Konwersja roweru na elektryczny – jak to zrobić i czy warto?
21-12-2022Program
lojalnościowy
5,0/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Pierwszym pytaniem o pojazd zasilany na prąd zazwyczaj okazuje się jego maksymalny zasięg. Nie inaczej jest w przypadku rowerów elektrycznych, gdzie ten parametr często stanowi najważniejszą kwestię. Geometria, klasa osprzętu czy nawet masa konstrukcji niejednokrotnie schodzi na dalszy plan, liczy się przede wszystkim zasięg – im większy, tym lepiej. Jednak czy można ślepo ufać danym deklarowanym przez producentów i liczyć na to, że rower elektryczny z zasięgiem 300 km rzeczywiście zapewni wsparcie na tak długiej trasie? Radzimy jak jeździć swoim elektrykiem w taki sposób, aby akumulator nie rozładował się już w połowie drogi.
Spis treści:
1. Co wpływa na zasięg roweru elektrycznego?
2. Jak zwiększyć zasięg roweru elektrycznego?
3. Jak obliczyć zasięg e-bike'a?
Przed dłuższą wycieczką warto pamiętać o naładowaniu akumulatora w e-bike'u. (fot. Superior)
Podawana przez producenta informacja na temat tego, na ile kilometrów wspomagania wystarczy jedno pełne naładowanie akumulatora to tak zwany zasięg rowerów elektrycznych. W specyfikacji technicznej przedstawiana jest zawsze maksymalnie osiągana wartość, która może zmieniać się w zależności od wielu czynników. Akumulator ma jasno określoną pojemność, a ilość energii pobieranej przez rower ze wspomaganiem może się różnić ze względu na:
Często pojawia się pytanie dotyczące tego, co zrobić, aby nasz rower elektryczny miał największy zasięg? Zmiennych jest tak wiele, że nie sposób udzielić precyzyjnej odpowiedzi. Wszystko, co może zrobić użytkownik, to na podstawie doświadczeń poznać możliwości swojej maszyny, a także jeździć w taki sposób, aby maksymalnie ograniczać pobór energii przez wspomaganie. W tym przypadku praktyka czyni mistrza, po kilku przejażdżkach powinniśmy dojść do wprawy, która pozwoli nam planować trasy w taki sposób, aby nigdy nie pozostać bez wsparcia w dużej odległości od domu. Natomiast jeżeli zabraknie paru kilometrów, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby przejechać ten dystans wyłącznie z pomocą własnych mięśni.
Na pewne czynniki mamy wpływ, na inne nie. Niezależne od nas są przede wszystkim warunki zewnętrzne, takie jak niska temperatura, mocny wiatr, rodzaj nawierzchni czy profil trasy. Nie możemy zrobić nic innego, jak tylko się do nich dostosować. Planując wycieczkę w okolicznościach, które zwiększają zużycie energii przez rower ze wspomaganiem, powinniśmy przewidzieć, że zasięg się zmniejszy. Niska temperatura, mocny i niesprzyjający wiatr, grząska droga czy ostre podjazdy potrafią ograniczyć zasięg elektryka nawet o połowę.
To, jaki zasięg ma rower elektryczny zależy także w dużej mierze od użytkownika. Istnieje szereg zmiennych, na które mamy realny wpływ. Jedną z nich jest całkowita masa roweru wraz z rowerzystą i bagażem. Redukcja zbędnych kilogramów to dobry pierwszy krok do poprawy zasięgu naszego pojazdu. Na szczęście nie musi się do wiązać z rygorystyczną dietą rowerzysty, zdecydowanie łatwiej będzie odchudzić maszynę. Czy naprawdę potrzebujesz dodatkowego bidonu, potężnej latarki o mocy 1000 lumenów oraz zestawu sakw wyprawowych? Przy jednodniowych wycieczkach warto zrezygnować z ciężkich i często nieprzydatnych akcesoriów, a także ograniczyć ładunek do absolutnego minimum.
Jeżeli chcesz cieszyć się rowerem elektrycznym z dużym zasięgiem, rozważ wprowadzenie kilku zmian w stylu jazdy. Następnym etapem w procesie może być ograniczenie oporów, które na trasie musi zneutralizować silnik, aby nas wspomóc. Opór powietrza, zwłaszcza jadąc z mocnym wiatrem w twarz, możemy ograniczyć dzięki bardziej pochylonej pozycji à la aero. Warto popracować także nad optymalnymi oporami toczenia. Oczywiście nie każda trasa pozwoli na wykorzystanie superlekkich slicków, jednak co do zasady lżejsze, węższe i mocno napompowane opony rowerowe toczą się efektywniej, a my pojedziemy na nich dalej. Wielu producentów ogumienia rowerowego oferuje specjalne energooszczędne opony do e-bike’ów. Warto się nimi zainteresować i dobrać model do swoich potrzeb tak, aby znaleźć balans pomiędzy zasięgiem a komfortem oraz bezpieczeństwem jazdy.
Zupełnie jak w przypadku tradycyjnych rowerów, w elektrykach bardzo istotna jest również sprawność mechaniczna. Wyregulowany, czysty i nasmarowany napęd pracuje zdecydowanie płynniej, a także stawia mniejsze opory. Dzięki regularnej konserwacji naszego pojazdu możemy cieszyć się rowerem elektrycznym o dużym zasięgu.
Ostatnią, ale być może najważniejszą kwestią, o której należy pamiętać, okazuje się rozsądne korzystanie ze wspomagania. Wszystkie dostępne na rynku silniki rowerowe oferują przynajmniej kilka trybów pracy – zazwyczaj od eco, przez normalny, aż po turbo. Ciągła jazda na najmocniejszym trybie pracy będzie prowadzić do szybszego wyczerpania baterii w rowerze elektrycznym, czyli skrócenia zasięgu. Jeżeli zależy nam na przejechaniu długiej trasy, to powinniśmy najsłabszy tryb wspomagania traktować jako podstawowy, a z mocniejszych korzystać w przypadku trudnego do przejechania terenu lub stromych podjazdów.
Aby rower elektryczny miał duży zasięg, warto nauczyć się także odpowiednio korzystać z przełożeń roweru. Startować należy od najniższego biegu i powoli, wraz z nabieraniem prędkości, wskakiwać na coraz wyższe przełożenia. W oszczędzaniu energii pomoże także płynna jazda, a także ciągłe pedałowanie z wysoką kadencją oraz wyłączanie silnika na długich zjazdach.
Wybór odpowiednich trybów wspomagania pozwala zwiększyć zasięg roweru. (fot. Superior)
Liczba zmiennych, które wpływają na zasięg roweru elektrycznego sprawia, że dokładne obliczenie dystansu możliwego do przejechania ze wspomaganiem jest w praktyce niemożliwe. Najpewniejszą metodą okazuje się przewidywanie poparte praktykom, a także regularne sprawdzanie stanu naładowania akumulatora podczas jazdy. Nowi w świecie e-bike’ów powinni pamiętać o tym, że maksymalny zasięg deklarowany przez producenta roweru to zazwyczaj dotyczy warunków bliskich idealnym (płaska trasa, asfalt, brak wiatru), a także jest traktowany dosyć życzeniowo.
Na szczęście producenci silników oraz rowerów elektrycznych starają się jak najbardziej ułatwić życie użytkownikom i tworzą symulatory, które po wprowadzeniu kilkunastu danych na temat modelu pojazdu, masy rowerzysty, warunków pogodowych, tempa jazdy itd. przedstawiają potencjalny zasięg jazdy. Można bez problemu znaleźć w internecie kalkulatory rowerów elektrycznych, np: https://www.bosch-ebike.com/en/service/range-assistant/. Oczywiście trudno w tego rodzaju obliczeniach o laboratoryjną dokładność, jednak sama zabawa takim narzędziem uzmysłowi wielu użytkownikom, jak wiele podczas podróży zależy od okoliczności zewnętrznych i stylu jazdy. Przykładowo, rower elektryczny - zasięg 100 km w skrajnie nieprzyjaznych warunkach może wystarczyć zaledwie na 30 km jazdy ze wspomaganiem.
Najbardziej zaawansowana, a także przy okazji atrakcyjna pod względem graficznym, okazuje się strona internetowa Boscha, czyli znanego od wielu lat producenta silników do ebike’ów. Każdy właściciel ze wspomaganiem dostarczonym przez tę niemiecką markę może tam zajrzeć i sprawdzić, na ile kilometrów zasięgu pozwala jego sprzęt.
Sprawdź także jakie obowiązują przepisy dotyczące rowerów elektrycznych w kolejnym artykule z naszego przewodnika!