szosowe. Pozwalają także na szybkie przemieszczanie się po mieście lub pomiędzy nieodległymi miejscowościami. Co więcej, minimalistyczny design sprawia, że kolarzówki są najładniejszymi rowerami na rynku.

Co należy mieć na uwadze?

Rowerem szosowym trudno cokolwiek przewieźć – do dyspozycji mamy jedynie opcję dołożenia niewielkich toreb (na kierownicę lub ramę, a także pod siodełko). Do przemieszczania się po mieście można ubrać także niewielki plecak. Oprócz tego pochylona pozycja może nie odpowiadać niektórym użytkownikom. W wielu przypadkach konieczny okazuje się bikefitting, a i on nie zawsze gwarantuje komfort.

Gravel

Jest to, najprościej rzecz ujmując, szosówka z dużo szerszymi oponami, dodatkowymi miejscami na torby lub sakwy, a także nieco mniej agresywną pozycją. Traci przez to na dynamice, ale pozwala bez problemu zjechać poza utwardzony teren i zapewnia więcej komfortu.

RONDO Ruut X"Sportowy" gravel od polskieog producenta – RONDO Ruut X. 

Dlaczego warto?

Rozwiązuje znaczną część „problemów”, jakie odstraszają wielu rowerzystów od modeli szosowych. Gravel jest rodzajem roweru dobrze nadającym się do bardzo dynamicznej jazdy, a przy tym oferującym więcej komfortu i uniwersalności. Dobrze radzi sobie zarówno na asfalcie, jak i na szutrowej ścieżce w lesie. Umożliwia założenie bardzo szerokich opon i lepiej nadaje się do długodystansowych wycieczek. Pozwala przewieźć więcej bagażu. Łączy sporo zalet kolarzówek oraz rowerów górskich typu hardtail.

Co należy mieć na uwadze?

Rower dobry do wszystkiego nie jest w żadnych warunkach doskonały – szosówka jest szybsza, MTB lepiej radzi sobie w trudnym terenie, a do dalekich wypraw z sakwami lepiej sprawdza się trekking. Gravele są obecnie najmodniejszym trendem w kolarstwie, dlatego liczba dostępnych modeli bywa ograniczona, a ceny są wyższe niż w przypadku innych rodzajów rowerów.

Rower przełajowy

Stosowany w kolarstwie przełajowym (cyclo-cross) oraz jako jesienno-zimowa alternatywa dla szosówki. Kiedyś określano je przede wszystkim jako kolarzówki z nieco szerszymi oponami (30-33 mm), ale obecnie łatwiej opisać je jako „sportowe gravele o bardzo agresywnej geometrii”.

Przełajowy Ridley.Przełaj od belgijskiego producenta słynnego w dyscyplinie CX – Ridley X-Night DiscDlaczego warto?

Idealnie sprawdzają się dla osób trenujących kolarstwo przełajowe lub chcących kontynuować treningi szosowe także w typowo zimowych warunkach. Rower CX bez problemu radzi sobie z błotem i piaskiem, a osobom z dobrą techniką jazdy dostarczy wiele satysfakcji.

Co należy mieć na uwadze?

Kolarstwo przełajowe to niszowa dyscyplina, a przeznaczone do niej rowery odpowiadają ściśle zdefiniowanym problemom. Jeśli nie kochasz błota, to lepiej wybierz szosówkę, a jeżeli lubisz dynamiczną jazdę w terenie, ale nie planujesz startu w zawodach, to lepiej sięgnij po gravela lub MTB.

BMX

Charakterystyczne BMX-y trudno pomylić z czymkolwiek innym. Uproszczona konstrukcja, małe koła i nisko opuszczone siodełka to ich znaki rozpoznawcze. Wyjątkowa wytrzymałość komponentów, z jakich je zbudowano, pozwala na bezpieczne lądowanie po skokach i trikach.

Oxfeld BMXBMX w klasycznym wydaniu – Oxfeld PEG.

Dlaczego warto?

W sprawnych rękach BMX-y pozwalają na niesamowite akrobacje. Jeżeli zawsze marzyłeś o ekstremalnej jeździe w skateparku lub skakaniu na rowerze przez miejskie przeszkody, to nie masz innego wyboru niż zamówić właśnie taki rower.

Co należy mieć na uwadze?

Pokonanie dłuższego dystansu BMX-em należy uznać za wątpliwą przyjemność. Jest to ekstremalnie specjalistyczny i mało uniwersalny rodzaj roweru.

Dirt/Street

Dirtówki mają równie wiele wspólnego z BMX-ami, co z modelami MTB. Świetnie nadają się do pokonywania przeszkód i wykonywania trików, a oprócz tego pozwalają na dosyć dynamiczna jazdę po torach lub normalnych drogach.

Dirt Oxfeld.Przykład niedrogiej dirtówki w ciekawej kolorystyce – Oxfeld Flag.

Dlaczego warto?

W przeciwieństwie do BMX-ów mają większe koła (26”) oraz przednią amortyzację o skoku 100 lub 120 mm, dlatego oferują więcej komfortu i bezpieczeństwa. Ich konstrukcje są zdecydowanie mniej ekstremalne, dlatego zapewniają większą uniwersalność użytkowania.

Co należy mieć na uwadze?

Opuszczone siodełko, brak przedniego hamulca oraz napęd typu singlespeed powodują, że taki rodzaj roweru najlepiej sprawdza się na specjalnie do nich przygotowanych torach. Dirt/Street doskonale nadaje się do zabawy, ale do przemieszczania się z punktu A do puntu B lepiej wybrać co innego.

Rodzaje i przeznaczenie rowerów do jazdy rekreacyjnej

Wszystkie rowery do jazdy rekreacyjnej łączy jedno – wygodna, lekko pochylona lub całkowicie wyprostowana pozycja za kierownicą.

Rower miejski 

Stylowy i wygodny rower do poruszania się po mieście. Najlepiej sprawdza się do jazdy na krótkich dystansach od kilku do maksymalnie kilkunastu kilometrów. Po modele miejskie szczególnie chętnie sięgają kobiety, ponieważ wygięta rama (w typie holenderskim) to tradycyjny rower damski.

damski rower UNITY LeopoliDamski rower miejski z charakterystycznie wygiętą ramą – Unity Leopoli.

Dlaczego warto?

Wyprostowana pozycja za kierownicą, jakiej próżno szukać w większości innych rodzajów rowerów sprawia, że podróżowanie jest maksymalnie komfortowe. Inne zalety modeli miejskich to: wygodne siodełka, wygięte kierownice, proste w obsłudze napędy (często z niezawodnymi piastami planetarnymi). Po zamocowaniu z przodu koszyka rower pozwala także na swobodne przewożenie małego bagażu, zakupów lub torebki.

Co należy mieć na uwadze?

Ciężkie, często stalowe ramy oraz podstawowy zakres przełożeń sprawiają, że taki typ roweru słabo sprawdza się do podjeżdżania pod wzniesienia. Osoby mieszkające w górzystej okolicy lub mające stromy podjazd na regularnie pokonywanej trasie mogą być niezupełnie usatysfakcjonowane z możliwości modelu miejskiego. W takim wypadku ciekawą opcją może okazać się wersja elektryczna.

Rower crossowy

Konstrukcja dostosowana do aktywnego wypoczynku na różnych trasach. Oferuje wygodną pozycję za prostą kierownicą i pozwala swobodnie jeździć nie tylko po mieście czy parku, ale również po leśnych i polnych ścieżkach.

damski rower crossowy.Dobry do miasta i w lekki teren – damski cross Oxfeld CR-3W.

Dlaczego warto?

Rower crossowy pod wieloma względami przypomina podstawowe wersje MTB. Różnice dotyczą szczegółów, które wpływają na ostateczny charakter modelu – amortyzacja ma mniejszy skok, opony są cieńsze, a napęd ma więcej przełożeń twardych, czyli lepiej dostosowanych do dynamicznej jazdy. Cross dobrze wpisuje się w potrzeby większości rekreacyjnych rowerzystów, którzy nie podróżują po trasach, gdzie można wykorzystać pełnię możliwości MTB.

Co należy mieć na uwadze?

Amortyzacja z małym skokiem nie poradzi sobie z dużymi przeszkodami, a brak dodatkowego wyposażenia – błotników oraz  bagażnika – ogranicza wyprawowy potencjał roweru. Natomiast gravel oferuje podobne możliwości terenowe, a jest przy tym sporo szybszy.

Rower trekkingowy

Ma wszystko, co potrzebne do spokojnego, komfortowego i bezpiecznego podróżowania na dalekich dystansach. Jest jedynym typem roweru, który ma fabrycznie zamontowany komplet wyposażenia składającego się z lampek (często na dynamo), błotników, bagażnika oraz osłon.

damski trekking oxfeld.Maksymalnie wygodny i funkcjonalny - trekkingowy Oxfeld TR-5W.

Dlaczego warto?

Bez konieczności dobierania dodatkowych akcesoriów pozwala na założenie kompletu sakw i wyruszenie w trasę ze sporym bagażem. Łagodna geometria sprawia, że nawet kilka godzin spędzonych w siodełku nie powoduje bólu szyi, pleców ani dłoni. Natomiast podstawowa amortyzacja oraz szerokie opony (40-50 mm) pozwalają radzić sobie na leśnych ścieżkach.

Co należy mieć na uwadze?

Bardzo wytrzymałe komponenty i zestaw akcesoriów sprawiają, że modele trekkingowe są dosyć ciężkie. Sprawia to, że nie są tak dynamiczne, a także sprawiają problemy na stromych lub długich podjazdach. Do jazdy bez sakw lepiej wybrać lżejszy rodzaj roweru, czyli MTB lub crossa.

Rower składany

Rozwiązanie optymalne dla użytkowników na pierwszym miejscu stawiających mobilność. Składaka można zabrać ze sobą wszędzie – do autobusu, pociągu lub samolotu, nie zajmuje wiele miejsca i sprawdza się przy jeździe po mieście

składak w mieście.Mobilność i oszczędność miejsca to podstawowe zalety składaków. 

Dlaczego warto?

Możliwość złożenia ramy do kompaktowej postaci rozwiązuje wiele problemów z przechowywaniem lub transportowaniem roweru. Idealny do sprawnego przemieszczani się na krótkich trasach, np. w zakorkowanym centrum miasta.

Co należy mieć na uwadze?

Im dłuższa trasa, tym bardziej w jeździe będą przeszkadzać małe koła oraz uproszczony napęd. Trzeba włożyć sporo wysiłku w pedałowanie, aby przyspieszyć lub podjechać pod stromą górę.

Rower Cargo

Rower cargo, czyli towarowy lub transportowy. Stworzony do przewożenia dużych lub ciężkich ładunków za pomocą siły własnych mięśni. W ostatnich latach dużą popularnością cieszą się także wersje elektryczne, czyli z napędem wspomaganym przez silnik. Korzystają z nich na przykład firmy kurierskie.

rower cargo.Rower cargo – do zadań specjalnych!

Dlaczego warto?

Żaden inny rower nie nadaje się do przewozu przedmiotów o sporych gabarytach. Dobrze sprawdza się na krótkich dystansach, pozwala omijać korki. W porównaniu do samochodów dostawczych są zdecydowanie bardziej ekologiczne.

Co należy mieć na uwadze?

W większości przypadków modele cargo nie zastąpią samochodu dostawczego ani wózka transportowego. Natomiast w przypadku sporadycznej potrzeby skorzystania z takiego roweru warto poszukać wypożyczalni. Na przykład w Bydgoszczy rowery towarowe wypożycza Urząd Miejski.

Rowery elektryczny

Prawie każdy rodzaj roweru – z wyjątkiem BMX-ów i Dirtów – występuje także w wersji z silnikiem elektrycznym. Wspomaganie nie zmienia diametralnie charakterystyki poszczególnych podtypów. Sprawia jedynie, że jazda jest mniej męcząca, a dla wielu użytkowników także przyjemniejsza.

Orbea Urrun.Każdy z wymienionych rodzajów rowerów może występować w wersji elektrycznej. Na zdjęciu Orbea Urrun, czyli e-MTB z przednim amortyzatorem.

Dlaczego warto?

Z roku na rok elektryki są coraz bardziej zaawansowane, a co za tym idzie, działają coraz lepiej. Pod wieloma względami zachowują się tak jak rowery tradycyjne, a do tego dokładają wspomaganie pozwalające jeździć dalej, szybciej i bardziej komfortowo. Jeżeli w kolarstwie szukasz przede wszystkim czerpania przyjemności z podróży, a nie cierpienia na podjazdach, to z pewnością docenisz zalety e-bike’ów.

Co należy mieć na uwadze?

Akumulator zapewnia ograniczony zasięg wspomagania silnika, zazwyczaj maksymalnie do około 120-150 kilometrów. Po wyładowaniu baterii musimy zdać się wyłącznie na własne mięśnie. Oprócz tego rowery elektryczne są dużo droższe od tradycyjnych o podobnych parametrach.