Konwersja roweru na elektryczny – jak to zrobić i czy warto?
21-12-2022Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Jednym z najważniejszych kryteriów podczas wyboru roweru elektrycznego jest maksymalny zasięg jego wspomagania – zwykle im większy, tym lepiej. W praktyce często okazuje się jednak, że osiągamy wyniki inne od tych wskazywanych przez producentów. W tym artykule wyjaśniamy, skąd biorą się różnice oraz co zrobić, aby zwiększyć zasięg roweru elektrycznego.
Zasięg deklarowany przez producentów e-bike’ów to wartość maksymalna, jaką możemy osiągnąć w kontrolowanych, niemal laboratoryjnych warunkach. Podawanie właśnie takich wartości podyktowane jest nie tylko marketingiem, ale przede wszystkim trudnością z obiektywnym oszacowaniem możliwości sprzętu. Okazuje się, że na wydajność komponentów odpowiedzialnych za wspomaganie elektryczne w trakcie jazdy ma wpływ wiele zmiennych czynników. Z podobnym zjawiskiem mamy do czynienia ze wszystkimi urządzeniami elektrycznymi, które do działania zużywają duże ilości energii. Dobrym przykładem są smartfony, które w zależności od sposobu użytkowania na jednym ładowaniu mogą wystarczyć od kilku do kilkudziesięciu godzin.
Zasięg roweru elektrycznego zależy od m.in.:
Marzeniem dla wielu osób jest wybór takiego roweru elektrycznego, który pozwoli na pokonywanie dużych odległości na jednym ładowaniu. Jest to podyktowane niechęcią do częstego podłączania akumulatora do prądu u osób jeżdżących rekreacyjnie albo pragnieniem wybrania się w daleką podróż – w przypadku amatorów turystyki. Stąd często poszukuje się idealnego roweru elektrycznego z zasięgiem 200 km, a nawet 300 km. Niestety to obecnie wynik, którego nie da się osiągnąć na klasycznym pedelcu o mocy nie większej niż 250 W.
Coraz bardziej popularne, szczególnie w górach, są również stacje szybkiego ładowania położone bezpośrednio przy trasach MTB. To wygodne punkty postojowe, w których można zatrzymać się, np. godzinny odpoczynek na obiad i kawę, a w tym czasie uzupełnić poziom baterii.
Chcesz dowiedzieć się więcej o szczegółach? Skorzystaj z naszej bazy wiedzy:
Przewodnik po rowerach elektrycznych
Z drugiej strony, pod względem technicznym istnieje możliwość pokonania na rowerze elektrycznym zasięgu 300 km. Wymaga to zakupu solidnego e-bike’a, który wyposażymy w dodatkowy akumulator. Możemy przewozić go np. w plecaku rowerowym. Modele skonstruowane w tym celu ma w swojej ofercie m.in. EVOC, np. EVOC FR Trail E-Ride czy EVOC FR Tour E-Ride 30. Warto jednak pamiętać, że będzie to dodatkowy bagaż, który wpłynie na ostateczną masę.
Czy każdy e-bike musi mieć mocną baterię? Zasięg taniego roweru elektrycznego
Dysponując małym budżetem, możesz zdecydować się na e-bike’a z satysfakcjonującymi osiągami, dobrze sprawdzającym się podczas jazdy rekreacyjnej po bliskiej okolicy. Postęp technologiczny sprawił, że raczej trudno spotkać dziś modele o maksymalnym zasięgu do 40 km. Obecnie większość ekonomicznych rowerów elektrycznych pozwala pokonać do 70-80 km, np. Romet Orkan RM 2 M INT, Kross Hexagon Boost czy Chrisson E-Lady.
Każdy użytkownik, bez względu na to, czy zdecydował się na zaawansowaną technologicznie maszynę o topowych parametrach, czy podstawowy model do użytku rekreacyjnej, chciałby móc wykorzystać pełny potencjał swojego e-bike’a. Na wiele czynników, takich jak warunki pogodowe nie mamy wpływu. Bez trudu jednak można wypunktować całą listę rozwiązań, które sprawią, że będziemy mogli realnie pojechać dalej.
Aby w pełnym zakresie zobrazować wpływ czynników zewnętrznych na parametry jazdy, posłużymy się kalkulatorem zasięgu roweru elektrycznego, opracowanym przez markę Bosch (źródło: https://www.bosch-ebike.com/en/service/range-assistant). Za punkt wyjściowy przyjmujemy, że:
Przy uwzględnieniu powyższych parametrów orientacyjny zasięg e-bike’a wynosi około 96 km. Jak może się zmienić?
Chcąc zwiększyć zasięg e-bike’a, nie musisz trzymać się katorżniczych diet, tylko po to by rower pracował wydajniej. Dobrze jest natomiast ograniczyć bagaż do niezbędnego minimum. Im mniej obciążymy konstrukcję, tym bardziej wydajna będzie bateria. Nie zawsze potrzebujemy zabierać na trasę kilka bidonów, ciężkie przednie lampki rowerowe o mocy 1000 lm czy dodatkowe sakwy. Zdrowy rozsądek to klucz do sukcesu. Ograniczenie obciążenia silnika elektrycznego i baterii o 10 kg sprawia, że zasięg wydłuża się o 5 km. Przy dołożeniu 10 kg bagażu zasięg zostanie zmniejszony o 5 km i wyniesie 91 km.
To, w jaki sposób korzystamy z trybów wspomagania, ma niebagatelny wpływ na osiągane dystanse. W przypadku silnika Bosch Active Line Plus w połączeniu z baterią Power Tube 500 Wh mamy do dyspozycji aż 6 konfiguracji, które istotnie wpływają na zasięg:
Tryb | Orientacyjny zasięg |
---|---|
eco | 137 km |
tour | 96 km |
tour+ | 95 km |
auto | 96 km |
sport | 82 km |
turbo | 76 km |
Kalkulacja wyraźnie wskazuje, że ta sama osoba na tym samym rowerze elektrycznym może przejechać zarówno 137 km, jak i zaledwie 76 km. Różnica wynosi aż 104,5%. Dużo więc zależy od naszego nastawienia oraz tego, z jakiego wsparcia będziemy korzystać. Aby móc pojechać dalej, powinniśmy dać z siebie więcej podczas jazdy na rowerze.
Kolejnym parametrem, który ma wpływ na wydajność zespołów odpowiedzialnych za wspomaganie elektryczne, jest kadencja. Najprościej mówiąc, to częstotliwość obrotów korbą na minutę. W tym przypadku warto dbać o to, aby przyjmować podczas jazdy wartości uśrednione. Zarówno pedałując z mniejszą intensywnością, np. 30 obrotów korbą na każde 60 sekund jazdy, jak i większą, np. 110, zmniejszymy zasięg roweru. Będzie to kolejno do 91 km i do 92 km na jednym ładowaniu.
Wybierając się na spontaniczne wycieczki, powinniśmy znać mniej więcej możliwości naszego roweru elektrycznego. Zasięg różni się także w zależności od tego, jaką trasę wybierzemy:
Nie możemy jednak upraszczać tych danych do faktu, że powinniśmy jeździć naszym e-bike’m wyłącznie na idealnych drogach dla rowerów. Warto jednak w taki sposób planować trasę – szczególnie jej długość, aby nie być zawiedzonym podczas drogi powrotnej brakiem wsparcia. Mierzmy siły na zamiary.
Często pomijanym czynnikiem, który ma naprawdę duży wpływ na osiągane zasięgi, jest jakość opon rowerowych. Po pierwsze powinny być zawsze odpowiednio napompowane. Jazda na zbyt niskim ciśnieniu negatywnie wpływa na opory toczenia. Po drugie, warto wiedzieć, że zdecydowanie najlepiej sprawdzają się modele zaprojektowane specjalnie do e-bike’ów, czyli takie jakie przyjęliśmy w analizowanym przykładzie. Zmieniając je na inne, możemy wpłynąć na to, jak daleko zajedziemy na rowerze:
Pamiętajmy, że opony, jakie wybieramy do e-bike’a, powinny mieć nie tylko niskie opory toczenia, ale także dużą wytrzymałość, ponieważ pracują pod znacznie większymi obciążeniami niż klasyczne. Z tego względu warto wybierać modele dedykowane do elektryków.
Symulator roweru elektrycznego, a w zasadzie jego zasięgu, to na pewno przydatne narzędzie. Istnieją jednak także inne zmienne, które trudno oszacować korzystając z internetowego kalkulatora. Opór powietrza, który przyczynia się do skracania zasięgów, zwłaszcza wtedy, gdy jedziemy z mocnym wiatrem w twarz, możemy ograniczyć, dzięki bardziej pochylonej pozycji à la aero.
Aby rower elektryczny miał duży zasięg, warto nauczyć się także odpowiednio korzystać z przełożeń roweru. Startować należy od najniższego biegu i powoli, wraz z nabieraniem prędkości, wskakiwać na coraz wyższe przełożenia. W oszczędzaniu energii pomoże także płynna jazda oraz wyłączanie silnika na długich zjazdach.
Istotna jest również sprawność mechaniczna roweru elektrycznego. Wyregulowany, czysty i nasmarowany napęd pracuje zdecydowanie płynniej, a także stawia mniejsze opory. Dzięki regularnej konserwacji naszego pojazdu możemy cieszyć się rowerem elektrycznym o dużym zasięgu.
Podsumowując, kolarz ma bezpośredni wpływ na zasięg roweru elektrycznego, gdy kontroluje:
Zobacz aktualny ranking rowerów elektrycznych!
Liczba zmiennych, które wpływają na zasięg roweru elektrycznego, sprawia, że dokładne obliczenie dystansu możliwego do przejechania ze wspomaganiem jest w praktyce niemożliwe. Najpewniejszą metodą okazuje się przewidywanie poparte praktyką, a także regularne sprawdzanie stanu naładowania akumulatora podczas jazdy. Nowi w świecie e-bike’ów powinni pamiętać o tym, że maksymalny zasięg deklarowany przez producenta to zazwyczaj dotyczy warunków bliskich idealnym (płaska trasa, asfalt, brak wiatru), a także jest traktowany dosyć życzeniowo. Można jednak przyjąć orientacyjne zasięgi rowerów elektrycznych:
pojemność baterii | orientacyjny zasięg |
---|---|
300 Wh | 40 - 60 km |
360 Wh | 50 - 70 km |
400 Wh | 60 - 80 km |
500 Wh | 75 - 95 km |
625 Wh | 100 - 120 km |
750 Wh | 120 - 150 km |
Osoby, którym zależy na naprawdę wytrzymałych akumulatorach, powinny zwrócić szczególną uwagę na takie akumulatory, jak:
Zapewniają one efektywną pracę zarówno w elektrycznych rowerach trekkingowych, jak i e-MTB, dzięki czemu sprawdzą się doskonale podczas jazdy terenowej, zapewniając przyjemne wrażenia z każdej wyprawy. Podejmując ostateczną decyzję, miej na względzie fakt, że dobry akumulator będzie efektywnie działa tylko z dobrej jakości silnikiem do roweru elektrycznego.