Tło

Odwiedź nasz salon we Wrocławiu. Dowiedz się więcej

Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Zasięg roweru elektrycznego – co na niego wpływa i jak go zwiększyć?

Data aktualizacji: 16-02-2024

Jednym z najważniejszych kryteriów podczas wyboru roweru elektrycznego jest maksymalny zasięg jego wspomagania – zwykle im większy, tym lepiej. W praktyce często okazuje się jednak, że osiągamy wyniki inne od tych wskazywanych przez producentów. W tym artykule wyjaśniamy, skąd biorą się różnice oraz co zrobić, aby zwiększyć zasięg roweru elektrycznego.

para siedząca na pomoście obok dwóch rowerów elektrycznych z sakwamiPrzed dłuższą wycieczką warto pamiętać o naładowaniu akumulatora w e-bike'u. (fot. Superior)

Co wpływa na zasięg roweru elektrycznego?

Zasięg deklarowany przez producentów e-bike’ów to wartość maksymalna, jaką możemy osiągnąć w kontrolowanych, niemal laboratoryjnych warunkach. Podawanie właśnie takich wartości podyktowane jest nie tylko marketingiem, ale przede wszystkim trudnością z obiektywnym oszacowaniem możliwości sprzętu. Okazuje się, że na wydajność komponentów odpowiedzialnych za wspomaganie elektryczne w trakcie jazdy ma wpływ wiele zmiennych czynników. Z podobnym zjawiskiem mamy do czynienia ze wszystkimi urządzeniami elektrycznymi, które do działania zużywają duże ilości energii. Dobrym przykładem są smartfony, które w zależności od sposobu użytkowania na jednym ładowaniu mogą wystarczyć od kilku do kilkudziesięciu godzin.

Zasięg roweru elektrycznego zależy od m.in.:

  • wybranego trybu wspomagania silnika – im mocniejszy, tym krótszy dystans przemierzymy na jednym ładowaniu,
  • warunków atmosferycznych – bardzo wysokie lub bardzo niskie temperatury oraz podmuchy wiatru w kierunku przeciwnym do jazdy wpływają na zmniejszenie zasięgu,  
  • ukształtowania terenu – niższe opory toczenia są na suchych, prostych drogach asfaltowych niż podmokłym, górzystym terenie,
  • masy rowerzysty, wyposażenia i samego e-bike’a – większe obciążenie wpływa na szybsze zużycie energii (taki efekt dodatkowo zwiększa się na podjazdach)
  • stylu jazdy – na wydajność akumulatora mają wpływ prędkość, kadencja i moc, 
  • stanu technicznego roweru – zaniedbany rower, np. z nienasmarowanym łańcuchem, będzie pracował mniej wydajnie.
  • geometrii roweru – aerodynamika pozycja wpływa na energię, jaką silnik musi „dołożyć” do jazdy z daną prędkością.
  • rodzaju opon i utrzymywanego poziomu ciśnienia – dedykowane do e-bike’ów opony mają niższe opory toczenia, a jazda ze zbyt niskim ciśnienie to strata energii.

Marzeniem dla wielu osób jest wybór takiego roweru elektrycznego, który pozwoli na pokonywanie dużych odległości na jednym ładowaniu. Jest to podyktowane niechęcią do częstego podłączania akumulatora do prądu u osób jeżdżących rekreacyjnie albo pragnieniem wybrania się w daleką podróż – w przypadku amatorów turystyki. Stąd często poszukuje się idealnego roweru elektrycznego z zasięgiem 200 km, a nawet 300 km. Niestety to obecnie wynik, którego nie da się osiągnąć na klasycznym pedelcu o mocy nie większej niż 250 W. 

Coraz bardziej popularne, szczególnie w górach, są również stacje szybkiego ładowania położone bezpośrednio przy trasach MTB. To wygodne punkty postojowe, w których można zatrzymać się, np. godzinny odpoczynek na obiad i kawę, a w tym czasie uzupełnić poziom baterii. 

Chcesz dowiedzieć się więcej o szczegółach? Skorzystaj z naszej bazy wiedzy:

Przewodnik po rowerach elektrycznych

Z drugiej strony, pod względem technicznym istnieje możliwość pokonania na rowerze elektrycznym zasięgu 300 km. Wymaga to zakupu solidnego e-bike’a, który wyposażymy w dodatkowy akumulator. Możemy przewozić go np. w plecaku rowerowym. Modele skonstruowane w tym celu ma w swojej ofercie m.in. EVOC, np. EVOC FR Trail E-Ride czy EVOC FR Tour E-Ride 30. Warto jednak pamiętać, że będzie to dodatkowy bagaż, który wpłynie na ostateczną masę. 

Czy każdy e-bike musi mieć mocną baterię?  Zasięg taniego roweru elektrycznego

Dysponując małym budżetem, możesz zdecydować się na e-bike’a z satysfakcjonującymi osiągami, dobrze sprawdzającym się podczas jazdy rekreacyjnej po bliskiej okolicy. Postęp technologiczny sprawił, że raczej trudno spotkać dziś modele o maksymalnym zasięgu do 40 km. Obecnie większość ekonomicznych rowerów elektrycznych pozwala pokonać do 70-80 km, np. Romet Orkan RM 2 M INT, Kross Hexagon Boost czy Chrisson E-Lady. 

Jak zwiększyć zasięg roweru elektrycznego?

Każdy użytkownik, bez względu na to, czy zdecydował się na zaawansowaną technologicznie maszynę o topowych parametrach, czy podstawowy model do użytku rekreacyjnej, chciałby móc wykorzystać pełny potencjał swojego e-bike’a. Na wiele czynników, takich jak warunki pogodowe nie mamy wpływu. Bez trudu jednak można wypunktować całą listę rozwiązań, które sprawią, że będziemy mogli realnie pojechać dalej. 

Aby w pełnym zakresie zobrazować wpływ czynników zewnętrznych na parametry jazdy, posłużymy się kalkulatorem zasięgu roweru elektrycznego, opracowanym przez markę Bosch (źródło: https://www.bosch-ebike.com/en/service/range-assistant). Za punkt wyjściowy przyjmujemy, że:

  • wycieczka odbywa się w ciepły, letni dzień bez mocnego wiatru,
  • użytkownik korzysta z roweru trekkingowego wyposażonego w silnik Bosch Active Line Plus i akumulator Power Tube 500 (takie parametry wiele modeli dostępnych na CentrumRowerowe.pl, m.in. SUPERIOR eXR 6050 BLS Touring) na oponach dedykowanych do e-bike’ów,
  • użytkownik wybrał klasyczny tryb tour i porusza się z rekreacyjną prędkością 18 km/h
  • masa całkowita roweru, kolarza i bagażu wynosi 100 kg,
  • kadencja pedałowania to 60 obrotów korbą na minutę,
  • trasa przebiega w ruchu mieszanym miejsko-wiejskim, w pełni po średniej asfalcie, usłana jest lekkimi wzniesieniami.

Przy uwzględnieniu powyższych parametrów orientacyjny zasięg e-bike’a wynosi około 96 km. Jak może się zmienić?

para na rowerach elektrycznych podjeżdżająca pod wzniesienieWybór odpowiednich trybów wspomagania pozwala zwiększyć zasięg roweru. (fot. Superior)

Masa

Chcąc zwiększyć zasięg e-bike’a, nie musisz trzymać się katorżniczych diet, tylko po to by rower pracował wydajniej. Dobrze jest natomiast ograniczyć bagaż do niezbędnego minimum. Im mniej obciążymy konstrukcję, tym bardziej wydajna będzie bateria. Nie zawsze potrzebujemy zabierać na trasę kilka bidonów, ciężkie przednie lampki rowerowe o mocy 1000 lm czy dodatkowe sakwy. Zdrowy rozsądek to klucz do sukcesu. Ograniczenie obciążenia silnika elektrycznego i baterii o 10 kg sprawia, że zasięg wydłuża się o 5 km. Przy dołożeniu 10 kg bagażu zasięg zostanie zmniejszony o 5 km i wyniesie 91 km. 

Wybór trybu wspomagania

To, w jaki sposób korzystamy z trybów wspomagania, ma niebagatelny wpływ na osiągane dystanse. W przypadku silnika Bosch Active Line Plus w połączeniu z baterią Power Tube 500 Wh mamy do dyspozycji aż 6 konfiguracji, które istotnie wpływają na zasięg:

TrybOrientacyjny zasięg
eco137 km
tour96 km
tour+95 km
auto96 km
sport82 km
turbo76 km

Kalkulacja wyraźnie wskazuje, że ta sama osoba na tym samym rowerze elektrycznym może przejechać zarówno 137 km, jak i zaledwie 76 km. Różnica wynosi aż  104,5%. Dużo więc zależy od naszego nastawienia oraz tego, z jakiego wsparcia będziemy korzystać. Aby móc pojechać dalej, powinniśmy dać z siebie więcej podczas jazdy na rowerze.

Kadencja

Kolejnym parametrem, który ma wpływ na wydajność zespołów odpowiedzialnych za wspomaganie elektryczne, jest kadencja. Najprościej mówiąc, to częstotliwość obrotów korbą na minutę. W tym przypadku warto dbać o to, aby przyjmować podczas jazdy wartości uśrednione. Zarówno pedałując z mniejszą intensywnością, np. 30 obrotów korbą na każde 60 sekund jazdy, jak i większą, np. 110, zmniejszymy zasięg roweru. Będzie to kolejno do 91 km i do 92 km na jednym ładowaniu. 

Plan trasy

Wybierając się na spontaniczne wycieczki, powinniśmy znać mniej więcej możliwości naszego roweru elektrycznego. Zasięg różni się także w zależności od tego, jaką trasę wybierzemy:

  • Na idealnie płaskim asfalcie możemy przemierzyć tym e-bikiem aż 104 km, na trudnych górskich podjazdach zaledwie 49 km. 
  • Jeżeli gładkie asfalty w średnim stanie technicznym zamienimy na gravelowe ścieżki, baterii wystarczy na zaledwie 83 km. Po piaszczystych, leśnych ścieżkach przejedziemy jedynie 47 km.
  • W sytuacji, kiedy wybierzemy trasę po dużym mieście, w którym co chwila musimy zatrzymywać się na światłach, zasięg spadnie do 79 km. Decydując się na niezakłócaną nagłymi postojami drogę, możemy przemierzyć nawet do 103 km na jednym ładowaniu.

Nie możemy jednak upraszczać tych danych do faktu, że powinniśmy jeździć naszym e-bike’m wyłącznie na idealnych drogach dla rowerów. Warto jednak w taki sposób planować trasę – szczególnie jej długość, aby nie być zawiedzonym podczas drogi powrotnej brakiem wsparcia. Mierzmy siły na zamiary.

Opony do rowerów elektrycznych

Często pomijanym czynnikiem, który ma naprawdę duży wpływ na osiągane zasięgi, jest jakość opon rowerowych. Po pierwsze powinny być zawsze odpowiednio napompowane. Jazda na zbyt niskim ciśnieniu negatywnie wpływa na opory toczenia. Po drugie, warto wiedzieć, że zdecydowanie najlepiej sprawdzają się modele zaprojektowane specjalnie do e-bike’ów, czyli takie jakie przyjęliśmy w analizowanym przykładzie. Zmieniając je na inne, możemy wpłynąć na to, jak daleko zajedziemy na rowerze:

  • miejskie – 90 km,
  • MTB (enduro) – 88 km,
  • MTB (cross country) – 94 km,
  • szosowe – 103 km.

Pamiętajmy, że opony, jakie wybieramy do e-bike’a, powinny mieć nie tylko niskie opory toczenia, ale także dużą wytrzymałość, ponieważ pracują pod znacznie większymi obciążeniami niż klasyczne. Z tego względu warto wybierać modele dedykowane do elektryków. 

Inne parametry wpływające na zasięg roweru elektrycznego

Symulator roweru elektrycznego, a w zasadzie jego zasięgu, to na pewno przydatne narzędzie. Istnieją jednak także inne zmienne, które trudno oszacować korzystając z internetowego kalkulatora. Opór powietrza, który przyczynia się do skracania zasięgów, zwłaszcza wtedy, gdy jedziemy z mocnym wiatrem w twarz, możemy ograniczyć, dzięki bardziej pochylonej pozycji à la aero.

Aby rower elektryczny miał duży zasięg, warto nauczyć się także odpowiednio korzystać z przełożeń roweru. Startować należy od najniższego biegu i powoli, wraz z nabieraniem prędkości, wskakiwać na coraz wyższe przełożenia. W oszczędzaniu energii pomoże także płynna jazda oraz wyłączanie silnika na długich zjazdach.

Istotna jest również sprawność mechaniczna roweru elektrycznego. Wyregulowany, czysty i nasmarowany napęd pracuje zdecydowanie płynniej, a także stawia mniejsze opory. Dzięki regularnej konserwacji naszego pojazdu możemy cieszyć się rowerem elektrycznym o dużym zasięgu.

Podsumowując, kolarz ma bezpośredni wpływ na zasięg roweru elektrycznego, gdy kontroluje: 

  • masę,
  • wybór trybu wspomagania,
  • kadencja,
  • plan trasy,
  • opony,
  • pozycję na rowerze,
  • zmianę z przerzutek, 
  • stan techniczny pojazdu.

Zobacz aktualny ranking rowerów elektrycznych!

Oszacuj, ile wytrzymuje bateria w rowerze elektrycznym

Liczba zmiennych, które wpływają na zasięg roweru elektrycznego, sprawia, że dokładne obliczenie dystansu możliwego do przejechania ze wspomaganiem jest w praktyce niemożliwe. Najpewniejszą metodą okazuje się przewidywanie poparte praktyką, a także regularne sprawdzanie stanu naładowania akumulatora podczas jazdy. Nowi w świecie e-bike’ów powinni pamiętać o tym, że maksymalny zasięg deklarowany przez producenta to zazwyczaj dotyczy warunków bliskich idealnym (płaska trasa, asfalt, brak wiatru), a także jest traktowany dosyć życzeniowo. Można jednak przyjąć orientacyjne zasięgi rowerów elektrycznych: 

pojemność bateriiorientacyjny zasięg
300 Wh40 - 60 km
360 Wh50 - 70 km
400 Wh60 - 80 km
500 Wh75 - 95 km
625 Wh100 - 120 km
750 Wh120 - 150 km

Osoby, którym zależy na naprawdę wytrzymałych akumulatorach, powinny zwrócić szczególną uwagę na takie akumulatory, jak:

Zapewniają one efektywną pracę zarówno w elektrycznych rowerach trekkingowych, jak i e-MTB, dzięki czemu sprawdzą się doskonale podczas jazdy terenowej, zapewniając przyjemne wrażenia z każdej wyprawy. Podejmując ostateczną decyzję, miej na względzie fakt, że dobry akumulator będzie efektywnie działa tylko z dobrej jakości silnikiem do roweru elektrycznego.