Koszyk

Koszyk jest pusty

Na co zwrócić uwagę kupując rower elektryczny?

Prezentacja opony

Rower elektryczny daje możliwości, o których wcześniej można było jedynie pomarzyć. E-bike sprawia, że dojedziesz dalej, szybciej i wyżej!

Zalety rowerów elektrycznych są powszechnie znane w Europie Zachodniej. W niektórych krajach – na przykład Holandii – już ponad połowa sprzedawanych modeli ma wbudowany silnik. Na ścieżkach rowerowych na lewo od Odry coraz trudniej można zobaczyć tradycyjne rowery, napędzane jedynie siłą mięśni. Silniki elektryczne montowane są w niemal każdym rowerze: górskim, trekkingowym, crossowym, dziecięcym, gravelowym, a nawet szosowym! Czym musimy się kierować, wybierając konkretny model?

  • Gdzie będziemy jeździć? Jeśli nie zamierzasz zjeżdżać z asfaltu, wybierz trekking, cross albo szosę. I przeciwnie – lubisz górskie ścieżki, postaw na MTB.
  • Zwróć uwagę na silnik. Ważne, by pochodził od uznanego i sprawdzonego producenta.
  • Bateria to bardzo ważny element układu. Im bardziej pojemna, tym lepiej, choć przekłada się to na jej większą masę.

Jeśli masz wątpliwości, skontaktuj się z naszymi ekspertami!

Jaki rower elektryczny wybrać?

Rower elektryczny MTB

MTB

Rowery elektryczne MTB – poza zwiększeniem zasięgu – gwarantują wspomaganie podczas podjazdów i lepszą trakcję. Dzięki nim dojedziesz nie tylko dalej, ale i wyżej. To idealny model dla Ciebie, jeśli:

  • Wolisz ścieżkę od asfaltu
  • Chcesz wjechać wyżej, ale brakuje Ci sił
  • Lubisz jeździć na trudnych technicznie rasach
Rower elektryczny crossowy

Crossowe

Rowery crossowe z silnikiem mają te same zalety, co w pełni „mechaniczne” odpowiedniki. Są więc bardzo uniwersalne i możesz je wykorzystywać do wielu celów. Co daje wspomaganie?

  • Zwiększysz zasięg swoich wycieczek
  • Zaliczysz ulubioną trasę bez większego wysiłku…
  • …a na koniec będziesz miała lub miał siły na piwo
Rower elektryczny miejski

Miejskie

Polacy coraz chętniej traktują rower jak środek transportu. Jazda o 7 rano w deszczu nie gwarantuje uśmiechu na twarzy. Rower elektryczny może to zmienić.

  • Do pracy dojedziesz bez zmęczenia
  • Kąpiel nie zawsze jest niezbędna – nie wszędzie są do tego warunki
  • Dzień rozpoczęty na e-bike’u jest zawsze piękny!
Rower elektryczny szosowy

Szosowe

Kolarstwo szosowe rozwija się w Polsce bardzo szybko. Niestety, nie wszyscy mają tyle „pary” w nogach, by nadążyć za grupą. Rozwiązaniem może być e-bike.

  • Wspomaganie nie jest aż tak odczuwalne, za to rower waży jedynie 3-4 kilogramy więcej niż „klasyczny”
  • Szosowy e-bike to świetny pomysł w góry, podjazdy będą przyjemnością
  • Niektóre szosowe „elektryki” pozwalają na jazdę bez silnika i baterii, jeśli mamy taki kaprys
Felt Kellys Orbea Rock machine Superior

Umiejscowienie baterii elektrycznej

Bateria na bagażniku

Atutem tego sposobu montażu jest łatwy dostęp do akumulatora. Wadą – środek ciężkości. Jest on umieszczony dość wysoko, przez co rower nie jest stabilny.

Bateria na ramie

Zaletą jest stosunkowo łatwy dostęp do pakietu. Wadą – nieco szpecący wygląd.

Bateria zintegrowana z ramą

„Elektryk” z taką baterią świetnie wygląda. Wadą jest brak możliwości wyjęcia akumulatora, by go na przykład naładować.

Jazda rowerem elektrycznym - niski koszt przejazdu

Zaletą jazdy rowerem elektrycznym jest niski koszt przejazdu. Zakładając, że na baterii o pojemności 500 Wh przejedziemy 150 km, 100 km kosztuje mniej niż 20 groszy. Dla porównania 100 km w samochodzie elektrycznym kosztuje ok. 6 zł, a w tradycyjnym aucie – 30 zł.

Umiejscowienie silnika elektrycznego

Silnik na piaście przedniej

Na piaście przedniej

Napęd w przedniej piaście. Ten patent stosuje się najczęściej w modelach miejskich. Jego zaletą jest to, że pozostałe części są standardowe.

Silnik zlokalizowany centralnie

Centralnie

Silnik umieszczony centralnie to najczęstsze rozwiązanie. Jego zaletą jest obniżenie środka ciężkości roweru, co gwarantuje stabilność oraz dobre parametry.

Silnik na piaście tylnej

Na piaście tylnej

Silnik w tylnym kole. Takie rozwiązanie stosuje się najczęściej w rowerach trekkingowych i crossowych. Atutem tego pomysłu jest „normalne” zużywanie się łańcucha, mechanizmu korbowego, kasety i zębatek.

Zasięg roweru elektrycznego

Zasięg roweru elektrycznego zależy jest od wielu czynników. Poza wspomnianą pojemnością, ważna jest masa rowerzysty oraz ukształtowanie terenu. Najważniejszy, poza baterią, jest rodzaj wspomagania. Zazwyczaj silnik w rowerach elektrycznych pracuje w trybie eco, normalnym i maksymalnym. Czasami są jeszcze opcja automatyczna i prowadzenia roweru.

Bateria

Przykładowy zasięg dla baterii Bosch PowerPack 500 Wh na poszczególnych trybach:

Eco 168 km
Tour 98 km
Sport 79 km
Turbo 70 km

Najczęstsze pytania o rowerach elektrycznych

  • Ile okresów ładowania wytrzyma bateria?

    Producenci podają przeważnie, ile okresów ładowania wytrzyma bateria. Dla przykładu Shimano pisze na swojej stronie, że baterię Steps E8000 można ładować 1000 razy bez „znaczącej utraty mocy”. Przy założeniu, że akumulator ładujemy do pełna i korzystamy z trybu „trail”, na jednej baterii powinniśmy przejechać 75 000 km.

  • Czy baterię trzeba ściągać do ładowania?

    To zależy od zastosowanego przez producenta systemu. Najczęściej jest taka możliwość. To bardzo praktyczne rozwiązanie – każdorazowe wnoszenie roweru, by go naładować, jest problematyczne.

  • Ile jest trybów wspomagania w rowerze (eco, boost itp.)?

    Liczba trybów jest zależna od konkretnego modelu napędu. W Shimano są to trzy: eco, trail i boost. Niektóre rowery mają możliwość wspomagania chodu.

  • Jak ściągnąć ograniczenie v-max i czy jest to legalne?

    Ściąganie ograniczenia prędkości jest nielegalne i wiąże się z utratą gwarancji.

  • Pierwsze uruchomienie - czy musimy formatować baterię?

    W rowerach elektrycznych najczęściej stosowane są baterie litowo-jonowe. Akumulatory te nie wymagają formatowania. Należy pamiętać, aby nie rozładowywać ich do „0”.

  • Ile ważą rowery elektryczne?

    Rowery elektryczne ważą przeważnie powyżej 20 kilogramów. Najlżejsze są te przeznaczone do jazdy po asfalcie. Najcięższe – zazwyczaj – to modele górskie w pełni zawieszone. Są jednak „elektryki”, których masa jest niewiele większa od standardowych wersji. Dla przykładu Orbea Gain M10I, szosówka z silnikiem od hiszpańskiego producenta, waży zaledwie 11,5 kg.

  • Czy można jeździć bez wspomagania elektrycznego?

    Tak, rowerami elektrycznymi można jeździć bez wspomagania prądem. Aby to zrobić, wystarczy… pedałować. Nie trzeba nic przełączać!

  • Jaki jest sposób sterowania wspomaganiem elektrycznym?

    Najczęściej producenci stosują manetkę do zmiany trybów. Przeważnie rowery są też wyposażone w wyświetlacz, na którym można odczytywać najważniejsze informacje dotyczące jazdy. Silniki niektórych rowerów obsługiwane są minimalistycznym przyciskiem, umieszczonym na górze ramy.

  • Czy rowerem elektrycznym można jeździć podczas deszczu?

    Nie ma żadnych przeszkód, by jeździć rowerem elektrycznym podczas złej pogody.

  • Czy jazda na rowerze elektrycznym wymaga wysiłku fizycznego?

    Ilość wkładanej w jazdę energii zależy od zastosowanego trybu. W najniższym – oznaczonym przeważnie jako „eco” – wspomaganie jest minimalne. W trybie boost odczujemy je błyskawicznie.